DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Terence, jouw vragen ga ik later beantwoorden als ik de lagers heb ontvangen.
Dan komt er een verslag met bijbehorende foto's.

Johannes

Temperatuur bereik -195 / +280 °C

280 graden is wel erg hoog (niet dat het voor jouw toepassing van belang is), in de chemische procestechniek gebruiken we kleppen met PTFE zittingen tot 200 graden. Die moeten dan wel een verschildruk van maximaal 19 bar weerstaan.

De onderkant stabilo kan worden ingedekt met 1,5mm dik middelhard balsahout.
Het voorbereidde stuk balsa heeft uitsparingen voor de aluminium uitsteeksels gekregen.

habicht075.jpg

Voor het verlijmen zit het stabilo in de mal zodat het geheel mooi strak en recht blijft.
Het grootste oppervlak wordt met vlakstukken aangedrukt alleen bij de neuslijst zijn spelden gebruikt.

habicht076.jpg

De lijm is uitgehard en ik ben tevreden hoe de indekking erop zit.

habicht077.jpg

habicht078.jpg

Ook het buitenste aluminium scharnierblad past prima en wordt later in deze positie vastgelijmd.

habicht079.jpg

Johannes​

Johannes.... even helemaal afkijken hoor. Laat je niet op het verkeerde been zetten door de eerste 55 seconden

Laatst bewerkt door een moderator:
Arjan, bedankt voor dit prachtige filmpje!
Deze heb ik nog niet eerder gezien.
En ik heb al ontzettend veel Habicht filmpjes gezien. :D

Voor mij zitten er een aantal zeer belangrijke filmfragmenten tussen, daar heb ik wat aan! :D

Johannes

Bij de onderindekking ben ik vergeten te vermelden dat voor de overgang stabilo - hoogteroer het balsa is afgeschuind.

habicht080.jpg

Zo een scherpe rand is natuurlijk erg kwetsbaar en daarom wordt een strook 0,5mm dik vliegtuigtriplex erop gelijmd met epoxyhars.
Schilderstape houd de strook op zijn plek en klemmen met een aandruklat brengen het geheel onder druk. Morgen kunnen de klemmen eraf en mogen de randen licht geschuurd worden.

habicht081.jpg

Dit was de eerste poging om het geheel te klemmen.
Ik hat lekker veel klemmen erop zitten en naar ca. 10 minuten begonnen deze ineens rare geluiden de maken. Gelukkig snapte ik meteen wat er ging komen, dus even gauw wat afstand genomen van de muizenvallen.
En ja, spontaan gingen ze af met een flinke knal. :rolling:

Het was wel zoeken om alle brokstukken te vinden.

habicht082.jpg

Toen ik met deze klemmen in de winkel stond dacht ik nog, nee Johannes niet kopen hier krijg je spijt van. :hammer:

Ach, je bent nooit te oud om te leren. :smile:

Johannes

Als ik al die Habicht fimpjes zie dan vind ik het eigenlijk wel jammer dat ik die van mij heb verkocht.......

Ik kan het mij wel voorstellen, ik sta nu ook te springen om aan mijn Habicht te beginnen. Toch wacht ik hiermee, en zal eerst mijn andere projecten afmaken voordat ik hier aan begin. Dit draadje geeft wel heel erg veel inspiratie.

niets zo goed als de ouderwetse draaiklemmen...

ik heb ook al veel spanklemmen stuk gedaan die met een veer of zelfspanner werkte...
dikke rommel die plastieke zaken :)

maar snap niet goed waarom je een schuine kant creeërt om er daarna weer een houten lat op te lijmen...
maar het verloop van het verslag zal dit wel verduidelijken vermoed ik ;)

@ wubbe, ik ben niet debiel.... lezen kan ik wel...

ik doelde er op dat ik niet volg waarom er een scherpe kant aan moet komen als er dan toch een vuurhouten lat op komt later...
waarvoor dient die schuine kant?

dan zou je even goed een vuurhouten lat tegen lijmen en DEZE schuin aanschuren.

maar zoals ik al zei, we gaan zien hoe het verlijmd zal worden, en dan zal ik het wel snappen waarom deze stap gedaan werd.

Fireforx309, ik kan me goed voorstellen dat aan de hand van deze foto's niet duidelijk is te zien hoe het uiteindelijk moet worden.

Hier is de binnenkant van de balsa indekking te zien met de strook versterkingstriplex.
Deze strook zit er nu goed op en geeft het balsa extra stabiliteit. Voor deze lijmklus heb ik bewust voor epoxyhars gekozen omdat het hars diep in het balsa dringt en na het uitharden blijft dit dunne randje mooi recht.
Witte houtlijm kan natuurlijk ook gebruikt worden maar het water in de lijm beïnvloed het hout dusdanig dat het eindresultaat niet mooi recht blijft.

habicht083.jpg

En dit is de buitenkant van de balsa indekking.
Het balsa loopt door tot de scherpe rand en dat is een voordeel tijdens het schuren.

habicht084.jpg

Alle voorbereidingen zijn gedaan voor het aanbrengen van de bovenindekking.

habicht085.jpg

Met spelden en vlakstukken wordt het balsa indekking in de juiste vorm gehouden tot de lijm is uitgehard.

habicht086.jpg

Johannes​

De onder en boven indekking zitten goed vast en de neuslijst kan nu er op gelijmd worden.

habicht087.jpg

Hier is de zien dat de dichtlippen voor het hoogteroer mooi strak zijn gebleven.

habicht088.jpg

Voor het vastlijmen van de neuslijst is witte houtlijm gebruikt.

habicht089.jpg

Het servo zit op zijn plek. De meeste Habicht bouwers gebruiken twee servo's voor het aansturen van het hoogteroer. Ik heb gekozen voor één servo i.v.m. gewicht.
Ook is er een aerodynamisch voordeel, de hele aansturing van het hoogteroer zit in de romp verborgen.

habicht090.jpg

Belangrijk vind ik dat servo's makkelijk te verwijderen zijn uit het toestel.
Twee schroeven zijn genoeg om het servo op zijn plek te houden.

habicht091.jpg

De volgende werkzaamheden zijn het hoogteroer.
Eigenwijs zoals ik ben ga ik niet de onderdelen van het bouwpakket gebruiken.
Er zijn voor mij twee redenen om zelf iets de fabriceren.
En dat zijn, gewicht en design.

habicht092.jpg

Dit zijn van de momenten dat ik me afvraag waarom ik een bouwpakket gekocht heb. :rolleyes:
Had ik niet beter vanaf tekening kunnen bouwen? ..... ik maak toch alles zelf. :smile:
Ach, het is goed voor de economie en ik vermaak me uitstekend! :D

Johannes

Vanavond heb ik eindelijk weer aan de Habicht kunnen werken.

Het gaat verder met het hoogteroer.
Eerst het nieuwe ontwerp gemaakt wat niet schaalgetrouw is, maar dat vind ik niet zo erg.
Sterk en licht moet de constructie zijn!

habicht094.jpg

De ligger voor het hoogteroer lijkt complex maar het extra werk valt best wel mee.

habicht095.jpg

De lijm is uitgehard en nu even controleren of de hoofdafmetingen kloppen.

habicht096.jpg

Voor de torsiestijfheid van het hoogteroer heb ik alvast dun triplex aan één kant van de ligger gelijmd. Aan de andere kant komt ook nog triplex maar dit wordt over halfronde spanten gebogen en vastgelijmd.

habicht097.jpg

Johannes​

Hoi Johannes, ontdek dit bouwdraadje net.
Hele mooie kist, ga het weer volgen!

Veel plezier met de bouw,
groeten, Ramses

De hoogteroer achterlijst 10x0,5mm is van het koolstofvezel gemaakt.
Lekker licht, dun en toch sterk!
Het ronde uiteinde is opgebouwd uit drie lagen triplex. De middelste laag is even dik als de koolstof achterlijst.

habicht098.jpg

Alle onderdelen zijn nu klaar voor het verlijmen.
De tussenribben zijn van 2mm dik balsahout gemaakt en de twee buitenste van multiplex.

habicht099.jpg

Johannes

Langzaam maar zeker begint het hoogteroer zijn vorm te krijgen.

habicht100.jpg

Belangrijk is dat het hoogteroer mooi recht verlijmd wordt.
Om dat te realiseren heb ik wat hulpstukjes gemaakt voor het positioneren van de ligger.
De achterlijst rust op zes houten blokjes.

habicht101.jpg

Johannes​

Back