DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Nu werd dit weekeind door Ruud gesuggereerd dat de middenstand van DES servo's in het algemeen iets minder precies zou zijn. Zou je wellicht eens een testje kunnen doen met een 20cm lange 'wijzer' op de servo, om eens te bepalen hoe exact hij terugkomt naar de middenstand?
Ik denk dat het voor ons allebeide wel handig is om te weten :)

Gerben

Gerben, ik ging er vanuit dat het Graupner DES servo zeer nauwkeurig is.

Maar meten is weten dus ga ik een profopstelling maken om de repeteernauwkeurigheid te kunnen meten.
Binnenkort zal ik de servo gaan testen en mijn bevindingen hier plaatsen.

Johannes

Hoi Johannes,
Daar ben ik ook altijd vanuit gegaan, mede gezien mijn ervaring met de DES428 en 448 10mm servo's in de hotliners. Vanuit de kunstvluchthoek kwam echter een ander geluid...
En dan komen we bij wat vast ook een van jouw credo's is: meten is weten :)

Gerben

Nu wil ik het weten!

Toch maar even gauw een testopstelling gemaakt voor het Graupner DES servo.
Een afvalstuk aluminium kokerprofiel dient als basis.
De alu servosteuntjes zitten nog vast aan de servo.
Dat is handig, want daarop passen twee lijmklemmen die het geheel weer vasthouden op de alu koker.
Voor het verlengen van de servoarm heb ik een secondewijzer van een design klok gebruikt.
Deze wijzer paste precies klem in het gaatje van de sevohevel.
Allemaal heel eenvoudig en het werkt ook nog perfect.

habicht065.jpg

Het testen is nu klaar en mijn conclusie is dat dit servo ruim binnen mijn verwachtingen presteert. :D
Dat is fijn om te weten want het geeft mij een goed gevoel om dit servo in de Habicht te monteren.

Misschien dat iemand niet tevreden is over deze repeteernauwkeurigheid dan wil ik dat graag weten.

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat heb je snel gefixt :)
Ziet er goed uit inderdaad.

Sorry dat ik je extra werk bezorgd heb, gelukkig blijkt de servo prima te voldoen. Ik ga ook maar een setje bestellen nu :)

Groet,
Gerben

Ik vraag me wel wat af; als je er een roer aan bevestigt heb je altijd ietsje wrijving. De vraag is hoe goed een servo onder die omstandigheden centreert. Volgens mij zie je dan pas de verschillen tussen een goede en een slechte servo....geheel zonder belasting doen de meeste het wel aardig goed, is mijn ervaring.
(hup Johannes, nieuwe testopstelling :-) )

Sorry dat ik je extra werk bezorgd heb, gelukkig blijkt de servo prima te voldoen. Ik ga ook maar een setje bestellen nu :)

Groet,
Gerben

Het was mijn keuze om deze test te doen. :)

Nu weet ik tenminste waarmee ik bezig ben en ben tevens opgelucht dat het servo aan mijn wensen voldoet, want het is niet goedkoop. ;)

Johannes

Ik vraag me wel wat af; als je er een roer aan bevestigt heb je altijd ietsje wrijving. De vraag is hoe goed een servo onder die omstandigheden centreert. Volgens mij zie je dan pas de verschillen tussen een goede en een slechte servo....geheel zonder belasting doen de meeste het wel aardig goed, is mijn ervaring.
(hup Johannes, nieuwe testopstelling :-) )

Daar heb ik ook al aan gedacht.
Trouwens dat was mijn eerste gedachte.
Maar graag wil ik de juiste volgorde van testen volgen.

Als deze test niet goed was afgelopen dan hoefde ik niet meer verder te experimenteren en was ik al klaar.

De test onder belasting moet nog worden gedaan.
Dat wordt geen proefopstelling maar gewoon een test bij het hoogteroer van de Habicht.

Johannes

Ik heb van die Fransozen van Servomances (woordspeling van Servo en performance) ooit een keer een filmpje of de testopstelling gezien.
Zij hadden ook zo'n lange aanwijzer, alleen was die steviger en stevig op het servo-armpje gemonteerd. Vervolgens was de opstelling zo gedraaid en gekanteld dat die wijzer naar opzij wees en het draaivlak vertikaal stond. daarna hebben ze twee metingen gedaan.

De eerste onbelast, net als jij deed. De tweede met een gewicht op een zekere afstand zodat 75% van het opgegeven maximale ontstond.

Zo krijg je een goed beeld van de precisie.

Het stabilo wordt nog met 1,5 mm dik balsahout ingedekt. Volgens de fabrikant moet het stabilo met 2 mm dik balsa ingedekt worden. Dat vind ik niet nodig omdat 1,5 mm dik balsa sterk genoeg is.
Scheelt toch weer gewicht!
Bij de neuslijst heb ik balsa vulstukjes tussen de ribben gelijmd.
Dat was wel veel werk maar is wel handig bij het aanbrengen van de balsa indekking.

habicht066.jpg

De bevestigingspunten voor de struts zijn met UHU Endfest 300 aan de hoofdligger verlijmd.
Voor een optimale lijmverbinding gebruik ik hete lucht om de lijm te verwarmen zodat deze door capillaire werking diep in het hout dringt.
Door het verwarmen neemt ook de vastheid van de lijm toe!

habicht067.jpg

habicht068.jpg

Johannes​

Johannes, ziet er weer mooi uit.

IK vraag me af waarom je het kopse balsa tussen de liggers, tpv de strutsbevestiging, niet helemaal tot de rib doorloopt.
Je hebt hier vast een reden voor:confused:.

groet

Terence

Terence, inderdaad is er een rede voor.

Het zijn de openingen voor de aluminium scharnier blaadjes.

Helaas kan ik deze nog niet vastlijmen omdat mijn leverancier de drooglooplagers pas eind november kan leveren.
Tot die tijd ga ik verder met andere werkzaamheden.

habicht069.jpg

Johannes

Ik zou geen lagers willen die telkens weer droog lopen .... :confused:

Dirk, die drooglooplagers wat in de Habicht gebruikt worden zijn onderhoudsvrij.
Het zijn met afstand de beste lagers voor scharnieren omdat ze alle belangrijke eigenschappen in zich hebben. :thumbsup: :D

Johannes

Bij de alu struts bevestiging is een strook balsahout tussen de ribben gelijmd.
Dat maakt het pasmaken en verlijmen van de balsahout indekking wat makkelijker.

habicht070.jpg

habicht071.jpg

Ook het middenstuk is nu klaar voor het indekken.
Voor het bevestigen van het stabilo aan de romp heb ik aan de hoofdligger een aluminium plaatje geschroefd. Het bevestigingspunt ligt nu ver onder het scharnierpunt.
Dat is nodig omdat het hoogteroer niet gedeeld wordt en zoals bij de 1 : 1 Habicht een doorlopend hoogteroer krijgt.
Zodoende kan ik mijn hoogteroer makkelijk met één servo aansturen.

habicht072.jpg

De onderkant van het stabilo is nu op maat geschuurd en klaar voor het indekken met 1,5 mm balsahout.

habicht073.jpg

Johannes

Dirk, die drooglooplagers wat in de Habicht gebruikt worden zijn onderhoudsvrij.
Het zijn met afstand de beste lagers voor scharnieren omdat ze alle belangrijke eigenschappen in zich hebben. :thumbsup: :D

Johannes
Drooglloplagers zijn dus glijlagers. Dat zegt me wel wat. :D

Drooglloplagers zijn dus glijlagers. Dat zegt me wel wat. :D

Inderdaad,
Ik gebruik gerolde glijlagerbussen met een kraag.
Deze hebben een PTFE looplaag. (PTFE = polytetrafluorethyleen, Teflon is de merknaam).
De wrijvingscoëfficiënt van PTFE is zeer laag, stickslip effecten zijn dus te verwaarlozen.
Het gewicht van deze lagerbussen valt erg mee omdat ze van dunwandig materiaal gerold zijn.

Mechanische eigenschappen
Max.dynamische belasting 60 N/mm2
zeer langzaam roterend 140 N/mm2
Max.statische belasting 250 N/mm2
Max.glijsnelheid 2 m/s

P*v max.:
-droogloop, kortstondig 3.6 N/mm2 .m/s
-droogloop, continue 1.8 N/mm2 .m/s

Temperatuur bereik -195 / +280 °C

habicht074.jpg

Johannes

Johannes,

Bedankt voor de uitleg. Het 'probleem' was vnl. taalkundig van aard. De term drooglooplager kende ik niet, en het kwartje viel niet vanzelf richting 'glijlagers'. :confused: :rolleyes:

Ik kende ze al wel, heb nog een zakje liggen uit poging-1 van de bouw van mijn CNC-styro-snijder (weliswaar 16 mm inwendige doorsnede ipv. 2 à 3).

De technische details die je geeft zijn interessant. Zeer geschikt voor langzame bewegingen bij relatief hoge belastingen.

Dirk

En met een mooie as spelingvrij, beter als een verenstaal/brons buis draaipunt met een tiende mm ruimte.

Zijn die lagers gewoon in de handel te koop Johannes?
Worden ze verlijmd in de alu drager?

Dit zou ook erg mooi zijn voor de draaiende as van een pendel hoogteroer.

groet

Terence

Back