Maar ... gevoel en voelen is geen bruikbare maatstaf meer voor kisten van het caliber Adamas.
Een Fiat 500 voelt met je handen oerdegelijk aan. Jij en ik krijgen daar met onze blote handen geen essentiële schade aan. Toch leg je er geen 400 pk motor in om vervolgens volgas op Zandvoort te gaan karren. Dat houdt hij niet uit.
Je maakt mij niet wijs dat je bij een fiat 500 + 400pk geen 'gevoel' hebt. Wat mij betreft maak je je nu iets teveel zorgen.
Adamas is geen F3x, maar 2x zo groot, en kan waarschijnlijk 1,5 tot 2 maal harder ...
Dat is waar. Maar daar staat tegenover dat de vleugel ook 2x zo dik is. En dikte werkt in het ^2. Die neuslijst krijgt minder kracht/spanning dan je denkt!
Het gaat bij torsie vooral om vervorming. De krachten in de huid zijn niet zo groot.
Ik vraag me af hoe dat bij een FS5000, een Pace FX, .... is gedaan?! Zal er eens een mailtje aan wagen..
Dirk.
Is goed. (bij de FS5000 ligt een in kous verpakt pakket rovings in de neuslijst. Da's om kerstbomen af te tjoppen...)
O ja, ik denk dat de belastbaarheid van de FS5000 en de Pace serie hoger ligt dan wat ik (wij) van plan zijn met de ADAMAS. Wat de Thermiek XXXL uit moet kunnen houden komt meer overeen. (ik ben niet van plan te gaan DS-en in de Alpen)
Dan bekijk ik de artikelserie van Wilhelm over zijn Extension serie over dit onderwerp. Kan ik daar geen tevredenstellend antwoord in vinden, mail ik hem.
Laatst bewerkt: