Aandrijving + rompontwerp, zomaar even wat gedachten delen.
Er wordt druk gepuzzeld.
Gerben heeft ons een aandrijvingsadvies gegeven waarvan ik bij voorbaat al kriebels in de buik krijg!
Motor: 3548-1050kv
Prop:12x9 carbon (wordt waarschijnlijk een 12x8 Freudentaler, met versatzte brug zodat de bladen plat tegen de romp liggen.)
Lipo: 3S2200mAh
Vermogen:rond de 950W, afhankelijk van merk en type prop, en van de kwaliteit van de lipo.
Pitchspeed: 135kmh (voldoende om ook op vliegsnelheid nog trekkracht over te houden).
Ik ben 350W gewend op een zwever van 2650gram. Dus dit wordt leuk!
Alleen het ontwerp rondom de romp geeft wel wat hoofdbrekens.
Het V-staartje zal zo'n 30 gram wegen. De carbon staartboom (1 is er gereed) komt op krap 50gram. Daar lopen dan nog stuurkabels door heen, met op enkele plaatsen ondersteuning in de boom. Nog eens 10-15 gram achter het zwaartepunt. Servo's en ontvanger kunnen ook achter het zwaartepunt. Al tikt ook dat niet hard aan met een gram of 40-50 op een 50-60mm achter het zwaartepunt.
Als je dan kijkt naar wat er voor het zwaartepunt komt, 100gram regelaar, 210 gram accu, 180gram motor, 70 gram (geschat) prop, nog wat kabels en stekkers, dan zie je het probleem onstaan. (grove 30% van het modelgewicht is aandrijving!)
Gelukkig heeft de vleugel wat pijlstelling, wat het eigen zwaartepunt van de vleugel wat naar achteren legt. Maar veel scheelt dat niet.
Daar staat tegenover dat de motor niet dichter op de vleugel kan zitten dan dat de klappropbladen lang zijn. Dat levert een veilige afstand (iets ruimte voor een tikkie grotere prop) van het motorschot tot vleugelrand op van +/- 175mm. Dus dit staat vast.
Verder heb ik de staartboom weer verder verlengd. Je zou dan een kleiner staartje kunnen nemen, maar ik heb de staarthoek van 105° naar 102°. Dan blijft het staartvolume voor hoogte gelijk, maar neemt die voor richting toe. Dat kan geen kwaad, want V-staarten blinken daar toch al niet in uit.
Ik heb nu een situatie waarbij de aandrijving achter een Ø42mm spinner gepropt kan worden. Regelaar tegen de accu, voor de vleugelverbinder. Servo's en ontvanger achter de vleugelverbinder, op een tray.
Er is echter voor de balansberekening nog steeds 50 gram lood achter op de staart nodig. De berekening is echter vrij grof, en naarmate onderdelen gereed komen kan dit steeds nauwkeuriger uitgevoerd worden. Bovendien heb ik het (waarschijnlijk) meest achterlijke zwaartepunt als balanspunt gekozen.
Ik wil graag de vleugels tegen de romp, ipv op de romp. Vleugels op de romp heeft als groot voordeel dat je de accu+regelaar nog verder naar achteren kunt schuiven, naar voorbeeld van veel F5B modellen. Tegen de romp vindt ik mooier.