Fall of an empire
Het was een luxe manier van reizen in de prachtige empire vliegboten . . . .
Maar helaas was dit van korte duur. Met het uitbreken van WWII werden de glorieuze vliegboten ingrijpend veranderd, alles werd gestript om te worden vervangen door mitrailleurs, bomrekken en radarinstallatie's.
De grootte en veelzijdigheid wat deze vliegboten zo aantrekkelijk maakte in vredestijd zorgde er ook in oorlogstijd voor dat deze onmisbaar waren. In de eerste drie oorlogsjaren ''39-''42 werd de route naar london via Singapore open gehouden, de vracht van post was nu alleen veranderd in munitie. Belangrijke personen die ooit in luxe werden vervoerd waren nu vervangen door vluchtelingen verjaagd door de Japanse opmars welke op de terugreis werden meegenomen.
Tragedie zou niet lang duren. Op 30 Januari 1942 werd vliegboot Corio neergeschoten door Zero jagers van het Japanse rijk toen ze Nederlandse vluchtelingen vervoerde vanaf de haven
van Soerabaja. Slecht 5 van 18 inzittenden overleefde de aanval.
Twee weken later viel Singapore : de Empire route was verbroken. Vier dagen later zorgde de Japanse aanvallen op Darwin voor massale vernietiging. Een van de vliegboten, de Camilla lag toen aangemeerd in de haven. Wonderbaarlijk wist de Camilla de brandende wrakken in de haven te ontsnappen en in het midden van de aanval op te stijgen en onbeschadigd naar Groote Eyeland te ontsnappen.
Terwijl de Japanse opmars snel verder Java introk werd er een dringend beroep gedaan op
de resterende vliegtuigen : de evacuatie van Nederlandse burgers naar Broome ( redelijk veilig Australisch vastland). De evacuatie werd uitgevoerd door Empire vliegboten van Quantas en door nederlans gebouwde Dornier Do24 vliegboten van de KNiLM. Op 28 Januari 1942 lag er een grote vloot van deze vliegtuigen in de haven van Broome. Toen de Japanners aanvielen waren veel van deze vliegtuigen afgeladen met burgers wachtend op vervoer naar meer bevolkte gebieden in het zuiden. Sommige waren zelfs aan het tanken , er was dus geen ontsnappen aan deze aanval. . . Van de 15 vliegboten die er lagen overleefden er maar 2 de aanval en koste 70 mensenlevens.
Het was een donkere tijd in de luchtvaartgeschiedenis. De eens zo succesvolle empire route bestond niet meer. Ook al was de route nog steeds in takt dan waren en simpelweg niet voldoende vliegtuigen voor een reguliere lijndienst.
Van 10 Quantas empire vliegboten waren er nog 4 over. Vijf waren er verloren door vijandelijke acties en 1 als resultaat van een RAAF actie : ongeluk tijdens landing in Townsville.
Quantas had er nog maar 2 over , de andere 2 waren in dienst genomen door de RAAF.
Hierdoor was Quantas incapabel geworden voor haar internationale diensten.
Het hield alleen een verzameling aan ervaren mensen over . . . .
Bronnen :
The Golden Age Of Flying Boats In Australia
Vliegtuigongeval op 30 JAN 1942 met Short S.23 Empire Flying Boat G-AEUH - Timor
Flying Boats
05 Feb 1942 - Army News - p2
3 March 1942 - Crash of a Japanese fighter aircraft, destruction of fifteen flying boats, two B-17 Flying Fortresses, two B-24 Liberators, two Hudsons, two Dakotas and a Lodestar during a Japanese air raid on Broome
Hoop dat jullie een stukje geschiedenis zo af en toe interessand vinden . . .
Mvg,
Bart