Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Volgende keer de vuren latjes aan de hoofdligger bevestigen en het verbindingsstuk plaatsen. Dan zal de constructie wat stevigheid krijgen.

Zijn dat geen doorlopende onderdelen van de hoofdligger? :confused:

Merkwardig . . .


jan.
 
Zijn dat geen doorlopende onderdelen van de hoofdligger? :confused:

Merkwardig . . .


jan.

De latjes zijn 1m lang en de spanwijdte is 210cm , uit 1 stuk word dus lastig ;)

met verbindings-stuk bedoel ik het tuk wat de neuslijsten met elkaat verbind.

Mvg,


Bart
 
Ik zie nu pas (als je heeeeel goed kijkt) dat er voor en achter de hoofdligger van balsa uitsparingen in de ribben zitten.

Daar komen ze in te liggen?


jan.
 
Zo te zien wel Jan:

a5248204-153-S23%20%2894%29.jpg


Wordt een hele mooie kist Bart! :yes:
En je zoon is ook goed bezig! :thumbsup:

Groeten, Ramses
 
Hallo Bart,

De bouw van mijn Empire ligt momenteel stil. Veel te veel andere dingen te doe maar hoop er met een dag of 14 weer mee aan de slag te kunnen gaan. Updates komen dan wel weer !

Groeten en succes met de verdere bouw !:wink:
 
Hoi Paul ,


14 dagen zijn zo voorbij , mischien leuk als je jier wat foto's van jou vorderingen post.


Tot snel !! . . . .


mvg,

Bart
 
Vanochtend nog even wat gedaan . . .

De2x3mm vuren latjes aan de hoofdligger bevestigd , de achterlijsten verbonden en het verbindings-stuk aan de voorzijde geplaatst. Nu is de constructie een heel stuk steviger geworden. De hoofdligger staat nu licht naar achteren gebogen. Nu moest nog het balsa vull blokje tussen de binnenste en buitenste sub leading-edge worden geplaatst.
Hiervoor heb ik voor om evt en naare twist in vleugel te voorkomen het geheel met gewichten vlak op de werkbank gefixeerd en onder te tip een aftand blokje voor te tipverdraaing geplaatst.

Verder kon ik niet de verleiding weerstaan om even te kijken hoe het er uit zou zien als vleugel op de romp zou staan. Vult mijn hobbby hok aardig zeg maar :)
Hier de foto's ;

a5425868-166-1.jpg

a5425869-199-2.jpg

a5425870-222-3.jpg

a5425871-127-4.jpg

a5425872-160-5.jpg

a5425873-192-6.jpg

a5425874-98-7.jpg

a5425875-2-8.jpg


Tot de volgende keer ,


Bart
 
Bart,

Netjes hoor en wordt een flink model, zal wel lastig zijn met transport en opslag om schadevrij te houden.

Trouwens ook mooie plaatjes doe je allemaal erg netjes.

Ton
 
Potverdorie dat schiet mooi op zo!
Maar daarover een vraagje, ivm de bouwsnelheid... welke lijm gebruik je eigenlijk? :)
En iets wat ik niet uit foto`s kon opmaken, hoe word het horizontale en verticale stabilo eigenlijk op zn plek gehouden zodat het niet van de koolstof buisjes afglijdt?

Succes verder met de bouw van deze ongelooflijk mooie kist!

Groet,

Marco
 
Tjonge Bart, wat een plaatje, en groot dat hij is.
Wat Ton zegt, kans op beschadigingen, is best groot, misschien een kist maken, of hoezen?

Mvg Pascal.
 
@ Marco , ik gebruik CA van zap dikke en dunne. Ook gebruik ik bruislijm. Staartvlakken worden per vlak door 2 magneetparen op hun plek gehouden.

@ Pascall , ik denk dat ik idd mooie hoezen maak met belletjes plastic.

Bedankt voor de complimenten , hoop dat ik deze week tijd heb om de beplanking te doen en de lijsten in vorm te schuren. Niet vergeten de bedrading voor de motoren , servo's en verlichting aan te leggen ;)

Nu ook maar hopen dat mijn GWS 3 blad props ooit nog een keer komen.

Vraagje , heeft er iemand ervaring met oracover bestellen direct bij de fabriek ? ik zag ook nog dat ze er een lichtere variant van hebben , heeft iemand deze wel eens gebruikt ?


Groeten ,

Bart
 
Ik had deze week wel een vraag over lak (oracolor)
Zon internet formuliertje ingevuld, werd de volgende dag meteen door een Engelssprekende Duitser terugegebeld en die nam alle tijd om eea goed uit te leggen.
Super service dus. Met bestellen en lichte folie heb ik geen ervaring.
 
@ Jan , het vleugel profiel is wat dikker aan de leading edge vanaf de buitenste motor-gondel tot aan de tip. Het begin van deze verdikking ( l.e cuff ) begint dus in de buitenste motor gondel zodat dit zo goed als niet opvalt.
Het doel van deze constructie is natuurlijk het voorkomen van nare tip stall eigenschappen.
Er word ook een tipverdaaïng van 5mm ingebouwd.

Mvg,

Bart
 
Fall of an empire

Het was een luxe manier van reizen in de prachtige empire vliegboten . . . .


a5443925-98-2.jpg

a5443923-201-Rose%20Bay%20Seaplane%20Base.jpg

a5443922-45-Empire%20%2818%29.jpg


Maar helaas was dit van korte duur. Met het uitbreken van WWII werden de glorieuze vliegboten ingrijpend veranderd, alles werd gestript om te worden vervangen door mitrailleurs, bomrekken en radarinstallatie's.
De grootte en veelzijdigheid wat deze vliegboten zo aantrekkelijk maakte in vredestijd zorgde er ook in oorlogstijd voor dat deze onmisbaar waren. In de eerste drie oorlogsjaren ''39-''42 werd de route naar london via Singapore open gehouden, de vracht van post was nu alleen veranderd in munitie. Belangrijke personen die ooit in luxe werden vervoerd waren nu vervangen door vluchtelingen verjaagd door de Japanse opmars welke op de terugreis werden meegenomen.

Tragedie zou niet lang duren. Op 30 Januari 1942 werd vliegboot Corio neergeschoten door Zero jagers van het Japanse rijk toen ze Nederlandse vluchtelingen vervoerde vanaf de haven
van Soerabaja. Slecht 5 van 18 inzittenden overleefde de aanval.
Twee weken later viel Singapore : de Empire route was verbroken. Vier dagen later zorgde de Japanse aanvallen op Darwin voor massale vernietiging. Een van de vliegboten, de Camilla lag toen aangemeerd in de haven. Wonderbaarlijk wist de Camilla de brandende wrakken in de haven te ontsnappen en in het midden van de aanval op te stijgen en onbeschadigd naar Groote Eyeland te ontsnappen.

Terwijl de Japanse opmars snel verder Java introk werd er een dringend beroep gedaan op
de resterende vliegtuigen : de evacuatie van Nederlandse burgers naar Broome ( redelijk veilig Australisch vastland). De evacuatie werd uitgevoerd door Empire vliegboten van Quantas en door nederlans gebouwde Dornier Do24 vliegboten van de KNiLM. Op 28 Januari 1942 lag er een grote vloot van deze vliegtuigen in de haven van Broome. Toen de Japanners aanvielen waren veel van deze vliegtuigen afgeladen met burgers wachtend op vervoer naar meer bevolkte gebieden in het zuiden. Sommige waren zelfs aan het tanken , er was dus geen ontsnappen aan deze aanval. . . Van de 15 vliegboten die er lagen overleefden er maar 2 de aanval en koste 70 mensenlevens.

Het was een donkere tijd in de luchtvaartgeschiedenis. De eens zo succesvolle empire route bestond niet meer. Ook al was de route nog steeds in takt dan waren en simpelweg niet voldoende vliegtuigen voor een reguliere lijndienst.
Van 10 Quantas empire vliegboten waren er nog 4 over. Vijf waren er verloren door vijandelijke acties en 1 als resultaat van een RAAF actie : ongeluk tijdens landing in Townsville.
Quantas had er nog maar 2 over , de andere 2 waren in dienst genomen door de RAAF.
Hierdoor was Quantas incapabel geworden voor haar internationale diensten.
Het hield alleen een verzameling aan ervaren mensen over . . . .

a5443926-66-1.jpg


a5443928-35-Empire%20%2834%29.jpg


a5443929-63-Wartime%20%282%29.jpg




Bronnen :

The Golden Age Of Flying Boats In Australia

Vliegtuigongeval op 30 JAN 1942 met Short S.23 Empire Flying Boat G-AEUH - Timor

Flying Boats

05 Feb 1942 - Army News - p2

3 March 1942 - Crash of a Japanese fighter aircraft, destruction of fifteen flying boats, two B-17 Flying Fortresses, two B-24 Liberators, two Hudsons, two Dakotas and a Lodestar during a Japanese air raid on Broome


Hoop dat jullie een stukje geschiedenis zo af en toe interessand vinden . . .


Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt:
Hoop dat jullie een stukje geschiedenis zo af en toe interessand vinden . . .

Zeker wel, Bart. Interessant stukje luchtvaartgeschiedenis.
Alleen een kleine correctie: De Dornier DO24 vliegboten die bij Broome vernield werden waren niet in Duitsland maar in Nederland gebouwd, en wel bij Aviolanda in Papendrecht. Wel is de productie na de Duitse inval onder leiding van de Duitsers voortgezet, maar toen gingen de geproduceerde DO24's naar de Luftwaffe, voor de zeereddingsdienst. De Dorniers bij Broome waren van de KNiLM (en niet de KLM). Overigens zijn daar ook nog de nodige Catalina's verloren gegaan.
 
Hoi Max ,

Bedankt voor de info , ik heb het aangepast. Klinkt ook heel onlogisch eigenlijk heh Do24's van de KLM. Intresant dat deze in Papendrecht zijn gebouwd. Weer wat geleerd.

Mvg,

Bart
 
Vandaag weer wat gedaan . . .

Heb een begin gemaakt met het beplanken van de tip drijvers. Ook hier weer lastige vormen.
Ik hoop de zijkanten van de drijvers uit één stuk te kunnen doen en dan de bovenkant met latjes.

Verder de onderkant van de vleugel beplankt.

a5444670-169-S23%20%28202%29.jpg


a5444671-122-S23%20%28203%29.jpg


a5444672-75-S23%20%28204%29.jpg


a5444673-12-S23%20%28200%29.jpg


Mvg,

Bart
 
Back
Top