Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Bart, dat ziet er weer geweldig uit, mooie constructie.
Vraagje, uit wat voor materiaal zijn de stangen gemaakt, is het staal?
Zo ja, hoe heb je dat gelast, of is het gesoldeerd?

Mvg Pascal.
 
Bart, dat ziet er weer geweldig uit, mooie constructie.
Vraagje, uit wat voor materiaal zijn de stangen gemaakt, is het staal?
Zo ja, hoe heb je dat gelast, of is het gesoldeerd?

Mvg Pascal.

Hoi Pascal ,


Ik heb de stangen uit hard staaldraad gemaakt.
Het solferen wat je ziet op de foto's is alleen een 2.5mm ring zodat het soepel draait op de
messing busjes.

Mvg,

Bart
 
Goedeavond medebouwers ,


Wat gaat de tijd toch snel voorbij tijdens het bouwen.

Vandaag bezig geweest met het richtingroer. Het kost veel tijd om de bediening voor het roer
zo te maken dat het gemakelijk afneembaar is.


Eerst de de sleuven voor de scharnieren gemaakt. Ik heb hiervoor een hadig setje van dubro.
Dit bestaat uit een stukje gereedschap voor het mes/boortje te centreren ( div.opzetstukjes)
En een handig mesje met haak om balsa resten er uit te punniken.
en wat mesjes. op onderstaande foto's is te zien hoe het werkt.

a5372365-106-1.jpg


a5372366-11-2.jpg


a5372367-43-3.jpg


a5372369-77-4.jpg


a5372370-101-5.jpg


a5372371-5-6.jpg


a5372391-38-7.jpg






Vervolgens in het roer de ruimte waar het staaldraad in komt gemaakt.
Met het afgebeelde stukje gereedschap ( weet er ff geen naam voor ) een groef gemaakt
in een plankje balsa en dit vervolgens uitgesneden en er in het roer gelijmd.
Een messing buisje in een balsa blokje gelijmd en ook dit in het roer gemaakt een netjes afgewerkt.

a5372392-71-8.jpg


a5372393-232-9.jpg


a5372394-155-10.jpg


a5372395-58-11.jpg


a5372396-91-12.jpg


a5372403-54-13.jpg


a5372404-210-14.jpg







Hierna de schuine kanten aan het roer en staartstuk gemaakt. Hiervoor eerst een schuur hulpstukje gemaakt zodat dehoek juist word geschuurd. Voor het grove schuurwerk een stuk
korrel 80 schuurpapier op de werkbank geplakt. Heel wat stof verder was het naar mijn zin.

a5372405-59-16.jpg


a5372406-52-17.jpg


a5372407-125-18.jpg


a5372408-94-19.jpg




Nu kon de constructie worden gestest . . .en het werkt naar mijn zit gelukkig.

a5372410-68-21.jpg


a5372411-226-22.jpg



1 done . . . . 2 to go . ..



Mvg,

Bart
 
Respect hoor hoe je die tail constructie maakt met zowel interne aansturing als afneembaar rudder en stabilo! Handig voor transport, opslag, onderhoud en reparatie.
Nog een vraag;
ga je nog vulblokjes balsa lijmen aan de binnenzijde van de trailingedge en in de rudder om zo de scharnieren beter vast te kunnen lijmen? Zo op de foto lijkt het minimaal met maar een diepte van 3-4 mm.

succes verder we genieten mee!
Michiel
a5372410-68-21.jpg
 
Hoi Michiel ,

Dit is wel de bedoeling , al zullen de krachten op de roeren minimaal zijn , het zal een zeer langzaam vliegend model worden.

Mvg,

Bart
 
Dag Bart,


Mooi bezig! :o

Heb wel een vraagje.

Die hele samenstelling, zoals we die in post 240 zien, wat weegt dat nou? :confused:

Hoe is de verhouding van de lengtes tussen neus - zwaartepunt - staart?

Kijk uit! :teacher:


jan.
 
Even een weeschaal bij de buurvrouw geleend . .. ..

de resultaten :



Hull....................... 354g

Fin......................... 18g
R.Stab.................... 11g
L.Stab.................... 12g
Joiner..................... 35g
Tail-assembly........... 75g

Totaal.................... 428g

Reciever..................... 10g
Servo rudder/elevator... 36g
Servo aileron............... 16g
ESC........................... 18g
Motor......................... 79g

a5378771-139-Hull%20%281%29.jpg

a5378772-124-Hull%20%282%29.jpg

a5378773-217-Fin.jpg

a5378774-80-Left%20stab.jpg

a5378775-77-Right%20stab.jpg

a5378776-148-Joiner.jpg

a5378777-111-Tail-complete.jpg

a5378778-140-Complete.jpg

a5378784-190-Complete%20%282%29.jpg

a5378779-86-Aileron%20servo.jpg

a5378780-103-Rudder-elevator%20servo.jpg

a5378781-76-Reciever.jpg

a5378782-98-Esc.jpg

a5378783-221-Motor.jpg

a5378784-190-Complete%20%282%29.jpg
 
Eindelijk weer eens wat tijgehad om wat aan de Empire te doen.

Heb het servo dek geplaatst , iets verder naar voren dan als ik had getekend maar zo komt dalijk het CG beter uit hoop ik. Door deze wijzigin moest ik wel mijn sullivan kabels verlengen.
De staart even ''geprobeerd'' en ga ik morgen definitief uitlijnen en monteren.

a5397935-33-S23%20%28166%29.jpg


a5397937-83-S23%20%28167%29.jpg


a5397938-132-S23%20%28168%29.jpg


a5397939-181-S23%20%28169%29.jpg


a5397940-85-S23%20%28170%29.jpg


a5397941-166-S23%20%28171%29.jpg




Van de week ook nog even in Rhino bezig geweest met de renderer . . . .

a5395799-113-1.jpg


a5395804-72-2.jpg




Mvg,

Bart
 
Hoe verder je bouwt, hoe mooier hij word.

Maar waarom ik je stoor, zie op de rhino afbeelding Londen staan onder Imperial Airways.
Word dat in het Engels niet London geschreven?
Of zit ik nog met een ouderwetse atlas, bij mij weet je nooit.

Johan.
 
Bart, moet de draadstang van de kwiklink niet zodanig lang, of gepositioneerd, zijn dat deze bij volle uitslag (trek) nog steeds binnen de blauwe ommanteling van de Sullivan kabel eindigt?
 
Product Instructions ?

1) Lay out control rod routing. Try to minimize curves. Drill holes as needed and insert outer tube before glueing. Cut outer tube to length so that inner rod will not protrude more than 1” on either end at full servo throw.

1 inch mag dus, volgens Meneer Sullivan.

Iets langer stukje staaldraad kan inderdaad geen kwaad.

Overigens: mooi spul, maar wel zwaar.
Ik heb een stukje liggen van 68 cm. en dat weegt bijna 11 gram! :eek: )

Verder ziet het er (zoals gewoonlijk wel weer erg mooi uit!

(Nog wel even dat dingetje met die vier servoarmpjes wat lichter maken! ;) )


jan.
 
Sullivan kabels gatver gebruik ze ook wel eens, maar zo min mogelijk vanwege krimp en uitzetten en de daardoor trimverloop.

Doe het liefst er altijd weer een verenstaal staafje doorheen dacht iets van 1.5mm of zoiets.

Wel een erg net bouwwerk hoor lekker doorgaan zo Bart.

Ton
 
Mochten Sullivan kabels echt nodig zijn en te veel temperatuurverloop geven dan kun je halverwege de kabel een omleghevel inbouwen, compenseert temperatuurs-invloeden automatisch. Ook bruikbaar in rompen die veranderen t.g.v. temperatuurverschillen.
 
Laatst bewerkt:
Bart gewoon de gele erin laten en afkorten met de blauwe , dan 1,2 verenstaaldraad erin , glijd als een jonge hond , geen kwiklinks gebruiken maar Z-Bends , die gaan ook niet los dus weer een probleem minder om je zorgen om te maken
 
Back
Top