Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

(btw arjan, vanwaar Y3 ?)
Volledig off-topic natuurlijk....
Het is een schaalmodel van de ASW20 PH-1316. Die heeft vroeger in België gevlogen met de registratie OO-YYY. Callsign was "Triple Yankee" (YYY in NATO-spelalfabet: triple Yankee). En dat is weer verbasterd tot Y3. In Nederland heeft de eigenaar het callsign aangehouden. YYY op zijn engels is ook nog eens "why why why", een uitroep die zweefvliegers (en modelvliegers) waarschijnlijk regelmatig te horen krijgen van hun partners als er wéér een nieuwe aankoop is gedaan :-)
 
.... YYY op zijn engels is ook nog eens "why why why", een uitroep die zweefvliegers (en modelvliegers) waarschijnlijk regelmatig te horen krijgen van hun partners als er wéér een nieuwe aankoop is gedaan :-)

WHAHAHAHA!......heeeeeel herkenbaar!!
 
Ook treffend is deze....
110508_ASW2.jpg


(why why why toch doorgevlogen als er van tevoren duidelijk iets "knak" zei?)
 
Deze dan:

Why why why.........ging die paal niet aan de kant ?

Met als gevolg een wolk van piepschuim. Story of my life ? P47.....(piep piep piep piep . . . .)
 
Vandaag een doos met servo's binnen, yyyummie !

_MG_6780.jpg


snoertje vervangen, scheelt weer een verbinding.

_MG_6781.jpg


Past NET !

_MG_6783.jpg


Werkt perfect. Remschijf staat met tegenwind precies op 90 graden.
 
45° geeft al een hele hoop remming ;)
ikzelf moet in de praktijk zelden of nooit 90° gebruiken (heb de mijne op de gas staan, dus kan de hoek zelf bepalen)

lijkt een simpel systeempje!
 
Ik spreek uit ervaring dat 45° meer dan genoeg is om de LIFT uit het vliegtuig te halen.
Als je meer °-den neemt gaat OOK de snelheid eruit en krijg je een geweldige tipstall.

Slimme mensen leren van andermans fouten :) :D
 
Top, tnx. Ik kan de hoek instellen dus np. !

Btw: een tipstall doordat de snelheid eruit gaat OF omdat de kleppen dit veroorzaken ? Ik denk zelf het eerste, lijkt me logisch.
 
snelheid gaat er inderdaad uit...
vaak is het voldoende om de klepjes op een schakelaar te zetten (3standen) en dan heb je bv 45° en 90° (of 30-60°)
dan kan je bv wat elevator meemixen bij die 90° zodat ie de neus naar beneden blijft wijzen.

mijn toestel komt gelukkig niet in een stall...
ik denk dat het er ook wel van af hangt hoe groot je remmen zijn...
neem nu die rode van graupner, deze zijn klein ,maar doen hun werk meer dan voldoende.
veel groter moet het dus niet zijn.
 
Ik spreek uit ervaring dat 45° meer dan genoeg is om de LIFT uit het vliegtuig te halen.
Als je meer °-den neemt gaat OOK de snelheid eruit en krijg je een geweldige tipstall.
Normaliter geeft een remklep altijd een verandering in het moment van een vliegtuig. Meestal nose-down, maar soms andersom, en heeeel zelden verandert het niet. Als de snelheid er echt uit gaat, is dat 99% zeker vanwege een nose-up moment. methode om dat tegen te gaan is om remklep ook naar het hoogteroer te mixen, en wel zoveel dat je kist netjes op dezelfde snelheid blijft, of (beter) net iets harder gaat vliegen. Het is nog beter af te schatten aan de rompstand/vliegbaan: hij moet zijn neus naar beneden nemen. Hoeveel? Duidelijk merkbaar, en een voor jou comfotabele hoeveelheid.

Enne ... 45° is inderdaad meestal meer dan genoeg.
snelheid gaat er inderdaad uit...
vaak is het voldoende om de klepjes op een schakelaar te zetten (3standen) en dan heb je bv 45° en 90° (of 30-60°)
dan kan je bv wat elevator meemixen bij die 90° zodat ie de neus naar beneden blijft wijzen.
Op een schakelaar zou ik nooit doen. De remkleppen gebruik ik zeer afwisselend (en ik zie het eigenlijk iedere ervaren vlieger doen). Open, dicht, open, dicht, beetje open, veel open, dicht, .... Dat lukt je niet met een schakelaar. Daarom: remklep op de 'gas'knuppel.

Dirk.
 
ik zweef, dus bij mij staan ze ook op de gasknuppel, maar als je elektro vliegt (en dat is bij dit toestel zo) is het net niet zo simpel, dan moet je kiezen...
dan lijkt me een schakelaar geen slechte optie :)
 
ik zweef, dus bij mij staan ze ook op de gasknuppel, maar als je elektro vliegt (en dat is bij dit toestel zo) is het net niet zo simpel, dan moet je kiezen...
dan lijkt me een schakelaar geen slechte optie :)
Bij mij (en de meeste zweefpiloten die ik ken) staat die motor op een schakelaar (of schuif). Die gebruik ik niet genuanceerd. Omhoog is volgas omhoog, en na enige tijd weer uit.

Op één kist heb ik de motor op een drie standen schakelaar staan. Vnl. omdat er eigenlijk een veel te zware motor in zit (maar ja, had ik liggen), en op half gas stijgt hij nog met een confortabele 45 graden ... Op een andere kist staat gas ook op een driestanden schakelaar, maar gebruik ik enkel volgas.

Als ik op motor wel eens 'genuanceerd' gas geef, dan is het omdat een circuitje toch niet goed uitkomt. effe 3-5 sec gas erop, en een nieuwe poging. Maar dat is wel weer: volgas.

Maar niemand houdt je tegen het anders te doen. Één aspect van veilig vliegen, is besturen op de manier die voor JOUW confortabel is! :grin:
 
Hmm, ik kan de hoeken instellen op mn dx6i dus dat wordt een kwestie van proberen. Ik heb nu beide vleugels van servo's voorzien en morgen ga ik met bespannen van vleugels en stabilo aan de slag. Today's muziekje uit de tijd van toen is van 3 dog night, shambala (1973) ! In de serie "Lost" kwam ik dit nummer na jaren weer tegen......"....1:11...son of a bitch...." LOL


En mn vader reed toen eenzelfde VW bus, met een stokje uit de vloer om te schakelen.


vespa-vs-vw-133744.jpg



Shamballa : http://nl.wikipedia.org/wiki/Shambhala
 
Laatst bewerkt door een moderator:
VRaagje : ik heb de vleugels nu bewust recht gebouwd, maw, geen tipverdraaing / washout. Die wil ik er in-folieen ongeveer 1,5 graad aan elke tip. Zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden ? Ik zou bijvoorbeeld ook de ailerons een tikkie up kunnen geven in neutraalstand om daarmee hetzelfde effect te bereiken, dat heeft tot nu toe bij mn kisten altijd gewerkt.

De vleugel heeft aan de wortel 1,5 graad pos instelling (tov van de romp hart-as) en daarmee komen de tips op 0 graden. (daarmee leveren de tips nog steeds lift) Naja, tzijn maar gedachten.
 
Laatst bewerkt:
ik zou het er gewoon instrijken, den behoud je zo goed als mogelijk je profiel... als de ailerons omhoog zouden staan, verander je het standaard profiel, en is het hele stuk waar de aileron in zit minder efficient :)
 
Back
Top