Welke zender?

Ikzelf vlieg ook met Futaba, maar uit ervaring die ik heb opgedaan met andere merken zenders clubleden is gebleken dat Multiplex, als liefhebber voor zweefvliegtuigen, de beste keuze voor mij zal zijn.

Om die reden heb ik altijd het plan gehad over te stappen naar de cockpit SX. Juist om de ergonomische vormgeving en overzichtelijke menu structuur onder een draaiknop. Tevens is basic telemetrie al ingebouwd en een vario functie opgenomen in de ontvanger (hoogte en stijging op display zender en de bekende 'piepjes').

De cockpit heeft alleen een 'beperking' en dat is zijn 7 kanalen. Voor wat je nu wil is het ruim voldoende. Alleen is mijn doel een Alpina waar 8 of 9 kanalen nodig zijn.

Zodoende is de Royal Pro 16 een perfecte zender. Eigenlijk zou ik ook voor de Royal Pro 9 kunnen gaan. Deze zit er net tussenin en heeft dus voorlopig voldoende kanalen. Het is maar net wat je er voor uit wil en kunt geven.

Een ander voordeel van de Multiplex zenders, ik weet niet zeker of de duurdere futaba's dit ook hebben, is dat je de sticks in de zender kunt draaien. Iets naar binnen. Als je je duimen beweegt is deze beweging ergonomisch gezien ook niet horizontaal en verticaal, maar iets diagonaal. Dit voelt in de praktijk echt prettig. Iets wat de SX en de pro's beiden hebben. Bij de laatste kun je het helemaal zelf instellen.

Maar idd, de enze zender heeft net weer dit, en het andere merk net weer dat...
 
IMHO is de meest betaalbare en vooral betrouwbare combinatie een futaba FF9 met FrSky accst module. Dan heb je nog het bijkomende voordeel dat je, indien je dat wenst, het telemetriesysteem kan gebruiken. In vergelijkende tests komt het FrSky systeem er als zeer betrouwbaar uit. En de ontvangers zijn zeer betaalbaar. Ik ben er in elk geval 100% tevreden over en zou nooit iets anders willen. Je hoeft je spullen ook niet in Azië te bestellen want FrSky heeft lokale verdelers.
 
Ik vlieg zelf ook probleemloos met Assan in mijn Futaba, alhoewel ook ik nu voor FrSky zou kiezen als ik hem nu zou inbouwen, maar als ik straks een kist ga vliegen van €800,- of meer, dan wil ik toch echt liever een A-merk ontvanger in mijn kist hebben zitten.
 
Ik vlieg zelf ook probleemloos met Assan in mijn Futaba, alhoewel ook ik nu voor FrSky zou kiezen als ik hem nu zou inbouwen, maar als ik straks een kist ga vliegen van €800,- of meer, dan wil ik toch echt liever een A-merk ontvanger in mijn kist hebben zitten.

In mijn keuze voor systeem heb ik geen enkel onderscheid gemaakt voor welk type toestellen (duur of goedkoop) ik het wil gebruiken. Ik wou gewoon het meest betrouwbare en gebruiksvriendelijke systeem aanschaffen wat er op de markt is. En dat dit nu per toeval ook nog eens een uiterst betaalbaar systeem is was heel mooi meegenomen. Ik heb ondertussen bijna 30 ontvangers in alle maten aangeschaft zodat ik me de volgende jaren totaal geen zorgen meer moet maken. Het was ook niet mijn bedoeling om de telemetrie-funktie te gaan gebruiken maar ondertussen heb ik 3 setjes met allerhande sensoren in gebruik en ook daar ben ik heel erg tevreden over. En het bijkomende voordeel is dat ik mooi alles in België kan aanschaffen. Kijk anders eens bij FRSKY 2,4 GHz RADIO CONTROL X9D X12D X16D DHT-U DJT DFT D8R-II D6FR D4FR ACCST TFR8S TFR6 FASST COMPATIBLE RC MODEL KST Digital Servo MARUTAKA ROYAL AEROMODELISME KIT BALSA MAQUETTES CESSNA 310 RAIDEN RUFE HELLCAT P26A BEARCAT F8F MUSTANG P51 CANOPY
Ik denk dat de hoofdreden waarom er niet meer mensen met het FrSky-systeem vliegen is dat de marketing van FrSky ondergeschikt is aan hun R&D.
 
Als je binnen Spektrum blijft, kan ik je aanraden voor de DX18 te gaan. Met de DX8 loop je met wat uitgebreidere verlangens qua software functies/aantal kanalen in de DX8 relatief snel weer vast.
 
Ik wou gewoon het meest betrouwbare en gebruiksvriendelijke systeem aanschaffen wat er op de markt is. En dat dit nu per toeval ook nog eens een uiterst betaalbaar systeem is was heel mooi meegenomen.
Ik wil geen discussie uitlokken over "dit is het beste systeem" maar de claim "meest betrouwbare en gebruiksvriendelijk" is nogal een sterke....alsof de hier nog meer genoemde systemen onbetrouwbaarder zouden zijn. Dat is dus niet het geval.
 
Ik denk dat tegenwoordig de meeste gerenomeerde merken wel goed zijn, (uizonderingen daar gelaten) en het gebruiktsvriendelijkste is natuurlijk heel erg persoonlijk. Ikzelf zal tegen de tijd ook eens moeten gaan kijken naar een zender die meer dan 8 kanalen kan slikken gezien de uitbreiding die ik in de toekomst ga maken, met een 6 meter toestel op het verlanglijstje...

Nu doe ik het met een FX-18, omgebouwd met Assan. En dat werkt voor mij goed voor all toestellen die ik tot nu toe heb. Met 8 kanalen kan ik goed uit de voeten, en de Assan ontvangers zijn best betaalbaar. Heb er pas 1 weg moeten gooien omdat ik op kanaal 2 een los contact had. (zat in de ontvanger, en dat was een 2e handsje...)

Ik heb een SKy Assistant, telemtrie heb ik niet nodig. Daar heb ik geen behoefte aan. Een Futaba 8 kanaals die ik kan uitbreiden naar 12 kanalen zal het wel gaan worden... (Ik dacht een T8FG?)
 
Bij spektrum moet je alleen de dsm2 ontvangers mijden. De dsmx is niets mis mee, de dsm2 heeft echter al heel wat kisten gekost bij ons op de club...
 
?.Een Futaba 8 kanaals die ik kan uitbreiden naar 12 kanalen zal het wel gaan worden... (Ik dacht een T8FG?)

De T8 was bij het uitkomen een 8+2 zender. Na de software update is het een 12+2 geworden, en dat helemaal voor niks. Ik was er blij mee.

12+2 betekent 12 analoge kanalen, dus traploos, en 2 schakelkanalen, dus aan of uit, niet traploos. Voor bv intrekbaar wiel of sleephaak prima te gebruiken.

Groet,

Jacob Bos
 
Alvast bedankt voor de vele reacties . Ik heb ondertussen wat manuals proberen te lezen via internet en bij Futaba vindt ik instellingen voor de fameuze crow stelling en nog meerdere mogelijkheden tot het bedienen van de 4 servo's tegelijk ook .
Bij Graupner ook min of meer .
Multiplex moet ik nog eens kijken.
Eigenlijk zou het logisch zijn dat ik bij spektrum blijf (voor mijn andere modellen)
maar in de handleiding van Dx7 of Dx 8 vindt ik niet direct een crow stelling of zie ik iets over het hoofd :confused:
Budget voor de zender met 1 ontvanger zou rond de 400€ zijn , niet meer .
 
Budget voor de zender met 1 ontvanger zou rond de 400€ zijn , niet meer .

Met dat budget kan je een tweedehands FF9, een ACCST-module en een 6-tal ontvangers aanschaffen. Of een FF10, een ACCST-module en een stuk of 3 ontvangers... Mijn keuze zou snel gemaakt zijn. Het hangt er maar vanaf waar je voorkeur naar uit gaat. Voor mij is het belangrijk dat ik niet om de 3 jaar een nieuw systeem moet gaan aanschaffen. Ik blijf mijn FF9 gebruiken totdat de FrSky 12-kanaals zender uitkomt. Dan stap ik pas over, maar kan wel nog mijn ontvangers blijven gebruiken.
 
Ga eens bij diverse winkels lans, en houd ze eens in je handen.
Technisch verschillen de zenders niet veel van elkaar.

Gekleurde mening: Ik ben erg tevreden met mijn MPX EVO9 Royal Pro 2.4 Ghz, en mijn boot/reserve-zender MPX SX 2.4 Ghz.

Succes met de adviezen en de uiteindelijke keuze.

p.s. mooie schermpjes zijn leuk, maar in het volle zonlicht vaak niet te lezen.
 
De T8FG is een fijne zender vind ik. Ook niet super groot en ligt lekker in de hand en ruim voldoende mogelijkheden. Met een kaartje erbij in kun je tot een onwerkelijke hoeveelheid modellen in het gehuegen zetten. Denk dat zelfs Douglas niet het maimum gaat halen van ruim 3000 ;-)
En de kostenloze updates zijn natuurlijk fijn, de mijne is ook een 12+2 geworden.

Groeten Peter
 
Eigenlijk is het veel handiger als iedereen verteld wat-tie eigenlijk mist aan zijn eigen zender ipv te vertellen dat hij zo goed werkt. Over het algemeen hoor je namelijk eigenlijk iedere keer hetzelfde. Op hoofdlijnen verschillen geen van de merken echt veel (alhoewel de telemetrie van Graupner wel zo beetje de standaard is....)

Als je de details benoemt die je in het gebruik echt mist aan je zender kom je (misschien) op beter inzichten.

Ik trap af: ik heb een Graupner MX20. Prima zender en ik ben erg tevreden, maar ik mis:

1: een extra, traplose schuif of draaiknop aan de zijkant waar ik mijn 'crow' op kan zetten en die ik met mijn wijsvinger kan bewegen terwijl ik mijn duim op de knuppel hou.

Nu haal ik een schakelaar over om voor de landing van mijn gasknuppel een traploze rem knuppel te maken waarmee ik mijn flaps en ailerons beweeg. Maar als ik niet helemaal uitkom moet ik dus wel eerst een schakelaar overhalen om mijn gashendel weer terug te zetten van rem naar gas.

Ik meen dat futaba zo'n schakelaar/draaischijf aan de zijkant heeft zitten.

2: goedkope , kloon ontvangers

Gisteren dus weer een ontvanger gekocht a 74 euros... Daar koop je 4 futaba klonen voor (denk ik). Tja, dat mis ik....


Met groet, Roger
 
:confused: Ik mis niks! Ik heb 100% meer dan ik kan, wil of weet te gebruiken.

Wat voor zender heb ik?
De onovertroffen stoeptegel: een MPX Profi 4000 (naar 2,4 GHz omgebouwd mbv. Weatronic). En daar kan ik nog eens mixen en regelen als een gek .... :D

Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, moet diep nadenken wat ik mis.. Weet het niet, mis dus eigenlijk niks.


1: een extra, traplose schuif of draaiknop aan de zijkant waar ik mijn 'crow' op kan zetten en die ik met mijn wijsvinger kan bewegen terwijl ik mijn duim op de knuppel hou.

Nu haal ik een schakelaar over om voor de landing van mijn gasknuppel een traploze rem knuppel te maken waarmee ik mijn flaps en ailerons beweeg. Maar als ik niet helemaal uitkom moet ik dus wel eerst een schakelaar overhalen om mijn gashendel weer terug te zetten van rem naar gas.

Ik meen dat futaba zo'n schakelaar/draaischijf aan de zijkant heeft zitten.

Nog even hier op reageren. Klopt inderdaad, aan beide zijdes van de zender is een traploze schuif geplaatst, te bedienen met de wijsvinger. Enige nadeel is dat de armpjes te kort zijn om lekker precies te kunnen gebruiken. Ik heb dat opgelost door ze in te boren en met 2mm koolstofstaaf flink te verlengen. Werkt veel nauwkeuriger. De huidige versie T8 heeft standaard langere schuifjes.

Dan hoe je het gebruikt: ik heb bij het zweven tegenwoordig de motor op deze schuifjes en op de gashendel de stoorkleppen/butterfly. Heb je geen gedoe meer met schakelaars, want wanneer je dat juist nodig hebt ga je fouten maken: als iets fout (dreigt) te gaan. Dan is elke handeling 1 te veel.. Omschakelen was best lastig maar wil nu niet meer terug.

Schiet me iets te binnen: Graupner is beter met (relatief goedkope) telemetrie, dat mis ik wel bij Futaba.

Groet,

Jacob Bos
 
De multiplex cockpit SX heeft deze mooie schuifjes aan de zijkant. De Royal pro heeft aan beide zijden bij de wijsvinger een drukknop en een schakelaar. Is hiermee ook voor crow goed te gebruiken.

Zelf miste ik dit ook aan mijn FC-18 zender. Ik heb het dan ook zo opgelost ;)



Die zaten eerst toch echt ergens anders :)

In het geval van de Royal pro is het ook geen probleem om er een frsky module bij te plaatsten. Dan heb je voor je dure kisten gewoon de A klasse multilex ontvangers en voor je kleinere, experimentele en of indoor kistjes goedkope FrSky ontvangers.

Dit is wat ik straks precies zo ga doen (maar eerst een bank en bruiloft voor de balans in de relatie :rolleyes:)
 
Back
Top