Indoorvlieger
Forum veteraan
Jammer, weer een versobering van het aanbod. Al was de laatste jaren een deel van het Graupner assortiment gewoon chinees spul met een andere sticker, verpakking, en prijs. Robbe mag wel uitkijken dat ze niet in dezelfde val trappen. Vrijwel niemand betaalt graag de prijs die ze bijvoorbeeld voor een Robbe "Nano Arrow" vragen, terwijl het 100% dezelfde heli (Nine Eagles Solo Pro V) is die je elders voor minder dan de helft van de prijs kan kopen, en dan nog thuis bezorgd ook.
Vroeger kwamen ze daarmee weg, toen er nog nauwelijks handel via internet was, dan was de prijs die ze ervoor vroegen gewoon "de prijs", en had je dat maar te slikken. Maar dat monopolie is over, en dan moet je of je aanpassen door je te onderscheiden door kwaliteit en service, of je prijzen aanpassen, zodat je klanten sneller voor dichterbij huis zullen kiezen.
Alleen de schuld neerleggen bij de consument, is te eenzijdig. Bedrijven als Hobby King hadden nooit zoveel voet aan de grond kunnen krijgen, als er niet een gat in de markt was, wat ze met succes hebben aangeboord. En als je toelaat dat je, als EU bedrijf, vooral als "doorgeefluik" gaat werken voor in China aangekochte spullen, graaf je een kuil voor jezelf. Want die bedrijven in China hebben dan dubbel prijs, ze verkopen spul aan die EU bedrijven, en maken daar winst op, en verkopen hetzelfde spul direct via internet aan klanten in de EU. De klanten waar de EU bedrijven aan hadden willen verdienen.
Het is al jaren de trend om productie af te stoten naar lage lonen landen, en op het leveren van diensten te concentreren. Maar als je bijna niets meer produceert, is de kans dat je op een gegeven moment van de markt wordt gedrukt door een "prijsvechter" erg groot, zeker als je het ontwikkelen van producten ook elders neerlegt, en je beperkt tot het controleren van wat je geleverd krijgt. Op een gegeven moment zal zo'n toeleveringsbedrijf zijn kans grijpen, en direct aan de markt gaan leveren, waardoor je buitenspel komt te staan.
Dan krijg je de situatie die Bert treffend heeft verwoord:
Vroeger kwamen ze daarmee weg, toen er nog nauwelijks handel via internet was, dan was de prijs die ze ervoor vroegen gewoon "de prijs", en had je dat maar te slikken. Maar dat monopolie is over, en dan moet je of je aanpassen door je te onderscheiden door kwaliteit en service, of je prijzen aanpassen, zodat je klanten sneller voor dichterbij huis zullen kiezen.
Alleen de schuld neerleggen bij de consument, is te eenzijdig. Bedrijven als Hobby King hadden nooit zoveel voet aan de grond kunnen krijgen, als er niet een gat in de markt was, wat ze met succes hebben aangeboord. En als je toelaat dat je, als EU bedrijf, vooral als "doorgeefluik" gaat werken voor in China aangekochte spullen, graaf je een kuil voor jezelf. Want die bedrijven in China hebben dan dubbel prijs, ze verkopen spul aan die EU bedrijven, en maken daar winst op, en verkopen hetzelfde spul direct via internet aan klanten in de EU. De klanten waar de EU bedrijven aan hadden willen verdienen.
Het is al jaren de trend om productie af te stoten naar lage lonen landen, en op het leveren van diensten te concentreren. Maar als je bijna niets meer produceert, is de kans dat je op een gegeven moment van de markt wordt gedrukt door een "prijsvechter" erg groot, zeker als je het ontwikkelen van producten ook elders neerlegt, en je beperkt tot het controleren van wat je geleverd krijgt. Op een gegeven moment zal zo'n toeleveringsbedrijf zijn kans grijpen, en direct aan de markt gaan leveren, waardoor je buitenspel komt te staan.
Dan krijg je de situatie die Bert treffend heeft verwoord:
En een van de kernen van mijn betoog is: "HOE ZOU DAT NU KOMEN????"
Dat komt, omdat WIJ (de westerse consument) zo verzot op lage prijzen zijn, dat wij onze eigen kennis (de OORSPRONG van onze welvaart!!!!!) verkopen, nee, verkwanselen, en eens dat verkocht is, kan iemand anders daar zijn voordeel mee doen, vallen wij stil en anaf dat moment sterft de kennis bij ons langzaam uit.... En daarmee sterft dus langzaam de oorsprong van onze welvaart ook.
En dat proces is onomkeerbaar!!!!!
Groet, Bert