Schultze en Graupner Falliet

Jammer, weer een versobering van het aanbod. Al was de laatste jaren een deel van het Graupner assortiment gewoon chinees spul met een andere sticker, verpakking, en prijs. Robbe mag wel uitkijken dat ze niet in dezelfde val trappen. Vrijwel niemand betaalt graag de prijs die ze bijvoorbeeld voor een Robbe "Nano Arrow" vragen, terwijl het 100% dezelfde heli (Nine Eagles Solo Pro V) is die je elders voor minder dan de helft van de prijs kan kopen, en dan nog thuis bezorgd ook.

Vroeger kwamen ze daarmee weg, toen er nog nauwelijks handel via internet was, dan was de prijs die ze ervoor vroegen gewoon "de prijs", en had je dat maar te slikken. Maar dat monopolie is over, en dan moet je of je aanpassen door je te onderscheiden door kwaliteit en service, of je prijzen aanpassen, zodat je klanten sneller voor dichterbij huis zullen kiezen.

Alleen de schuld neerleggen bij de consument, is te eenzijdig. Bedrijven als Hobby King hadden nooit zoveel voet aan de grond kunnen krijgen, als er niet een gat in de markt was, wat ze met succes hebben aangeboord. En als je toelaat dat je, als EU bedrijf, vooral als "doorgeefluik" gaat werken voor in China aangekochte spullen, graaf je een kuil voor jezelf. Want die bedrijven in China hebben dan dubbel prijs, ze verkopen spul aan die EU bedrijven, en maken daar winst op, en verkopen hetzelfde spul direct via internet aan klanten in de EU. De klanten waar de EU bedrijven aan hadden willen verdienen.

Het is al jaren de trend om productie af te stoten naar lage lonen landen, en op het leveren van diensten te concentreren. Maar als je bijna niets meer produceert, is de kans dat je op een gegeven moment van de markt wordt gedrukt door een "prijsvechter" erg groot, zeker als je het ontwikkelen van producten ook elders neerlegt, en je beperkt tot het controleren van wat je geleverd krijgt. Op een gegeven moment zal zo'n toeleveringsbedrijf zijn kans grijpen, en direct aan de markt gaan leveren, waardoor je buitenspel komt te staan.

Dan krijg je de situatie die Bert treffend heeft verwoord:

En een van de kernen van mijn betoog is: "HOE ZOU DAT NU KOMEN????"
Dat komt, omdat WIJ (de westerse consument) zo verzot op lage prijzen zijn, dat wij onze eigen kennis (de OORSPRONG van onze welvaart!!!!!) verkopen, nee, verkwanselen, en eens dat verkocht is, kan iemand anders daar zijn voordeel mee doen, vallen wij stil en anaf dat moment sterft de kennis bij ons langzaam uit.... En daarmee sterft dus langzaam de oorsprong van onze welvaart ook.

En dat proces is onomkeerbaar!!!!!

Groet, Bert
 
De roeiwedstrijd:

Een Duitse en Chinese firma organiseerden een roeiwedstrijd tegen elkaar met achtmansroeiboten. Er werd flink getraind. Beide teams kwamen topfit aan de start, maar de Chinezen wonnen met een kilometer voorsprong.

De Duitsers waren zwaar aangeslagen en om de oorzaak van de nederlaag boven water te krijgen benoemde het topmanagement een projectteam om onderzoek uit te voeren en aanbevelingen te doen.

Na langdurig en intensief onderzoek bleek dat de Chinezen zeven man hadden die roeiden en één stuurman. In de Duitse boot stuurden zeven man en roeide er één.

De leiding nam een adviesbureau in de arm voor een onderzoek naar de structuur van het Duitse team. Na wederom een langdurige studie kwamen de adviseurs tot de conclusie dat er teveel mensen stuurden en te weinig mensen roeiden.

Om een volgende nederlaag te voorkomen veranderde men de teamstructuur ingrijpend: er kwamen vier stuurmannen, twee hoofdstuurmannen, één stuurmanager en één roeier. Voor de roeier werd een prestatietoeslag ingevoerd om hem nog meer te stimuleren.

Het jaar daarop wonnen de Chinezen met een voorsprong van twee kilometer. Het management ontsloeg de roeier vanwege de slechte prestaties, verkocht de roeispanen en stopte de investeringen in een nieuwe boot. Het adviesbureau ontving een compliment voor het gedegen advies, en het bespaarde geld werd aan het topmanagement uitbetaald...
 
Waar heb je die gevonden? Herkenbaar, erg goed! Lang geleden dat ik zo heerlijk heb gelachen, ook al is het triest natuurlijk.

Over Graupner? Weet iemand of het gedaan is? Weet iemand of ze doorgaan en of ze nog hott systeem ontvangers leveren? Moeten we gaan inslaan?
 
Spijker / kop...
Dat weet ik niet zo...Graupner is voorzover ik weet vrij lang een traditioneel familiebedrijf geweest, ik denk eerder dat de interne weerstand tegen de veranderende markt en bedrijfsfilosofie een rol zal hebben gespeeld dan dat er zoveel stuurmannen waren.
Ik ken wel meer mensen die ouderwetse winkels hebben/hadden en slecht mee konden gaan in de veranderende markt. Moet ook maar net bij je passen natuurlijk.

Maar goed, dat is allemaal koffiedik kijken.
 
Die "roeiwedstrijd" geeft helaas een goed beeld van wat er bij veel bedrijven gebeurt. Zoveel mensen die bezig zijn de juiste richting uit te denken, dat er voor het uitvoeren te weinig over is. En blijkt de uitvoering dan niet te lukken, dan doe je er gewoon een paar extra maatregelen bij en ligt het niet slagen van het plan altijd aan de uitvoerenden, degenen die de plannen bedenken krijgen een goede bonus voor het getoonde leiderschap.

Voeg daarbij de drang om op korte termijn extra goede resultaten te willen behalen, om de aandeelhouders tevreden te stellen. En waarbij het niet ongebruikelijk is om beslissingen te nemen die in eerste instantie winst laten zien, maar op termijn het doodvonnis voor een bedrijf kunnen betekenen. Maar de verantwoordelijken zijn dan al lang weer verder "gehopt" naar een nieuwe company...
 
Het verband met het faillissement van Schulze en Graupner ontgaat me volkomen.
Nogal speculatief, lijkt me niet echt iets bijdragen.
 
De roeiwedstrijd:

Een Duitse en Chinese firma organiseerden een roeiwedstrijd tegen elkaar met achtmansroeiboten. Er werd flink getraind. Beide teams kwamen topfit aan de start, maar de Chinezen wonnen met een kilometer voorsprong.

De Duitsers waren zwaar aangeslagen en om de oorzaak van de nederlaag boven water te krijgen benoemde het topmanagement een projectteam om onderzoek uit te voeren en aanbevelingen te doen.

Na langdurig en intensief onderzoek bleek dat de Chinezen zeven man hadden die roeiden en één stuurman. In de Duitse boot stuurden zeven man en roeide er één.

De leiding nam een adviesbureau in de arm voor een onderzoek naar de structuur van het Duitse team. Na wederom een langdurige studie kwamen de adviseurs tot de conclusie dat er teveel mensen stuurden en te weinig mensen roeiden.

Om een volgende nederlaag te voorkomen veranderde men de teamstructuur ingrijpend: er kwamen vier stuurmannen, twee hoofdstuurmannen, één stuurmanager en één roeier. Voor de roeier werd een prestatietoeslag ingevoerd om hem nog meer te stimuleren.

Het jaar daarop wonnen de Chinezen met een voorsprong van twee kilometer. Het management ontsloeg de roeier vanwege de slechte prestaties, verkocht de roeispanen en stopte de investeringen in een nieuwe boot. Het adviesbureau ontving een compliment voor het gedegen advies, en het bespaarde geld werd aan het topmanagement uitbetaald...

En zo gaat het hier in het westen overal. Zelfs bij de overheden gaat het zo. Advies bureautje hier, adviesbureautje daar en de werkende man wordt gestraft voor zijn werk, maar de leiding krijgt alleen maar meer.
 
okay...en jullie weten dat dit bij Schulze en Graupner de oorzaak is van het faillissement. Kun je even linken naar een bron?

Kom op zeg....kunnen we een klein beetje on-topic blijven?
 
Prop-er? Wellicht niet Graupner -ken de historie niet- wel zeer herkenbaar.

10 managers om 1 ezel te verkopen... bedrijven in handen geraakt van "private equity investments and funding etc" treed het op effect op, gaat het mis met voorbedachte rade...
 
Het verband met het faillissement van Schulze en Graupner ontgaat me volkomen.
Nogal speculatief, lijkt me niet echt iets bijdragen.

Het is inderdaad niet met zekerheid te zeggen dat het ook bij Graupner zo is gegaan, maar het is wel een tendens die je bij veel bedrijven ziet. Dingen elders laten maken omdat het dan goedkoper kan, maar met het risico dat je jezelf daarmee op termijn geleidelijk buitenspel laat zetten. En gezien het toenemende RTR aanbod ook bij Graupner, en producten die alleen voorzien waren van een ander merkje, maar verder weinig met Graupner an sich te maken hadden, zal het in ieder geval een rol hebben gespeeld. Het is naïef te denken dat je puur op naam hetzelfde product met een eigen sticker erop voor veel meer geld aan de man kan brengen, in dit tijdperk dat de consument via internet de hele wereld over kan om dingen te vergelijken.

Als de Volkwagen-dealer je voor het dubbele een Deawoo met alleen een ander merkembleem erop geplakt, wil verkopen, terwijl het verder exact dezelfde auto is, dan zeg je tegen die VW-dealer ook al snel "bedankt voor de koffie, ik moet er weer vandoor" en loop je daarna de showroom van de Daewoo dealer in...
 
Ooit werd er ergens een nieuwe brug gebouwd. Daarvoor was een brugwachter nodig. Die werd aangenomen. Maar een brugwachter heeft een chef nodig, en die chef een secretaresse. Omdat ook een chef niet zonder leidinggevende kan, kwamen er nog een directeur met ook een secretaresse. Ook een directeur wil laten zien dat hij er is, dus kwam er een personeelsafdeling en een salarisadministratie. Uiteindelijk werd het zo wel erg duur en werd besloten de brugwachter te ontslaan...
 
Maar wat zou de gemiddelde modelbouwer volgens jullie gedaan moeten hebben om dit te voorkomen? Of wat zou graupner gedaan moeten hebben?

Als ik bij ons op de club kijk is ruim 80% van de vliegtuigen uitgerust met HK of andere chinese producten. En ik kan niks verzinnen wat dit heeft kunnen voorkomen.
Alleen ingrijpen van de overheid door de consument te verbieden aan het kopen producten uit die lage lonenlanden
 
Alleen ingrijpen van de overheid door de consument te verbieden aan het kopen producten uit die lage lonenlanden
Dat heeft de overheid voor een deel al gedaan toch, door te eisen dat je belasting en invoerrechten betaalt? Moet je eens horen hoe daar op gefoeterd wordt.
Maar dat systeem is een beetje ingehaald door de praktijk en is niet te handhaven.
 
Typisch de reactie van iemand die het zich wel zou moeten aantrekken.
Net als klagen over hopen strond (precies voor je tuinhek) tegen mensen die net met een hond langskomen; krijg je als commentaar de mijne poept altijd in het gras, dus waar bemoei jij je mee.
Of een bijl pakken (die staat er omdat je aan het houthakken bent) als een wilde niet aangelijnde hond op je af komt vliegen; hebben ze toch ineens een grote b*k: hij bijt niet hoor. . .
Het ligt toch altijd aan de ander.

Een ieder koopt maar waar hij wil en we zullen het wel zien.
Waarom gaan alle kleine bakkers/groentewinkels/slagers dicht? omdat iedereen bij de super koopt.
Waarom gaan de electronica zaken (om de hoek) dicht?
Omdat iedereen bij C koopt.
Moeten ze een keer 1 weerstandje hebben, lopen ze te janken "nu moet ik €10.00 betalen voor verzenden, want die winkel die om de hoek zat is er niet meer".

Andermaal een heel genuanceerde uitspraak, en eigenlijk (is me al een paar overkomen in een poging een gewoon gesprek aan te gaan ) ben ik hier weer helemaal klaar mee als user.

Even vlug naar het bouwhok geweest en voor de gein en een kleine inventaris opgemaakt, 75% van mijn spullen zijn in BE/DE/NL en niet via een obscure warehouse aangeschaft (daar zit echter geen Graupner tussen dus shoot me!), ik geloof dat ze dat nuance noemen.....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ruim 50 pakketjes uit china besteld en twee keer btw en invoerrechten moeten betalen omdat het een compleet vliegtuig was. Zelfs met die extra kosten blijft het goedkoper. Ik betaal het dan ook zonder klagen wetende dat het wel uit kan.
Daar mee was graupner niet gered
 
Gaan we nu denken dat wij Nederlanders enige invloed zouden hebben gehad als we een Graupner zender of zo hadden gekocht
 
Dat heeft de overheid voor een deel al gedaan toch, door te eisen dat je belasting en invoerrechten betaalt? Moet je eens horen hoe daar op gefoeterd wordt.
Niet te vergelijken met hoe een land als China dat doet. Bepaalde zaken krijg je daar gewoon het land niet in. Heb zelf ook al eens spullen speciaal gemaakt (dus voor éénmalig gebruik), die officieel "gehuurd" werden om na gebruik weer teruggehaald te worden naar Nederland en vervolgens hier weggegooid te worden.
 
Maar wat zou de gemiddelde modelbouwer volgens jullie gedaan moeten hebben om dit te voorkomen? Of wat zou graupner gedaan moeten hebben?

Als Europese leverancier van Chinese producten moet je je weten te onderscheiden. Zorgen voor meerwaarde voor de hogere prijs die je vraagt.

Dat kan bij voorbeeld door een handleiding in de taal van de koper. Of door een goede snelle levering van reserve-onderdelen. Garantie is ook zo iets. Daar hoef je bij een Chinese leverancier mee aan te komen.

Ook reparatie van elektronica is is belangrijk en geeft belangrijke meerwaarde aan een merk.

Niemand wil midden in het vliegseizoen zijn zender weken kwijt wegens een defect. Dat moet snel effectief hersteld worden (gelukkig hebben de grote merken dat in Nederland in ieder geval goed voor elkaar).

Er liggen zeker kansen, maar die moet je als leverancier weten te grijpen.
 
Gaan we nu denken dat wij Nederlanders enige invloed zouden hebben gehad als we een Graupner zender of zo hadden gekocht
Nou...als we dat allemaal hadden gedaan was Graupner misschien wel gered ja :rolling:
Ik heb in ieder geval aardig mijn best gedaan, 2x MX-16 Hott, 10x GR-16 ontvanger, 5x GR-12, 2 vario's, een GPS, een GAM, een paar handen vol servo's.....en nog redden ze het niet. Bugger.
 
Back
Top