vergeet conversiesets , os komt met een gt15 gasser

ik kan deze motor in azie verkrijgen voor € 393.30 met silence box

en met powerpipe €470


klinkt dat interessant?

ik krijg morgen nog een definitieve prijs door, zal nog wat lager liggen...
 
klinkt echt interessant,
ik blijf luisteren,
heb allen nu geen 700er over, ha ha

groetjes van Heli-Uwe
 
Ik ga nu weer eens testen met de kleine aanpassingen die ik hiervoor heb beschreven en dan even kijken hoe het werkt. Is waarschijnlijk wel goed op te lossen alleen even wat dingen uit proberen.

H en L naald laat ik op default staan en dan ga ik er na het invliegen pas mee experimenteren mocht ie nog niet lekker vliegen.

Om dan ook maar een prijs in de lucht te gooien: ik heb er (alles inclusief, en ook 45 euro douane) tot aan mijn voordeur 420 euro per motor voor betaald. Heb je powerpipe en ontstekingsunit en motor voor.

Als ik zo eens rondkijk betaal je voor zo'n type OS uitlaat hier al meer dan 100 euro zo niet tegen de 200 euro. Dus alles in beschouwing genomen is deze motor gewoon redelijk betaalbaar in vergelijking met een nitro motor als je puur de prijs bekijkt.

Gr.Rob
 
Hoi vliegenierkes:p

Nog eens alles uit elkaar gehaald en heb de vulaansluiting op de tank gewisseld met de aanvoeraansluiting op de tank. Nu zit de aanvoer aan de buitenzijde en kan je er veel makkelijker bij. De aansluiting achter de motor kun je niet meer goed bij dus deze de vulaansluiting gemaakt.
Weer viltklunk moeten wisselen en dat gaat steeds sneller. Kan de heli wel dromen nu.

Heb de carburateur nog eens goed bekeken en heb het opstaande ronde mini randje op het zwarte plastic blokje (insulator) weggevijld. Zag dat door dit randje mogelijk lucht kan ontsnappen omdat de pakking door dit randje nooit helemaal klemvast komt te zitten. Vanmiddag tussen de buien door gestart en hij deed het gelijk. Hopenlijk vd week beter weer om weer eens te vliegen. Zal wel volgend weekend worden gezien de vrieskou komende dagen.

Het wordt tijd om meters te maken.:D
Ps. Niemand hier verder met een OS gt15hz of aan het bouwen????
Gr.Rob
 
Ps. Niemand hier verder met een OS gt15hz of aan het bouwen????
Gr.Rob

Het viel mij ook al op dat er op RCGroups ook niet of nauwelijks over het ding bericht word.... en dat is toch een heel wat grotere markt....

Ik ben bang dat dit een typisch gevalletje is van "wat de boer niet kent, dat vreet ie niet".... OS maakt gloeipluggers, en Zenoah maakt benzinemotoren.... en als OS een benzinemotor maakt, of je een vonkentrekker op een gloeiplugmotor zet, dan is dat blijkbaar "not done"....

Want ik ben nu een tijdje met vonkentrekkers op gloeimotoren bezig en snap niet waarom ik dat niet al veel eerder gedaan heb, evenmin waarom dat nog niet véél meer gebruikt word, en ik had eerlijk gezegd ook een stormloop op die OS verwacht, maar niets van dat alles....

Nou ja, geeft alleen maar aan dat ik blijkbaar dingen slecht inschat....:rolleyes:

Groet, Bert
 
Er is ook gewoon nog weinig ervaring mee...

Voor mezelf, ik heb een os55, en draai deze op 15% nitro
Alleen, dit is wel mn goede motor, op mn goeie heli
Ik heb niet ff een testheli met een testtuf om te kijken wat ie doet

Stel, ik zou zoiets doen, is het een directe plug in?
Plug erin, pieletje op de uitgaande as en knallen...
Ik ben geen knalhard 3d vlieger, maar wil er zekers niet op achteruitgaan
En gezien je mindere verbruik, heb je ook minder smering
Zou je dan geen voortijdige klappers krijgen op een hoger nitropercentage?
Aangezien ik weet dat jij doorgaans 5% of minder draait...
 
Hoi Bert, hoi Rob,

het probleem is niet bij jullie
even::offtopic:

ik zou ook wat veranderen,
maar als ik alles mee doe,
woord mijn vlot te groot,

ook mijn 600n vliegt voor mij super goed,
en ook die Trainer met zenoah doet het perfekt,

zou graag ook zo'n 700er bouwen,
maar die heb ik ook als 700e staan


dus maar wachten wat nog komt

groetjes van Heli-Uwe
 
Hoi,

Denk dat het komt omdat de Os heligasser hier in nederland nog niet (voor zover ik weet) te koop is.
In dat opzicht loop ik voor de muziek uit en dan kijken mensen eerst de kat uit de boom.
Als mensen zien en lezen dat het goed te doen is en hij gewoon straks hier in nederland in de schappen ligt dan zal het wel vlotter lopen.
Denk ook dat sommigen puur afgaan wat ze op (amerikaanse) forums lezen en als iemand roept dat de motor niet genoeg power zou hebben dan zal het wel zo zijn. Er staat niet bij wat voor soort vlieger die persoon is en dat denk 80 % vd helivliegers die geen hardcore 3d vliegers zijn, meer dan goed uit de voeten kunnen met die os 15cc.
Ik merk dat ook aan de TT redline motor in mijn raptor. Ding heeft veel meer power dan ik eigenlijk nodig heb dus zou ik ook met een lichtere motor uit de voeten kunnen.

Al eerder gaf ik het aan in een bericht dat sommigen hun heli uitrusten alsof ze mee gaan doen aan de 3d masters terwijl 60 % van die setup voldoende zou zijn voor hun vliegkwaliteiten. In dat licht zie ik het ook met de os gasser. Op zich vreemd dat mensen ver over de 200 euro betalen voor een gasser ombouwset en de helft vd heli vernieuwen en dan nog qua verhouding een joekel van een benzinemotor er in zetten. Dat was omdat er geen alternatief was. Dus als het een beetje meer bekendheid hier krijgt dan zullen er wel meer volgen. Al is het alleen al omdat het een factor 3 goedkoper vliegen is als je alleen kijkt naar de brandstofkosten. Daarnaast heb je met de OS nog een veel langere vliegtijd dus die factor wordt dan nog groter. ALs je dus echt veel vliegt, stel plus 100 uur per seizoen/jaar, dan heb je de motor zo terugverdiend als de kosten een argument zouden zijn om hem niet te kopen.

Verder hou ik me totaal niet bezig met allerlei randzaken over wat nu top spul is en welk merk "je van het" zou moeten zijn. Ik heb een heli en daar wil ik gewoon mee rond vliegen en het liefst zolang mogelijk op 1 tank.
Denk dat dat met de trex700 met de os gasser aardig gaat lukken.

Hopenlijk heb ik binnenkort wat echte vliegfilmpjes maar nu nog even de laatste winterstuiptrekkingen door zien te komen.:)

Gr.Rob
 
Allereerst ben ik het vrijwel 100% met je eens.... Een 700 heeft helemaal geen .90 op 30% Nitro nodig om te vliegen. En de meeste mensen hebben dat vermogen ook niet nodig....

Als ik het zo begrijp Rob, dan is voor wat jij in gedachten hebt, deze OS ook al tamelijk krachtig zelfs :) . Dat had vermoedelijk met een 10 of 11.5 cc omgebouwde gloeiplugger (en eventueel gewijzigde tandwielverhoudingen) ook al ruim van vermogen voorzien geweest.

De benzinemotoren in die klasse zijn alleen al helemaal nergens te vinden.
Er zijn wel wereldwijd een paar mensen bezig met 600 size heli's en een .55 motor met vonkontsteking en benzine er in, maar dat schijnt allemaal nogal krap te gaan qua koeling etc. (men rapporteert cylinderkop temperaturen van tussen de 150 en 170 gr.C) en niet ruim vermogen te hebben.

Ik denk dat je wat dat betreft gewoon domweg de meest voor de hand liggende keuze gemaakt hebt. Dat ik het zelf anders gedaan heb, lag meer aan
a) mijn voorkeur voor "prutsen" c.q. "ombouwen" en
b) een ontstekingskit stukken goedkoper was dan een andere motor
c) een .90 niet in mijn lesheli's past (een skyfox is net geen 700)
d) de kostenbesparing t.o.v. nieuwe motor i.c.m. brandstofbesparing ook al voldoende opleverde.

Ik volg je project met grote interesse, ben heel benieuwd wat je long-term ervaringen zijn.

Groet, Bert
 
Hoi bert,
Ja het is puur persoonlijk hoe het in mijn hobbyplaatje past en dat zal (gelukkig) niet voor eenieder hetzelfde zijn.

Ik hoop dat er ook voor de raptor 50 (600) een helibenzine motortje komt.
Ik denk dat het op dat gebied wel eens een redelijke vaart kan gaan maken. Anderen willen daar toch op mee gaan liften. Zelf kijk ik regelmatig op internet om de ontwikkelingen te volgen op dat gebied. Denk dat er snel aangepaste onderdelen zullen komen om die overstap zo makkelijk mogelijk te maken voor de eindgebruiker.

Zag nu al dat de prijs voor de OS GT15HZ in engeland al aardig gezakt is.
Stond pas met preorder korting hoger dan waar ie nu voor te koop is.
Mijn zwager en ik hadden hem daar ook als preorder staan maar zagen dat ie vanuit japan veel goedkoper is. Dus netjes preorder geannuleerd en dat was geen probleem. Wellicht dat ze dat nu ook door hebben en dat de prijs daarom aan het zakken is.:D
Zie:
Pegasus Models Norwich Online Store|OS GT15HZ with 15HZ Powerboost Pipe|4531028022515

Blijft een grote uitgave maar haal daar de uitlaat en de ontstekingsunit vanaf en puur het motortje op zich valt dan qua prijs wel mee.
Komen dacht ik alleen iets van 30 euro verzendkosten bij. Maar goed, als je met een paar man iets besteld valt dat ook weer mee.

Gr. Rob
 
Hey Rob, ik weet niet of je dit: Any Raptor 30 or 50 Gassers Yet ? - RC Groups
al eens gelezen hebt, of bijvoorbeeld dit:
NGH 9cc gas engine thread - RC Groups
of dit:
10cc (.60 cu. in.) Gas Engine by Evolution Engines - RC Groups

Dan komt toch vrij duidelijk naar voren dat kleine benzinemotoren (zeg, kleiner dan 15~20 cc) nog niet helemaal zo vanzelfsprekend zijn.

Bij de kleine motoren blijkt het erg lastig te zijn om carburateurs te maken die een voldoende exact gedoseerd mengsel kunnen leveren. Verder is in heli-toepassing de warmteontwikkeling blijkbaar een behoorlijk groot probleem.

Vandaar dat ik jouw project met zeer veel belangstelling volg. Ik denk dat OS niet zomaar wat op de markt brengt, maar ik denk ook dat het allemaal ook weer niet simpel "plug&play" zal zijn. Ik hoop uiteraard van wel :D

Groet, Bert
 
Ik weet dat NGH zelf de 9 cc versie ook als helimotor uit wilde brengen, en er zelfs fabrieksfoto's van de 9 cc in een .50 heli gepubliceerd heeft. Maar daar zijn ze blijkbaar hard van terug gekomen, en ik had begrepen dat NGH zelfs min of meer de handen volledig van het 9 cc project afgetrokken heeft. Of dat echt zo is, geen idee....

Ik blijf voorlopig in verband met temperatuur,- en mengsel issues nog wel even bij Methanol.

Groet, Bert
 
Hoi bert,
Ja dat ngh motortje heb ik gezien en op een ander forum is iemand die dit als goedkope tegenhanger van de OS motor in zijn heli wil gaan doen.
Op de link staat toch echt duidelijk for airplane use only dus ben zeer benieuwd hoe lang leven dit motortje gaat hebben in een heli.
Hij heeft deze binnenkort dacht ik.
GT17-Jinzhou Linghai guanghua Ngh Technical Co.,Ltd

Gr.Rob

Ja laten we dat eens even afwachten, over 3 weken heb ik het motortje binnen en dan volgt de test. Als het niets wordt dan heb ik 160 euro weggegooid en als het wel wat wordt dan is het een goedkoop alternatief voor de duurdere OS versie. We gaan het zien:p

Ton.
 
:o.....

Voor die centen kun je de gok inderdaad wagen! En werkt het niet, dan heb je in elk geval een "vonkentrekker" er aan overgehouden die je heel goed op een andere (gloeiplug)motor kunt gebruiken, met brandstof naar keuze...
Zou je dus nog maar €80,-weggegooid hebben.

An sich krijg ik van de Amerikaanse fora niet de indruk dat de NGH's per sé slecht gebouwde motoren zijn, maar er schijnt veel te doen te zijn met hun carburateurs en brandstofdrukregelaars.

Groet, Bert
 
We gaan het zien Bert, inderdaad voor dat geld is het de moeite waard om even te experimenteren. En net wat je zegt als het niets wordt dan hebben we in ieder geval de vonkentrekker en de bougie voor een volgend project. Een van de grote verschillen tussen een vliegtuig en heli versie schijnt bij de heli versie een groter koelvlak van de cilinder te zijn in combinatie met een goed naaldlager op de cranckshaft en piston? (volgens de kenners dan althans dus als ik lieg dan lieg ik in commissie) verder een aangepaste carburateur die beter rond het 50% functioneert. Wel nu aan de eerste voorwaarden voldoet de Chinese versie en wat betreft de carburateur moeten we even afwachten. Zoals gezegd het motortje arriveert over drie weken en het begint nu al een beetje te kriebelen, we zullen zien;)

Ton.
 
Ik heb tot nog toe alleen op RCGroups de discussie over de 9 cc gevolgd, niet die van de 17 cc.
Ik zou je dus in alle eerlijkheid niet kunnen vertellen hoe en wat met dat naaldlager of die carburateur.
Een vergrootte koeling is natuurlijk met wat lef en een draai,- en freesbank zelf makkelijk genoeg te maken.

Maar ja, afwachten, en je hebt uiteraard een heel gerede kans dat, mocht die motor in een heli op benzine niet goed functioneren, je er een OS carb op kunt schroeven en met 0% Nitro (en als er inderdaad een naaldlager in zit, ook slechts 5-10% olie) kunt gaan draaien op Methanol.
In dat geval draai je nog steeds op een redelijk met benzine concurerende brandstof..

Maar ja, da's wel héél erg ver op de zaken vooruitgelopen. :D
Succes er mee in ieder geval, ik ben héél benieuwd of het mogelijk is, een goed werkende benzinegestookte helimotor voor dat geld.

Groet, Bert
 
Bert,

We gaan het zien, ik hoop er in ieder geval snel op terug te komen.

Uwe,

De bedoeling is om de motor in een Trex 700 te zetten of in een Vario Xtreme (betere koeltunnel) en daar ga ik binnenkort voor shoppen. Het is grappig om te zien dat het hele verhaal nog een staartje gaat krijgen. Gisteren via mijn vriendin (die op dit moment op bezoek is bij haar ouders in China) een leuke babbel gehad met een vertegenwoordiger van de fabriek die de situatie zo grappig vond dat hij twee andere motoren (met andere inhoud) kosteloos ter beschikking stelt op voorwaarde dat ik een review schrijf over de bevindingen. Ik denk dat er weer een paar andere projectjes verschoven moeten gaan worden.

Mooie hobby:p Ton.
 
Back
Top