vergeet conversiesets , os komt met een gt15 gasser

He poncho,
Als je de vario site bedoeld dan kan ik je zeggen dat ik op non actief gesteld ben in het topic over chinese spullen en de OS benzine motor.
Je moet daar geen kritische noot laten vallen want dan is het einde verhaal hihi. Maakt niet uit, scheelt weer tijd die ik dan kan gebruiken om te vliegen. Je kan het trouwens niet meer terug lezen want het is al weer verwijderd. Gebeurd wel vaker.:worship:

Mocht je er meer over willen weten dan hoor je het wel.
Ps. morgen ga ik weer de trex 700 proberen met de os motor.

Gr.rob

Laatst bewerkt:
Bert,
De zenoah die ik in mijn trainer heb zitten had eerst een WT603 carb eraan zitten. Werkte goed alleen heel lastig af te stellen. Had die motor overgenomen van een Amerikaan die er voor dat hij hem opstuurde er nog even een 26cc van had gemaakt.
Hij heeft hem altijd gemonteerd gehad in een zware Huey schaalheli. Hij was er altijd zeer tevreden over.
Ik trouwens nu ook. Heb nog even geexperimenteerd met een WT990, toen leek 't net een vliegende kettingzaag.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de WT443, dit is de standaard carb voor de PUH motortjes.

Maar goed net wat je zegt, je moet ook een beetje pragmatisch blijven en wel een beetje nadenken voordat je aan de sproeiers gaat draaien.;)

Gr.Tino

Ik zou je in alle eerlijkheid niet kunnen vertellen welk nummer Vario monteert (ik let niet op dat soort dingen tot ik er problemen mee krijg, en dat is tot nog toe nog niet gebeurd), ik heb echter via het Vario Forum (Dld) toch wel vernomen, dat je met een standaard carb voor autootjes en vliegtuigen, heel naar in de problemen kunt komen. Prima vliegen, tot je pitch/gas terug neemt voor de afdaling....

Groet, Bert

Hoi

De os motor loopt in principe mooi maar heb nog wel problemen dat ie na korte tijd uitvalt. Heb alles al 2 x nagekeken maar op amerikaans forum zei men dat ik nog een keer de carburateur na moet kijken en dan ook het gaatje van de pulsepoort op de motor waar de carburateur op komt.
Iemand had exact hetzelfde probleem en daar bleek de pakking niet over de 2 gaatjes te beschikken. Dat is bij mijn pakkingen wel maar bij hem zat ook de pulsepoort verstopt en de motor was ook nieuw. Dus denk dat ik maar weer een keer alles demonteer en dan eens specifiek naar dat kleine gaatje kijk want als dat verstopt zit krijg je deze verschijnselen. Wellicht dat iemand anders hier later ook tegen aan loopt dan weet je dat je,ook al is de motor nieuw, eerst de carburateur even los moet halen en de pakkingen controleren en het pulsepoortgaatje. Benzineleidingen zijn allemaal al weer veranderd en nieuw en met viltclunk dus daar ligt het niet aan.

Vanmiddag kijken we hem nog een keer na en dan gaat ie de lucht in.
Al is het met benzine en een aansteker:D Nee komt goed.
Gr.Rob

Hoi Rob,

Wat bedoel je met "na korte tijd"? Praat je dan over minuten of seconden?

Dingen die mij zo even in het hoofd komen zijn opwarming van de carburateur, of ontluchting van de tank.
Eventueel dat de isolator-plaat tussen motor en carburateur na enige tijd "kromtrekt" van de warmte, en dan de boel gaat lekken zodat je die puls ook verliest en het pompje er langzaam mee ophoudt. Zet daar desnoods een dun filmpje permatex of andere vloeibare pakking bij tussen.

Verstopping, het zou kunnen, maar naar mijn ervaring start een benzinemotor niet eens als de pomp geen puls krijgt, of hooguit een paar seconden.

Groet, Bert

Hoi bert,

rare is dat ie wel start en dan met optoeren, dus binnen een minuut of 2,
Bij midstick inkakt en dan maakt het niet uit of je wel of geen gas geeft hij kakt dan verder in en loopt dan nog even stationair en valt dan uit. Na een paar minuten start ik hem dan weer en dan weer hetzelfde.
Wat ik denk dat het is:
De sensorring van de cdi unit die op de uitgaande as zit zit los erop en wordt vastgehouden met een spie. (liet tino vandaag even zien bij zijn nog niet gemonteerde motor). Normaal kan er een opvulring tussen onderzijde koppelingshuis en die sensorring. Die zat bij mij niet bij de motor en heb deze dus ook niet geplaatst. Hierdoor heeft die sensorring 1 a 1,5 mm verticale speling. Ik denk dat ie bij het optoeren omhoog kruipt en dan ervoor zorgt dat de vonk wegvalt en dan uitvalt. Door het starten met de starter tril ie weer naar beneden op zijn goed plek en start dan weer.
Dit is nog de enige uitleg die ik kan verzinnen want pulse poort is nagelopen en pakkingen ook. Vd week dus ring vastzetten en proberen.
Heb ook al verschillende standen van de L en H naald geprobeerd maar dat maakt niets uit. Of er zit iets in de carburateur niet goed.

Gr.Rob

Hoi Rob,

Ik denk niet dat het in de ontsteking zit: dat is meer een "aan/uit-kwestie" dan inkakken naar stationair: hij vonkt of hij vonkt niet, en zo zal hij ook lopen: rauw en stotterend, danwel plotseling afslaand, maar niet inkakken. Inkakken (tenzij ik je omschrijving verkeerd begrijp) is definitief een mengselprobleem, dus luchtlekkage, warmte in de carburateur OF geen ontluchting in de tank, zoiets.

Van anderhalve mm verschuiving zal je vonk niet wegvallen, tenzij de sensor heel erg kritisch gemonteerd zit.

Ander ding wat wel eens aan de hand kan zijn, is dat de motor domweg nog niet goed ingelopen is, en dan door de inwendige hitte niet meer goed functioneert, of hij oververhit vanwege verkeerde ontsteking.
Mengsel niet te schraal? Olie soort en mengverhouding in orde? ontstekings timing op de juiste hoek?

Als er bij sommige exemplaren dat pulskanaal dicht zit, het kan natuurlijk ook maar zo dat er vuil in de sproeiers zit, of mogelijk zijn de sproeiers te ver dicht gedraaid. Meerdere leveranciers waarschuwen er voor, dat als je bij een walbro de naalden ook maar íéts te strak dichtdraait, dat je dan de konus en de zitting in het carburateurhuis beschadigt, en daarna is hij bijna niet meer af te stellen.
Check dus ook je naalden op afdrukken in de konus, en de naaldzittingen op bramen (als je ze tenminste een beetje fatsoenlijk kunt zien).

Heel mischien is er iets met de membraan-klepjes in de pomp van de carburateur, en heel mischien heeft de drukregeling van de carburateur last van de luchtstroom die door de koelfan opgewekt wordt.

Groet, Bert

Hoi,

ik heb destijds bij mijn Trainer die pakking te vast aangedraaid,
de carb heeft bij warmen motor verkeerde lucht gekregen
en de motor liep niet meer goed,

maar je zag, dat die pakking echt krom was,
kibbelde op de tafel hen en weer, ha ha

nieuwe pakking, niet te vast draaien, probleem verdwenen.

suc6 verder Rob,
Bert heeft zeker 10 keer meer ervaring dan ik,
maar dat was mijn ervaring met warmen motor, die niet meer goed liep

groetjes van Uwe

Hoi,

Tja blijft even zoeken wat het is.
Misschien dat de ontsteking niet goed staat. Je kan de sensor met twee schroefjes losdraaien en 2 mm naar links of naar rechts verschuiven, dus vroeger of later. De pakkingen waren goed en zijn nieuw. Wat wel kan is dat het effect van de wind in de tunnel inderdaad teveel of een vacuüm creërt. Dat gaf tino ook al aan. Maar in the usa vliegen ze exact hetzelfde. Mengsel is ver prima en heb goede olie. Motor heeft nog geen half uur gelopen.
We sleutelen verder en gaat goed komen. Kans dat ie bij tino gelijk goed start en wel goed loopt. Komt goed. Voorlopig toch veeeel te koud.

Gr.Rob

Ik denk niet dat de luchtstroom in de tunnel de schuldige is: die is er vanaf dat je de motor start en verandert ook niet. Dus dan zou het probleem niet pas na een paar minuten om de hoek komen kijken.

Met een half uur, is die motor nog lang niet ingelopen.... Daar gaat minstens een uurtje of twee (tot wel tien) overheen

En dat je een zenoah niet of nauwelijks voorzichtig hoeft in te laten lopen, betekent niet dat die OS dat ook niet zou hoeven. De Zenoah is namelijk van heel andere constructie qua koeling en koeloppervlak

Vergeet niet, dat je een gloeiplugger lekker vet kan zetten om in te lopen, maar dat is bij een benzine motor niet mogelijk.

Ik zou, ongeacht wat OS voorschrijft, toch maar eens proberen een licht vettere mengsmering te mixen (1 a 2 % meer olie doet al een heleboel), en dan vooreerst eens een tijd lang heel korte hopjes te maken. Als hij na een aantal minuten continue hooveren afslaat, maar na iedere keer een halve minuut hooveren, dan een halve minuut stationair, etc etc WEL blijft lopen, dan weet je dat de motor nog niet ingelopen is, en dan zou ik maar een beetje kalm aan doen, want feitelijk heeft hij dan al een knauw gehad.
Zou zonde zijn als je zo'n prachtige motor de nek omdraait door te vlug vermogen te trekken.

Groet, Bert

Hoi Bert,

Stond er gisteren ook de hele tijd bij.
't lijkt erop dat je, wanneer je bijna op midstick zit de motor inkakt door een te kort aan benzine.
Heb toen geprobeerd om net voor 't inkakken de gas terug te nemen om dan te kijken of hij bleef draaien. Dit was soms wel en soms niet 't geval. Hij toert ook al beter op met de choke half dicht, dus dat zegt ook al iets....
Als je in 't grafiekje van de carb. kijkt is de lage sproeier over de gehele range werkzaam. De lijn van de hoge sproeier laat de lijn van de lage sproeier los bij ongeveer een gasklepstand die iets minder dan een kwart open is. maw daarna begint de hoge sproeier dus mee te doen.
Tijdens hooveren zijn beide sproeiers effectief zoals je weet.
Wat ik nu denk is dat er toch een vuiltje oid in de carb zit. Of een klepje wat niet goed werkt.
Dit moet dan in 't gedeelte zitten wat met de hoge sproeier te maken heeft.

Dus morgen wil ik toch de carb. opemaken om deze van binnen te bekijken, dus ik ben benieuwd wat we tegenkomen.

Heb nu ook mijn motortje voor mijn neus liggen!!!! 't is een mooi dingetje.

Gr.Tino

Hoi,
Ja vandaag de carburateur uit elkaar. Had zowel hier als op amerikaans forum het probleem voorgelegd om wellicht tot een oplossing te komen en daar denkt men ook dat de carburateur vuil is. Daar vliegen ze er al mee en zodoende hebben ze daar misschien ook dit soort probleempjes gehad. Ik heb de fanshroud (koeltunnel) moeten dremelen en deze uiteraard goed schoongemaakt maar er kan altijd een microplastic deeltje in de carburateur terecht gekomen zijn wat dit probleem veroorzaakt.
Hopenlijk later beter nieuws en dan is het wachten op warmer vliegweer.

Gr.Rob

Zoek maar in het gebied van de hoge sproeier dan....

Normaal gesproken doen die Walbro's bijna alle regeling in het gebied van plm 0 tot 30% gasklep opening, daarboven gebeurt er niet zo heel veel meer, bij 25% begint die hoofdsproeier mee te doen, maar je draait dan al behoorlijk boven 50% vermogen/toeren (dat is een wat wazig gebied bij smoorklepregelingen).

Als ik zo de beschrijving van het gedrag lees, dan zou ik zeggen dat er iets mis is met het hoofdsproeier gedeelte...

Dat, of (is nog steeds een mogelijkheid) de ontluchting van de tank houd het niet bij, of de drukregeling houd de hoeveelheid brandstof niet bij.

Het klinkt in elk geval alsof jullie al dichter bij een oplossing zitten....

Groet, Bert

Hoi,

De grafiek van deze carburateur verloopt zoals eerder beschreven. 't is overigens practisch dezelfde carb. als degene van mijn G20.

Carburateur nog opengemaakt vanochtend.
Pompgedeelte was schoon. In de andere kant vonden we wel wat vuil. Alles is nagelopen en dacht eerst ook dat misschien 't klepje in de hoge sproeier vastzat. Alle sproeiernaalden waren goed en de puntjes nog gaaf.
Carburateur weer opgebouwd en geplaatst.

De heli hebben we op getoerd zonder bladen. 't klonk in iedergeval al beter als eerst.
Zo gauw 't weer 't toelaat gaan de bladen erop en starten we 't hele circus weer opnieuw op.

En dan fladdert ie eindelijk uit zijn nestje de zon tegemoet, snik, zou er bijna emotioneel van worden.:rolleyes:
Zoals het motertje nu klonk zit het wel goed. Jammer dat het sneeuwde en min 2 was en mijn zender door de harde wind ook wilde gaan vliegen. Heb het twee minuten volgehouden waarbij tino mijn heli in de lucht hield. Hij gaf geen kik. Kijk daar heb je vliegmaten voor, :D:D:D

Gr.Rob

Jammer om te horen dat ondanks de prijs het nog niet functioneert zoals verwacht. Je zou van het concept van OS toch wel wat meer verwachten? Het kan raar lopen in onze hobby maar goed op deze manier kun je wel 5 uur vliegen op 1 tank en dat is mooi meegenomen :p Laten we hopen op een (snelle) oplossing.

Ton.

Jammer om te horen dat ondanks de prijs het nog niet functioneert zoals verwacht. Je zou van het concept van OS toch wel wat meer verwachten? Het kan raar lopen in onze hobby maar goed op deze manier kun je wel 5 uur vliegen op 1 tank en dat is mooi meegenomen :p Laten we hopen op een (snelle) oplossing.

Ton.

Ton,
Dit heeft helemaal niks met 't concept te maken en al helemaal niet met de prijs. Een beetje rare conclusie die getrokken word;)
't concept van OS is niks specials, gewoon een motor met een Walbro carburateur (net zoals Zenoah of ieder ander merk wat met benzinemotortjes op de markt komt, dat zijn ook allemaal motoren met een carb.)
Tsja 't kan gebeuren dat 't carburateurtje vuil is......net als vroeger bij je brommertje.
't is echt geen rocketscience zo'n Walbro;)

In dit geval was 't vermoedelijk een vuile carb. Hetzij door productie of 't is er tijdens de bouw ingekomen.
't wachten is op 't goede weer:worship: en dan gaan we weer los.
De Trex 700 Gasser (powered by OS) van mij is nog in aanbouw dus dat gaat ook goed komen.

Gr.Tino

Laatst bewerkt:
Hoi Rob ,

Heb je draadje even gemist schijnbaar .
Mooi dat hij al gelopen heeft , maar een vuiltje is zo opgelost natuurlijk jouw kennende zal hij wel eerst 100% moeten zijn voor hij los mag .
Alleen net als zo vaak als je wat nieuws koopt zit altijd het weer tegen om te testen .en als het lekker weer is is het werktijd :wink: .
Maar ik zie graag zo’n verslag van iemand die hem zelf in elkaar zet en ook test door er zelf mee te vliegen.

Enne Ton ,Rob vliegt er wel zelf mee om een verslag te kunne maken :worship: .
Enne 5 uur op een tankje zou ook niet verkeerd zijn :cool: .

Back