vergeet conversiesets , os komt met een gt15 gasser

Ja ja,
minder brandstof / benzine en minder rook,
zaag ook een vliegen met een zimmermann
(dacht op Vario-forum)
dat gaat echt goed
suc6 verder Rob

groetjes van Uwe

Sorry mannen,

het gaat bij de film om een zenoah,

sorry ik ben in het verkeerde draadje geland ..

groetjes van Uwe

full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
De aanpassing vd bodemplaat is minimaal en zo klaar. De fanshroud is wat meer werk maar ook goed te doen.
Carburateur even "beugel" er af zagen

Gr.Rob

Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt er sterk op, dat het een re-branded en waarschijnlijk naar OS-specificaties geprogrammeerde RCeXL ontstekingsunit is.

Wat de gevoeligheid voor te hoge voedingspanning van deze set is, weet ik niet, alsmede wat de vervroegingscurve is.

Wat ik wel weet, is dat ik deze unitjes prima van kwaliteit vind maar dat je je absoluut aan de maximum spanning moet houden die pgegeven is, en niet denken "dat kan wel".... Ik heb er nog niet heel superveel draaiuren mee, maar de heli's die er mee uitgerust zijn bij mij lopen prachtig en vliegen goed.

Met XX MHz apparatuur moet je wat voorzichtig zijn qua radioverbinding (het kan probleemloos, mits je voldoende afstand tussen RC set en ontsteking houd).

Die carburateur, dat is een joekel zeg8O dat had ik zo niet ingeschat.
Verder ziet dat er op de foto's toch heel mooi uit, stukken beter dan een Zenoah-conversie.
Ik ben vooral heel benieuwd wat je ervaringen zullen zijn met betrekking tot "bokkerig" stationair lopen en trillingen op nominaal toerental, waar de Zenoah's zo goed in zijn:D
Ook heel benieuwd hoe makkelijk of moeilijk deze motoren af te stellen zullen zijn.

Succes, en ik wacht in spanning af.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hoi bert,
De spanning mag tussen de 4.8 en 8.4 volt zijn. Is flinke unit.
Zo ook de carburateur, die is ook groot.
Zelfde formaat als de walbro op de Zenoah's.
Ik heb nog een aanpassing gedaan aan de carburateur. Ik heb de choke aangepast door deze even er uit te halen en m3 draad te tappen in het messing chokebuisje. Zat rare schroefdraad in met klein kort schroefje. Aangezien hij helemaal door de kap moet heb ik daar voor gekozen. Messing opvulbusje er tussen en het lijkt haast origineel. Wel opletten met choke verwijderen ivm veer en kogeltje.
Toch veel tijd kwijt aan alles passen en meten en wegwerken. Moet nog throttleservo aansluiten. Twee schakelaars inbouwen en de zyx nog instellen. Daarna nog uitlaat er op en tank aansluiten.
full
Dacht vandaag al wel klaar te zijn maar dat duurt nog even.
Komt goed. Gr.Rob

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Rob,

Dan zou je dus 2S liPo kunnen gebruiken als voeding. Is wel lichter dan een NiMH....

Ik zit daar zo eens naar te kijken, en gevoelsmatig zou je bijna denken dat die knots van een Walbro alle koellucht tegenhoud. Ik weet dat dat waarschijnlijk onzin is, maar ik kan de gedachte niet onderdrukken :D

Het ziet er in elk geval STUKKEN beter uit dan een Zenoah ombouw in een T-rex 700.

Heel benieuwd naar je eerste ervaringen.

Hoe zit het trouwens met deze motor: De Zenoah's hoef je nauwelijks in te laten lopen (beetje kalm aan, meer niet). Wat schrijft OS voor deze motor voor? Volle inlooptijd op dezelfde manier als met de gloeipluggers? Of gewoon een paar minutjes ietsje kalmer aan, als met de Zenoahs?

Succes met de eerste draaitesten straks!

Groet, Bert

Hoi,
Qua carburateur zit hij zo dat er geen luchtfilter op kan. Dat gedeelte is net anders/weggelaten dan die op de zenoah. De luchtinlaat van de carb zit ook in de koeltunnel (fanshroud) Lachen, gelijk lucht injectie)
De fanshroud heeft 2 kanalen, de bovenste gaat direct naar de cilinder en de onderste daar zit de carb eigenlijk half voor.

Qua inlopen is het belangrijk dat je een bepaalde throttle curve instelt. Staat ook expliciet in de manual. Loopt op 1:15 mengsel. Inlopen zal verder niet veel afwijken denk ik. Gewoon rustig even laten pruttelen en rustig optoeren in het begin. Na paar minuten stop ik dan even en zo doe ik dat een aantal keer en dan ga ik hem wat langer belasten bv kwartiertje vliegen. Ik zal met hoe ik vlieg nooit in het allerhoogste toerental gebied komen. Ik stel hem wel zo in dat hij eerder iets teveel toeren draait zodat ie qua toeren iets vooruit loopt tov de pitch. Kakt ie ook niet in.
Staat ergens leuk topic over op amerikaans forum. Verder gewoon gezond verstand gebruiken denk ik en daarna lekker veel en lang vliegen.

Ik had een 2 cell 2200 mah lipo in mijn handen maar daar moest weer aan gesoldeerd worden om die te laten passen op de onts.unit en daar voel ik weinig voor. Zaten erg grote stekkers aan. Zal vandaag nog eens kijken voor alternatief. Heli weegt redelijk met alle meuk er op en eraan en zwaarte punt ligt nu zonder bladen erop en met lege tank vooraan.

VRAAG: weet iemand hoe het zit met die trex 700 tank. Op middelste aansluting achter motor zit nu de slang naar de carb. Aan buiten zijde zit nog blinde dop en bovenop de ontluchting. Die blinde dop moet toch eigenlijk gebruikt worden voor het tanken??? Zo ja,kan nergens zo'n vuldop vinden die op die tank past of wordt het dan heel nieuwe tank kopen alleen om dat nippeltje? Wil geen tstuk gebruiken ivm mogelijkheid luchtbellen.

Gr.Rob

Hoi,
Qua carburateur zit hij zo dat er geen luchtfilter op kan. Dat gedeelte is net anders/weggelaten dan die op de zenoah. De luchtinlaat van de carb zit ook in de koeltunnel (fanshroud) Lachen, gelijk lucht injectie)
De fanshroud heeft 2 kanalen, de bovenste gaat direct naar de cilinder en de onderste daar zit de carb eigenlijk half voor.

Qua inlopen is het belangrijk dat je een bepaalde throttle curve instelt. Staat ook expliciet in de manual. Loopt op 1:15 mengsel. Inlopen zal verder niet veel afwijken denk ik. Gewoon rustig even laten pruttelen en rustig optoeren in het begin. Na paar minuten stop ik dan even en zo doe ik dat een aantal keer en dan ga ik hem wat langer belasten bv kwartiertje vliegen. Ik zal met hoe ik vlieg nooit in het allerhoogste toerental gebied komen. Ik stel hem wel zo in dat hij eerder iets teveel toeren draait zodat ie qua toeren iets vooruit loopt tov de pitch. Kakt ie ook niet in.
Staat ergens leuk topic over op amerikaans forum. Verder gewoon gezond verstand gebruiken denk ik en daarna lekker veel en lang vliegen.

Ik had een 2 cell 2200 mah lipo in mijn handen maar daar moest weer aan gesoldeerd worden om die te laten passen op de onts.unit en daar voel ik weinig voor. Zaten erg grote stekkers aan. Zal vandaag nog eens kijken voor alternatief. Heli weegt redelijk met alle meuk er op en eraan en zwaarte punt ligt nu zonder bladen erop en met lege tank vooraan.

VRAAG: weet iemand hoe het zit met die trex 700 tank. Op middelste aansluting achter motor zit nu de slang naar de carb. Aan buiten zijde zit nog blinde dop en bovenop de ontluchting. Die blinde dop moet toch eigenlijk gebruikt worden voor het tanken??? Zo ja,kan nergens zo'n vuldop vinden die op die tank past of wordt het dan heel nieuwe tank kopen alleen om dat nippeltje? Wil geen tstuk gebruiken ivm mogelijkheid luchtbellen.

Gr.Rob

Ik heb het bij mijn twee Zeoah's als volgt gedaan: Tank zuig (clunk) aan zuig van carburateur.

Ontluchting tank, naar buiten.

Overstroom van carburateur terug naar tank, en op die slang een T-stuk met vulaansluiting. (maar je kunt ook die overloop slang naar buiten voeren, en die tankaansluiting afdoppen en gebruiken om te tanken)

Je bent dan veilig voor luchtbellen omdat de tank aansluiting NIET in de zuigleiding van de carb zit, je model gaat niet stinken omdat de overloop terug naar de tank gaat, en je tank trekt niet vacuum omdat er een open ontluchting is.

Hoe de aansluitingen zitten op een standaard T-rex tank, weet ik niet, maar bij mijn beste weten heb je met een Pompcarburateur zoals de Walbro 3 aansluitingen op de tank nodig, omdat alle andere oplossingen het gevaar voor luchtbellen in de zuigleiding vergroten, of lekkages kunnen veroorzaken (omdat de slang na verloop van tijd stugger wordt.

Groet, Bert

Hoi,
Zover ik kan zien zit er op deze walbro geen overloop net als bij die op mijn radical g30. Zag laatst op gasserthoughts dat je inderdaad met tstuk op de overloop/retourleiding kunt tanken. Zag ik helaas pas nadat ik een 3e aansluiting op mijn radical tank had gemaakt.
Bij deze carb zie ik dus geen overloop/retour aansluiting.

Ik heb het nu opgelost door nog een tank te kopen en daar die ene vulnippel van te gebruiken. Op de trex tank zitten vooraan 2 openingen. 1 is afgedopt met blind en de ander is aansluitng met klunk. Bovenop de tank zit tuitje voor ontluchting.
Die blinde gaat er nu af en komt er nog een aansluiting op.
Ze verkopen ze niet los van Align en een ijzeren set was op 8 euro na bijna net zo duur. Tja je moet iets.
En we freumelen lekker verder totdat de maiden daar is.
Vliegt er uberhaubt in nederland al iemand met die OS of heb ik hier een primeur te pakken?:rolling:
Gr.Rob

Laatst bewerkt:
Vliegt er uberhaubt in nederland al iemand met die OS of heb ik hier een primeur te pakken?:rolling:
Gr.Rob

Ik heb er in elk geval hier nog niemand over gehoord. Ik weet niet of er op de overige helifora al over geschreven is.

Vreemd, dat er voor die Align tank niks los te koop is, maar kon je ook geen los tankbeslag van andere merken te pakken krijgen?

Groet, Bert

Er is wel ander tankbeslag, diverse setjes, maar daar gebruik ik dan ook maar 1 nippeltje van. Dan zou ik ook moeten boren in de tank en braamsel
eruit halen. Nu eigenlijk voor de luie oplossing gekozen en de originele tanknippel gepakt. Ik ga toch eens googlen want kan me niet voorstellen dat ze van een ander merk geen oplossing hebben.
Ik lees verder ook niets in nederland van anderen over de OS GT15HZ.
Wellicht dat ie al ergens rond vliegt hoor.

Ik kan de 2e tank er ook bij hangen en dan wil ik eigenlijk transatlantische vluchten gaan doen:)

Gr.Rob

Vandaag de heli klaar gemaakt voor de maiden morgen.
Alle electronica is aangesloten en toch redelijk veel werk om alles goed en degelijk weg te werken en op de juiste plaats te doen qua ruimte.

Bougie kap er op gezet met mega force. Druk je niet zo maar vast en daar waarschuwt OS ook voor dat ie ECHT vast moet klikken.
Throttle stang op gevoel qua graden ivm carburateur vast gemaakt. Kwestie van uitproberen omdat je tussen 20 en 40% throttle met deze carb al kan vliegen. Staat er expliciet bij in de manual.
Uitlaat met alu pakking erop gezet

Net de zyx S setup doorlopen en eerst geupdate naar 3.50. was zo klaar en zyx setup is duidelijk en goed te volgen. Was al ruime poos bezig en toen ging mijn zyx raar doen. Bleek dat ik vergeten was dat de hongerige Align servo's veel stroom vreten met een uur of 2 a 3 tweaken.
Zyx ging blauw knipperen en de spanning werd voor hem te laag.

Weer wat geleerd.

Morgen doorlopen een aantal vliegmaten van mij de zyx setup nog een keer voor de zekerheid en dan gaat de benzine erin. Zorgvuldig met klein weegschaaltje 40 gram water in maatbekertje gemeten zodat ik 1:25 mengsmering heb. (40 cc olie op 1 liter benzine)
Jullie horen nog hoe de Os gasser het doet.
Spannend, mijn eerste trex, mijn eerste fbl heli, mijn eerste zyx en de allereerste OS gasser. Mwah. Nog maar eens een nachtje goed slapen.

Tot later.:D:D
Gr.Rob

Tip voor het afmeten van de olie: Ga effe naar een apotheker en koop een grote injectiespuit, 20 ml. Bij voorkeur een wegwerpspuit met plastic zuiger in plaats van een rubberen. Gek genoeg gaan die namelijk met olie véél langer mee.
Daarmee kun je heel makkelijk en heel precies de olie afmeten, zelfs als je bijvoorbeeld 200 ml benzine wilt aanmaken.

Werkt veel makkelijker en veel schoner dan een maatbekertje: Er blijft geen olie achter in de spuit dus je hoeft de maatbeker niet om te spoelen met benzine na het afmeten, er komt geen stof in tijdens opslag, dus je hoeft niet panisch te zijn met het schoonmaken van het bekertje voor het mengen, etc etc.

Groet, Bert

Hahaha bert. Klopt precies ja, panisch voor vuil in bekertje en geklooi met
leegkappen. Zal eens een spuit gaan halen bij de dokter:D

Gr.Rob

Nou Rob,
:cool:
dan maar veel suc6 voor morgen,

en een 700er kan je al vliegen,
alleen is fbl toch wat agressiever,
gebruikt geen paniek !

komt goed,
groetjes van Uwe