vergeet conversiesets , os komt met een gt15 gasser

Maiden

He he. Yihaaaaaa
De maiden is achter de rug.:D
Vanochtend alle door mij ingevoerde zyx s instellingen nog een keer met medevliegers nagelopen en er hoefde niets veranderd te worden. (aan mijn instellingen niets, WEL de fabrieksinstellingen!!)

De motor startte goed met de choke in het begin even ver gesloten.

Daarna even laten pruttelen en omdat ik net met mijn radical g30 had gevlogen leek de OS wel een fluistermotor. Laat staan dat daar een zimmerman demper voor uitgebracht gaat worden.

Eerst opgetoerd zonder mainbladen en motortje pakt goed op.
Daarna mainbladen erop en gaan. (720 mm spinbladen half symmetrisch)
Wel spannend mijn eerste fbl heli maar de Zyx was gelijk rock solid. Ik heb de 3 M pad van beast x met daar bovenop de dikke zachte pad en dan de zyx. Hij hoovert prima. Even aftasten wat nu het gewenste toerental is.
Head draait 1860 toeren. Bladen mogen max 2200 maar dat ga ik nooit halen. Verschil met deze carburateur is dat hij dus vanaf 20 % feitelijke gasklep opening al vliegt. Moet misschien throtte link nog aanpassen want loopt nu niet parallel met carbhendel. Ook verhouding pitch met gascurve moet ik nog aan tweaken.

Al met al zeer tevreden en geen last van trillingen. Het echte rondvliegen moet nog wel gebeuren maar eerst thuis even inhoveren zodat ik alles 100 % vertrouw. Op het varioforum staat /komt zsm filmpje bij "os komt met een 15 cc helimotor...."

Gr. Rob

Gefeliciteerd! Ben heel benieuwd hoe deze motor zich in de toekomst gaat bewijzen, maar vooralsnog klinkt het goed.... Tino zal wel jaloers zijn....:mrgreen:

Groet, Bert

Ja bedankt,
Wordt leuk om tino zijn trex 700 straks ook te zien rondvliegen met dezelfde setup.

Op you tube zoeken op hlcvbeek staan filmpjes. Stelt qua vliegen nog niet veel voor want heb alleen maar even gehovered om zyx en motor uit te testen.

Ik denk dat mijn motor rpm nog wel omhoog moet maar dat komt vd week.

Gr.Rob

Geweldig Rob en feli !!!

wij hebben het al verwacht dat het goed gaat,
maar dat was echt spannend.

groetjes van Uwe

Hoi,

Net nog even kwartiertje gevlogen ipv alleen hoveren en ik krijg het vertrouwen al in de heli.
Ik heb de throttle en carburateur servo-link parallel gezet en dat werkt toch wel beter.
De lage naald op 1 1/2 gezet dus rijker en de hoge naald op 2, ook rijker.
Puur even voor het invliegen van een tankje of 2. Daarna gaat ie weer iets armer want nu is hij een beetje slomer. Lage terug op 1 1/4 en hoge op 1 3/4.

Blijft even wennen qua throttle curve want de carb geeft al snel veel met klein beetje opening. De ijzeren align clunk gaat eruit en er komt vilt clunk in. Zag iets van luchtbel in de tank rondom de ijzeren clunk die toch wat ligt te kloppen als een mixer en daar had men al voor gewaarschuwd.
Verder erg tevreden met deze heli en het mooie vliegweer komt er nu echt aan. Weet nog niet hoe lang hij op een volle tank gaat vliegen maar dat wordt heel lang;)

Gr.Rob

Hoi Rob,

De throttle curve kan een heel problematisch iets zijn, en die vlinderkleppen zijn zo niet-lineair als de pest.

Wat ik zelf altijd doe is de boel mechanisch zo opzetten dat bij volledig gesloten gasklep, de bedieningsstang precies in het verlengde ligt van de servohevel. (bij een stang met knikken, de denkbeeldige rechte lijn tussen de kogellinks in het verlengde van de hevel).

Op die manier word de aansturing ook niet-lineair, maar precies tegenovergesteld aan de niet-lineariteit van de gasklep.
Daarmee word het instellen van een bruikbare gascurve een stuk makkelijker.
Het kost wel even wat pielen met de mechanische afstelling, maar het loont de moeite.

Groet, Bert

Mooi hoor Rob,

Gefeliciteerd met de succesvolle vlucht!

Wat denken jullie, zou deze motor het goed doen op een Vario Experience? En kan daar denken jullie dan ook de door Vario ontworpen uitlaatpijp voor de heli op deze os gasser gebruikt worden? Lijkt mij een mooie combinatie!

Tom

Wat denken jullie, zou deze motor het goed doen op een Vario Experience? En kan daar denken jullie dan ook de door Vario ontworpen uitlaatpijp voor de heli op deze os gasser gebruikt worden? Lijkt mij een mooie combinatie!

Tom

De vraag is eerder: waarom niet? Je zult een tikkeltje minder vermogen hebben als met de Rossi op methanol/gloeiplug, maar dat zal alleen problematisch zijn als je tot het uiterste zou willen gaan, denk ik....

Wat die uitlaat betreft? geen idee, maar volgens mij moet dat ook wel willen.

Groet, Bert

Hoi Rob,

nog eens feli,
heb ook op het andere forum dat filmpje gezien,
mooie heli met fbl, als die maar "richtig" vliegt,

groetjes van Heli-Uwe

Voor wat betreft de OS gt15HZ in een vario. Je kan de OS motor ook kopen met een andere uitlaat, de kleine demper is speciaal voor schaalhelies. Het verlies aan vermogen kun je enigzins beetje compenseren door de juiste rotorbladen keuze voor zover je nog niet met halfsymmetrische of s slag bladen vliegt.

Bert, ik heb inderdaad al een beetje zitten vogelen met de throttle servo hendel en dat is even puzzelen. Rare is wel dat os in de handleiding adviseert om de carb en de servo hendel parallel aan elkaar te plaatsen en het op te lossen in de throttlecurve setup. ik heb het nu zo gedaan:
Op 40 % throttle stick uitlslag heb ik +2 pitch. Ik vind het fijn om te vliegen rond midstick of iets lager zelfs. Hier heb ik daarna de throttlecurve op aangepast. Dus net zoveel vermogen met throttle curve bijstellen dat ie bij 40 % stick uitslag, dus +2, rond vliegt. Aan de hand van het toerental van de bladen kan ik dan nog wat fijn tweaken en dat werkt goed.

Gr. Rob

full

Links de lage en rechts de hoge naald van de carb. De ruimte van de kap om de carb heb je nodig om de motor los in de fan eerst in het frame te krijgen en daarna zet je de fan en motor pas vast.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bert, ik heb inderdaad al een beetje zitten vogelen met de throttle servo hendel en dat is even puzzelen.
Gr. Rob

Tsja, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik al een aantal jaar minder onder de indruk ben van OS: die hebben sterk de neiging om "één algemeen advies voor alle motoren" te geven, en daar lijkt het hier ook vrij sterk op.

Maar goed, als het werkt, werkt het.
Ik denk dat een resonantie uitlaat het overigens lastiger maakt om de boel goed af te stellen qua mengsel.

Groet Bert

Hoi,

Zit nu nog beetje te klooien met ander probleem. Tijdens de maiden kakte de heli plots erg in en toen zag ik de ijzeren klunk schudden en er kwam lucht in de leiding door het geklop. Gisteren met veel gefriemel met ijzerdraad de ijzeren "align" klunk er uit gehaald en de viltklunk er op gezet maar ik heb nu zelfs nog meer last van lucht in mijn aanvoerleiding. Op zich raar want die vilt klunk zou o.a. dat moeten voorkomen en ligt op de bodem in een hoekje en kan zelfs niet schudden.
Ik heb de leiding ook zo lopen dat ie schuin omhoog loopt naar de carb aansluiting zodat een eventuele luchtbel niet in de leiding blijft hangen en de boel blokkeert. Normaal gezien zou de carb met gemak die lucht er uit moeten trekken. Doe ik de choke dicht dan zie je de luchtbel richting carb verdwijnen en dan loopt ie heel even. Dan snel choke open (niet in gebruik) en dan valt ie weer stil door lucht. Ga nu het zwarte plastictuitje van de uitlaateinde afhalen en een dikkere ontluchtingsslang er op doen zodat hopenlijk de flow van tank naar carb en dan naar uitlaat wat beter wordt. Hopenlijk helpt dat.

Gr.Rob

Voor zover ik begrepen heb, is de membraanpomp in die Walbro carburateurs héél gevoelig voor luchtbelletjes. Wel héél raar dat je lucht in de slang hebt ondanks de viltclunk. Dat doet mij eerder denken aan defecte terugslagklepjes in die pomp waardoor de drukpulsen van de pomp terugslaan die zuigleiding in.

Maar dat is maar een heel ruwe gok, dat weet ik absoluut niet zeker.

Groet, Bert

Back