Pilatus pc-21

De copiloot vind het ok
full


Ik zal ze een mooi zetel geven.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Herhaling? Waarvan.... Heb ik wat gemist?

Geweldig deze foto's Johan bedankt!

Ja pascal dit word mijn nieuwe onderkomen alleen 1 probleem...... De dakpannen vliegen er telkens af bij een drempel;)
 
eergisteren nog wat cockpit opsmukwerkzaamheden gedaan.

Via Google wat MFD afbeeldingen gedownload (MFD's voor Pilatus worden blijkbaar bij Barco hier in Belgie gemaakt) en geprint op fotopapier, daarna vleugje glanzende vernislak erover tegen de UV stralen in de zomer ;)

Daarna op plaatjes geplakt en dan de cockpit in. Ben je direkt toch wel een namiddagje aan kwijt:eek:

Edwin, indien je interesse hebt kan ik je zo nog een blaadje opsturen, ik heb er namelijk 2 gemaakt. Laat maar weten.

Johan
 
En weer een stapje verder...
De aandrijving op zijn plek.

full


full

Helaas geen side trust op het motorschot.

full

mooi gecentreerd dacht ik zo.....

Nu de bedrading naat de 12s toeleggen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
knap werk Edwin !
wat betreft de middenste foto : wijst die spinner nu naar beneden (ik zie dat je op de bovenste standoff een rondel hebt tussengeplaatst) of is dat wel degelijk sidethrust die je er opgezet hebt (ik zie echter geen rondel op de rechtse standoff) ? ik begrijp dus niet goed hoe je dat gedaan hebt :confused:

@plotterwelt : waarom zou dat trillen ? als de motor en de prop perfect gebalanceerd zijn zou dat geen problemen mogen geven. Ik monteer op mijn toestellen meestal een Hacker motor mount rechtstreeks op de vuurspant, nog nooit problemen mee gehad.
 
Zou volgens mij ook stevig genoeg moeten zijn, deze constructie. Het kan overigens geen kwaad om te controleren of de firewall zelf goed vast zit aan de romp. Anders eventueel nog versterken met epoxy/glasmatje.

Volkert
 
@plotterwelt : waarom zou dat trillen ?

Deze motor motor heeft de power van een 50 cc benziner .

Wat denk je wat daar voor zijwaardse krachten op die 4 aluhulsen komen .
Zet er maar eens een schroefedraaier tussen (tegen het motorkruis) en kijk naar de beweging die daar nog inzit .

Zelf al met een kleinere motor gehat op een Fourstar 60 , daar heb ik dan op de helft van de aluhulsen een GFK plaat tussen gezet.

Verkijk je niet op de kracht van zo,n monster.;)

Mvg Johan
 
@plotter : als je onder "trillen" de torque-kracht verstaat dan heb je wel een punt maar langs de andere kant is de prop die hij draait niet zo groot.

Ter vergelijking : ik vlieg een Hacker A60-18L (55-60cc equivalent) met een 24x12 APCE op 12s op mijn 88" Yak 54. Daar heb ik (naast het feit dat in een Hacker mount ook de achteras van de motor vastzit) nog vier alu zijbeugels geplaatst om de torsie van de grote prop op te vangen, die trekt anders de mount aan flarden !

Maar bij de PC-21 zal hij maximaal een 20x10 2-blad kunnen draaien denk ik (grotere prop raakt de grond) en dat is toch een serieus verschil qua torque !

Op mijn Bearcat vlieg ik deze setup zonder problemen !
Ik raad hem aan om het statisch te testen, je kan dat met het blote oog zien. Indien teveel torque kan hij nog altijd beugels plaatsen.

Johan
 
Ben je niet bang voor trillingen .?

Ik hat een hout/alu/gfk dome er voor gemaakt .

Mvg Johan

Ik ben niet bang voor trillingen of er moet iets heel erg in onbalans zijn....


knap werk Edwin !
wat betreft de middenste foto : wijst die spinner nu naar beneden (ik zie dat je op de bovenste standoff een rondel hebt tussengeplaatst) of is dat wel degelijk sidethrust die je er opgezet hebt (ik zie echter geen rondel op de rechtse standoff) ? ik begrijp dus niet goed hoe je dat gedaan hebt :confused:

Helaas zijn de foto's allemaal gekanteld, ik heb ze met de telefoon geupload en dat werkt niet als je de foto niet goed genomen hebt zoals het bedoelt is......
De middelste foto is van bovenaf genomen je ziet hier de sidetrust :)
De standoff's zijn verschillend van lengte en hebben alle 4 een hoek van 2 graden zodat dit mooi naadloos aansluit op het kruis.
dus 1 standoff is 65 mm de 2 middelste 66mm en de laatste 77mm dit komt precies overeen met die 2 graden ook.
Die rondel heb ik gebruikt voor een beetje downtrust dit was eigelijk heel toevallig want ik had niet aan downtrust gedacht maar omdat er een oneffenheid in het motorschot zit kon dit wel.
Die oneffenheid is de "las"naad van het glasweefsel en ligt een beetje verdiept......

Super zeg! Esc zit ook slim geplaatst! Lekker koel!

Hier gaat straks een lekker zomerbriesje doorheen waaien:p

Zou volgens mij ook stevig genoeg moeten zijn, deze constructie. Het kan overigens geen kwaad om te controleren of de firewall zelf goed vast zit aan de romp. Anders eventueel nog versterken met epoxy/glasmatje.

Volkert

Het motorspant is 1 cm dik dus die moet het kunnen doen...
Ik ga idd even kijken of er een glasmat nodig is.... blijft chinees;)




Deze motor motor heeft de power van een 50 cc benziner .

Wat denk je wat daar voor zijwaardse krachten op die 4 aluhulsen komen .
Zet er maar eens een schroefedraaier tussen (tegen het motorkruis) en kijk naar de beweging die daar nog inzit .

Zelf al met een kleinere motor gehat op een Fourstar 60 , daar heb ik dan op de helft van de aluhulsen een GFK plaat tussen gezet.

Verkijk je niet op de kracht van zo,n monster.;)

Mvg Johan

De standoff's zijn gemaakt van alu 51st dit een van de beste alu soorten en nog goed te verspanen is.
De voet is 15 mm en het tussenstuk 8mm.
Torderen heb ik niet bij stilgestaan zo mogelijk kunnen maar schat in dat dit sterk zat is....
Deze chinese motor zal niet die 50cc leveren denk ik eerder 40-45cc....

Ik raad hem aan om het statisch te testen, je kan dat met het blote oog zien. Indien teveel torque kan hij nog altijd beugels plaatsen

Gaan we zeker doen :D

ik heb er alle vertrouwen in ! ;)

Dankje Johan!!
 
Nog wel even een hele belangrijke vraag....!

De dikte van de draden van de lipo's (12s) naar de regelaar, wat moet dit minimaal zijn.
Ik heb met een kerndikte van 3,5mm maar is dit voldoende?

De regelaar heeft ook een kern van 3,5.......

@ Johan jacobs

wat gebruik jij daarvoor?
 
Edwin,

weet niet precies hoeveel AWG het bij mij is (ik vermoed 10), zal vanavond eens nakijken.

Normaal gezien is de standaard draad op je batterij en je regelaar voldoende (op voorwaarde dat je deze niet te nipt neem voor de beoogde stromen natuurlijk, ik neem altijd een marge van 15-20% !) en zijn die draden erop berekend.

Johan
 
Back
Top