MiMi DLG

Hoi crins,

Ik had een 12 mm van 100 gram en een 10 mm van 90 gram
Daarnaast een vuren latje als achterlijst 1x1 en een hard balsa neus lijstje.

Ik heb nog even getwijveld om de gaten er in te maken maar ik heb geen goed tool en ook geen folie om het te bekleden dus ik laat het maar zo....
Wellicht dat ik later nog een buildup wing maak aangezien ik nog genoeg hout heb.
Maar dat zien we wel

Hout heb ik van balsawood.de de lichte variant en een opmerking erbij dat ik het voor een dlg nodig heb.....keurige plankjes gekregen!
 
Dat zijn hele nette gewichten!
Op die site kun je prima hout bestellen. Alleen superlicht is en blijft lastig aan te komen.
Gaten en folie brengt geloof ik niet zoveel winst.
En een super glad oppervlak (b)lijkt ook niet perse beter...


Veel plezier met de nieuwe verslaving als ie klaar is!
 
Hij gaat lekker! 86 gram, alleen nog afwerken

full


Ik ben niet helemaal uit de glasstrookjes op de vleugel

Als ik het goed begrijp

Op de buitenbocht vleugel alleen driehoekjes in de knik, boven en onder neem ik aan
Midden hoeft niks
En de vleugel met de werpstift
in de knik een strookje van 10mm boven en dan nog eens
Een strookje van 20 mm onder en boven.... Heb ik het dan goed begrepen?

Groetjes

Niels
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit!
die van mij vliegt ondertussen ook en goed!
alleen gaan de hk servotjes eruit.
maar wat is het verschil tussen een gewone dymond ds47 en een dymond D47 s(met rood heveltje)

groeten
 
mij lijken D37's ook voldoende... al weet ik het niet zeker. zelf nog niet getest.
 
ziet er goed uit!
die van mij vliegt ondertussen ook en goed!
alleen gaan de hk servotjes eruit.
maar wat is het verschil tussen een gewone dymond ds47 en een dymond D47 s(met rood heveltje)

groeten

Hallo,

Ik zag ergens op internet staan dat dat een snellere variant was. Google anders even op "d47 dymond" en de eerste webshop staan ze allebij op (miss was het ook wel de tweede, maar ze koste bijde bij de betreffende 20,03)

Jelmer

edit: Hier staat de D47s en ook de D47
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de buitenbocht vleugel alleen driehoekjes in de knik, boven en onder neem ik aan
Midden hoeft niks
En de vleugel met de werpstift
in de knik een strookje van 10mm boven en dan nog eens
Een strookje van 20 mm onder en boven.... Heb ik het dan goed begrepen?

Yep. helemaal goed, en glas 49gr/dm2 op de tip, boven en onder.

DSC02479Mediumcopy.jpg


Vleugeltje ziet er netjes uit :)
Gaten volgens tekening brengen omgeveer 10-15 gram gewichtsbesparing.

De vleugel geheel niet afwerken is niet aan te bevelen.
Een beetje vocht en de vleugel trekt krom.
Afwerken met PU vernis is een voudig en licht.
Dik aanbrengen en met een doek gelijk eraf wrijven, drie keer doen.


D37 kan maar die halen het niet bij de D47.
(D37 vind ik persoonlijk bagger, lage resolutie en nauwkeurigheid)

Groet

Frans
 
zelf heb ik een hoop D47 servo's in mijn dlg's (ook fullsizers) en die doen het inderdaad prima.
zijn erg precies, en doen hun job goed.
alleen niet sterk genoeg voor een fullsize aileron wel voor staartvlakken.
 
alleen niet sterk genoeg voor een fullsize aileron wel voor staartvlakken.
d47 wil prima op ailerons. Zolang je maar zorgt dat de aansturing spelingsvrij is. Op niet nieuwe full carbon kist heb ik d47 op aileron zonder flutter of speling op de roeren. Gewoon een kwestie van netjes bouwen ;)
 
Hoi Frans, bedankt voor de duidelijke foto!

Het zit er op!

Alles staat nu in drie laagjes pu.

Complete kistje is 137 gram
Aparatuur is 33 gram ( accu 650 mah dus daar kan wellicht nog wat van af als het zwaartepunt te ver naar voren ligt)

Alleen nog wat scharniertape, en te lanceer stift.... Dus zal net boven de 170 gram uit komen verwacht ik.

Is wel ok toch?

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
in de elektronica kan je idd nog wat snoeien... van 9gr naar 4-5gr servo's, een lichtere accu bv... en micro ontvanger.

maar zoals je zegt alles hangt af van het CG(zwaartepunt)

zorg er voor dat je alles heel ver in de neus kan duwen (servo's achter elkaar zodat de ontvanger er naast kan , ipv voor de servo)
 
Niels,

Ja, 170 gram is niet slecht.
Een lichte MiMi met een vol balsa vleugel weegt 150 gram.
75 gram voor de vleugel en 75 gram voor de romp.
Die 170 is een gemiddeld gewicht.

Je kan nog iets van 10 tot 15 gram winnen door gaten in de vleugel te maken.
Met 4x 200mAh NiMH celletjes (20 gram), een kleine ontvanger en 5 gram servo's moet je meestal nog wat lood in de neus doen voor een goed zwaartepunt.

Groet

Frans
 
en wat leveren gaten in de staartvlakken op van gewicht? 3gram? dat is 9-10gram gespaart in de neus.
 
Bedankt Frans en fireforx,

Ik hoop dat ik vanavond de apparatuur kan plaatsen, dan kan ik zien hoe ik uit kom met het zwaartepunt.

Ik heb meteen voldoende hout voor een tweede gehaald en een P90 stok, dat scheelt ook weer een paar gram aan de achterzijde.

Bij De volgende zal ik nog meer concentreren op het gewicht!
 
mijn MiMi vordert ook al flinkt:

JBIz4mV.jpg

ik heb de romp met glasweefsel wat zwaarder is dat 25 grams bewerkt, maar geen triplex binnenin. En natuurlijk een rood kleurtje gegeven :) nu gaat hij zeker goed vliegen :mrgreen:

LkpWG6K.jpg


uDZJOXJ.jpg

twee keer d47

oOS7dg0.jpg

en ook nog een klein hoogstarthaakje ingebouwd

als staart boom heb ik ook een p90 skyshark gebruikt en mijn rompje weegt in totaal 75 gram. :)
 
zelf had ik ook geen triplex in de rompwand gebruikt, maar mijn ene zijwand lag onder 45° verlijmd.
dat hield het.

ook een hoogstarthaakje ingelijmd, ook een triplex plaatje op de bodem verlijmd omdat ik weet welke krachten er op het haakje komen.
ook dat hield het goed .

de mimi start zeer goed aan een lichte hoogstart. al snel zit je op 100+meter als je een goede startlijn hebt.
je kan hem altijd oplopen met een dun visdraadje (a la F3J loopstart)

succes met je maiden!
 
Shit shit shit.... Alles is nu af en er moest 4 gram in de rechter tip en 11 in het neusje..... Dat valt me vies tegen, vlieg gewicht nu 189 gram......

Dus dat wordt toch maar gaten maken in de vleugel.
en eigenlijk zou er 4 gram van de staart af moeten, dat scheelt 11 in de neus....... Ik weet alleen niet hoe!?

Hopen dat er morgen minder wind is dan eerst maar eens proberen wat hij nu doet!

Is 190 gram echt te veel of zeggen jullie niet zeuren, lekker gaan vliegen en een nieuwe maken?

Groetjes Niels

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top