MiMi DLG

Dennis heeft laten zien (NK 2010) dat met goed bedienen van 4 servo,
ereplaatsen in de 1 meter klasse mogelijk zijn.
de-bouw-van-een-mini-zone

Buizerd
Jep, ik sluit me daar bij aan!echter houd ikzelf wel rekening met het extra gewicht die de 2 extra servo's meebrengen. Bij windstil weer of ''dead''-air omstandigheden zul je over het algemeen eerder aan dek liggen als een simpel twee-assertje, bij wat wind(in mijn beleving 90% van de tijd dat je vliegen kan..)resulteert dit gewicht in de broodnodige ballast. Als je dan alle mogelijkheden op het juiste moment toepast(flapstanden en mixes), is het heel goed vliegen met 4 servo's. inmiddels heb ik 3 mini wedstrijden gevlogen, allen met een eigenbouw kistje met 4 servo's, de laatste in Swalmen mocht ik op mn naam zetten:D
Mijn ervaring is dat je met een 2asser snel tegen de beperkingen van je toestel aanloopt en dat je met 4 servo's eerder je eigen rc-beperkingen tegenkomt...

Laatst bewerkt door een moderator:
de mimi heeft al heel wat evolutie doorgemaakt :) als ik zie wat het begin toestel was, en wat het nu is...
velen geven er ook een persoonlijke toets aan.
veranderen de romp, of de vleugel of alles... (maar baseren zich altijd weer op de mimi)

blijft echt een leuk toestel om te zien verschijnen iedere keer, net omdat er zoveel variatie in zit.

Hallo,

Na een tijd met een te zware MiMi gevlogen te hebben heb ik mijn MiMi naar electro omgebouwd:

rhS2alv.jpg

Dit werkte niet heel top en besloten weer een gewone DLG MiMi te bouwen, maar dan lichter. Er komt een nieuw rompje en de vleugel heb ik inmiddels van folie ontdaan en een beetje op dieet gezet. Resultaat van 65 gram (geen folie verder alles) naar 45 gram (dikke ribben en nog een stuk eruit). Nu weegt hij 49 gram weer met dunnere balsa ribben. omdat de vleugel nu minder sterk is heb ik een carbonroving aan de onderkant van de D-box geplakt, en zo goed mogelijk proberen plat te rollen:

PvQcFAR.jpg

Ligt nu lekker te drogen boven de droger (Niet erin ;) ). in het midden is een laagje glas op de naad geplakt.

Het Rompje ga ik (met hulp van mijn vader) iets nieuws proberen: in iets van hardschuim een rompje uitsnijden ( of misschien gewoon een kleiner balsa rompje met iets erom, dat moeten we nog even bedenken). Daar omheen een carbon plaat wat bestaat uit carbonvezel en Polyprop (?) (dat is al hard materiaal, maar met hitte word het weer soepel). Van dat soort plaat kan mijn vader aan komen en hij wil er ook graag mee experimenteren :mrgreen: . Als iemand meer informatie heeft over iets wat er misschien op lijkt, post het dan gerust :) .

De (nieuwe) lichtere setup is als volgt:
1s1p lipo 460 mAh
2 ? servo's (kan kiezen tussen htx 500 en die op de foto)
Graupner Gr-12 onvanger

Ik ga zonder lipo booster vliegen, en omdat ik die niet heb en de Gr-12 is funcionabel tot 2,5 volt

G0Ysdtu.jpg

Jelmer

Laatst bewerkt:
Ben er achter wat het is: TenCate Aerospace Composites Europe | Royal Ten Cate Divisions EMEA

Nu kan ik nergens vinden waarmee ik het kan verlijmen, iemand een idee? Secondenlijm en 5min epoxy willen niet echt?

Zal best moeilijk zijn om het goed te doen. Een goede (en vaak ingewikkelde) voorbehandeling zal meestal nodig zijn.Weet je welke uitvoering je hebt met een PPS of met PEI
Hierbij wat info die ik gevonden heb.

PEI:
ADHESIVES for ULTEM and PEI
http://www.reltekllc.com/pdf_files/pdf_datasheets/4x-Datasheets/4x-Datasheet_BONDiT_B-4X.pdf

PPS:
Adhesive Bonding

Succes,
Rick

Zal best moeilijk zijn om het goed te doen. Een goede (en vaak ingewikkelde) voorbehandeling zal meestal nodig zijn.Weet je welke uitvoering je hebt met een PPS of met PEI
Hierbij wat info die ik gevonden heb.

PEI:
ADHESIVES for ULTEM and PEI
http://www.reltekllc.com/pdf_files/pdf_datasheets/4x-Datasheets/4x-Datasheet_BONDiT_B-4X.pdf

PPS:
Adhesive Bonding

Succes,
Rick

sorry voor de late reactie.

Ik heb geen idee of het de PPS of de PEI versie is, maar omdat ik het niet kon lijmen ben ik eerst maar overgegaan op een balsa rompje.

Waarmee kan ik de staartdelen het beste (en lichtste) afwerken? Ik heb thuis cellulose lak en een soort van sterk licht papier (heb ik een keer een vrije vlucht zwever mee bespannen) is dat licht en goed? of zijn er nog andere goede lichte manieren?

Jelmer

edit: Ik las ook ergens dat met een talkpoeder + spanlak een soort van poriënvuller te maken is. daar een laag van opsmeren en met een doek er daarna snel overheen om het teveel er meteen af te halen. vervolgens een paar (2?) lagen lak? en tussen die lagen lak weer schuren?

Laatst bewerkt:
Hallo Jelmer,

Wat goed werkt is PU vernis.
Met een kwast dik opbrengen en direct afwrijven met een doek.
Met drie lagen krijg je een lichte afwerking.

Frans

Hallo Jelmer,

Wat goed werkt is PU vernis.
Met een kwast dik opbrengen en direct afwrijven met een doek.
Met drie lagen krijg je een lichte afwerking.

Frans

Hallo Frans

Ik had inderdaad al op verschillende plekken gezien dat jullie/jij dat gebruikte, maar mijn vader zei dat dat veel te zwaar word (zal het er morgen nog even met hem over hebben). Deze is in dat geval goed toch: Deze?

Als de romp + staart ook ligt afgewerkt kan worden met cellulose lak doe ik dat liever (hebben we al), maar kan dat?

Net ook even gewogen en alles weegt nu 120 gram, dat is vleugel (mist alleen nog oracover (de doorzichtige)), de romp (onafgewerkt, verder ruwbouw wel alles), twee servo's, 460 mAh 1s1p Lipo, GR-12 ontvanger.
Na alles een beetje op zijn plek gelegt te hebben lijkt het zwaartepunt ook nog een beetje uit te komen :banana:

Jelmer

Begonnen

Eindelijk een paar uurtjes gevonden, om te wennen ben ik eerst maar met het rompje begonnen! Super leuk om weer met balsa te werken, dat was ongeveer 20 jaar geleden!!!

Resultaat 29 gram voor het kale rompje, volgende project wordt eerst de vleugel

Groetjes Niels

full

Een vraag aan Frans,

Ik heb mijn vleugeldelen gesneden, maar zie nu ik ze klaar heb liggen, dat mijn koorde iets te klein is...... Ik heb mijn mes niet helemaal recht gehouden bij het snijden en waarschijnlijk ook net iets te scherp afgetekend..... Had het streepje moeten laten staan inplaats van aan beide zijden weg snijden......

Ik zie twee mogelijkheden, de neuslijst gelijk houden en aan de achterkant iets smokkelen, scheelt ca 3 a 4 mm, maar dan vervals ik wel het profiel iets.

Of ik kan de vleugeldelen iets inkorten waardoor de schuur rib precies past en een iets dikkere afwerking voor de tip gebruiken om de spanwijdte goed te krijgen.....

Ehhh derde is misschien een dun stripje balsa over de hele lengte plakken.....

Wat adviseer je?

Groet

Niels

Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Als je het profiel nog niet is geschuurd kan je het beste een strookje balsa op de neus lijmen. optie 3.

Groet

Frans

Hoi Frans, ik was er al een beetje bang voor dat je dat ging zeggen

Ok optie 3 wordt het, gelukkig heb ik voldoende materiaal voor twee Mimi's

De volgende wordt hopelijk strakker!

gewoon met witte houtlijm wat extra tegen lijmen en goed druk zetten tijdens het drogen.

je gaat hier geen hinder van ondervinden.

Jullie hadden gelijk, je ziet er niets van!!

Eerste 2 delen van de vleugel totaal 51 gram

Echt super leuk om te doen......zou het liefst nu ook doorgaan met de buitenste twee delen maar dan krijg ik het morgenochtend lastig!

Opruimen dan maar!

full

als je het super graag doet.... wil je mij dan ook een vleugeltje maken? :p haha

hier komt het er maar niet van... mijn romp wacht al enkele maanden.

misschien gaan bouwen ipv zoveel op het forum rond te hangen ;)

ik hang niet zo veel op het forum hoor ;) 20min per dag, maximum.

trouwens... vandaag in mijn nieuw hobbyhok rekken gemaakt om al mijn vleugels veilig op te bergen en de rompen op te hangen.
kortom, ik ben nog met andere zaken bezig ook! ;)

vandaag ook een fokker DR1 meegenomen bij grootmoeder... lag nog op de zolder , zou ook afgebouwd moeten worden ooit...

Hey fireforx, ik ga ook niet snel hoor, de volgende bouwafspraak met mezelf is pas maandag..... Ik gooi het tegenwoordig maar in mijn agenda anders komt het er gewoon niet van.... Suf want blijer kan je me niet maken, maar te veel balletjes in de lucht met een eigen zaak.

Vleugeldelen zijn klaar om te lijmen

Resultaat 82 gram..... Best aardig toch voor de eerste keer

full

Back