MiMi DLG

Je kan het van 8x0.8 maken.
Zaag drie stukjes van 50mm af.
Snij er een over de lengte doormidden.
Lijm ze zo op elkaar
_____ __
__ _____
Dan in vorm schuren

Frans

C'est ça, nog wat rondzoeken heeft geen fatsoenlijk alternatief opgeleverd. Een plaat van ~30 euro aanschaffen is ook niet de bedoeling ;)

Vanavond de soldeerbout eens benutten om de servo en batterij draadjes netjes in te korten, het kan allemaal maar net met die HXT500 servos. Ik had stille hoop ze te kunnen stapelen, dat zit er echt niet in.

VO6VA.jpg

Misschien toch het batterij pakketje vervangen met een LiPO en die naast de ontvanger in de neus drukken. Totaal gewicht lijkt zo rond de 175g uit te komen met het relatief zware NiMH pakketje. We'll see!

n.b. liefhebbers voor een stukje carbon roving voor de MiMi mogen een pb-tje sturen, er staat hier een klosje van 20m Tenax HTS40 24k / 1600. Let wel op dat het bouwplan kevlar roving suggereert.

Het gaat om dit materiaal:
http://www.vogel-modellsport.de/Kle.../Kohleroving-Spule-20m-R-G-2051051::1724.html

Laatst bewerkt:
klopt, heb het bij mijn mimi ook gedaan, maar het gewicht aan lak vond ik net iets minder knap ...
maar het blijft een smetloos laagje rond een knap kistje :)

klopt, heb het bij mijn mimi ook gedaan, maar het gewicht aan lak vond ik net iets minder knap ...
maar het blijft een smetloos laagje rond een knap kistje :)

Gewicht is een obsessie tijdens de bouw van dit ding :)

Het resultaat van een avondje strijken voor geavanceerden:
9xv1F.jpg

Ja, dat zijn stukjes 0.8mm berkentriplex

Wat een rust hier :)

De mimi is inmiddels klaar, de foto vertekent wat - de vleugeltips staan toch echt op gelijke hoogte.
kYGnN.jpg

Yag5v.jpg

Het past allemaal prima, wingtips staan op gelijke hoogte, hoeken zijn overal juist. Het is spijtig dat de HXT500 servo er niet staand in past, dat had het mogelijk gemaakt om de electronica mooier te bevestigen.

Wel heeft het dekseltje een sleufje op moeten lopen, de pen zit vrijwel loodrecht in de vleugel. Het zij zo.

Ondanks het vele negatieve commentaar m.b.t. tot de HXT500 heb ik geen last met centreren of overmatig brommen ondervonden, de tijd zal leren hoe lang dit zo blijft.

Hoe dan ook was dit een erg leuk scratch build project, dank voor commentaar en advies tijdens de bouw.

...en dan is het op de afrond dag mistig en nat buiten :(

Het is spijtig dat de HXT500 servo er niet staand in past, dat had het mogelijk gemaakt om de electronica mooier te bevestigen.

...en dan is het op de afrond dag mistig en nat buiten :(

wat die servo's betreft, ik kon ze op elkaar lijmen, zodanig dat ik ze beide op de plek van de voorste servo kon plaatsen (D47 is dunner)

en wat de natte dag betreft.... bouw het in mei, en je hebt mooi weer! ;) maar we bouwen nu eenmaal in de winter, en vliegen in de zomer...

Vandaag, ondanks de wind, toch maar even een maiden gedaan. Hij vloog prima, al is het gooien wel even wennen. Eerst maar een klassieke handlancering gepoogd. Zeer tevreden met de meerdere lagen lak, gezien het jaargetijde - het vuil wrijft er zo weer af. Nu de maiden kriebels tot rust zijn gebracht is het wachten op een mooiere dag.

Omdat er altijd een maar moet zijn: Er blijkt toch rek te zitten in het gevlochten draad wat ik gebruik. Zo'n 1,5cm op 80cm - dat zal er weer uit moeten :mad:

Klopt dat is een bonsai dlg van Decker planes heb ik ook gehad.

Plannen staan gewoon op internet en zo kun je zelf de kit maken voor minder dat 12 euro ;-)

Super leuk kistje die toch mooi goog te gooien valt maar Mimi is volgens mij echt een betere presteerder :-)

De 1 meter Spinnin''birdy zonder flapperons is oké.
Mijn indruk is dat zijn glijhoek iets beter is dan die van
een Mimi maar dat een Mimi iets gemakkelijker vliegt.
Op wedstrijden kan je er goed mee uit de voeten.
Spinnin Birdy

Buizerd

Heb ik nooit gevlogen. Met flapperons is het veel ingewikkelder bouwen
en vliegen. Moet je wel 4 servo's goed kunnen
bedienen, anders gaat het toch op die struisvogel lijken.

Buizerd

naar mijn idee... heb je in een 1meter toestel ofwel geen rudder nodig als je ailerons hebt... ofwel geen ailerons als je een rudder hebt...

denk niet dat 4 servo's een meerwaarde is op een 1meter DLGtje :)

maar dat is mijn visie

Back