Aviomodelli VOR250 Vintage Glider

Vandaag een bouwdoos overgenomen van Jaap.
Mijn eerste Vintage kist:D
Kan dus alle hulp en info/advies gebruiken.
full


Groet Martijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aviomodelli VOR250

Het enige dat ik er van weet is dat het van Italiaanse komaf is. De doos is als het goed is compleet dus met de bouwbeschrijving moet je een eind kunnen komen ;)

In ieder geval; Veel plezier ermee!
 
vissermax ,om je rompje te spuiten lijkt t mij het beste omdat de romp van abs is er n kunstof primer van motip op te zetten voor de hechting en flexibeliteit :yes: en dan de gewenste kleur erop te gaan spuiten :wink:
 
Aviomodelli VOR250

RC_Paul heeft een ABS discus 330 van Graupner heel erg mooi gekregen! Misschien kun je hem vragen hoe hij de spuitklus heeft geklaard. Het lijkt me inderdaad dat een primer noodzakelijk is. Echter vraag ik me af of het wel ABS is. Het voelde een beetje als dat Carrera spul!

Jammer dat de foto zo klein is, maar het ziet er uit als een leuk schema!
 
Vandaag begonnen met het uitzagen van de verschillende delen.
De bouwdoos is mooi compleet.
Volgens iemand bij ons op de club is de romp niet van ABS ,ik weer blij.
Kan de romp straks in een mooi kleurtje spuiten.

Groet Martijn
 
Grappig...
Ik heb deze kist vroeger gehad.
En dan spreek ik van 23 jaar geleden! ;)
De opbouw was wel heel fragile, het was oppassen voor de romp bij de landing.
 
@streetbiker Hoe starte jij deze kist?
Slepen of met een startlijn?

Weet jij hier nog wat meer info over?

Groet Martijn
 
Zo we schieten lekker op met de VOR250.
De vleugels zijn zo goed als klaar om te gaan foliën.
Van de week met de romp bevestigingen beginnen.
Moet nog servo's hebben voor hoogte ,richting en sleepkoppeling.
Wat kan ik hier het beste voor gebruiken. Analoog of digitaal,metalen of kunstoftandwielen?
Wat is de beste plek voor de sleepkoppeling?
Wat kan ik voor voeding gebruiken?
Dit is mijn eerste zelfbouwkist

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Martijn,
Zoals je misschien hierboven in het draadje hebt gezien, heb ik ook zo'n VOR-250. Die is inmiddels op het uitbalanceren na vliegklaar. Zou jij eens op jouw tekening willen kijken waar het zwaartepunt hoort te liggen? Bij mij zit er een zwaartepuntsticker op geplakt, maar die zit zo ver naar achteren, dat ik dat niet vertrouw.

Voor wat betreft je servo's en accu hoef je niet op gewicht te besparen, want bij mij moet er nog een flinke klont lood voorin om hem op een acceptabel zwaartepunt te krijgen. Zoveel zelfs dat ik overweeg om hem dan toch maar een electroneus te gaan geven.
 
Mooi, kekke kist, ga dit lekker volgen.

Ik heb voor de edelweiss en eigenlijk alle kisten de afgelopen maanden deze servos van HK gebruikt. Digitaal en ze werken eigelijk perfect, genoeg stelkracht voor een kist als dit, en ze kosten bijna nix.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31551

Nadeel van digitale servos vind ikzelf dat ze af en toe brommen...mgoed...das gewoon wennen.


>>Wat is de beste plek voor de sleepkoppeling?

Zoek ff hier op het forum, arjan plakte laatst een mooi plaatje in een draadje

>>Wat kan ik voor voeding gebruiken?

Gewoon een ubec van HK, 3 of 5 A oid


http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4319__TURNIGY_3A_UBEC_w_Noise_Reduction.html

Gewicht besparen is inderdaad geen doen, ik moest in de edelweiss 350 gram lood bijplussen in de neus, idem voor de zwevert van Mees. (en alles qua gewicht was al naar voren verplaatst.
 
Laatst bewerkt:
@hmeijdam, ik zal maandag effe kijken voor het zwaartepunt(tekening ligt op de club)
Ligt inderdaad volgens mij vrij ver naar achteren.
Plaats wat foto's van jou VOR250


@Planck_Franck Wat gebruik je bij de zwever van Mees als voeding? Lipo of Nihm of .....


Groet Martijn
 
Hoi Martijn,
Op al je vragen zijn 10 antwoorden mogelijk. Ik geef je d'r vast wat :-)

Moet nog servo's hebben voor hoogte ,richting en sleepkoppeling.
Wat kan ik hier het beste voor gebruiken. Analoog of digitaal,metalen of kunstoftandwielen?
Mijn route: voor alles waar dat past en het gewicht geen probleem is gebruik ik analoge standaardservo's van een gerenomeerd merk. Voordelen analoog; minder stroomverbruik, goedkoper. Digitaal kan geen kwaad maar ik zie de voordelen niet. "Sterker" is vaak niet nodig, "nauwkeuriger" kan ik zelf niet merken, "sneller" is wat mij betreft op een zwever echt totale onzin, als ik kijk hoe snel (of eigenlijk langzaam) je de knuppels beweegt.
Mijn toppers: Graupner C577 en Robbe FS100.
Rolroerservo's neem ik meestal Hitec HS-82MG, zeker als het grote roeren zijn die grote klappen krijgen te verwerken (en dat is trouwens vaak met transport, niet eens tijdens het vliegen). Dan is MG wat minder snel kapot. Bij Kleinere roeren neem ik Dymond D-60 of Multiplex Tiny-S.
Al de geneoemde servo's volstaan in zwevers tot een meter of 4, maar niet in de extreme ragbakken natuurlijk. Als je naar mijn vloot kijkt; ik heb nog nooit problemen gehad met bovengenoemde servo's.

Sleepkoppeling neem ik altijd Graupner C5077 - of een vergelijkbare standaardservo van 35 tot 50Ncm


Wat is de beste plek voor de sleepkoppeling?
In het puntje van de neus als je zo'n buisje gebruikt. Als je de sleufjes-methode gebruikt onderzijde romp, een centimeter of 10 vanaf het puntje van de neus. Ik merk zelf dat deze positie absoluut niet kritisch is zolang je het niet te extreem maakt.
Zie ook http://www.flytobiggs.com/index.php?option=com_content&view=article&id=66:sleephaak&catid=39:tips&Itemid=60

Wat kan ik voor voeding gebruiken?
Ik ga al jaren voor eenvoudig en betrouwbaar. Gewone 4,8V AA NiMh accupakketjes van ongeveer 1700-2000mAh kun je een hele dag mee vliegen. Kosten van Robbe of Graupner ongeveer een tientje. Ik vervang ze standaard na 2 of 3 seizoenen.
Grotere kisten voorzie ik van pakketten van 4 Sub-C cellen.

Nou...en nu zullen de reacties komen. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Over sleepkoppelingen, je mag gerust een keer langs komen, kun je er verschillende zien en ideeën opdoen.
 
Lood voorin...

@hmeijdam:

Als ik de foto's van vissemax bekijk, heeft de VOR een massief balsa stabilo en idem kielvlak. Het gewicht hiervan kan behoorlijk oplopen.
Je zou kunnen overwegen deze massieve delen te vervangen voor opgebouwde exemplaren. Mits goed geconstrueerd hoeft dit niet echt ten koste te gaan van de sterkte.
Zou het zonde vinden om alleen vanwege het benodigde gewicht in de neus de zaag er in te zetten...

M.v.g.

Paul
 
Back
Top