Stock is naar mijn weten een eenheidsklasse, iedereen rijdt met een dezelfde krachtbron om het meer op de rijder en de setup van de auto aan te laten komen. Vroeger speelde met brushed al de factor accu en koolborstels om winst te maken, NiMh werd al tot hoge spanningen geladen, ankers werden maximaal afgedraaid en er werden zachte koolborstels met mogelijk een timing gebruikt. Er werden regels bedaaht om dergelijke praktijken te beperken maar dan waren er ook zaken zoals de collector met geweld iets verdraaien voor meer timing en dus prestaties.
Met de komst van Brushless en de gigantische ontwikkeling van regelaars ben ik afgehaakt om nog elektro te rijden maar nu dat een beetje gestabiliseerd is en de ETS klasse redelijk ingeburgerd en betaalbaar is kijk ik wel weer naar de optie.
Mede brandstof clubrijders zijn ook al in deze klasse bezig maar ondanks een vaste FDR, een zeer beperkte regelaar en een vaste motor zijn er te grote verschillen op de baan. Met LiPo accu's zijn de verschillen ook kleiner dan vroeger met de NiMh dus daar zitten de grote verschillen ook niet echt. Met de huidige Speedpassion eenheids motor/ESC combo en de vaste FDR worden mensen nog steeds voorbij gereden "alsof ze stilstaan". Grote snelheidsverschillen op het rechte stuk en duidelijke vermogensverschillen bij bocht uit geeft nu niet het idee dat de klasse stock te noemen is.
Bij deze supersnelle mensen navraag doen hoe het komt dat ze zo hard gaan resulteert vaak in een lach en stilzwijgen of de opmerking dat alles standaard is. Hier op het forum is het onder div. mensen een hekel onderwerp en is veel afgedaan met opmerkingen dat je maar moet leren rijden en afstellen. Naar mijn idee hoef je dat niet tegen ervaren rijders te zeggen.
Grappig was het om te lezen dat 1 redelijk goede elektrorijder erkende illegaal te moeten handelen om uberhaupt net aan in de A-finale te komen en nog steeds stevig voorbij werd gereden, het zet je te denken....
Na de nodige mensen gehoord te hebben en zelf een beetje naar het spul gekeken te hebben mag het duidelijk zijn dat de Speed Passion motor een redelijke ruimte heeft in toleranties uit de fabriek of door de rijder gecreëerd.
Dingen die nog enigzins legaal zijn:
- rotor shimmen
- lagers smeren of vervangen voor betere.
- meerdere motoren en regelaars kopen en de juiste combo selecteren
Maar dan is er ook naar mijn idee een gehele lijst aan illegale zaken zoals:
- motoren samenstellen met onderdelen van voorgaande versies.
- Andere rotor plaatsen met een sterkere magneet zoals de GM
- rotor zappen (extra magnetisme in persen via een sterke elektromagneet)
- Sensorplaat torderen
- Een andere sensorplaat met meer timing zwart kleuren en gebruiken
- endbell uitfrezen zodat er een grotere timing in te zetten is
- hoekjes van de sensorconnector afsnijden zodat de sensorplaat iets verder te verdraaien is
- wikkelingen van de stator halen.
- de stator eruit persen en een stator van bv. een 10.5T erin persen
- elektronica in de regelaar vervangen voor een programmeerbare versie (is al 1x gemeld)
- Poelies van andere merken auto's om de FDR te foppen met een andere interne ratio.
Een flinke lijst wat natuurlijk als onzin wordt bestempelt. Vreemd want een aantal zaken zoals rotors (ankers) vervangen, wikkelingen veranderen, magneten zappen en ongeoorloofd vertimen wordt al gedaan sinds stock bestaat en dat gaat best heel ver terug. Simpel gezegd: waar rook is is vuur.
Na meerdere malen gevraagd te hebben wat de definitie van stock is en hoe dit vastgelegd dient te worden krijg je vaak opmerkingen van:
- is niet nodig
- onzin
- noem het dan 0-graden 13.5T
- wil geen uitgebreide regels
Dan als je het over testmiddelen hebt:
- "we willen geen ingewikkelde testen"
- Testmiddelen en waardes moeten reglementair vastgelegd worden
Er is dus nogal wat weerstand om de definitie van stock en de bijbehorende regels goed vast te leggen.... Waarom eigenlijk? Als je geheel legaal bezig bent heb je ook niets te vrezen en sta je open voor alle controles en een goede regelgeving, lijkt mij dan.
Daarnaast zitten technische keuringen soms ook met de handen in het haar. Waar moeten ze op letten en hoe ziet eigenlijk zo'n V3 motor van binnen er uit? Geen (foto)voorbeelden, amper testapparatuur en noem de zaken maar op waar ook tot op heden niet correct aan gewerkt is om het enigzins goed voor elkaar te krijgen.
Dus kom maar op met de mogelijkheden zonder de boel af te schieten.
Met de komst van Brushless en de gigantische ontwikkeling van regelaars ben ik afgehaakt om nog elektro te rijden maar nu dat een beetje gestabiliseerd is en de ETS klasse redelijk ingeburgerd en betaalbaar is kijk ik wel weer naar de optie.
Mede brandstof clubrijders zijn ook al in deze klasse bezig maar ondanks een vaste FDR, een zeer beperkte regelaar en een vaste motor zijn er te grote verschillen op de baan. Met LiPo accu's zijn de verschillen ook kleiner dan vroeger met de NiMh dus daar zitten de grote verschillen ook niet echt. Met de huidige Speedpassion eenheids motor/ESC combo en de vaste FDR worden mensen nog steeds voorbij gereden "alsof ze stilstaan". Grote snelheidsverschillen op het rechte stuk en duidelijke vermogensverschillen bij bocht uit geeft nu niet het idee dat de klasse stock te noemen is.
Bij deze supersnelle mensen navraag doen hoe het komt dat ze zo hard gaan resulteert vaak in een lach en stilzwijgen of de opmerking dat alles standaard is. Hier op het forum is het onder div. mensen een hekel onderwerp en is veel afgedaan met opmerkingen dat je maar moet leren rijden en afstellen. Naar mijn idee hoef je dat niet tegen ervaren rijders te zeggen.
Grappig was het om te lezen dat 1 redelijk goede elektrorijder erkende illegaal te moeten handelen om uberhaupt net aan in de A-finale te komen en nog steeds stevig voorbij werd gereden, het zet je te denken....
Na de nodige mensen gehoord te hebben en zelf een beetje naar het spul gekeken te hebben mag het duidelijk zijn dat de Speed Passion motor een redelijke ruimte heeft in toleranties uit de fabriek of door de rijder gecreëerd.
Dingen die nog enigzins legaal zijn:
- rotor shimmen
- lagers smeren of vervangen voor betere.
- meerdere motoren en regelaars kopen en de juiste combo selecteren
Maar dan is er ook naar mijn idee een gehele lijst aan illegale zaken zoals:
- motoren samenstellen met onderdelen van voorgaande versies.
- Andere rotor plaatsen met een sterkere magneet zoals de GM
- rotor zappen (extra magnetisme in persen via een sterke elektromagneet)
- Sensorplaat torderen
- Een andere sensorplaat met meer timing zwart kleuren en gebruiken
- endbell uitfrezen zodat er een grotere timing in te zetten is
- hoekjes van de sensorconnector afsnijden zodat de sensorplaat iets verder te verdraaien is
- wikkelingen van de stator halen.
- de stator eruit persen en een stator van bv. een 10.5T erin persen
- elektronica in de regelaar vervangen voor een programmeerbare versie (is al 1x gemeld)
- Poelies van andere merken auto's om de FDR te foppen met een andere interne ratio.
Een flinke lijst wat natuurlijk als onzin wordt bestempelt. Vreemd want een aantal zaken zoals rotors (ankers) vervangen, wikkelingen veranderen, magneten zappen en ongeoorloofd vertimen wordt al gedaan sinds stock bestaat en dat gaat best heel ver terug. Simpel gezegd: waar rook is is vuur.
Na meerdere malen gevraagd te hebben wat de definitie van stock is en hoe dit vastgelegd dient te worden krijg je vaak opmerkingen van:
- is niet nodig
- onzin
- noem het dan 0-graden 13.5T
- wil geen uitgebreide regels
Dan als je het over testmiddelen hebt:
- "we willen geen ingewikkelde testen"
- Testmiddelen en waardes moeten reglementair vastgelegd worden
Er is dus nogal wat weerstand om de definitie van stock en de bijbehorende regels goed vast te leggen.... Waarom eigenlijk? Als je geheel legaal bezig bent heb je ook niets te vrezen en sta je open voor alle controles en een goede regelgeving, lijkt mij dan.
Daarnaast zitten technische keuringen soms ook met de handen in het haar. Waar moeten ze op letten en hoe ziet eigenlijk zo'n V3 motor van binnen er uit? Geen (foto)voorbeelden, amper testapparatuur en noem de zaken maar op waar ook tot op heden niet correct aan gewerkt is om het enigzins goed voor elkaar te krijgen.
Dus kom maar op met de mogelijkheden zonder de boel af te schieten.