algemeen teamC topic

Hoe zit dat met die Dboots compounds dan? Ik zag geloof ik A en B compound maar welke is dan harder en welke zachter?

Okee, dus de cut-staggers of de blockpass... Ik zal eens kijken, als iemand me even uit de brand kan helpen met de compounds van Dboots...

@Chow: Gewoon mee doen man, LOL maken is minstens zo belangrijk. Denk je dat ik met een vette wedstrijdauto vooraan mee rij? Nee hoor, zeker weten van niet.
 
Als het verder niet uitmaakt doe ik graag een keer mee met die Jekyll. Ik eindig waarschijnlijk toch achteraan maar dat ligt dan meer aan mij dan aan de auto :mrgreen:

Ik lees even mee over de bandjes. Vind ik ook wel interessant.
 
Tuurlijk joh, bij mij hetzelfde hoor... Vorig jaar op de MACH indoor ook, gewoon beetje leuk meedoen met een 3e hands Asso buggy. Niks mis mee, gewoon LOL hebben... :D

Tuurlijk is het goed en leuk als het ook een beetje goed gaat en je wat hoger eindigd dan je verwacht had... :D
 
Dan oefenen we gewoon even door en verzamel ik nog wat extra materiaal (bandjes, extra lipo's) en kom ik wel een keer op een wedstrijd meedoen. Lijkt me inderdaad wel errug leuk.
 
Mini spike 2 yellow van schumacher achter.
Cutstagger lowprofil yellow van schumacher voor.
Achter bv een schumacher tubby insert.
Voor geen insert en smal gelijmd.

DBoots a compound droog weer of indoor tapijt.
B compound nat of dampig weer buiten.

Heb je met tm2 teveel stuur dan, wat harder maken aan voorzijde met dikkere olie is een snelle makkelijke oplossing. Er zijn nog wel een paar aanpassingen die helpen maar met de olie is het makkelijkste zo 123 uitgelegd. En inderdaad door bij mach one een race mee te pikken leer je meer dan tig keer op een parkeerplaats op en neer te raggen...gewoon meedoen dus.
 
De d boots b compount is zacht en werkt goed op astro bij gemidelde tempratuur.
De d boots a compount bij warm weer.
Voorbanden zal ik altijd kiezen voor a compount. en nij nat weer aleen b.
Shumacher altijd geel voor + achter aleen bij nat weer zilver. Blauw hard word na mijn weten vrijwel niet gebruikt
Minispike achter en cut stagger voor.
 
@GK-racing: Welnee, heb de auto net af en moet nog banden hebben dus hahaha... :D

Thanx Marcel en de rest voor de uitleg van de compounds, weer wat wijzer. Nu op zoek naar een ESC... En een motor... (liefst Orion)
 
Iemand nog suggesties voor andere wielen voor de Minion? Door de aparte voorophanging komen bij de meeste velgen de voorwielen erg breed te staan, breder dan normaal bij een 4WD. En de standaard Minion wielen slingeren op hogere toeren vrij veel. Ik kan ze natuurlijk balanceren door gaten te boren aan 1 kant, maar ik vrees dat de velgen dan daar meer op een gatenkaas zullen lijken.

Andere optie is proberen de ophanging van de Lazer ZX-5 erop proberen te zetten, in ieder geval voor, dan kan ik meer verschillende velgen gebruiken zonder extreem veel offset voor. Maar andere wielen is minder ingrijpend.
 
Bandjes besteld... Schumacher Cut-Staggered Rib in Yellow voor en Schumacher Mini-Spike in Yellow achter. Plus nog inserts en voorvelgjes en wat spoilers, die sneuvelen nog wel eens is mijn ervaring...
 
Ik had vandaag een ander akkefietje met mijn Minion. Eerst was de auto erg stil, zoals ik gewend ben. Op volle snelheid lijkt het geluid wel een beetje op dat van KITT in "Hyper-Pursuit Mode" (of zoiets dergelijks, dat er van die spoilers uitklappen en de auto stil maar supersnel rijdt, zogenaamd) maar tegen het einde van de accu was het geluid een stuk harder. Ook voelde ik trillingen als ik de auto in de hand hield en gas gaf. Probleem zat in de drive train, want ook met pinion eraf voelde ik weerstand. Ik wilde een drive shaft loshalen, om zo uit te sluiten of het in het voorste diff, of het achterste zat, maar tijdens het loshalen voelde ik dat het probleem weg was.

Dus alle schroeven er weer in, en bij de laatste was het probleem weer terug. Ik dacht, schroef misschien te lang, kortere erin, weer hetzelfde. Schroef net handvast gedraaid, en het probleem bleef weg. Alles lijkt verder goed vast te zitten, dus voorlopig laat ik het zo.
 
Dacht ik eerst ook maar spur is brandschoon, ook geen beschadigde tanden. Zelfde geldt voor het pinion, beide ogen nog als nieuw.

Het lijkt er meer op dat als die ene schroef echt goed vast wordt gezet, er iets vervormt en het spur er tegen gaat lopen, of zo. Schroef net een halve slag losser en het klinkt als een naaimachientje, alleen een belt drive als de Kyosho Lazer ZX Sport is stiller. Het kapje wat over het pinion komt past dan ook net iets beter, met de schroef muurvast moet je hem echt erop klikken. Met de schroef een fractie losser, kun je het kapje met je pink op zijn plek drukken. Van achteren gezien gaat het om de schroef rechtsonder, van de 4 schroeven die in het kapje, wat over het spur valt, tussen achterste en voorste chassis brace, zitten. Ik dacht eerst dat de schroef misschien te lang was, maar een kortere maakte geen verschil.
 
Les 1 hahaha...

Alle schroeven of boutjes bij, op of in de buurt van diffs of aandrijving NOOIT te vast veizen.
Resultaat is dan iid dat het kunstof kan vervormen met als gevolg dit soort zaken.
Geldt overigens voor elke rc auto, niet enkel voor teamc.
Ik denk dat 95% alle schroeven die in kunstof zitten te vast aandraaid. Niet nodig, je stresst alleen het materiaal. EN jezelf na een tijdje :)
 
Te vast lukt niet eens, dan draait de kop dol of je stript de draad in het kunststof, dat is me wel bekend. Ik heb al meerdere auto's als kit gebouwd, onderhouden, en dat gedurende zeker 25 jaar, dan ik denk dat ik wel een klein beetje kan inschatten of ik een schroef niet te vast draai. Een pinion of drive cup draai ik echt goed vast, met beetje loctite erop, in kunststof geldt voor mij "vast is vast". Ik draai de schroeven ook zeker niet vaster dan ze al zaten in deze auto toen hij uit de doos kwam, en bij de meeste RTR auto's zitten schroeven eerder wat los, dat je ze nog een slagje moet aandraaien, dan andersom. Desondanks zijn het wel schroeven die mede bijdragen aan de stijfheid van het chassis, omdat er ook de beide upper decks mee vast zitten. Dus ze mogen ook niet te los zitten, het meer dan alleen een kapje wat ze bij elkaar houden.

Vreemde is ook dat er eerst niets aan de hand was, de eerste ritten was de auto vrijwel geruisloos, en is er niemand aan die schroeven geweest, en er is niets aan de auto verandert. Het probleem is pas later ontstaan, misschien dat er iets is vervormd door de warmte van de motor. Die wordt via de motorsteun direct aan het middenstuk doorgegeven. Ik heb niet met de auto gebashed, geen jumps of crashes waardoor dingen zouden kunnen zijn ontzet.

In ieder geval is het op het moment weg, heb vandaag weer gereden en geen probleem.

Heeft iemand trouwens ervaring met een ventilator in de Minion? TeamC heeft die als optie beschikbaar, en de gaatjes om hem vast te zetten zitten er al.
 
Laatst bewerkt:
Warmte idd zorgt voor vervorming.
Kan zowel door motor, esc en kombinatie met zon.
Fan werkt, maar lijkt me met brushed setje overbodig.
Hoe warm wordt het nu dan?
En natuurlijk waar rij je?
Als je op parkeerplaats enkel volgas op en neer rijd wordt ie warmer dan op een racetrack.
Ook gras en los zand zorgt voor meer rijweerstand en warmte. Op een 1:10 geschikte racetrack rij je veelal met minder gasgeven dan elders...
 
Ik rij meestal op parkeerterrein, bospaadjes, dus geen circuit. Ik heb geen ir temp meter, dus warmte is puur op gevoel. Voor mijn gevoel wordt de motor wel warm, maar niet extreem heet. Misschien dat ik ook de tip ga toepassen om de intakes in de body open te werken, zodat er wat meer rijwind onder de kap kan komen. Moet er wel weer gaas achter, om te voorkomen dat de motor extra stof gaat happen.

Werkt die motorsteun met koelribben ook echt of is dat meer marketing?
 
Ervaring kan ik niet zien vanaf hier...
Echter loctite op een pinion?
No way, dat is iets wat je echt NOOIT moet doen!!!!
TIp: ik gebruik nooit loctite, op geen enkele wagen.
Wat ik gebruik is een beetje kopervet aan schroefje of boutje. Doe ik nu al 2 jaar en nooit meer een dremel of vlam nodig gehad om iets los te krijgen.
Echter ook nooit meer last gehad van loslopende schroeven.
 
Koelribben werken wel ja.
Passief door grotere koelingsoppervlakte.
En aktief door er inderdaad voor te zorgen dat er een luchtstroom langs kan gaan.
Altijd zorgen dat a aan de voorzijde lucht onder de body kan komen en b dat de warmte er ook aan achterzijde weer uit kan zodat er een luchtstroom ontstaat.
Gaas oid is mijn inziens niet zo 123 nodig, stof gaat daar ook doorheen. Enkel steentjes ofzo houd dat tegen. Gaas oid erin lijmen zorgt ook weer voor zwakte aan body door het lijmen (oplosmiddelen).
Beter met bodyreamer enkele kleinere gaatjes maken in bv voorruit en aan achterzijde (achteraam).
 
Ervaring kan ik niet zien vanaf hier...
Echter loctite op een pinion?
No way, dat is iets wat je echt NOOIT moet doen!!!!
TIp: ik gebruik nooit loctite, op geen enkele wagen.
Wat ik gebruik is een beetje kopervet aan schroefje of boutje. Doe ik nu al 2 jaar en nooit meer een dremel of vlam nodig gehad om iets los te krijgen.
Echter ook nooit meer last gehad van loslopende schroeven.

Dat klopt, het is lastig in te schatten wie de persoon achter de nickname is, ervaring, etc. Geen probleem en bovendien denk ik dat je nooit te oud bent om te leren, er zal nog genoeg zijn over auto's wat ik niet weet.

Ik had het beter moeten formuleren, loctite gebruik ik niet op de pinion, maar wel op de outdrives van mijn vintage auto's. Bij oudere Kyosho auto's zijn de outdrives niet uit 1 stuk, maar zitten ze met een set-screw op de uitgaande assen van het diff. Als je daar niets op doet, worden ze door de trillingen van de dogbones vanzelf los getrild. Dan helpt een drupje borgmiddel (Kyosho leverde dat in hun kits zelf mee) prima. Indien nodig is de outdrive dan nog prima los te halen, maar vanzelf los gaat die niet meer.


Koelribben werken wel ja.
Passief door grotere koelingsoppervlakte.
En aktief door er inderdaad voor te zorgen dat er een luchtstroom langs kan gaan.
Altijd zorgen dat a aan de voirzijde er lucht onder de body kan komen en b dat de warmte er ook achterzijde ook weer uit kan zodat er een luchtstroom ontstaat.
Gaas oid mijn inziens niet zo 123 nodig. Gaas oid erin lijmen zorgt ook weer voir zwakte aan body doir het lijmen (oplosmiddelen).
Beter met bodyreamer enkele kleinerw gaatjes maken in bv voorruit en aan achterzijde (achteraam).

Ook die kleine koelribben op de motorsteun? Lijkt me bijna te weinig aan koeloppervlak toe te voegen om echt effect te hebben. Ik wil de ruit graag heel laten, oogt iets mooier, maar de intakes open werken heeft misschien net zoveel effect? Op zich heeft alleen de motor misschien wat extra koeling nodig, de regelaar wordt nog niet eens handwarm, die is vrij ruim bemeten, zo blijkt wel. Vandaar dat ik interesse had voor de extra fan en de motorsteun met koelribben.
 
Even deze vraag onder de aandacht, welke velgen passen op de Minion/TR-04 zonder de spoorbreedte voor te verhogen? De standaard velgen slingeren mij teveel, dus ik ben op zoek naar andere. Die van Conrad lopen wel mooi zuiver, maar verhogen de spoorbreedte met enkele centimeters.
 
Back
Top