De definitie van een stock klasse ?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Roelof, 5 apr 2013.

  1. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    @Ericjoo, het maakt natuurlijk wel een uit in welke competitie je meedoet. In NK's zou de Nomac een rol kunnen spelen. Bij clubwedstrijden is het aan de verenigingen. En de ene wedstrijd zijn er 8 rijders, en de volgende 30?
    Iedereen een motor laten inleveren om die willekeurig in te zetten gaat natuurlijk ook niet werken. dan levert je de aller langzaamste motor in die je kan vinden, want je krijgt toch je eigen motor niet om mee te rijden
    :murder:

    Overigens maak ik wel onderscheid tussen Nomac of club wedstrijden. Alleen in de praktijk volgt de een, de ander op de voet. NK rijders, rijden ook met de "snelle" motoren op clubwedstrijden. Nou heb ik persoonlijk al eerder besloten mij niet aan deze mannen te meten (enig zelfkennis heb ik nog wel), maar om vervolgens met 10 km/u op het rechte stuk voorbij gestoven te worden slaat dan ook weer nergens op en levert voor beide partijen een gevaarlijke dus ongewenste situatie op.
    P.S., doe mij maar een motortje (nieuw) voor 50 euro. ;-)
     
  2. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    @Andre, Allereerst gaat dit hele verhaal natuurlijk om het Nederlands Kampioenschap.....niet om clubwedstrijden. Verder denk ik dat een en ander ook aan de instelling van de rijders binnen een club ligt, bij onze club (AMCA) is het namelijk een sport om juist zo gelijk mogelijk te zijn, geen verschillen in topsnelheid en lekker in een treintje racen, is er iemand met een bom van een motor dan heeft diegene pech want dan mist hij juist het leukste van de stock.....close racing!!

    Bij ons geen motortesters of topsnelheid metingen, gewoon lekker racen op clubwedstrijden en vooral ook de clubavonden, en nieuwe rijders juist lekker helpen zodat ze ook zo snel mogelijk aan kunnen sluiten in het treintje....ik kan je zeggen dat dat de hobby leuk maakt, niet het zoeken in elektronica naar de laatste tiende, gewoon lekker jezelf en elkaar vermaken door legaal te rijden. Tja, dat we dan met de NK's tekort komen, jammer!! Maar ik weet niet of het winnen met spullen die op (of net over) het randje zijn leuker is dan gewoon een motortje uit de doos halen, lagertjes te spoelen en dan superclose (misschien wel iets langzamer) met elkaar fun te hebben!!

    En wederom....als je keihard wilt gaan, gewoon Modified gaan rijden!!! Ik kan je verklappen, dat is moeilijk zat maar wel gaaf.

    En die motoren, vroeger kocht de NOMAC ook groot in en konden ze de spullen tegen leuke prijzen aanbieden, ik denk dat dat nu ook wel kan hoor.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2013
  3. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Hier wringt de schoen een beetje, clubs gaan meest van tijd met de NOMAC mee in de reglementen zodat niet elke club zijn eigen banden-en motorenreglement heeft en de leden daardoor niet op dubbele kosten worden gejaagd. Vaak zal er dus niet door de clubs naar nieuwe wegen gezocht worden omdat zij volgen. Helaas is de NOMAC-statutair zo ingericht dat rijders en clubs het beleid bepalen......maar de clubs (en indirect ook de rijders) volgen, ik zie hier een cirkeltje ontstaan!!

    Misschien word het tijd voor een andere insteek, de NOMAC heeft volgens mij alle kennis en jarenlange ervaring en zou dus prima moeten kunnen bepalen wat goed is voor de competitie en continuïteit. Lijkt mij niet zo spannend dat de NOMAC gewoon een reglement samenstelt en dat dit voor de vergadering via het net en/of mail naar de leden en/of toekomstige rijders wordt gecommuniceerd en er op de vergadering alleen maar zwaarwegende bezwaren hiertegen bediscussieerd hoeven te worden. Lijkt me erg verhelderend!

    Democratie is leuk, maar niet echt altijd onafhankelijk en efficiënt!!!
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Leg mij dan eens uit waarom er div. rijders al geroepen hebben geen ingewikkelde technische controles en geen handout motoren/regelaars te willen hebben? Waarom worden mensen die twijfels hebben over de legaliteit alleen afgesnauwt? Waarom weten technische keuringen nit alle ins en outs via een soort van handboek?

    Ik kan mij nog indenken dat je "dan maar" de laatste motor moet kopen om mee te kunnen komen maar leg mij dan ook eens uit waarom men het dan wel geoorlooft is om onderdelen van verschillende motoren samen te stellen om het "goedkoop" te houden terwijl de regel "originele onderdelen" daarmee in mijn ogen totaal genegeerd wordt.

    Om nog even naar het hele topic te verwijzen wordt er geen tot amper medewerking verleent om bij het begrip stock extra kracht te zetten in de vorm van duidelijkheid van de reglementen en de openheid en bereidwilligheid van veel rijders.
     
  5. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    1. omdat deze rijders weten/erop vertrouwen dat de huidige groep NK rijders niet sjoemeld met motoren, regelaars, etc. Dit is wederom overduidelijk gebleken tijdens de controles op het NK te Apeldoorn. Met dit in het achterhoofd zit je idd niet te wachten op tijdvretende opties en probeer je het weekend leuk en efficient te houden voor de rijders die er wel zijn.

    Mensen worden niet afgesnauwd, alleen wellicht (terecht) vraagtekens worden gezet bij de diverse reacties en verdenkmakingen door mensen op dit soort forums die zelf niet eens meerijden. De indruk kan dan ontstaan (probeer ik heel netjes te formuleren) dat de discussie alleen wordt opgestart om een discussie te voeren. Als vervolgens door diverse rijders wordt aangegeven dat er niet gesjoemeld wordt binnen de huidige regelementen wordt er vervolgens geen aandacht aan besteed maar wordt er alleen weer gewezen naar allerlei geruchten. Je zou dus kunnen stellen dat als je de rijders niet serieus neemt dit ook omgekeerd gebeurd...

    2. Motoren. Alle huidige SP 13.5 motoren met dat bewuste bestelnummer zijn toegestaan, en ook alle onderdelen uit die motoren. Er is dus regelementair niets verkeerd aan het wissen van rotoren of behuizingen tussen deze motoren. Dat dit verschil maakt? Marginaal, verschillen tussen de allerlaatste type motoren bestaan er ook, is een kwestie van geluk of pech hebben blijkbaar of je 3km harder gaat op het lange rechte stuk van de MACH.

    3. Dit is een forumtopic, inclusief nuttige en onzinnige bijdragen. Verwacht je dat dit een bron van informatie is voor de NK-rijders of potentiele rijders? Het forum is best leuk, maar maak het nou niet te belangrijk. Ik weet van vele rijders dat die hier niet eens meer komen, wellicht juist door dit soort discussies.... en nee Roelof, niet omdat ze cheaten en in het duister willen blijven maar meer omdat het praten tegen een muur is, het is een eeuwige discussie en dat zal het altijd blijven...
     
  6. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    wat mij betreft het enige nuttige uit dit hele topic (incl. mijn onzinnig bijdragen) ;)
     
  7. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Helaas waren de keurmeesters niet op de hoogte van alle tricks die op de motoren worden toegepast, er wordt momenteel gewerkt aan het inlopen van de kennisachterstand op dit gebied voor toekomstige wedstrijden......

    3 km lijkt me wat optimistisch??? Ik denk dat tussen een mindere en een top geprepareerde motor 7 a 8 km eerder het verschil is.
     
  8. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    5km hooguit, ik heb een 'oude' speedpassion die ik 2 jaar geleden kocht, die volledig zilvere, rij ik 63/64 mee op de Mach, met een nieuwe (die hele donkere) rij ik 67/68. Zelfde auto, regelaar, lipo etc. En allemaal originele onderdelen in de motor (ja, die in het originele doosje zaten).

    Verhalen dat je met 10km verschil voorbij wordt gereden zijn echt niet te koppelen aan alleen de motor en dat weet Andre zelf ook wel ;-)
     
  9. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik wil als mede 'vertegenwoordiger' van de Nomac EC10 klasse best reactie gaan geven op echt serieuze vragen. Zoals ook al eerder verondersteld is het misschien ook eens de moeite waard andersom naar de situatie te kijken en eens te veronderstellen dat men (NK rijders) wel gewoon normaal en 'eerlijk' rijd en mensen, organisaties en vertegenwoordigers die dat veronderstellen en bevestigen, eens te geloven en te vertrouwen. In mijn ogen blijft wat hier veelal geroepen wordt door bepaalde personen, nog steeds vervelende aannames en beschuldigingen, waarin een hele hoop eigen subjectiviteit verweven zit. Zodra die subjectiviteit eruit is gefilterd en er concrete, objectieve, serieuze vragen overblijven... Be my guest, dan reageer ik daar zeker op. Maar als ik nu het topic weer open en 3 pagina's discussie (veelal door dezelfde personen gevoerd EN opgestart) moet gaan lezen, dan haak ik af en neem ik tegenwoordig de moeite niet eens meer om het te lezen. Personen die de eerlijkheid van de rijders proberen te vertegenwoordigen in dit topic worden aan alle kanten aangevallen en niet serieus genomen. Luister ook eens naar hen.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit kan ik beamen. Mijn testmod van de sensoren verschuiven heb ik div. mensen laten zien met de vraag wat ze eraan opvalt. de meesten zagen het niet. Daarom zou juist een lijst aan illegale tips en tricks verzameld moeten worden om de technische controle te verbeteren. Niet dat alles en iedereen nagelopen moet worden maar als men twijfels heeft men wel weet waarop te moeten letten.
     
  11. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Ach, voor mij zou de meest simpele manier één of twee referentiesetjes zijn, gaat iemand zo snel dat het niet aannemelijk is, dan gewoon regelaar en motor eraf en een NOMAC-gekeurde regelaar en motor erop. Er kan dan even rustig (desnoods 4 weken....)naar de spullen die eraf komen gekeken worden, de rijder kan gewoon door met de wedstrijd en er is dan ook direct te zien of de gewraakte set inderdaad de "oorzaak" van de overmatige snelheid is.

    Problem solved!!!! of ????

    Verder vind ik je instelling bewonderenswaardig Rob en misschien heb je wel helemaal gelijk en is er niemand die dingen doet die niet kloppen......des te makkelijker is bovenstaand verhaal uit te voeren, er is dan namelijk niemand die ergens bang voor hoeft te zijn, toch?
     
  12. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik vind het een briljant idee. Nu nog even in de reglementen voor 2014 zien te krijgen.
     
  13. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Andre rijd maximaal een kilometer of 60 per uur,
    afgelopen week ging Jan "de pimp" op het recte stuk 72.9 per uur, na 13 minuten nog steeds 66 per uur.
    Dat is volgens mij een verschil van 13 km/u.
    Peter S. is misschien een beter voorbeeld, die onderhoud zijn auto prima en heeft goede accu`s, rijd met de nieuwste spullen, gaat niet harder dan 63 per uur. Staat op het punt te stoppen met de hobby door dit soort ongein.

    Er is 1 bestelnummer, maar de varianten die te koop zijn met hetzelfde nummer:
    - Lichte kleur zilveren huis, met oude sensor zonder torsie busje, met bronzen shims
    - donkere kleur zilveren huis, met nieuwe sensor met torsie busje, met nummer 2005
    - donkere kleur zilveren huis, met nieuwe sensor met torsie busje, met nummer 2010
    - donkere kleur zilveren huis, met nieuwe sensor met torsie busje, met nummer 2018

    Er zijn dus 4 motoren te koop, allen met hetzelfde nummer, mixen van standaard onderdelen is reglementair toegestaan en laat zien dat je bij de juiste combo een stuk harder gaat.

    De fabrikant heeft dit gewoon heel slim gedaan, die weten dat de schapen gewoon in de wedloop mee gaan en meerdere motoren kopen.
    Dit is slecht voor de hobby en de organisatie kan hier iets aan doen, de fabrikant gaat dit echt niet doen.
     
  14. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Vergeet ik natuurlijk nog de 2000 en 1965 serie motoren...totaal dus 6 stuks onder zelfde bestelnummer.
     
  15. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    I call bullshit. ;) Wat voor motor rijdt hij? Ik zie 64.7 en na 7 minuten nog steeds boven de 61 en dat is op 12 mei....

    Op 9 mei reed jij 68.7 en na 6 minuten nog steeds 65. Was er op 9 mei geen windkracht 6 in de rug op het rechte stuk? En volgens mij reed Jantje toen die 72. Volgens mij dus een verschil van minder dan 5 km/uur tussen jullie twee en dat komt alleen maar omdat Jan een dansje bij volle maan heeft gedaan om zijn xrayaltaar....

    Als je feiten wilt aandragen zorg dan wel dat ze goed onderbouwd zijn.
     
  16. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Mij maakt het verder niks uit Mathijs, met mijn speccer s1 whoop ik jullie allemaal..;)

    Het gaat mij erom dat het leuker zou zijn als je minder moeite aan de motor regelaar zou moeten besteden en meer tijd had voor de setup van de auto. Volgend jaar hebben we op de Mach vast en zeker een set die dit probleem verhelpt, dan zullen we zien of er nog meer echt snelle rijders zijn.
     
  17. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    kijk, dat is nou een voorbeeld van een correct feit ;-)
     
  18. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Ga even aan Martin vragen of die een mailtje wil sturen naar Hobbywing (hij kent die engineer volgens mij), dan verplichten we volgend jaar de justock regelaar op de mach, denk dat iedereen wel voor zal stemmen als die te koop is met een rpm limiter. Al is het alleen maar de rechte lijn snelheid, het gezeik zal dan afnemen..;)

    Koppel begrenzing over het gehele toerental wordt volgens mij te ingewikkeld om in de regelaar te programmeren.
     
  19. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    justock en die niet vertimebare 13.5 motor van hobbywing, klaar ben je.
     
  20. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Net mailtje aan Mister Liu gestuurd..:

    Dear Michael Liu,

    Stock racing is very populair in Europe, more and more racing federations are using the Justock ESC.
    Would it be possible to include the option in the zero timing software that limits the max. RPM.

    If we could choose between for example:
    20.000 rpm
    22.500 rpm
    22.500 rpm
    27.500 rpm
    30.000 rpm

    It could be programmed with the 2 –in-1 lcd box, after the race the technical inspection select some cars and see if the rpm is at the approved setting.
    I think that sales would really improve for Hobbywing and stock racing gets more fair for 90% of the drivers.

    Please let me know what you think about this.

    Kind regards,

    Roy


    Kijken wat die zegt, misschien zit het wel in de volgende update..
     

Deel Deze Pagina