De definitie van een stock klasse ?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Roelof, 5 apr 2013.

  1. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Ze gingen in rook op omdat niemand het wist.....degenen die het wel wisten hebben hem gewoon keurig lichter vertand.....Ik zou beginnen op 4,7 en afzakken naar 4,5 als de temperatuur goed blijft.
     
  2. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    klopt als een bus eric.
     
  3. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Probleem is niet alleen een regelaar die het kan, maar je zal ook mensen moeten hebben die dit gaan inregenen.

    Ben benieuwd welke "stock" rijders hier niet aan willen. Ik zal, als dit komt, een groot voorstander hiervan zijn.
     
  4. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Het blijkt ondertussen dat de "industrie" niet zo betrouwbaar is. Wil je nu meekomen in deze klasse, moet je toch weer een nieuwe motor kopen. Het is bewezen dat de laatste versie speedpassion 13,5 V3 ca. 5km harder gaat dan de motor van vorig jaar. Beide zijn reglementair toegestaan! (De ene heeft de windingen om rood kunststof gewonden en de ander om zwart kunststof en een code gegraveerd op de motorcan). Dan heeft het dus weinig zin om voor een bepaald merk en type te kiezen, en kan je (bijna) net zo goed het merk vrij geven. Stel dan maar een maximum toerental in en zet bij elke wedstrijd een motor tester in. En oh ja, minstens zo belangrijk, publiceer de uitkomsten openbaar. Dus combi van motormerk, type, bouwjaar, versie, rotor etc. Dan zal je ongetwijfeld de jacht op het beste koppel krijgen maar voor mij persoonlijk is dat minder spannend. Er is niets frusterender dan op het rechte stuk voorbij gereden te worden met +7km (>10%!!) snelheidsverschil. Dat heeft namelijk niets met rijkwaliteit te maken. Koppel merk je vooral in de bochten secties en daar komt rijkwaliteit wel om de hoek kijken.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2013
  5. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Er zijn dus meer mensen die mijn idee van max toerental en max koppel uit een regelaar wel zien zitten.

    Volgens de Proten jongens is er nog geen regelaar/firmware die het toerental beperkt.

    We moeten dus een contact vinden naar de ontwerpers van de regelaars en software.
    Ik heb geen idee wie daar wat contacten heeft bij Hobbywing of een ander merk.
    Daar zou de vraag neergelegd kunnen worden.

    Lijkt me ook een taak voor bijvoorbeeld de Nomac en de Clubs in Nederland om gezamenlijk te zoeken naar een zo eerlijk mogelijke stock klasse.

    Als je dat volgend jaar wilt inzetten moet je nu beginnen!
     
  6. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    De Speedpassion mmm is niet toegestaan...
     
  7. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Correct, zal mijn post corrigeren
     
  8. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Ik zoek het eerlijk gezegd niet meer in de hardware in de auto. Wordt je weer afhankelijk van de industrie, en die hebben een compleet ander belang. Volgens mij moet er wel iemand te vinden zijn die een apparaat kan maken die via een inductie spoeltje kan meten hoe vaak de fasen wisselen. Delen door 2? En je weet het toerental. Of gewoon een standaard motor checken die de werkelijke kv waarde van de motor aangeeft
     
  9. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Afgelopen NK heeft de technische keuring een uitstekende job gedaan door echt veel te controleren:

    - FDR
    - Regelaar hardware EN software
    - Motoren (van buiten EN binnen).
    - Accuspanning en temperatuur (bij aanvang)
    - Banden

    Hiermee durf ik wel te veronderstellen dat er een gelijke en 'faire' strijd is gereden op de baan, op basis van rijkunsten.
     
  10. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Een keuring kan op meerdere manieren goed werken natuurlijk. Maar feit is dat de stock klasse nu weer vraagt om investeren in een nieuwe motor. Als je op het rechte stuk tenminste niet als een malle Eppie voorbij gestoven wil worden.
    Een van de voordelen van brushless wordt hiermee echter wel om zeep geholpen, de langere levensduur. Geef ik mijn geld toch liever uit aan bandjes en body's.
     
  11. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ik heb een aantal vraagjes voor de vertegenwoordigers van de Nomac, die ik graag beantwoord wil zien naar aanleiding van de mogelijke verschillen tussen de laatste editie SP motor, tegenover de voorgaande series.

    Er wordt van vele kanten gesuggereerd dat de “totale mechanische vertiming” hoger ligt dan voorgaande types!!!

    Is dit al door jullie gecontroleerd of niet, zo niet wanneer gaat dit dan plaats vinden???
    Is dit door jullie gecontroleerd, alvorens het toelaten van de laatste versie???
    Berust de toelating louter op woord van de toeleverancier, of de specs hetzelfde waren/zijn, of zijn deze gecontroleerd door een onafhankelijk keuring???

    Ik heb afgelopen (club) jaarvergadering een positieve stem gegeven aan een voorstel op basis van het oude motortype, en op basis dat het nieuwe motortype gelijkwaardig was qua specs als de oude (zo is het ook voorgesteld/gepresenteerd, enkel een cosmetische verandering). Mijn club heeft hierop een positieve stem gegeven, om door te gaan met het reglement zoals het was!

    Mocht blijken dat de nieuwe (gelegenheid-motor, alle andere motoren uit dezelfde serie, hebben totaal andere typenrs) een grotere totale mechanische vertiming te hebben, hoe dan het reglement te handhaven. Wanneer iemand zelf de mechanische vertiming verhoogd met het oude type motor, dan wordt hij gediskwalificeerd, terwijl een ander met de “nieuwe motor” met door de fabrikant verhoogde vertiming, op het podium wordt geëerd.

    Ik wil nu wel eens zwart op wit lezen dat de specs hetzelfde zijn van de Nomac, met aanname van er is niet geknoeid met de motor, kan ik niets mee, want dat kan dan wel kloppen, als dit van de fabrikant uit al is gebeurd!!!

    Ik heb ergens mijn stem aan gegeven op basis van een gedegen onafhankelijk onderzoek, van de Nomac, alvorens het invoeren van deze motor, dus vindt ik het ook gerechtvaardig om het officiële onderzoekrapport/verklaring op te eisen, alsmede alle andere nomac leden die hiermee ingestemd hebben!!!
     
  12. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    pfffff, in plaats van zo hoog van je ivoren toren te blazen kun je wellicht een 'normaal' mailtje sturen aan de Nomac en in een wat 'normalere' toon vragen om wat meer achtergrond informatie over het hoe en wat van de regelementen en de gekozen motoren.

    Deze stemmingmakerij op een forum heeft vrij weinig nut, als je wat wilt veranderen (ga gerust je gang overigens) dan zal dat eerst op je eigen club moeten gebeuren en daarna verder bij de Nomac via een voorstel van je club en stemming, etc, etc, etc. Roelof kan je daar vast wel wat over uitleggen als groot voorstander van de nomac-systemathiek ;-)
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik vind het een normale vraag welke hier best gesteld mag worden gezien de "vertegenwoordiger" hier ook actief aanwezig is. Ik hoor dus ook veel over de nieuwste versie motor dat die beter presteert, probleem is dat SP hem onder dezelfde art.nr. verkoopt wat niet zou mogen. Geef iedere revisie een nieuw art.nr. en de verwarring is weg.

    Dus ja, iets meer duidelijkheid is dus wel gewenst.
     
  14. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    …”Ivoren toren blazen, stemmingmakerij”…? Volgens mij stel ik hier een best legitieme vraag, een vraag die mogelijk iedereen wel eens beantwoord wil zien, misschien mijn club ook wel, waarom “geheimzinnigheid” dmv een mailtje naar de Nomac???

    Een antwoord hierop, los van het eventuele antwoord, schept misschien meer duidelijkheid in de procedure, of evt tekortkomingen daarin, en wellicht een einde aan de hele discussie!

    Wil ik wat veranderd hebben? Ik heb vragen, waarop mijn club denk ik ook geen antwoord op heeft!
     
  15. Ron1

    Ron1

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Best
    Motor

    Standaard Toerwagen klasse:
    In het seizoen 2013 wordt gereden met de Speedpassion 3.0 , 13,5 spec brushless motor, bestelnummer


    138135V3.
    De motor dient met originele onderdelen gebruikt te worden. De voor de
    Speedpassion V3 beschikbare vertimebare endbell (die tien (10) graden extra vertiming oplevert)
    is toegestaan. Daarbij dient de originele sensor gebruikt te worden.

    Wat blijft er voor vraag over??

    1) Als je een motor hebt met bovengenoemd bestel nummer ben je legaal.
    2) Nee, nieuwe sensorplaat in oude motor mag niet, lees laatste regel.

    Dit is wat de regelementen zeggen, dat er tussentijds veranderingen aan de motor zijn , so what, men kan komend jaar rekening houden met dit voorval, nu niet. voldoe aan het regelement zoals ie er staat.
    Voor mij als niet stock rijder is het heel duidelijk wat wel en niet mag!. en zijn er geen vragen.

    PS: Nomac regels kunnen als leidraad dienen voor een club, zijn dus niet bindend. Wat er binnen de club gebeurd bepaald de club!

     
  16. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide


    Dus als ik in een oude SP motor een sensor van de nieuwste SP motor monteer is het niet volgens het reglement? Er wordt toch gebruik gemaakt van de originele onderdelen van de motor?
    Mogelijk is de "oude" sensor al niet meer te bestellen, welke men destijds in de motoren gebruikte.

    Dat is nu juist het hele punt waar dit topic over gaat. Het staat niet duidelijk omschreven in de reglementen, en het is dus maar net hoe je het leest (of wil lezen).

    Voor een technische keuring is het daarom erg lastig om een goede controle te doen, er staat niet duidelijk omschreven wat er in de motoren moet of mag zitten.
    Men zou bijvoorbeeld een aantal foto's kunnen maken met hetgeen er in de (verschillende) motor mag zitten eventueel voorzien van wat extra gegevens, zoals lengtes, breedtes, diameters e.d. Het is dan een kwestie van kijken, meten en vergelijken.
     
  17. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Je mag er toch wel redelijke wijs vanuit gaan dat een organisatie het niet prettig vind als een fabrikant gaat liggen morrelen aan je “gelijkwaardig reglement”, waar alle rijders zich netjes aan dienen te houden, anders is het einde helemaal zoek! Als beleidmaker zou ik mijn integriteit tot in de treuren verdedigen, en meteen die fabrikant een rotschop geven!

    En dat is nu waar het precies om draait, de beleidmaker moet waken over zijn eigen beleid, niet wij, dus wanneer er onrust is over bepaalde zaken, moet hij tot actie overgaan, beter nog, hij moet het niet zover laten komen. Dus in dit geval, de motor vooraf uittesten of hij gelijkwaardig is aan zijn voorganger. Een nieuwe motor uitbrengen onder een oud typenr, en daar mogelijk ook nog eens veranderingen in de specs aanbrengen, is het doelbewust ondermijnen van het beleid, dat zou ik toch als beleidmaker niet accepteren of op mijn conto willen hebben.

    Mijn vraag zou eigenlijk nooit gesteld moeten worden!!!
     
  18. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Dus is het simpeler om gewoon weer terug te gaan naar het oude 2000-2008-beleid: iedereen die mee wil doen aan een NK moet ieder jaar een -liefst goed verzegelde- motor van de organisatie kopen. Hierdoor heeft iedereen een motor uit dezelfde batch en is er voor de technische keuring heel makkelijk te zien of er "vreemde" parts in zitten.

    Gek dat dit niet meer gebeurt, voorheen betaalde iedereen zonder problemen aan het begin van het seizoen 40 of 50 Euro aan de NOMAC voor een motor die na de race ook nog eens ingeleverd moest worden en nu heeft men zelf een motor waar flink aan geupgraded wordt, wat volgens mij meer kost.....

    Aangezien de motoren tegenwoordig nagenoeg onderhoudsvrij zijn en door de 0-graden en vaste verplaatsing ook niet meer gekookt kunnen worden lijkt een handout-systeem prima te doen, iedere race motor inleveren en de volgende race willekeurig een andere motor. Staat het de wedstrijdeiding niet aan dan kan je halverwege de dag ook nog een keertje wisselen (vier stekkertjes en drie schroefjes los en hij is eruit.....)

    Kortom, stop met denken in problemen en werk aan oplossingen zou ik zeggen....
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Helaas worden de nodige oplossingen voor dit soort problemen door de nodige rijders tegen gewerkt.
     
  20. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    in plaats van de 'nodige rijders' weer eens te 'beschuldigen' kun je er ook vanuit gaan dat de meeste huidige rijders geen enkele probleem hebben met de huidige regelementen. Welke motor je moet hebben is duidelijk, een nieuwe kost je 50 euro en klaar ben je. Wil je geen nieuwe motor kopen (om zogenaamd mee te kunnen in snelheid....) dan moet je je afvragen of je aan een NK van de Nomac wilt meedoen gezien alle andere kosten. Al was de motorspecificatie 100% gelijk aan die van het jaar daarvoor, dan nog koop je toch een nieuwe om je spullen optimaal en vers voor elkaar te hebben?

    Maar goed, eindeloze discussie. Als je echt wat wilt veranderen aan de regelementen zul je dit via de gebruikelijke weg moeten doen lijkt me. Dus eerst via je eigen club en vervolgens via de Nomac (als je al licentiehouder bent, dus rijder in het huidige seizoen).

    Je kunt wel blijven roepen op een forum dat er niets van klopt en dat het anders moet, maar als de rijders en organisatie (club en nomac) tevreden zijn met de huidige regelementen en spullen dan zul je je serieus moeten afvragen hoe je je plan erdoor wilt krijgen en hoe je plan eruit moet zien (helemaal als je nu zelf niet meedoet in de besproken klasse).
     

Deel Deze Pagina