Bouwverslag Höllein Climmaxx

1. De meegeleverde stuurkabels zijn inderdaad opgebouwd met een staaldraadje in een kunststof buitenmantel. De buitenkabel moet je zo recht als mogelijk in de romp in bouwen naar de roervlakken toe. Dat is gelijk het probleem, mij lukt het bijna niet om dat echt recht naar achteren te krijgen. Betekent dat de staaldraad de 'buiging' de buitenkabel moet volgen en stukken minder soepel loopt. Ik weet nog dat ik de kabelset gewoon vlak op het werkblad had liggen en vond toen dat het mooi soepel liep. In de romp liep het na inbouw heel stroef. Daar kwam nog bij dat bij het insteken van de staaldraad en doorvoeren naar achteren er in de buitenmantel kleine braampjes ontstaan door het aanlopen van de staaldraad in de 'buigingen'. Deze hebben er bij mij voor gezorgd dat 1 kabel op een gegeven moment echt vast zat. Door een gat in de romp te maken op de juiste plek heb ik een stuk van de buitenkabel verwijderd en zo deze vastloper weer aan de gang gekregen.

Zou Soliconespray/olie hier een uitkomst bieden, of een ander smeer/glijmiddel?
 
Oorspronkelijk geplaatst door jacobbos
1. De meegeleverde stuurkabels zijn inderdaad opgebouwd met een staaldraadje in een kunststof buitenmantel. De buitenkabel moet je zo recht als mogelijk in de romp in bouwen naar de roervlakken toe. Dat is gelijk het probleem, mij lukt het bijna niet om dat echt recht naar achteren te krijgen. Betekent dat de staaldraad de 'buiging' de buitenkabel moet volgen en stukken minder soepel loopt. Ik weet nog dat ik de kabelset gewoon vlak op het werkblad had liggen en vond toen dat het mooi soepel liep. In de romp liep het na inbouw heel stroef. Daar kwam nog bij dat bij het insteken van de staaldraad en doorvoeren naar achteren er in de buitenmantel kleine braampjes ontstaan door het aanlopen van de staaldraad in de 'buigingen'. Deze hebben er bij mij voor gezorgd dat 1 kabel op een gegeven moment echt vast zat. Door een gat in de romp te maken op de juiste plek heb ik een stuk van de buitenkabel verwijderd en zo deze vastloper weer aan de gang gekregen.
Zou Soliconespray/olie hier een uitkomst bieden, of een ander smeer/glijmiddel?
Nee, siliconen, of andere olie-achtige smeermiddelen laten de boel zwaarder lopen. De stuurstang gaat plakken. Een ander heftiger risico openbaart zich pas na enige tijd: dit soort smeermiddelen verzamelt stof en vuil, en dan zit de boel echt vast.
Grafiet-poeder heeft daar geen last van.
Een andere methode is om de stuurstang net zolang te buigen tot hij dezelfde bocht heeft als de buitenkabel. Een pokkewerkje, maar het helpt wel.

Dirk
 
Nee, siliconen, of andere olie-achtige smeermiddelen laten de boel zwaarder lopen. De stuurstang gaat plakken. Een ander heftiger risico openbaart zich pas na enige tijd: dit soort smeermiddelen verzamelt stof en vuil, en dan zit de boel echt vast.
Grafiet-poeder heeft daar geen last van.
Een andere methode is om de stuurstang net zolang te buigen tot hij dezelfde bocht heeft als de buitenkabel. Een pokkewerkje, maar het helpt wel.

Dirk

Noroot, niks mis met je vorderingen tot nu toe! Je komt nu op onbekend terrein maar gelukkig is er hier voldoende hulpp. Maar alsjeblieft, gebruik die kabels niet, ze gaan nooit lekker lopen, tenzij je bereid bent 2 7kg servo's te installeren..

Als ik de Climaxx romp opnieuw zou bouwen zou ik voor een pull-pull aansturing gaan met carbon-draad, stukken lichter, optisch veel mooier en als je het goed doet spelingsvrije aansturing!

Jacob
 
Noroot, niks mis met je vorderingen tot nu toe! Je komt nu op onbekend terrein maar gelukkig is er hier voldoende hulpp. Maar alsjeblieft, gebruik die kabels niet, ze gaan nooit lekker lopen, tenzij je bereid bent 2 7kg servo's te installeren..

Als ik de Climaxx romp opnieuw zou bouwen zou ik voor een pull-pull aansturing gaan met carbon-draad, stukken lichter, optisch veel mooier en als je het goed doet spelingsvrije aansturing!

Jacob

Ik ga je raad opvolgen Jacob. Stiekem was ik nog aan het twijfelen om gewoon koppig die bijgeleverde kabels te gebruiken, maar dat zou weinig respectvol zijn voor alle hulp die ik krijg. En waarom zou ik het riskeren dat het staartvlak niet soepel loopt...

Vandaag had ik weer een aantal uren tijd, dus verder met bouwen, er is nog genoeg te doen!

Stilaan begin ik wat te denken aan het folien, dus laat ik met een vraag starten; moet de kous rond de bout om te folien of net niet? Volgens de 'handleiding' wel, maar dat lijkt mij erg vreemd...

full


Dan verder met de staart. Er moest een V-stukje opkomen, hier heb ik even een carbonnen latje tegen geplakt zodat ik het horizontaal toch al netjes kan uitlijnen.

full


En tenslotte met houtlijm vastzetten. Dat geeft mij ruim de tijd om correcties te maken, met de CA is het altijd zo stressen dat het stuk er van de eerste keer direct recht/goed zit.

full


Verder met de vleugels. Er moest nog een klein balkje komen bij de servo's, vermoedelijk om de folie netjes te kunnen aanbrengen.

full


In het midden van de vleugel moest ik nog een gat boren voor de M5 bout die de vleugel zal vasthouden. Met enige twijfel, weer nieuw terrein (met een nieuwe dremel :cool:).

full


Initieel wilde de vleugel eigenlijk net niet op de romp passen. Nadat ik de eindlijst vriendelijk heb verzocht met mijn schuurblokje wat te krimpen past het perfect. Linzen zijn niet alleen lekker en gezond, maar ook prima als ballast :D.

full


Het kapje om snel/eenvoudig van accu te wisselen toonde weer eens aan hoe mooi deze kit is. De balkjes volgen netjes de kromming van de romp :cool:.

full

full


Waarom ze de staart niet in 1 stuk meegeleverd hebben is mij een raadsel. Vermoedelijk omdat het anders een ARF was :D. Moet ik de staardelen nu eerst (in de correcte hoek) verlijmen en dan de folie erover? Of eerst de 2 delen met folie beplakken en dan aaneen lijmen? Alleszins eerst oracover eroverheen voordat ik de staart op de romp plakt, dat heb ik onthouden :D.

full


Het motorspantje bevestigd op de romp Dat was weer even spannend, want veel speling heb je niet tussen de motor en de romp. Straks toch eens opzoeken waarom tegenwoordig alle elektromotoren 'buitenlopers' zijn, het zal vast een goede reden hebben.

full


Pfoeh, het loopt nét niet aan :D. Ik heb 15 minuten staan twijfelen voordat ik de motor erin heb geschroefd, stel dat het zou aanlopen... Met een goed gevoel naar het volgende op de todo-lijst.

full


Solderen! Er moeten nog tig-stekkertjes gedaan worden. Klaar voor de start.

full


Het eerste MPX-stekkertje zit alweer op zijn plaats. Helaas het hout wat geraakt, en het solderen kon netter/beter.

full


De andere buitenvleugel. Naar mijn gevoel ging het hier beter :p.

full


Servo's van het middelste vleugeldeel (voor de flaps).

full


En een overzichtje van het soldeerwerk tot nu toe.

full


Toen was mijn geduld helemaal op van het gepriegel tijdens het solderen. Volgens mij ben ik bijna 1u(30?) bezig geweest met die paar stekkertjes, gelukkig de tijd niet in het oog gehouden.

Todo (in chronologische volgorde, verbeter mij als ik iets verkeerd heb!):

  • Nog 1 MPX-stekker solderen in de vleugel.
  • MPX stekker naar de ontvanger toe
  • Batterij en regelaar voorzien van 'T-stekker'
  • Testen of alles werkt van electronica... (spannend)
  • De stekkertjes en de vleugelverbindingen verlijmen
  • Vleugels netjes schuren (al valt er niet veel te schuren met die carbonnen voorlijst)
  • Vleugels voorzien van folie.
  • Staart in de juiste hoek lijmen en voorzien van folie
  • Aansluiting van de roeren achteraan...
  • Romp dichtmaken, schuren en voorzien van folie
  • Maiden vlucht :D
Het schiet lekker op :). Het weekend van de 22e moet ik niet werken, zou ik durven hopen om dan al een maiden vlucht te hebben? Ik ga mij zeker niet haasten met bouwen, liever probeer ik alles netjes te doen (zover ik dat kan).

De komende 6 dagen moet ik weer werken, dan is er heel wat minder tijd over om te bouwen :(. Met wat geluk weet ik hier en daar wat tijd en energie te vinden. Dat geeft dan wel tijd om eens goed te bedenken/zoeken hoe ik de aansluiting van de roeren achteraan wil. Pull-pull had ik nog niet eens overwogen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom ze de staart niet in 1 stuk meegeleverd hebben is mij een raadsel. Vermoedelijk omdat het anders een ARF was :D.

De tips moeten zo worden gemaakt omdat anders het stabilo krom kan trekken.
De houtnerf is op de tip dwars op de rest van het stabilo.
 
Mooi verslag!
Ter inspiratie:
Ik heb al een tijdje heel veel plezier van mijn Climaxx, eerst met een V-staart die ik bijna tot snot heb gevlogen door iets te laks de aansturing van de roeren aan te leggen. (als je Jacobs draadje heb gelezen zal je mijn problemen daar ook wel in gelezen hebben)
Nu de Evo romp uit het filmpje en het blijft gewoon een fijne kist!

Morgenochtend vertrek ik weer naar de locatie van dit filmpje en hopelijk kan ik de zichtbaarheid deze keer tegen een blauwe lucht uitproberen!

Succes met de bouw!

Justus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de hele uitleg over het vastplakken van de staart! Dit ga ik zeker toepassen. Waarom enkel meten tov het middendeel van de vleugel? De fout in de vleugel zit 'm in de hoek van de laatste ribben...? Of is het belangrijker dat alles recht staat ten opzichte van het middendeel dan tov de uiteinden ?

Maak een tekeningetje waarbij je een recht middenstuk hebt en twee uiteinden die ieder een andere hoek tov het middendeel hebben. Het kantelen van het middendeel lost je probleem niet op. De vleugeluiteinden zijn dan misschien wel op dezelfde hoogte, maar de hoek tov het middendeel blijft ongelijk.

Daarbij komt dan nog dat als je dan vervolgens de V staart plakt je zeker weet dat deze niet recht staat tov het middendeel....

Dat is dus de reden - maar ik begrijp dat je dan dus nog steeds met twee zijdelen zit die ieder een andere hoek hebben tov het middendeel. Beter is het dus dit probleem op te lossen.

Een mogelijke manier is:

Verbind de beide vleugel delen en kijk of er aan de bovenzijde of onderzijde ruimte is tussen de aansluitende ribben. Als de aansluiting aan de onderzijden niet optimaal is dan komt dat omdat de hoek van een van de beide aansluitende ribben niet goed is. Je vleugelpen zit misschien wel goed maar de vleugelhelft staat wat meer omhoog omdat hij aan de bovenzijde wordt tegengehouden. De boel staat onder spanning.

Als de ribben reeds zijn vastgeplakt is aan de hoek van de ribben niets te veranderen. Maar je kunt misschien wel de bovenrand van 1 van de ribben afschuren zodat deze wat schuiner wordt. De rib kantelt dan wel niet maar je aansluiting tussen beide ribben verbeterd wel.

Vervolgens kan de hoek tussen middendeel en zijdeel veranderen omdat het geheel nu netjes aansluit en er geen spanning meer is.

Het is niet gezegd dat je probleem hiermee is opgelost en je moet ook even goed kijken of het wegnemen van de spanning wel het gewenste effect heeft.

Ook is het zo dat als de ribben netjes aansluiten je niets hebt aan deze tip.....

Enfin, we horen het wel,

Groet, Roger
 
Maar alsjeblieft, gebruik die kabels niet, ze gaan nooit lekker lopen, tenzij je bereid bent 2 7kg servo's te installeren..

Als ik de Climaxx romp opnieuw zou bouwen zou ik voor een pull-pull aansturing gaan met carbon-draad, stukken lichter, optisch veel mooier en als je het goed doet spelingsvrije aansturing!

Jacob

Ik zie zoveel climaxxen langskomen met gewoon de standaard stuurstangen (zelfs met c341 servo's 1.50 kg/cm). Wat zijn de merkbare gevolgen van het niet lekker lopen Jacob?

Ik ben heel nieuwsgierig naar toegepaste voorbeelden van alternatieven, ik zie ze alleen nergens langskomen, niet op dit forum en ook niet op rc-network.de.

(ps heb zelf zojuist de ruwbouw gereed van de climaxx)
 
Wat zijn de merkbare gevolgen van het niet lekker lopen Jacob?
Ik ben Jacob niet maar kan de vraag wel beantwoorden.
Het is voor een hoogteroer erg belangrijk dat het altijd exact in dezelfde middenstand terugkeert. Dus als je up geeft en dan weer neutraal, dan moet de stand precies hetzelfde zijn als wanneer je down geeft en daarna weer neutraal.
Als er wrijving en/of speling in de aansturing zit zal een roer nooit precies in het midden terug komen. Dat is vreselijk irritant want je kunt het hoogteroer dus ook nooit fatsoenlijk trimmen. Als je up gegeven hebt blijft het toestel daarna te veel omhoog gaan, als je down gegeven hebt zal het blijven duiken of sneller vliegen.
Een aansturing zonder wrijving of speling is niet moeilijk of kostbaar maar verhoogt je vliegplezier enorm.

Als je de originele kabels gebruikt moeten die vanaf de servo volkomen recht blijven lopen tot aan het hoorntje op het roer. Ook belangrijk is dat de buitenkabel op zoveel mogelijk plaatsen vast zit aan spanten of de romp. Ik ken de Climaxx niet goed genoeg om te weten waar het probleem zit maar ik begrijp dat dit een lastig klusje is. Zodra je er bochten in hebt zitten krijg je extra wrijving en dat vliegt merkbaar minder prettig.
 
Duidelijk Arjan, dankje.

filip_tail.jpg


Ik ga denk ik voor servo's (lichte hs 55) direct op de tail. Zie (beetje lelijk, maar we duidelijk) voorbeeld boven.

Ik kwam ook nog gewilkelde staaldraad ( in plaats van massief) tegen, iemand daar ervaring mee?

Blijft uiteraard lastig in te schatten, mijn kabels lopen niet bijzonder zwaar, maar ook niet heel licht.
 
Ik ben Jacob niet maar kan de vraag wel beantwoorden.
Het is voor een hoogteroer erg belangrijk dat het altijd exact in dezelfde middenstand terugkeert. Dus als je up geeft en dan weer neutraal, dan moet de stand precies hetzelfde zijn als wanneer je down geeft en daarna weer neutraal.
Als er wrijving en/of speling in de aansturing zit zal een roer nooit precies in het midden terug komen. Dat is vreselijk irritant want je kunt het hoogteroer dus ook nooit fatsoenlijk trimmen. Als je up gegeven hebt blijft het toestel daarna te veel omhoog gaan, als je down gegeven hebt zal het blijven duiken of sneller vliegen.
Een aansturing zonder wrijving of speling is niet moeilijk of kostbaar maar verhoogt je vliegplezier enorm.

Als je de originele kabels gebruikt moeten die vanaf de servo volkomen recht blijven lopen tot aan het hoorntje op het roer. Ook belangrijk is dat de buitenkabel op zoveel mogelijk plaatsen vast zit aan spanten of de romp. Ik ken de Climaxx niet goed genoeg om te weten waar het probleem zit maar ik begrijp dat dit een lastig klusje is. Zodra je er bochten in hebt zitten krijg je extra wrijving en dat vliegt merkbaar minder prettig.


Volledig eens, ben nu in Oostenrijk op de Gerlitzen en zit dus niet veel op het forum. We vliegen vooral!!:D

Jacob
 
De tips moeten zo worden gemaakt omdat anders het stabilo krom kan trekken.
De houtnerf is op de tip dwars op de rest van het stabilo.
Logisch als je het weet :).

Mooi verslag!
Ter inspiratie:
Ik heb al een tijdje heel veel plezier van mijn Climaxx, eerst met een V-staart die ik bijna tot snot heb gevlogen door iets te laks de aansturing van de roeren aan te leggen. (als je Jacobs draadje heb gelezen zal je mijn problemen daar ook wel in gelezen hebben)
Nu de Evo romp uit het filmpje en het blijft gewoon een fijne kist!

Morgenochtend vertrek ik weer naar de locatie van dit filmpje en hopelijk kan ik de zichtbaarheid deze keer tegen een blauwe lucht uitproberen!

Succes met de bouw!

Justus

Een erg leuk filmpje en een prachtlocatie om te vliegen!

Maak een tekeningetje waarbij je een recht middenstuk hebt en twee uiteinden die ieder een andere hoek tov het middendeel hebben. Het kantelen van het middendeel lost je probleem niet op. De vleugeluiteinden zijn dan misschien wel op dezelfde hoogte, maar de hoek tov het middendeel blijft ongelijk.

Daarbij komt dan nog dat als je dan vervolgens de V staart plakt je zeker weet dat deze niet recht staat tov het middendeel....

Dat is dus de reden - maar ik begrijp dat je dan dus nog steeds met twee zijdelen zit die ieder een andere hoek hebben tov het middendeel. Beter is het dus dit probleem op te lossen.

Een mogelijke manier is:

Verbind de beide vleugel delen en kijk of er aan de bovenzijde of onderzijde ruimte is tussen de aansluitende ribben. Als de aansluiting aan de onderzijden niet optimaal is dan komt dat omdat de hoek van een van de beide aansluitende ribben niet goed is. Je vleugelpen zit misschien wel goed maar de vleugelhelft staat wat meer omhoog omdat hij aan de bovenzijde wordt tegengehouden. De boel staat onder spanning.

Als de ribben reeds zijn vastgeplakt is aan de hoek van de ribben niets te veranderen. Maar je kunt misschien wel de bovenrand van 1 van de ribben afschuren zodat deze wat schuiner wordt. De rib kantelt dan wel niet maar je aansluiting tussen beide ribben verbeterd wel.

Vervolgens kan de hoek tussen middendeel en zijdeel veranderen omdat het geheel nu netjes aansluit en er geen spanning meer is.

Het is niet gezegd dat je probleem hiermee is opgelost en je moet ook even goed kijken of het wegnemen van de spanning wel het gewenste effect heeft.

Ook is het zo dat als de ribben netjes aansluiten je niets hebt aan deze tip.....

Enfin, we horen het wel,

Groet, Roger

De ribben sluiten volgens mij best goed aan, maar ik heb het niet meer bekeken. Bedankt voor je uitleg, ik kom hier zeker nog op terug!

Volledig eens, ben nu in Oostenrijk op de Gerlitzen en zit dus niet veel op het forum. We vliegen vooral!!:D

Jacob

Dat zou ik ook doen! Veel plezier ginder.

Helaas door werk weinig tijd en energie gehad om te bouwen :(. Komend weekend met de climaxx vliegen zal niet meer lukken, hopelijk heb ik de weken erna ergens een weekend vrij om te vliegen.

Ik heb in ieder geval al stuurstangen gekocht. Ik heb de typische oranje 'hulzen' gekocht, en 2mm carbon wat erdoor past.


Op deze manier is een mogelijkheid, een paar stukjes van die oranje huls als geleiding voor het carbon. Het carbonnen staafje gebruiken van voor tot achter (en dus lichtjes buigen), het lijkt zo prima te lopen. Ik heb wel geen enkel idee hoe dit aan de servo's of roeren vanachter te bevestigen.

full

De oranje buitenkabel gebruiken met de witte binnenkabel met staaldraad (zoals het bedoeld is?).

full

Of natuurlijk een combinatie, carbon in het middelste rechte stuk en vanachter voor het bochtje het originele meegeleverde (of met die oranje buitenmantel?). Iemand?

Hoe moet de staaldraad (zonder schroefdraad) bevestigd worden aan de servo's in de vleugels? Bij de servo's zitten alleen plastieken heveltjes... Bah.

Wie kan er raden wat er in deze doos zit? :cool: Hint; een volgend project.... :D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's niet zo moeilijk, staat op de doos. Een E-flite Apprentice met mooie nieuwe technologie!
 
De koolstof staaf op een paar punten door buisjes geleiden lijkt me niet zo'n goed idee. De kans dat de staaf buiten de ondersteuning gaat bewegen lijkt me vrij groot. Ook het vervangen van de staaf is zonder sloop- en breekwerk vrijwel onmogelijk.

Gebruik zelf altijd kunststof buisjes die aan de einden en op zo veel mogelijk andere plaatsen worden gefixeerd. Daarin komt dan een staaldraad. Afhankelijk van het type model heeft die draad een diameter van 0,8, 1, 1,2 of 1,5 mm. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Maar de romp van de Climaxx is erg lang. Misschien werkt deze oplossing dan niet.

Een andere optie is het gebruik van vrijhangende stuurstokken. Dat is een ouderwetse oplossing, maar werkt erg licht en spelingsvrij. Het ouderwetse hout van de stuurstok kan je vervangen door een koolstof buis.
 
Laatst bewerkt:
Een andere optie is het gebruik van vrijhangende stuurstokken. Dat is een ouderwetse oplossing, maar werkt erg licht en spelingsvrij. Het ouderwetse hout van de stuurstok kan je vervangen door een koolstof buis.

Zat ik ook net aan te denken. Deze kist wil ik ook nog gaan bouwen en dan komen er zeker vrijhangende carbon stuurstokken in. Die methode heb inmiddels in een aantal van mijn kisten toegepast. Werkt prima.
 
Zojuist de servo's direct op de tail geplaatst, leek me de meest praktische (en tegelijkertijd spelingsvrije) oplossing.

5efbd63912c385baf6a32a8f4019feed_large.jpg
 
Hallo Noroot,

Ook ik ben erg nieuwsgierig hoe het verder gaat.

Groet Rolf (hij wacht al een tijdje in spanning af)
 
Laatst bewerkt:
Door omstandigheden was er even een pauze gekomen in het bouwproces, sindsdien de energie/moed nog niet weten te verzamelen voor het verder afbouwen :(. Hopelijk snel weer verder!
 
Back
Top