Noroot, niks mis met je vorderingen tot nu toe! Je komt nu op onbekend terrein maar gelukkig is er hier voldoende hulpp. Maar alsjeblieft, gebruik die kabels niet, ze gaan nooit lekker lopen, tenzij je bereid bent 2 7kg servo's te installeren..
Als ik de Climaxx romp opnieuw zou bouwen zou ik voor een pull-pull aansturing gaan met carbon-draad, stukken lichter, optisch veel mooier en als je het goed doet spelingsvrije aansturing!
Jacob
Ik ga je raad opvolgen Jacob. Stiekem was ik nog aan het twijfelen om gewoon koppig die bijgeleverde kabels te gebruiken, maar dat zou weinig respectvol zijn voor alle hulp die ik krijg. En waarom zou ik het riskeren dat het staartvlak niet soepel loopt...
Vandaag had ik weer een aantal uren tijd, dus verder met bouwen, er is nog genoeg te doen!
Stilaan begin ik wat te denken aan het folien, dus laat ik met een vraag starten; moet de kous rond de bout om te folien of net niet? Volgens de 'handleiding' wel, maar dat lijkt mij erg vreemd...
Dan verder met de staart. Er moest een V-stukje opkomen, hier heb ik even een carbonnen latje tegen geplakt zodat ik het horizontaal toch al netjes kan uitlijnen.
En tenslotte met houtlijm vastzetten. Dat geeft mij ruim de tijd om correcties te maken, met de CA is het altijd zo stressen dat het stuk er van de eerste keer direct recht/goed zit.
Verder met de vleugels. Er moest nog een klein balkje komen bij de servo's, vermoedelijk om de folie netjes te kunnen aanbrengen.
In het midden van de vleugel moest ik nog een gat boren voor de M5 bout die de vleugel zal vasthouden. Met enige twijfel, weer nieuw terrein (met een nieuwe dremel

).
Initieel wilde de vleugel eigenlijk net niet op de romp passen. Nadat ik de eindlijst vriendelijk heb verzocht met mijn schuurblokje wat te krimpen past het perfect. Linzen zijn niet alleen lekker en gezond, maar ook prima als ballast

.
Het kapje om snel/eenvoudig van accu te wisselen toonde weer eens aan hoe mooi deze kit is. De balkjes volgen netjes de kromming van de romp

.
Waarom ze de staart niet in 1 stuk meegeleverd hebben is mij een raadsel. Vermoedelijk omdat het anders een ARF was

. Moet ik de staardelen nu eerst (in de correcte hoek) verlijmen en dan de folie erover? Of eerst de 2 delen met folie beplakken en dan aaneen lijmen? Alleszins eerst oracover eroverheen voordat ik de staart op de romp plakt, dat heb ik onthouden

.
Het motorspantje bevestigd op de romp Dat was weer even spannend, want veel speling heb je niet tussen de motor en de romp. Straks toch eens opzoeken waarom tegenwoordig alle elektromotoren 'buitenlopers' zijn, het zal vast een goede reden hebben.
Pfoeh, het loopt nét niet aan

. Ik heb 15 minuten staan twijfelen voordat ik de motor erin heb geschroefd, stel dat het zou aanlopen... Met een goed gevoel naar het volgende op de todo-lijst.
Solderen! Er moeten nog tig-stekkertjes gedaan worden. Klaar voor de start.
Het eerste MPX-stekkertje zit alweer op zijn plaats. Helaas het hout wat geraakt, en het solderen kon netter/beter.
De andere buitenvleugel. Naar mijn gevoel ging het hier beter

.
Servo's van het middelste vleugeldeel (voor de flaps).
En een overzichtje van het soldeerwerk tot nu toe.
Toen was mijn geduld helemaal op van het gepriegel tijdens het solderen. Volgens mij ben ik bijna 1u(30?) bezig geweest met die paar stekkertjes, gelukkig de tijd niet in het oog gehouden.
Todo (in chronologische volgorde, verbeter mij als ik iets verkeerd heb!):
- Nog 1 MPX-stekker solderen in de vleugel.
- MPX stekker naar de ontvanger toe
- Batterij en regelaar voorzien van 'T-stekker'
- Testen of alles werkt van electronica... (spannend)
- De stekkertjes en de vleugelverbindingen verlijmen
- Vleugels netjes schuren (al valt er niet veel te schuren met die carbonnen voorlijst)
- Vleugels voorzien van folie.
- Staart in de juiste hoek lijmen en voorzien van folie
- Aansluiting van de roeren achteraan...
- Romp dichtmaken, schuren en voorzien van folie
- Maiden vlucht

Het schiet lekker op

. Het weekend van de 22e moet ik niet werken, zou ik durven hopen om dan al een maiden vlucht te hebben? Ik ga mij zeker niet haasten met bouwen, liever probeer ik alles netjes te doen (zover ik dat kan).
De komende 6 dagen moet ik weer werken, dan is er heel wat minder tijd over om te bouwen

. Met wat geluk weet ik hier en daar wat tijd en energie te vinden. Dat geeft dan wel tijd om eens goed te bedenken/zoeken hoe ik de aansluiting van de roeren achteraan wil. Pull-pull had ik nog niet eens overwogen.