Ultima DLG - Ontwerp & bouw

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door prop-er, 28 mei 2012.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    De profielfamilie is gereed!

    Na analyse en aanpassingen aan >300 profielen, vele nachtelijke analyses, en soms een dosis geluk, is er nu acceptabel resultaat.

    Het is een zeer dunne profielfamilie geworden. Misschien niet praktisch, en eventuele bouwers zullen inventieve oplosingen moeten verzinnen om de nadelen van een dun profiel (sterkte/(torsie)stijfheid/plaats voor servo's) op te lossen.

    [​IMG]

    Een vergelijk tussen de twee rootprofielen Zone V2-60 en Ultima 8:
    [​IMG]

    Veel overeenkomsten qua vorm. Puur uit nieuwsgierigheid heb ik net geprobeerd om eenvoudigweg ZoneV2-60 te verdunnen, maar dan zie je ineens wel verschillen in vorm ontstaan. Zo is de neusradius van Ultima 8 relatief gezien groter. Ultima heeft ook iets minder camber.

    Speed (geen flapuitslag):

    [​IMG]

    [​IMG]





    Cruise (Flap 2°):

    [​IMG]

    [​IMG]





    Float (Flap 4°):

    [​IMG]

    [​IMG]




    Float (Flap 6°):

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2013
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt: 14 jun 2013
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik vindt het knap werk, want ik weet een klein beetje hoeveel uur er in prutsen met XFRL5 gaat zitten........
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Bedankt Berrie. Je moet er ook wel een beetje gek voor zijn, om dit te willen doen...

    De profielen staan inmiddels ook op RCgroups.
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Revisie 1 staat online. Ik ben benieuwd wat het volgende commentaar van Gerald zal zijn. Volgens mij is de planform en washout verre van optimaal geworden. We gaan het zien...

    New foils 2014: Ultima - RC Groups
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  7. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb het draadje op RCgroups gevolgd, knap werk! Ben nieuwsgierig naar de prestaties van de vleugel en zal het draadje dan ook met spanning blijven volgen. Succes!
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Kan je niet een MiMi/Mimi versie hiervan maken ?...dan ga ik em ff baggen van' t weekend:D
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Dank je Jorn, ik zal het nodig hebben.

    @Frank: print maar uit op 66%. Ik verwacht maandag een foto! ;)
     
  10. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Ik neem aan 75% ;-) maar als je de koorde van de profielen origeneel houd krijg je ook wat terug van het optimaliseren wat prop-er heeft gedaan!

    Vet ontwerp hoor! Alleen die forward sweep heb je daar ook iets van gemerkt in xflr5? Ik ben ook bezig met een model maar die heeft tot de ong. De helft van de vleugel maar 1.5cm forward sweep, geeft een heel ander beeld dus en vast ook heel andere prestaties ;-)
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Knap werk Vincent!

    Hoe ga je de mal maken?
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    :hammer: weet je hoeveel malletjes zagen dat is ???
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik ben bezig met een tekening van de mal, maar dat blijkt iets lastiger als ik gehoopt had. Door de washout in de vleugel, is het scheidingsvlak van beide maldelen niet vlak. Dat geeft wat problemen met het 3D model.
     
  14. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Mag ik vragen waarom je wash out gebruikt en niet de camber kleiner maakt in xflr5?
     
  15. fireforx309

    fireforx309 Guest

    is het niet mogelijk de mallen in stukken te frezen en nadien tot 1geheel te vormen? (zelf nog nooit gedaan, mallen maken, maar ik probeer mee te denken)

    net zoals je de kerntjes zou snijden in stukken...

    of zit ik mis wat het type mal betreft? :D
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Robert,

    Goede vraag. Er is veel werk verzet om een profielfamilie te ontwerpen die goed met elkaar samenwerkt. Lange tijd ben ik uitgegaan van de standaard Zonev2 Planform, welke uit mijn hoofd -1° washout heeft richting de tips.

    Deze profielfamilie is aangepast voor gebruik in mijn eigen Ultima planform. Zonder washout bleek deze geen goede CL verdeling te hebben. Met washout eigenlijk ook niet, maar het beetje washout dat er nu in zit, geeft een verlaagde tipweerstand, en dat is me ook wat waard. Veel meer washout durf ik niet toe te passen, omdat op snelheid de tips zowiezo al verdraaien (afhankelijk van de torsiestijfheid van de vleugel), en er dus van nature al meer dynamische washout in zit als in statische toestand. Of zoiets.

    Het aanpassen van een profiel (minder camber) is zo gebeurd. Maar wat is de ideale camberreductie? Wat is het effect op de polars, en werken de de verschillende profielen nog goed met elkaar samen? Oplossing: de drie verschillende tipprofielen elk aanpassen met tien varianten. Deze 30 varianten elk voorzien van 12 flapstanden zijn al 360 profielen. Deze worden dan met een batch berekening doorgerekend (1 nachtje rekenwerk). Daarna kun je aan de slag met optimalisatie van de vleugel. Klinkt simpel, maar het is echt monnikenwerk.

    Je kan dit soort werk natuurlijk wel versnellen door initieel bijvoorbeeld maar met 3 cambers en 3 flapstanden te werken, en dan richting een optimum te werken, maar ik vind persoonlijk de "brute force" methode fijner.

    In dit geval heb ik gekozen voor het simpel toevoegen van wat washout. Dit is een snelle, simpele aanpassing, welke voor de prestaties enkel gunstige effecten heeft! Beperkte washout is dus zeker geen slechte keuze!

    Maar het is wel een leerpunt in dit project. Bij een volgende vleugel zal ik hier in de aanvangsfase meer aandacht aan besteden.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2013
  17. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Helememaal duidelijk, bedankt! :)
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo gaat de mal er uit zien. Een combinatie van hout en schuim. De eigenlijke schuimen vleugelmal wordt op een houten plaat gelijmd. In deze plaat wordt rondom een gleuf gefreesd en een gat geboord.

    Voorafgaand aan het lamineren, wordt er een zeer elastische folie over de vleugelmal gespannen. In de gefreesde gleuven komt een stuk rondrubber wat normaal wordt gebruikt voor zelfbouw horren. Hiermee hoop ik een eenvoudige luchtafdichting voor de folie te maken. De ruimte tussen folie en plaat wordt op lichte onderdruk gezet.

    Hier een voorbeeld:

    [​IMG]

    Ik gebruik hiervoor 1 pomp met gesplitste leidingen voorzien van kogelkranen zonder ontluchting.
    Er is nog geen voorziening getekend voor een juiste positionering van de twee mallen op elkaar. (knikkers?)

    Is het een beetje duidelijk zo?

    Misschien is het niet onverstandig om rondom de schuimmal een houten rand aan te brengen, om beschadigingen te voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2013
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Mmm, ik heb ook van die rekfolie gekocht. Als ik deze afbeeldingen weer zie, dan denk ik dat ze me verkeerd spul hebben geleverd.

    Heb jij het al in huis?
     
  20. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht

Deel Deze Pagina