Tornado Fuel. rotzooi?

HAllo allemaal.
Ik heb afgelopen week een pilatus porter 20cc gekocht.
Ik heb 4 brandstof vliegers op onze club.
De 3 vliegtuigvliegers zeggen.
:tornado fuel is rotzooi dat je motor sloopt, alleen de zelfmix van de lokale winkel (W&W) is goeie brandstof hier in de buurt(LB)
En onze helivlieger zegt.
Klinklare onzin.
Zijn gewoon mensen die iets op forum gelezen hebben en het daarom doorvertellen. Ik vlieg al jaren met tornado op mijn raptor 50. Die van W&W is ook goed maar tornado is geen rotzooi.
:help: !!! welk verhaal is waar en wat kan ik het beste er in gooien

(de W&W fuel staat niet op hun site maar is tornado rotzooi)
GR.Thomas
 
Rij als sinds mijn 12 de met tornado. En merkt geen abnormale slijtage. Ook zou er roest onstaan op de lagers heb dit ook nog nooit aangetroffen.

Dus is mijn oog is het geen slechte brandstof maar weet niet hoe het presteerd tegen over een andere brandstof.

Mvg ben keizer
 
Tornado is volgens mij prima brandstof. Probleem is niet de brandstof, maar wel hoe je de motor afstelt. Zet je hem te arm, dan gaat ie kapot.

Volkert

PS: je zou de topic titel wat mij betreft wel wat mogen aanpassen (bijv. "Ervaringen met Tornado brandstof?"). Zoals je het nu schrijft doet m.i. geen recht aan Tornado. My 2c. natuurlijk!
 
Tornado is zeker niet de beste brandstof. Het probleem zit in de methanol, die is niet van een constante kwaliteit. Hierdoor kan er water in de motor ontstaan waardoor de lagers gaan roesten.
Zelf vlieg ik ca. 28 jaar met brandstofmotoren en heb vele brandstoffen geprobeerd. De beste branstof die er op dit moment te koop is, is naar mijn mening Coolpower. Deze brandstof is zeer zuiver van kwaliteit, dit is wereldwijd bewezen. Het geeft een uitstekende motorloop en veroorzaakt geen roest of corrosie.

Ik zou adviseren, gebruik geen Tornado meer maar neem Coolpower.

Grt,

Arnoud.
 
Nee hoor.... Tornado is geen rotzooi, en ook het verhaal van "niet constante kwaliteit" betwijfel ik ten zeerste.

Ik ken maar één nadeel van Tornado, waardoor ik er indertijd mee gestopt ben het te gebruiken: het bevat(te) 2% wonderolie en in modellen waarvan de uitlaat weinig of geen koeling krijgt, leid dat tot dichtkolen van de uitlaat. Ik heb een aantal maanden met zo'n verstopte uitlaat geprobeerd toch vermogen uit de motor te persen, en het is de kwaliteit van de olie die ervoor gezorgd heeft dat die motor dat overleefde.... Dus zo slecht is Tornado blijkbaar niet....

Ik heb begrepen dat er tegenwoordig in de helibrandstof geen wonderolie meer zit, maar dat weet ik niet zeker.

Het verhaal van slechte kwaliteit Methanol, betwijfel ik ten zeerste, omdat ik namelijk nadat ik van de Tornado afstapte, indertijd bij Flycam de "doorvlieg-mix kocht" (2% Nitro, 15% synthetische olie, géén wonderolie) en die werd op bestelling door de firma Jonker (Tornado) exclusief voor Flycam gebrouwen.
Daar heb ik minstens 400 liter van weggestookt, zonder ook maar enig probleem qua roest of wat dan ook. Dat was uitstekend spul....

Er is helemaal niets mis met Tornado, en de mensen die beweren van wel, zijn meestal de mensen die het uiterste uit een motor willen persen, en dan niet helemaal goed weten wat ze doen.

Bot gezegd, maar daar komt het wel op neer.

De mensen die Coolpower het allerbeste vinden, hebben geen ongelijk (maar ook niet echt gelijk). Het is uitstekende brandstof....
Echter, de verhouding tussen kwaliteit en prijs is bij dat spul volledig zoek, en het maakt de claims niet waar: de motor loopt er niet meetbaar koeler van, levert er niet meetbaar meer vermogen door, en áls Coolpower al corrosie voorkomt: Met mijn huidige "homebrew" heb ik ook geen roest (en ik doe NIKS aan preventie....).
Blijft over een flitsend Neon-kleurtje, een kekke, afwijkende verpakking en een schreeuwerig label met hoog "kijk mij eens het beste van het beste gebruiken" gehalte.

Groet, Bert
 
Coolpower levert wel degelijk meer vermogen, mijn YS viertakt heb ik geprobeert op diverse brandstoffen, de motorloop was zeer verschillend. Bij Coolpower ligt het max. toerental 500 rpm hoger (zelf gemeten) dan bij andere brandstoffen met hetzelfde nitropercentage, reden hiervan is de veel dunnere olie die gebruikt wordt.
Waar het verhaal vandaan komt dat de motor "koeler" zou blijven weet ik niet. Feit is dat iedere motor een bedrijfstemperatuur heeft en die niet ineens omhoog of omlaag gaat, hierdoor zou dan ook het vermogen veranderen.
Bijkomend voordeel van deze brandstof is dat de kwaliteit zeer constant is, als een nieuwe kan wordt gekocht hoeft de motor niet te worden nagesteld, de motor loopt exakt hetzelfde. Ook dit zie ik bij andere brandstoffen niet.
En ja, ik vraag inderdaad het uiterste van de motor, met Coolpower kan dit straffeloos. Er is inderdaad een prijsverschil, aan eenieder om te beoordelen of dat het waard is.

Grt,

Arnoud.
 
Tornado is zeker niet de beste brandstof. Het probleem zit in de methanol, die is niet van een constante kwaliteit. Hierdoor kan er water in de motor ontstaan waardoor de lagers gaan roesten.
Zelf vlieg ik ca. 28 jaar met brandstofmotoren en heb vele brandstoffen geprobeerd. De beste branstof die er op dit moment te koop is, is naar mijn mening Coolpower. Deze brandstof is zeer zuiver van kwaliteit, dit is wereldwijd bewezen. Het geeft een uitstekende motorloop en veroorzaakt geen roest of corrosie.

Ik zou adviseren, gebruik geen Tornado meer maar neem Coolpower.

Grt,

Arnoud.

Roest op de lagers wordt veroorzaakt door zuren die vrijkomen bij verbranding. Ik heb eens een helimotor gehad die in een week het achterlager totaal verroest had. Nieuw (SKF) lager erin en met dezelfde brandstof doorgegaan. De motor liep daarna 5 jaar zonder problemen.
Oorzaak: goedkope chinese lagers die al roesten als je er naar kijkt.

Tornado is niet slecht, de Q-mix van Quartel waar half Nederland mee vliegt komt ook bij Jonker vandaan. En daar hoor je niemand over klagen.

Ik heb nog nooit water in mijn motor aangetroffen, behalve dan die ene keer dat mijn helikopter in de plomp viel.

Nog even een tip : Laat de motor na het vliegen/rijden/varen even stationair draaien zodat de hitte uit de motor kan.
Zet je de motor na volle belasting plotseling uit, dan wordt de motor gefrituurd in zijn eigen vet en dan kun je dus weleens aanslag op je lagers verwachten.
 
HAllo allemaal.
Ik heb afgelopen week een pilatus porter 20cc gekocht.
Ik heb 4 brandstof vliegers op onze club.
De 3 vliegtuigvliegers zeggen.
:tornado fuel is rotzooi dat je motor sloopt, alleen de zelfmix van de lokale winkel (W&W) is goeie brandstof hier in de buurt(LB)
En onze helivlieger zegt.
Klinklare onzin.
Zijn gewoon mensen die iets op forum gelezen hebben en het daarom doorvertellen. Ik vlieg al jaren met tornado op mijn raptor 50. Die van W&W is ook goed maar tornado is geen rotzooi.
:help: !!! welk verhaal is waar en wat kan ik het beste er in gooien

(de W&W fuel staat niet op hun site maar is tornado rotzooi)
GR.Thomas

Ik weet niet in welke club je vliegt, maar Tornado is absoluut geen troep. Ik heb ook vele jaren brandstof motoren gestookt op Tornado. Dit omdat de Modeltech GX5 brandstof niet meer in de buurt te krijgen was. Zelf ben ik een voorstander van wonderolie of risinusolie in plaats van die synthetische olie. Wonderolie blijft onder alle omstandigheden zorgen voor een goede smering terwijl die synthetische olie dan uit elkaar valt en niet meer smeert. Maar de meningen hierover schijnen nogal verdeeld te zijn. Nadeel van wonderolie is de bruine aanslag.

Wat de methanol betrefd, die trekt water aan, en dat is het probleem. Als je de brandstof opslaat in een donkere omgeving en zorgt dat de kan echt dicht is kan dat water er niet in. Maar je kan de brandstof ook niet langdurig opslaan, dus redelijk snel opgebruiken. Toen ik nog puur brandstof vloog was zo een kannetje van 5 liter leeg binnen 2 a 3 weken......
 
Bij Coolpower ligt het max. toerental 500 rpm hoger (zelf gemeten) dan bij andere brandstoffen met hetzelfde nitropercentage, reden hiervan is de veel dunnere olie die gebruikt wordt.

Ik heb mijn viertakt heli altijd gevlogen met een eigen mix van 10% Nitro en 10% Carbulin. Ik heb ooit één keer 20% Nitro viertakt brandstof van Coolpower geprobeerd, en buiten dat het belachelijk duur was (bijna twee keer zo duur per liter als mijn eigen mix) en een veel hoger verbruik gaf, leverde het geen stap meer vermogen. Bij een heli die zichzelf sowiso ternauwernood van de grond los trekt, merk je iedere % extra....

Coolpower gebruikt niet echt dunnere olie, zo verschrikkelijk veel verschillende viscositeiten zijn er namelijk niet in de methanol compatible olieën.... Coolpower gebruikt MINDER olie (maar fors meer dan de 10% die ik gebruikte).

Sterker nog: Coolpower is amerikaans, en in Amerika hebben ze NIET de beschikking over dezelfde kwaliteit olie die we hier in Europa hebben (wat ook de reden is dat ze in de USA nog zo veelvuldig wonderolie gebruiken).
De olie die in Coolpower zit, is gewoon een olie uit de koeltechniek (een van de vele beschikbare). Die olieën zijn slecht bestand tegen vocht, en bieden geen enkele bescherming tegen zure corrosie. Coolpower bevat daarvoor additieven, en welke dat zijn is voor iedereen een raadsel.

Iedereen in Europa is, als erfenisje van het wonderolie tijdperk (en deels omdat bijvoorbeeld "het grote" OS-max minimaal 18% olie voorschrijft, panisch voor alles wat minder als 20%% olie bevat.

Klotz, Carbulin (wat in Tornado zit), Fuchs, etc etc, zijn allemaal, stuk voor stuk, zonder uitzondering, VEEL betere smeermiddelen, met betere roestbescherming dan de olie die in Coolpower zit.
Ga je gewoon 14-15% van een dergelijke olie gebruiken, dan heb je die 500 toeren ook zo weer terug. Alleen, nagenoeg niemand durft dat aan.

Ik vlieg al vanaf dat ik die "doorvlieg-brandstof" bij Flycam kocht, met 15% olie in de heli's. Dat is nu een kleine 10 jaar, schat ik zo....

Wat de zogenaamde constantheid betreft: Met tornado hoefde ik niet aan de naalden te komen, met de Flycam doorvliegpeut ook niet, en sinds ik brandstof bij een thuismenger haal, nog steeds niet....

De voordelen van Coolpower, die zitten echt grotendeels tussen de oren, al zal het toerenverschil best waar kunnen zijn.

Wat water betreft: Water is een (let wel, dit is MAVO 2 natuurkunde) verbrandingsproduct wat bij ALLE verbranding van koolwaterstoffen ontstaat. Het feit dat er wel of geen water in de brandstof zit, heeft niets met het ontstaan van corrosie te maken, want dat water wordt tóch wel gevormd.... Je kunt het bij iedere automotor s'ochtends zien, er druppelt water uit de uitlaat bij de koude start. En da's een benzinemotor, benzine is gegarandeerd watervrij (in de zin dat het niet mengt met water), en vrijwel alle benzinetanks de zuigmond een stukje boven de bodem hebben....

CH3OH + 2 O2 geeft CO2 + 2 H2O als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Hoe dan ook, best veel water dus.

Ik ben om die reden dan ook al heel lang geleden opgehouden mijn brandstoffen angstvallig watervrij te houden, en guess what? Er roesten niet meer lagers dan voorheen.

Wat voor problemen mensen ook met Tornado menen te hebben, dat moet je eerder in de omgang met het materiaal zoeken, want er staan namelijk minstens even veel, zo niet méér mensen tegenover met goede of op zijn minst normale ervaringen, anders had Tornado geen blik peut meer verkocht in dit kleine landje.
En dat is een technische onmogelijkheid: als het probleem werkelijk in de kwaliteit van Tornado zou liggen, zou niemand er goede ervaringen mee kúnnen hebben....

Ik gebruik geen tornado, omdat het simpelweg niet bij mij in de buurt verkocht wordt, en ik behoorlijk grote hoeveelheden verstook, maar Jonker voor verpakking in 20 liter blikken een afname van 1000 liter per keer vereist, en zoveel verstook ik nu ook weer niet....

Groet, Bert
 
ik meng nu zelf en doe dus 16% olie aandeel (75% klotz en 25% castrol M 1949)
Dit houdt de motoren vet zat zowel 2takt als 4 takt .ik gebruik geen afterrun .
enigste wat ik doe is de vliegtuigen wegleggen op kamertemperatuur en dus niet zoals menigeen in een koude garage waar ook de kletsnatte auto wordt geparkeerd .
Ik heb met mazzel een fustje methanol kunnen kopen ,alleen waar het voor de rest in nederland goed betaalbaar te verkrijgen is ?
 
Ik hoef eigenlijk nooit aan de naalden te komen... Ik vlieg dan op Q mix, maar dat is dan blijkbaar ook erg constant.

Verder heb ik ook een tijd last gehad van roestende lagers, maar dat bleek mijn eigen fout te zijn.
had mn tank welke ik naar het veld mee neem te lang open laten staan. en te regelmatig. Dus vocht in de nitro, en als je dan weinig tot geen after run gebruikt, komen je lagers eruit.

momenteel gooi ik er voor de zekerheid gewoon genoeg after run in.. Sindsdien geen lagergezeur gehad..

mijn spullen liggen trouwens ook in huis, de garage vind ik een eng idee... Vocht en electronica zijn nooit echt vriendjes geweest
 
Ik heb begrepen dat er tegenwoordig in de helibrandstof geen wonderolie meer zit, maar dat weet ik niet zeker.

Je slaat de spijker op zijn kop hier de samenstelling van Tornado 15% Heli brandstof die ook bij ons op de club algemeen gebruikt word het gaat in zo'n beetje elke methanol motor die er rond tokkelt :

Specs:
15% NM
1% Toevoegingen Speciaal voor het optimaliseren voor de verbranding
18% olie
100% Synthetische olie voor maximale bescherming, betere koeling en verlenging van de levensduur van uw motor.
66% Methanol

Er zit dus geen wonderolie meer in dit is al een hele tijd geleden dat dat er nog in zat.

@ TS Tornado brandstof is geen rotzooi het is blijven hangen bij degenen die er slechte ervaringen mee hebben gehad, toen ik begon met methanol motoren maakte ik ze eens in de 6mnd schoon ik ben daarbij nooit geen beschadigingen of roest op de lagers tegen gekomen.
 
neuh, dat valt wel mee.
iig, toendertijd heb ik er in de heli niets van gemerkt.

Enigste wat wel gebeurt, is dat de interactie tussen de verschillende stoffen een zuur geeft, wat je lager in no time opvreet.
 
Doet water wellicht iets met ontsteking/detonatie/verbranding?

Op RCGroups las ik dat tests uitwezen dat 10% water (yep.... 10%!) geen merkbare invloed had op het loopgedrag of het starten.
Bij 20% een duidelijke achteruitgang in vermogen, daarboven onbruikbaar.

Dat ging om een "kijken wat er gebeurt" test, waarbij NIET gekeken is naar hoe lang de lagers het uit hielden, en ook niet naar lange termijn effecten. Puur de ontstekings,- en verbrandingseigenschappen.

Niet zo vreemd: in de aanloop naar scheepsdiesels met lagere NOx uitstoot is ook ge-experimenteerd met waterinjectie,, hier bleek tot 5% water zelfs een vermogenstoename te geven, en in de speedboat racerij is kortstondige waterinjectie ook toegepast.

In modelmotoren is de verbranding behoorlijk onvolledig, dus er zal veel meer CO gevormd worden, maar met 100% zekerheid word er behoorlijk wat water gevormd. Dat water wordt echter pas in de cylinder (dus na de lagers) gevormd en verdwijnt 100% via de uitlaat.

Een beetje water in de brandstof kan geen kwaad op zich, ik heb veel te vaak een kan open laten staan zonder ernstige gevolgen, en ik heb vaak genoeg roest gehad bij gebruik van nieuwe kannetjes die ik angstvallig gesloten hield. Dat was zonder uitzondering in automotoren overigens.

Doorslaggevende factor is volgens mij of er veel Nitro in de brandstof zit, dit vormt salpeterzuur bij de verbranding. Dit wordt echter OOK pas na de lagers gevormd, en verlaat ook de uitlaat als de motor draait, maar er zal altijd wel wat in de oliefilm op de cylinder neerslaan, en dat lekt langs de zuiger naar het carter.
Ik heb sterk de indruk, dat wat Rhelie zegt: de motor koud draaien, ook heel veel (positieve) invloed heeft: er is bij een hete motor die vol gas loopt, maar weinig olie in het carter vanwege de hoge temperaturen en de hoge gassnelheden. Als je de motor dan af zet, is er relatief weinig olie aanwezig, en relatief veel salpeterzuur. Of er vocht in de brandstof zit, betwijfel ik of dat uitmaakt, want de hoeveelheid brandstof in het carter op ANY moment, loopt in de microgrammen (en is theoretisch constant, of je nu vol gas draait of niet). Het aanwezige water is dan in de orde van grootte van honderdsten van microgrammen. Het verschil is de hoeveelheid olie: als de motor op hoge toerentallen wordt afgezet (helemaal als dat gebeurt door de slang dicht te knijpen) dan is er vanwege de grote centrifugaalkrachten en hoge gassnelheden veel minder olie aanwezig.
De olie scheid zich namelijk in het carter al van de brandstof, en er blijft bij stationair loop meer olie achter, maar de brandstof gaat gewoon door de cylinder in.
Als de motor een tijdje stationair loopt, verzadigt hij met olie (olie en brandstof scheiden reeds in het carter). die olie beschermt de boel.
Het zuur en het water zijn er toch wel, maar bij hogere temperaturen verlopen chemische processen zoals roest sneller, is een (toch al dunnere) oliefilm ook nog eens makkelijker te penetreren.

Feit is, dat ik roest eigenlijk alleen tegen kwam in automotoren, die je slecht kunt laten "koud draaien" vanwege het gebrek aan koeling. In helimotoren en vliegtuigmotoren ben ik tot nog toe nog nooit roest tegen gekomen: Ook niet in de viertakt, die vroeger op 10% Nitro en 10% olie draaide. Heli's laat ik altijd koud draaien, vliegtuigen draaien automatisch koud op de final approach.

Groet, Bert
 
Turbine vliegers koelen ook altijd hun motor na (dat gaat automatisch)
En waarom zouden zij dat doen ? juist om hun peperdure lagers te sparen.
Een motor die je na belasting plots uitschakelt, blijft verstoken van koeling en smering waardoor de temperatuur razendsnel oploopt en de lagers letterlijk gebakken worden.
 
:D :D :D Niet alleen turbinevliegers hoor....

Zelfs een grote scheepsdiesel of generator moet je enige tijd late "koud draaien"....

Niet zozeer vanwege de lagers (zijn glijlagers) maar dan toch om aanslag op bijvoorbeeld de zuigers te voorkomen, of aanbakken van kleppen.

Groet, Bert
 
Turbine vliegers koelen ook altijd hun motor na (dat gaat automatisch)
En waarom zouden zij dat doen ? juist om hun peperdure lagers te sparen.
Een motor die je na belasting plots uitschakelt, blijft verstoken van koeling en smering waardoor de temperatuur razendsnel oploopt en de lagers letterlijk gebakken worden.

Dat is voor de lagers maar ook om vervorming te voorkomen. Er zijn enorme temperatuursverschillen waardoot hitte ver doorwerkt en op plekken komt die normaal veel koeler blijven. Oa lager maar niet alleen de lager.

Hier ook veel en jarenlang tornado gebruik op de club zonder enig probleem. Sommige motoren draaien al 15+ jaar.

4 Beta
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tornado ?
Ik heb niet zoveel verstand van motoren, leer iedere dag nog bij :mrgreen:
2 oersterke en oerbetrouwbare OS .60 fsr motoren waar ik al een paar jaar mee vloog op Q mix, de welbekende Carbolin 5 % nitro met 20% olie mix gaan stoken op Tornado en na een paar vluchten de lagers eruit, beide bigends naar de kl.. en van beide motoren het chroom van de cilinderbussen af.
De motoren zaten op een twin kist en daarmee laat je het wel uit je hoofd om je motoren schraal af te stellen.
Dit speelde zo'n 17 jaar terug, ook in die tijd heel veel motoren in mijn handen gehad omdat ik voor clubleden en kennisen de motoren voorzag van nieuwe lagers e.d. ook 4 taktjes nam ik onderhanden zoals de kleppen lekdicht maken en lagers wisselen, ook van deze motoren waren de lagers heel snel aan de buurt van vliegers die toevalling op Tornado stookten, en heel wat uitgelopen cilinderbussen gezien waarvan het chroom eruit gelopen was.
Dit zet je wel aan het denken natuurlijk, conclusie toen was, percentage olie was te weinig en de kwaliteit niet wat ze opgaven van Tornado, actie? eruit met die troep.
Ik heb wel de indruk dat de kwaliteit inmiddels verbeterd is van Tornado maar het haalt het niet bij Aerosave van Fuchs, heeft trouwens ook hele goede conserverende eigenschappen, en natuurlijk je motor nooit afwurgen natuurlijk, ook afterrun heb ik nog nooit gebruikt, wanneer mijn 4 taktjes even op stok gingen deed ik er met behulp van een injectiespuitje een beetje Aerosave via de ontluchtings nippel in het carter spuiten, mijn 2 takten gingen gewoon na het vliegen op stok, ik draai wel altijd de motor volledig leek en laat hem afslaan omdat hij zonder branstof komt te staan.

just my two cents :wink:

Groet Ger.
 
Back
Top