Bij Coolpower ligt het max. toerental 500 rpm hoger (zelf gemeten) dan bij andere brandstoffen met hetzelfde nitropercentage, reden hiervan is de veel dunnere olie die gebruikt wordt.
Ik heb mijn viertakt heli altijd gevlogen met een eigen mix van 10% Nitro en 10% Carbulin. Ik heb ooit één keer 20% Nitro viertakt brandstof van Coolpower geprobeerd, en buiten dat het belachelijk duur was (bijna twee keer zo duur per liter als mijn eigen mix) en een veel hoger verbruik gaf, leverde het geen stap meer vermogen. Bij een heli die zichzelf sowiso ternauwernood van de grond los trekt, merk je iedere % extra....
Coolpower gebruikt niet echt dunnere olie, zo verschrikkelijk veel verschillende viscositeiten zijn er namelijk niet in de methanol compatible olieën.... Coolpower gebruikt MINDER olie (maar fors meer dan de 10% die ik gebruikte).
Sterker nog: Coolpower is amerikaans, en in Amerika hebben ze NIET de beschikking over dezelfde kwaliteit olie die we hier in Europa hebben (wat ook de reden is dat ze in de USA nog zo veelvuldig wonderolie gebruiken).
De olie die in Coolpower zit, is gewoon een olie uit de koeltechniek (een van de vele beschikbare). Die olieën zijn slecht bestand tegen vocht, en bieden geen enkele bescherming tegen zure corrosie. Coolpower bevat daarvoor additieven, en welke dat zijn is voor iedereen een raadsel.
Iedereen in Europa is, als erfenisje van het wonderolie tijdperk (en deels omdat bijvoorbeeld "het grote" OS-max minimaal 18% olie voorschrijft, panisch voor alles wat minder als 20%% olie bevat.
Klotz, Carbulin (wat in Tornado zit), Fuchs, etc etc, zijn allemaal, stuk voor stuk, zonder uitzondering, VEEL betere smeermiddelen, met betere roestbescherming dan de olie die in Coolpower zit.
Ga je gewoon 14-15% van een dergelijke olie gebruiken, dan heb je die 500 toeren ook zo weer terug. Alleen, nagenoeg niemand durft dat aan.
Ik vlieg al vanaf dat ik die "doorvlieg-brandstof" bij Flycam kocht, met 15% olie in de heli's. Dat is nu een kleine 10 jaar, schat ik zo....
Wat de zogenaamde constantheid betreft: Met tornado hoefde ik niet aan de naalden te komen, met de Flycam doorvliegpeut ook niet, en sinds ik brandstof bij een thuismenger haal, nog steeds niet....
De voordelen van Coolpower, die zitten echt grotendeels tussen de oren, al zal het toerenverschil best waar kunnen zijn.
Wat water betreft: Water is een (let wel, dit is MAVO 2 natuurkunde) verbrandingsproduct wat bij ALLE verbranding van koolwaterstoffen ontstaat. Het feit dat er wel of geen water in de brandstof zit, heeft niets met het ontstaan van corrosie te maken, want dat water wordt tóch wel gevormd.... Je kunt het bij iedere automotor s'ochtends zien, er druppelt water uit de uitlaat bij de koude start. En da's een benzinemotor, benzine is gegarandeerd watervrij (in de zin dat het niet mengt met water), en vrijwel alle benzinetanks de zuigmond een stukje boven de bodem hebben....
CH3OH + 2 O2 geeft CO2 + 2 H2O als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Hoe dan ook, best veel water dus.
Ik ben om die reden dan ook al heel lang geleden opgehouden mijn brandstoffen angstvallig watervrij te houden, en guess what? Er roesten niet meer lagers dan voorheen.
Wat voor problemen mensen ook met Tornado menen te hebben, dat moet je eerder in de omgang met het materiaal zoeken, want er staan namelijk minstens even veel, zo niet méér mensen tegenover met goede of op zijn minst normale ervaringen, anders had Tornado geen blik peut meer verkocht in dit kleine landje.
En dat is een technische onmogelijkheid: als het probleem werkelijk in de kwaliteit van Tornado zou liggen, zou niemand er goede ervaringen mee kúnnen hebben....
Ik gebruik geen tornado, omdat het simpelweg niet bij mij in de buurt verkocht wordt, en ik behoorlijk grote hoeveelheden verstook, maar Jonker voor verpakking in 20 liter blikken een afname van 1000 liter per keer vereist, en zoveel verstook ik nu ook weer niet....
Groet, Bert