Liebherr LTM 1090

Cheeta

Forum veteraan
Na een lange tijd stof te vangen en andere prioriteiten toch maar eens besloten dit project weer af te stoffen.

%5Bbouwfase-mast%5D-liebherr-ltm1090

het oude topic is gesloten en daar is toen door de nodige gebeurtenissen door mij besloten informatie uit te verwijderen. Echter het project is niet dood gebloed maar wel een tijdje in de ijskast beland mede door dat dit een zeer complex project is.

Helaas is door een DDOS aanval op mijn server even alle afbeeldingen onbereikbaar zodra de server weer online is zal ik in dit topic ook de nodige extra fotos toevoegen.

Voor nu in ieder geval iets waar ik al veel langer mee liep en dat is het banden probleem. Of ze pasten niet mooi of het profiel klopte niet echt.

Aangezien we sinds een paar jaar nu shapeways hebben en dus voor betaalbare prijzen 3D kunnen laten printen. Heb ik mijn band eens uitgetekend en erin gezet. Voor ca 70 euro heb ik de mal voor mijn band die ik kan gaan afgieten.

xf3o6u.jpg


er moet nog vooral wat gedaan worden aan uitdunnen van het materiaal voor de kosten en de details erop maken zoals de tekst.

meer info volgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
leuk dat u er weer mee door gaat
wat voor velgen komen er dan bij???
ook 3d gemaakte???
er wordt in holland niet veel rc telekranen gemaakt denk ik
in duitsland wel te zien op die forums
ik was begonnen aan een ltm 1050 en een ltm1400 met carson trailer velgen eronder maar die is in de koelkast geschoven
zal die ook eens ontdooien
 
velgen ga ik zelf draaien op de draaibank dat is niet zo'n probleem.
De banden hebben teveel detail (profiel) om zelf te maken met frees / draaibank.

Telekranen worden over het algemeen niet veel gemaakt omdat er zeer veel tijd en kunde in zit.

Ik vond zelf de carson trailer velgen al te klein. Had zelf banden liggen van rc4wd van 97mm. Maar voor het model moest ik 124mm hebben. En het verschil was toch te groot waardoor het geen mooi aanzicht was. Dus vandaar nu het 3d ontwerp.
 
Het begin:
Even een blik terug in de tijd van hoe het project begonnen is.

In het verleden heb ik besloten om dit model telekraan te gaan bouwen een liebherr LTM 1090:
13.jpg


Met veel tekenwerk, denkwerk en creativiteit begonnen aan het project maar ook vooral veel onderzoek en contact met andere bouwers.

De aandrijving:

Een van de eerste dingen die ik heb uitgewerkt op papier is hoe ga ik het model in beweging krijgen. Met een geschat gewicht van bijna 40kg hebben we het hier over een zeer zwaar en log schaalmodel. Met deze krachten hebben we dus ook een degelijke aandrijving nodig. Nu heb ik met tamiya vrachtwagens al genoeg ervaring opgedaan en weet dat het diff sterk is echter een paar zwaktes kent. Hierop gebaseerd heb ik dus de 8x8/8 aandrijving uitgewerkt op papier:

20.jpg


19.jpg


En uiteindelijk ook gebouwd:
1818.jpg


1838.jpg


Echter moeten de assen vermoedelijk nog wat breder gaan worden dus zal ik de alu plaatjes nog eens moeten vervangen zodat de as breder wordt.

De wielen:

Hier heb ik al een hoop om te doen gehad. De eerste banden waren ca 90mm en te klein. Later heb ik al betere banden gevonden van ca 98mm. Echter hadden beide banden dat ze erg slap waren omdat ze bedoeld zijn voor crawlers. Omdat ik uit de tekening op maak dat de banden 125mm moeten zijn heb ik besloten maar zelf de tekentafel te pakken en banden te ontwerpen. Ik ga deze laten printen door shapeways om als mal te gebruiken voor het gieten.

Als inspiratie voor de band heb ik de michelin x crane banden gebruikt:
michelin_x_crane_at_highdef.jpg


Dit is mijn ontwerp op dit moment. Er moet nog wat meer detail worden aangebracht zoals de teksten. Maar het begint al heel aardig vorm te krijgen. De banden worden mede gelet op het gewicht van de kraan volledig massief gegoten zodat deze goed stevig zijn.

xf3o6u.jpg


De draaikrans:

Het meest belangrijke onderdeel samen met de hoofd cilinder. De draaikrans is het enigste verbindingspunt tussen boven en onderbouw.

Het eerste ontwerp is gebaseerd op een tekening van stefanf zijn graafmachine. In de praktijk bleek dat deze te hoog en klein was wat oppervlakte betreft. Hierop heb ik vanaf nul een nieuw ontwerp gemaakt.

23.jpg


1820.jpg



Het tweede ontwerp heeft ook een kleinere vertanding gekregen en grotere / platter lagers om betere ondersteuning te bieden aan het model
3322.jpg



3321.jpg



2557.jpg


De draaikrans is inmiddels af (op de foto nog niet).nieuwe foto zal ik eerdaags eens maken.

De mast:
Dit is een van de complexe delen in de kraan. Ik heb hier al heel wat tijd en testen inzitten. Mijn eerste gedachte was om aluminium kokers te gebruiken. Echter gelet op de schaal echtheid en aanzicht van het model heb ik besloten om kokers te laten zetten uit RVS plaatstaal. Hierdoor kreeg ik veel meer ruimte en mogelijkheden in de binnenkant. Het nadeel is dat het gewicht wat verder opliep.

26.jpg


Mechanisch is de mast helemaal voor elkaar. Echter loop ik tegen het probleem met de bekabeling intern. In het eerste ontwerp had ik krulsnoer gebruikt om de spindel heen. Echter bleek dit krulsnoer een weerstand te hebben van 50 Ohm per meter. Op een afstand van 3 meter hadden we dus al 300 Ohm weerstand met als gevolg dat de motor geen vermogen had om de mast uit te draaien. Ook had ik problemen met de koppelingen die de speling op moeten vangen tussen de motoren en spindels. Ik heb daar nu kruiskoppelingen voor liggen welke veel meer kracht kunnen verdragen. Voor de elektra heb ik een nieuw idee maar dit moet ik nog uitwerken.

De motoren die standaard op de vertragingen zitten heb ik vervangen door motoren met betere performance. Waardoor ze sneller worden maar tegelijk ook meer kracht kunnen leveren. Overigens is kracht geen probleem want zelfs met weerstanddraad draaiden de onderste masten prima uit.

Foto verzameling:
1726.jpg


1656.jpg


1655.jpg


2319.jpg


1825.jpg


1927.jpg


2243.jpg


Spindels:
De spindels in de telerkaan mast zijn een van de sterke dingen in deze kraan. Er zit heel wat denkwerk en samenwerking achter deze spindels. In feite bestaan ze ook uit 5 verschillende basis ideeen welke zijn gecombineerd tot 1 samengesteld product.

Deze spindels zijn praktisch slingervrij doordat ze in een buis lopen. Er zit detectie op doormiddel van een magneet en sensoren. En ook zijn de spindels gelagerd in de buis waardoor ze met weinig weerstand kunnen lopen.

Er zit een mogelijkheid op om een defecte motor of ander probleem de spindel met een boormachine terug te draaien. weliswaar demontage van de kop.

1922.jpg


1919.jpg


1657.jpg



De lier:
De trommel / lier is ook weer een apart ontwerp. In de eerste plaats had ik gedacht doormiddel van een tandwiel overbrenging de lier aan te drijven. Echter mede doordat een clublid een slanke motor met genoeg kracht had liggen is het ontwerp veranderd.

De motor zit nu in de trommel verwerkt. Eigenlijk is de motor onderdeel van de as geworden waar de trommel op draait. Tevens heb ik een magneet rem toegepast om te zorgen dat de motor niet uit zichzelf kan draaien met als gevolg dat de last zakt. Hiervoor ga ik nog wel speciale elektronica nodig hebben welke ik ook zelf zal moeten ontwikkelen.

2250.jpg


2264.jpg


2262.jpg


Meer info en fotos:

De Asfalt Rockers :: Liebherr LTM1090
%5Bbouwfase-mast%5D-liebherr-ltm1090
 
Laatst bewerkt door een moderator:
niet een 1 2 3 modelletjes, komt heel wat denke en testwerk bij kijken
ga dit zeker blijven volgen
en alvast nog veel succes :D
 
het is ook zeker geen eenvoudig project. Echter ligt het bouwen op een laag pitje en zal het vooral ontwerpen en testen worden komende periode. Ben sinds paar maanden verhuisd en de schuur waar de hobbyruimte inkomt is er nog niet en komt op zijn vroegst pas volgend jaar. Dus tot die tijd heb ik maar beperkte machines tot mijn beschikking. Desondanks kriebelde het toch weer en gaan we dus toch gewoon weer oppakken.

Hier de laatste stand van de band in een betere kwaliteit:
8093.jpg
 
doordat ik in autocad lastig de rondingen achteraf kon aanbrengen heb ik de band opnieuw moeten tekenen gelukkig wel veel dingen kunnen blijven gebruiken.

de band zelf is nu bijna definitief allee de details nog aanbrengen erop:
8094.jpg
 
haha ja dat komt doordat het een concept modus is waar autocad in staat.. en geen render. gewoon een prt scr vanuit tekening modus.
 
het is niet zoals een trein wielstel met de platte kantjes erop
en cheeta kennende zal dit zodra t gedraaid is wel een velg zijn om je vingers bij af te likken worden :D:D:D
wat zijn de maten van de velg trouwens???
heb je niks aan de carson velgen???
 
Back
Top