Liebherr LTM 1090

Ik denk dat jij in de war bent met de Grove contra gewichten; dié zijn gevuld met ponsdoppen.
En daar zit bovendien een variabele hoeveelheid lucht boven.

Cor

is ballast blok aan bovenkant gevuld met lucht??!!!
hoe meer lucht hoe lichter hij wordt ???!!
hoe minder hoe zwaarder hij wordt ??!!:D:D:D
handig als ie te zwaar is bij een weegbrug,he bob de bouwer schep er even wat lucht bij zodat we wat lichter worden :D:D:D:D

De band is binnen en op wat kleinigheden na ziet die er beter uit dan ik had verwacht.

Foto's:
8121.jpg

8122.jpg

8123.jpg

8124.jpg

8125.jpg

Hallo,

In de bovenste ballastplaat zit ook nog een gat.
Gelijk naast de ophanging van het contra. Hier zakken de cilinders in naar beneden. Hierna zwenkt de kraan pas in de ophanging zelf.
Ik denk dat het makkelijkst is de bovenste plaat niet te maken?
Deze kan namelijk niet op de kraan blijven liggen net als de oortjes.
Plus de oortjes zal je haast nooit zien op een 95 tonner.
Ze gebruiken ze wel maar het verschil in tabel is verwaarloosbaar.

Maar goed je moet het zelf weten.

Mvg. Mitchell

Dat is een lekkere dikke band Alwin; die kan je vast wel in productie nemen denk ik ;)

@ Markio: beter lezen, en als je het niet snapt, gewoon even vragen
Cor

heel interessant het helemaal zelf ontwerpen en bouwen van elk onderdeel tot een complete kraan echt knap, veel denkwerk ga je zeker volgen. ben benieuwd hoe die wordt. veel succes met je project
(ben al blij dat ik aan mijn traxxas slash kan sleutelen!)

heel even een vraag voor de mannen die in de praktijk met deze kranen te maken hebben.

Ik loop vast met de montage van de tweede lier op de kraan bij de 1090 4.1
Er zijn geen tot bijna geen duidelijke fotos van en ik krijg de indruk dat de onderkant in een opening van het frame / eerste contragewicht schuift en de bovenkant 2 pennen hem daadwerkelijk op zijn plek zetten.

Maar dit is dan dus alleen te doen met een externe kraan?

Hallo,

Denk dat het erg moeilijk te vinden is hoe de lier bevestigt wordt.
Aangezien ik denk dat bijna niemand deze optie heeft.
Dus zullen op de meeste foto's de ophanging er niet op staan.
Ik weet niet of je deze functie echt wil gebruiken.
Misschien een optie deze functie weg te laten?

Pas vanaf de grote kranen gebruiken ze deze optie om grote onderdelen zelf te staarten. Met een 90 tonner is het goedkoper om met een kleinere kraan te staarten of een autolaadkraan. Want die is anders ook nodig om de lier erop te hangen. Of de ruw terrein kranen gebruiken deze optie om dan over de runner het peertje te hangen voor het gooi werk. En de andere lier het grote blok voor het zwaardere werk.

Maar je mag natuurlijk zelf weten hoe je het wil maken.
Ik zal nog wel even zoeken of ik wat info kan vinden erover.

Mvg. Mitchell

hallo mitchell,

Ik weet dat weinig 1090 ze hebben maar er zijn er wel degelijk die ze gebruiken. Naar mijn idee vooral in combinatie met de jib.

Uit fotos lijkt het dat erin het bovenste ballastblok (wat bij de 4.1 volgens mij ook onderdeel van het frame is) dat de sleuven die erin zitten gebruikt worden. Helaas geen duidelijke fotos waar die sleuven zichtbaar zijn omdat ze allen eigenlijk de basisblok eronder hebben hangen op foto.

Op mijn tekening heb ik al de 2 bovenste ophangpunten staan:
8126.jpg

Overigens deels opnieuw gemaakt omdat ik merk dat er in de loop jaren een nogal scala aan wijzigingen zijn gebracht aan de 1090. Mij is zover bekend dat er een aantal grote wijzigingen zijn welke duidelijk herkenbaar zijn: 1090, 1090/2, 1090/3, 1090 4.1 echter kom ik ook vele kleine wijzigingen / verschillen tegen onderling.

En zijn er verhuurbedrijven die een 1070 omnummeren naar 1090..

Hallo,

Nog even zitten google.
Hier heb je een beter foto. Er zitten ronde gaten in het ballast waar ik denk de lier invalt. Daarna zal hij denk ik met pennen boven vast gemaakt worden zoals je zij.
Denk dat je de rest een beetje zelf moet gaan bedenken.

Foto:

DSCN3304.JPG

En een 70 als 90 verhuren zou inderdaad kunnen. Dan heeft het meer met de gieklengte te maken als met het tonnage.
Beide kranen hebben nl. 50 meter giek dus zodoende.
De kraanwereld zit raar in elkaar met zulke dingen.

Mvg. Mitchell

Wat een mooi project , petje af !

Ik heb er geen verstand van , maar heb je misschien iets aan dit filmpje ? Als je 'm bij 3 seconden stilzet dan zie je de tweede lier ... of bedoel je dat niet :confused:

[URL="
LTM 1090 mobile crane up-close - YouTube[/URL]

Edit : dit filmpje zie je dat het achterstuk in de sleuven valt. Helaas slechte kwaliteit film... [media=youtube]34M0E8yzi1Q[/media]

Groet,
Marcel

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Klopt inderdaad dat is de 2e lier die erop zit.

Trouwens hier nog een paar linkjes voor je:

Liebherr LTM 1090-4.1 All Terrain Cranes Used IronPlanet :: Crane Network - The #1 Website for Buying and Selling Cranes Online ::

Ontzettend veel detail foto's.

Intergruas 2000, S.L.

2 foto's van de extra lier.

Liebherr LTM 1090 4.1

grote foto misschien kan je er wat mee.

Liebherr Winches & Drums Used HAC Cranes GmbH & Co. KG :: Crane Network - The #1 Website for Buying and Selling Cranes Online ::

Hier heb je misschien wat aan. Aangezien liebherr alles uitwisselbaar houdt denk ik dat deze veel op de lier van een 1090 lijkt.
Zo te zien hangen ze de onderkant over een as (aan de haken te zien) en boven komen er pennen in.

(alle foto's/links gevonden via google)

Tot zover weer ik ga weer verder zoeken.

Mvg. Mitchell

@marcel:
Het eerste filmpje kende ik maar hier hangt nog een ballastblok onder het frame waardoor de ophanging niet te zien is helaas. Verder is het een erg mooi filmpje voor details.

@mitchell,
Vooral de link met vele detail fotos is een hele grote hulp. Maar benadrukt wel weer het feit dat een LTM1090 4.1 niet betekend dat er geen verschillen zijn. Vooral in de bovenopbouw merk ik veel onderlinge verschillen met betrekking tot verstevigingen in het frame. Om af en toe helemaal knetter van te worden dan teken je het uit en zie je een andere kraan die weer anders is... Kennelijk update liebherr de kranen ook regelmatig tussendoor zonder gelijk het type nr te veranderen.

zo weer wat verder nu ook bezig met waar ik mijn apparatuur ga laten. Dus ook dat wordt puzzelen.

Kan in ieder geval de 12 hydrauliek ventielen kwijt in de onderframe. (komen er nog 2 in het bovenframe). Of dat ze alle 12 behouden blijven is even de vraag kan zijn dat er zelfs nog 8 afvallen.

Heb er 4 nodig voor de stempels. Dit kan ik niet af met motoren en spindels zonder gekke dingen uit te halen.

Dan heb ik nog de armen van de onderbouw. Die kunnen mogelijk wel met spindels worden bediend. En als laatste blijft dan nog de vering over om de rijhoogte te kunnen regelen / de wielen in te trekken als blijkt dat de stempels niet stevig genoeg zijn om de kraan goed los te krijgen / de slag te klein.

8127.jpg

Back