Het begin:
Even een blik terug in de tijd van hoe het project begonnen is.
In het verleden heb ik besloten om dit model telekraan te gaan bouwen een liebherr LTM 1090:
Met veel tekenwerk, denkwerk en creativiteit begonnen aan het project maar ook vooral veel onderzoek en contact met andere bouwers.
De aandrijving:
Een van de eerste dingen die ik heb uitgewerkt op papier is hoe ga ik het model in beweging krijgen. Met een geschat gewicht van bijna 40kg hebben we het hier over een zeer zwaar en log schaalmodel. Met deze krachten hebben we dus ook een degelijke aandrijving nodig. Nu heb ik met tamiya vrachtwagens al genoeg ervaring opgedaan en weet dat het diff sterk is echter een paar zwaktes kent. Hierop gebaseerd heb ik dus de 8x8/8 aandrijving uitgewerkt op papier:
En uiteindelijk ook gebouwd:
Echter moeten de assen vermoedelijk nog wat breder gaan worden dus zal ik de alu plaatjes nog eens moeten vervangen zodat de as breder wordt.
De wielen:
Hier heb ik al een hoop om te doen gehad. De eerste banden waren ca 90mm en te klein. Later heb ik al betere banden gevonden van ca 98mm. Echter hadden beide banden dat ze erg slap waren omdat ze bedoeld zijn voor crawlers. Omdat ik uit de tekening op maak dat de banden 125mm moeten zijn heb ik besloten maar zelf de tekentafel te pakken en banden te ontwerpen. Ik ga deze laten printen door shapeways om als mal te gebruiken voor het gieten.
Als inspiratie voor de band heb ik de michelin x crane banden gebruikt:
Dit is mijn ontwerp op dit moment. Er moet nog wat meer detail worden aangebracht zoals de teksten. Maar het begint al heel aardig vorm te krijgen. De banden worden mede gelet op het gewicht van de kraan volledig massief gegoten zodat deze goed stevig zijn.
De draaikrans:
Het meest belangrijke onderdeel samen met de hoofd cilinder. De draaikrans is het enigste verbindingspunt tussen boven en onderbouw.
Het eerste ontwerp is gebaseerd op een tekening van stefanf zijn graafmachine. In de praktijk bleek dat deze te hoog en klein was wat oppervlakte betreft. Hierop heb ik vanaf nul een nieuw ontwerp gemaakt.
Het tweede ontwerp heeft ook een kleinere vertanding gekregen en grotere / platter lagers om betere ondersteuning te bieden aan het model
De draaikrans is inmiddels af (op de foto nog niet).nieuwe foto zal ik eerdaags eens maken.
De mast:
Dit is een van de complexe delen in de kraan. Ik heb hier al heel wat tijd en testen inzitten. Mijn eerste gedachte was om aluminium kokers te gebruiken. Echter gelet op de schaal echtheid en aanzicht van het model heb ik besloten om kokers te laten zetten uit RVS plaatstaal. Hierdoor kreeg ik veel meer ruimte en mogelijkheden in de binnenkant. Het nadeel is dat het gewicht wat verder opliep.
Mechanisch is de mast helemaal voor elkaar. Echter loop ik tegen het probleem met de bekabeling intern. In het eerste ontwerp had ik krulsnoer gebruikt om de spindel heen. Echter bleek dit krulsnoer een weerstand te hebben van 50 Ohm per meter. Op een afstand van 3 meter hadden we dus al 300 Ohm weerstand met als gevolg dat de motor geen vermogen had om de mast uit te draaien. Ook had ik problemen met de koppelingen die de speling op moeten vangen tussen de motoren en spindels. Ik heb daar nu kruiskoppelingen voor liggen welke veel meer kracht kunnen verdragen. Voor de elektra heb ik een nieuw idee maar dit moet ik nog uitwerken.
De motoren die standaard op de vertragingen zitten heb ik vervangen door motoren met betere performance. Waardoor ze sneller worden maar tegelijk ook meer kracht kunnen leveren. Overigens is kracht geen probleem want zelfs met weerstanddraad draaiden de onderste masten prima uit.
Foto verzameling:
Spindels:
De spindels in de telerkaan mast zijn een van de sterke dingen in deze kraan. Er zit heel wat denkwerk en samenwerking achter deze spindels. In feite bestaan ze ook uit 5 verschillende basis ideeen welke zijn gecombineerd tot 1 samengesteld product.
Deze spindels zijn praktisch slingervrij doordat ze in een buis lopen. Er zit detectie op doormiddel van een magneet en sensoren. En ook zijn de spindels gelagerd in de buis waardoor ze met weinig weerstand kunnen lopen.
Er zit een mogelijkheid op om een defecte motor of ander probleem de spindel met een boormachine terug te draaien. weliswaar demontage van de kop.
De lier:
De trommel / lier is ook weer een apart ontwerp. In de eerste plaats had ik gedacht doormiddel van een tandwiel overbrenging de lier aan te drijven. Echter mede doordat een clublid een slanke motor met genoeg kracht had liggen is het ontwerp veranderd.
De motor zit nu in de trommel verwerkt. Eigenlijk is de motor onderdeel van de as geworden waar de trommel op draait. Tevens heb ik een magneet rem toegepast om te zorgen dat de motor niet uit zichzelf kan draaien met als gevolg dat de last zakt. Hiervoor ga ik nog wel speciale elektronica nodig hebben welke ik ook zelf zal moeten ontwikkelen.
Meer info en fotos:
De Asfalt Rockers :: Liebherr LTM1090
%5Bbouwfase-mast%5D-liebherr-ltm1090