BEARCAT f8f ESM

de exacte motordomp is moeilijk te zeggen op 1° na omdat de f8f geen strakke romp heeft…

In de handleiding staat er NIETS over beschreven.
Wel kan je mooi op de foto zien, dat de firewall NU een domping van (ik schat) 4 ° aangeeft.
Dit is al reeds met een aangebrachte extra correcte, want ik heb aan elke bovenkant 1 rondel van 1,8mm dik gebruikt om wat extra domping te geven.
Ik zal zien wat het vlieggedrag is en indien nodig aanpassen.
Zonder rondel schat ik op een standaard domping van 3°….

2ha0.jpg
 
Laatst bewerkt:
net terug van het gaan vliegen.
Wat een wind, ik schat een 3,5 a 4 beaufort….
gezien de stevige wind heb ik nu wel dwars over het (kortere) veld opgestegen en dat ging aardig goed.Met een kleine 50 meter was hij airborn.

conlusie : de bear lust wel wat wind voor het opstijgen.

met iets meer downthrust te geven, lijkt er betering in de vliegeigenschappen, al is dit bij zulke stevig wind moeilijk te ervaren.
Ik zal het nog eens moeten aanvoelen bij een lichtere wind….

hoe dan ook, de bear levert mooi vliegbeeld.
Hij zal volgende zomer aardig wat foto's opleveren…

nu nog de motorkap eropschroeven , maar dat is voor volgende keer….

de 19/8 zal erop blijven.Hij geeft de meeste trekkracht op en een 20/6/8 zal me onvoldoende grondspeling opleveren.

Volgende keer probeer ik eens een filmpje te maken met de gopro van mijn broer, tenminste als hij mij die eens geeft ……


ook op de kelk een mousse gestoken voor het vuil tegen te houden.Ik had hier een stukje mousse liggen, wat knipwerk en het pas perfect…(heb een stukje voor je liggen hoor Wes ;-)
 
Laatst bewerkt:
of je neemt een 19x8 drieblads ipv een 20x8 tweeblads.
Maar tof om te horen dat er verbetering in zit bij het geen je gedaan hebt .
 
Denk eerder een 3 blad 17x12.....of een 18x10
En nog even dit, ...
Met die a123 batterijen packs ,is toch echt gemakkelijker of die lipo of minh toestanden....zou ze niet meer willen missen....
Vlug geladen en geen gedoe met storage en zo.....

Ook die 2 takt vs methanol....super ;-)
 
met een 20x8 2 blad heb je de meeste trekkracht ,maar niet genoeg grondspeling .
met een 19x8 2 blad vlieg je nu . om ongeveer aan de trekkracht van je 2blads 20x8 te komen pak je dan een drieblads 19x8. niet schaal ,maar dat is een 2 blads ook niet .
Is even experimenteren ,maar met een 20x8 zal je motor ongeveer net zo stil zijn als met de drieblads 19x8 .
 
Ja maar beginnen experimenteren met verschillende props om met slechts een goeie over te blijven en vele om niet meer te gebruiken zal een flinke duit kosten.....wetende wat een 3 blad kost....ik denk een 18x10 3 blad een goeie kans zou kunnen hebben...
 
met een 20x8 2 blad heb je de meeste trekkracht ,maar niet genoeg grondspeling .
met een 19x8 2 blad vlieg je nu . om ongeveer aan de trekkracht van je 2blads 20x8 te komen pak je dan een drieblads 19x8. niet schaal ,maar dat is een 2 blads ook niet .
Is even experimenteren ,maar met een 20x8 zal je motor ongeveer net zo stil zijn als met de drieblads 19x8 .

ik lees hier dat een Mezjlik 18x10-3blad gelijk is aan een 20x8...
iemand een idee....?
probleem is, het zijn toch geen echte goedkope props om gewoon even 5 gaten in te boren en dan vast te stellen dat het toch dat niet is.....
 
Juweeltje ,

Ik vlieg met een 35cc MVVS vroeger met tweeblad 20/10 menz omdat ik weinig grondspeling had ben ik naar 3 blad 18/8.

Met de ESM texan T6

Vlieg nu met de DLE 35 met aangepaste uitlaat 19/8 menz .
Ik ga eens testen met 19/10 menz .

Mijn bedoeling is met een 3-blad 17/10 biela te vliegen , deze had ik nog liggen .

Op de ESM site van NL staat biela 3 blad tussen 30cc en 40 cc .

Ben zelf een beetje aan het zoeken .

Ter info
Ik heb mijn bearcat geen motordomp staan .

Grt johnnyb
 
juweeltje dat is niet helemaal correct
je hebd namelijk met meer vactoren te maken
1 is trekt de motor het wel
2 wat is je toerental
een 3 blads werkt beter op een lager toerental
 
volgend metingen met een 2blad had ik al gedaan :
18/10 (weegt 76gr) ik haal een trekkracht van 4.5 kg.
19/8 (weegt 86gr) ik haal er 6810rpm mee en een trekkracht van 6.0 kg.

ik vraag me dus af waar een 18/10 3 blad zou eindigen....
 
ik denk rond de 4 kilo
je kunt bij je test al zien dat het grotere blad met de kleine spoed meer trek kracht heefd
je model word niet getrokken door het blad maar door de sirkel beschreven door de bladen
hoe groter die sirkel hoe meer kracht
 
ik heb kracht nodig om op te stijgen, want nu gebruik ik al bijna het max van het veld.
Ik dacht dat een 3blad meer kracht had….
een maatje kleiner, 17/10 3 blad…tja, gezien de grote neus van de f8f heb ik mijn twijfels...
 
je moet het zo zien:

stel je het vermogen dat de motor afgeeft als een volume in een cylindrische vorm.
de diameter is de prop dia en de hoogte van de cylinder is de spoed (afstand na 1 omwenteling)

het volume blijft steeds gelijk want de motor levert altijd hetzelfde max vermogen.

je kan dat vermogen inzetten om veel snelheid te krijgen, dan wordt je denkbeeldige cylinder dus hoog en smal, immers de voorwaartse verplaatsing per omwenteling (spoed) wordt meer bij een hogere snelheid en gelijkblijvend max toerental.

Wil je meer trekkracht dan wil je meer diameter. wordt dan "breed aan het toestel getrokken". Stel je voor dat je 4 in plaats van 1 paard voor een koets spant. De paarden kunnen niet harder lopen maar de 3 pk extra leveren meer trekkracht.
Dat is meteen ook wat een extra blad aan je prop doet. dus een drieblad heeft een ander denkkbeeldig volume dan de twee blad. (daarom zeggen ze ook dat je van een 20x 8 2 blad naar bijv een 19 x 8 3 blad moet voor hetzelfde resultaat)

terug naar je cylinder vorm; als je de dia vergroot, moet de spoed weer omlaag omdat het volume van je denkbeeldige cylinder geijk moet blijven.

wil je en sneller en harder trekken, dan neemt het volume toe wat betekent dat je meer vermogen, dus een grotere motor nodig hebt.
 
Back
Top