Höllander am Hang Tour 2013

Ik bedoelde meer dat ik hier ook kan thermieken. Als ik op een helling sta wil ik ook door de helling gedragen worden! Heb ik nog nooit gedaan namelijk en dat lijkt me mirakels-gaaf!
 
Ik bedoelde meer dat ik hier ook kan thermieken. Als ik op een helling sta wil ik ook door de helling gedragen worden! Heb ik nog nooit gedaan namelijk en dat lijkt me mirakels-gaaf!

Is zeker waar, maar thermieken krijgt ook een heel andere dimensie als je dat op ooghoogte doet. Je ziet veel beter waar het stijgen zit.
En het krijgt nog een andere dimensie als het 100 meter onder je gebeurt en alleen een bel je nog kan redden van een lange wandeling. Bovendien is een buitenlanding ver onder je geen sinecure. Veel mensen hebben om die reden vaak een elektromotor aan boord, maar dat haalt een groot deel van de uitdaging weg.

Overigens is hellingvliegen met wind ook prima mogelijk aan de vele dijken die Nederland rijk is. Hier nog een filmpje van een paar jaar geleden:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thermieken zoals op Gerlitzen met gigantische stijgsnelheden is ook erg bijzonder, en daarna soms nog harder zakken maakt het ook weer spannend:p

Al het vliegen aan de helling heeft een extra dimensie ben ik achter gekomen, het vereist veel concentratie en overzicht.
Eerst goed kijken en een plan klaar hebben is een noodzaak, fluisterde iemand in mijn oor vorig jaar;)

groet en veel plezier mannen


Terence
 
Inderdaad Max, ik kan na een aantal weken hellingvlieg-ervaring het helemaal met je eens zijn. Mijn beeld van hellingvliegen is ook veranderd. Hellingvliegen was voor mij in harde wind bovenaan een helling staan, waarbij deze wind voor de lift zorgde. Zoiets als op Langevelderslag dus.

Inmiddels weet ik dat hellingvliegen hier in Frankrijk, maar ook in Sauerland en bv. de Wasserkuppe heel anders is. Het lijkt heel erg op 'vlaklandvliegen' met een startlijn, alleen begin je al op hoogte en vlieg je onder je op zoek naar thermiek. En dat is veel leuker :)
Een motortje voor die keren dat je geen thermiek vindt is dan wel veilig.

De opmerking dat iets 'een leuk kistje is voor op de helling' begrijp ik dan ook niet. Een lichte f5j kist met een flinke spanwijdte (zichtbaarheid) zou voor mij nu de ideale hellingkist zijn (bv. de Adamas van Berrie), maar zou op Langevelderslag ongeschikt zijn.

Dus, een goede hellingkist bestaat niet. Dat hangt van de helling af :teacher:

Oeps, wel een beetje :offtopic: Sorry.
 
Een lichte f5j kist met een flinke spanwijdte (zichtbaarheid) zou voor mij nu de ideale hellingkist zijn (bv. de Adamas van Berrie), maar zou op Langevelderslag ongeschikt zijn.

Mmm, 6-6.5kg voor 5.5mtr spanwijdte, circa 55gram/dm^2 is toch niet echt licht??

En ongeschikt voor Langevelderslag?? Dat zullen we nog wel eens zien...
 
Laatst bewerkt:
Mmm, 6-6.5kg voor 5.5mtr spanwijdte, circa 55gram/dm^2 is toch niet echt licht??

En ongeschikt voor Langevelderslag?? Dat zullen we nog wel een zien...
55 gr/dm2 voor 5m50 - 6m00 spanwijdte, wordt door de meeste grrote RC-zwever-piloten toch als licht ervaren. Zeer licht zelfs als het om elektro gaat ....

En over landen op de Langevelderslag: tja jij bent al gewend om op een 'grote postzegel' te landen, maar Langevelderslag is een derde van dat veld, en land je hem erbuiten, dan mag je hem niet ophalen ... :schrik:

Ben benieuwd ;-)
Dirk.
 
Ik was ooit eens in Zwitserland op ik meen de 'Chasseral' alwaar ik met mijn Carrera Favorit (2-asser zonder motor) lekker heen en weer aan het steken was op een meter of tien boven waar ik stond. Tot de (lichte) stijwind op een gegeven moment wegviel en ik o.a. door de beperkte wendbaarheid van mijn kistje niet meer op voldoende hoogte terug kon komen voor de landing. Dus dan maar naar beneden met het zweet op mijn voorhoofd. Ai ai zei de Zwitser die naast mij stond en wel net op tijd binnen was en ik zag mijn kist verder cirkelen in het dal, uiteindelijk zeker 200 meter lager met een heleboel rotsen en meer van dat soort grappen. Vlak voordat ik in mijn beleving de grond zou moeten raken kreeg ik een tikje op 1 van de vleugeltippen en begon ik rap rondjes de andere kant op te draaien. Binnen 2 a 3 minuten zat ik weer op ooghoogteniveau en dit ging door tot ik niet meer hoger durfde. De Zwitser keek mij glunderend aan en zei niets maar dat was denk ik wel een van de mooiste vluchten die ik ooit heb gemaakt :)
 
Leuk deze ervaringsfeiten, zo komen we helemaal in de juiste sfeer.
Ik zal zeker ook een kist meenemen voor licht weer
Iedereen hier op het forum gaan we op de hoogte houden van onze bevindingen.
HELAAS nog EEN dagje werken en dan..................
 
En met meer wind wordt de ruimte die je nodig hebt miinder. Ik heb een tijdje geleden mijn Twin met een dikke 5 bijna 6 o9 LVS gevlogen en had bij de landing ooguit maar een paar meter uitloop nodig.
Natuurlijk is er iets meer voorbereiding nodig voordat je geland bent maar met windkracht 3 zal ik met die kist toch 2 keer nadenken voordat ik die op het duin neerzet.
 
Ik wens iedereen die morgen vertrekken om een paar dag te gaan
hellingvliegen in sauerland veel plezier en ik hoop dat iedereen
zonder schade alles weer heel thuis brengt :D
 
Bedankt, Han99

Aan de mede leden... misschien slim om ook wat literatuur in de vorm van FMT's mee te nemen. vanaf 7:00h is het donker en dan is het leuk om (na de afwas)iets te lezen/duscuseren.
Ik heb er denk ik nog enkele liggen...
 
Han bedankt ! Gaat vast goed komen .
Ik heb er vreselijk veel zin in en het enigste dat nog roet in het eten kan gooien is het weer. We moeten het beste er maar van hopen ...
En Willem , prima idee ! Pak je auto maar vol want de mijne gaat tot het dak toe vol met toestellen :-).
Voor ieder ander ... Houd dit draadje maar in de gaten want we gaan elke dag live verslag doen van:
Die Hollander am Hang Tour 2013. :-):-):-).

Groeten Paul .
 
Ik ben de auto aan het inpakken, ruimte zat, en neem ca 10 FMT's mee om te lezen ik denk dat we daar genoeg aan hebben. Als we geen reparatie's hebben kunnen we ze allemaal uitlezen :):)
Ook een 2e labtop zodat we in ieder geval zelf op onze postings kunnen reageren in het geval de thuisblijvers onze avonturen niet willen lezen :):)
 
Kerels bedankt !
Echt jammer dat jullie niet mee kunnen......... Word een leuk feestje ;-).
Volgend jaar maar mee he? Ze hebben totaal 5 grote appartementen waar je met heel veel Hollander in kunt :-).
De weersverwachting wordt met het uur beter, dus dat komt hopelijk goed zodat we elke dag omhoog kunnen.

De spullen zijn gepakt en ik ben er klaar voor :-).


Groeten,

Paul.
 
Mijn auto is vol, op weg naar Ootmarsum! Was nog even een latertje gisteren om de Multiplex Acro (Justus nogmaals bedankt voor de tekening) vliegklaar te krijgen mar het is gelukt. Ik hoop dat het gaat passen en Paul's auto...
 
Martin bedankt voor het aanpassen van de naam !

We zijn online :-)!
Vanavond volgd er meer. Er is genoeg gebeurd maar eerst even eten ..

Groeten Paul .
 
Back
Top