Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Update

.
@ Bart en Ton: Bedankt voor de input! Heb nog twee rolletjes van die Tesa-tape en ga `t daar op deze kist weer mee proberen. Voor een volgende kist onthoud ik jullie tips!

@ Wilco: Thanks! :D

Update

De hele Moth licht geschuurd en een tweede laag grijs op de Moth geschilderd. Wanneer deze droog is kan de tweede en laatste laag groen op de romp geschilderd worden:

full


Daarna de belettering schilderen. Ik heb deze foto`s, om de plaatsing en grootte van de te belettering te bepalen, van de full-size G-AGHY gevonden op internet:

Rechter aanzicht:

full


Linker aanzicht:

full


"Boven" aanzicht:

full


"Onder" aanzicht:

full


Schuin achter aanzicht:

full


Het 'De Havilland' logo welke op beide zijden van de romp moet komen:

full


Het 'De Havilland' logo welke op elke vleugelstrut moet komen:

full


Ga me eens verdiepen in het zelf maken van decals oid om de logo`s te kunnen maken.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ramses ,

Ik ben benieuw naar hoe je het gaat doen met de decals :) Het zou ook mogelijk moeten zijn met de tekensoftware welke ik gebruik ( rhino ) maar ik heb nog niet ontdenkt hoe ik het programma gekleurde vlakken kan laten printen. Als jer er iets aan hebt zou ik evt wel een vector bestand DXF , pdf van de logo's kunnen tekenen voor je.

Mvg,

Bart
 
Ik heb voor een klant een aantal modellen gemaakt.
Deze moesten ook voorzien zijn van een logo.
Ik had er 400 nodig.
Deze heb ik op transparante transferfolie geprint . Vervolgens met met blanke lak van Duplicolor gespoten.

Na het uitsnijden op de modellen aangebracht en nog eens blanke lak aangebracht.

Dat is prima gegaan.

Ton
 
.
@ Bart: Bedankt voor het voorstel man, erg aardig! Ik maak er alleen geen gebruik van omdat ikzelf ook met CAD-programma`s en Adobe PS of AI werk, gaat wel lukken.
@ Ton: Heb verscheidene tutorials gevonden op `t internet, inderdaad met vergelijkbare manieren als je beschrijft. Ik ga eens opzoek naar dat transfer papier voor de printer.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Foto`s bouwdraadje

.
Even een update betreffende verdwenen foto`s uit dit bouwdraadje en ook uit mijn andere bouwdraadjes... :mad: Veel bouwfoto`s had ik op een server van een bedrijf gestald welke nu failliet is. Veel fotoverwijzingen in mijn bouwdraadjes verwijzen dus naar die server en nu staan er heel veel rode kruisjes in mijn bouwdraadjes. Ik ga uitzoeken hoe dit op te lossen, later meer.


Pfffffff wat een werk, maar alle (ruim 1400!) foto`s in de volgende bouwdraadjes zijn eindelijk weer zichtbaar:

Gloster Gladiator

Tiger Moth

Chipmunk T.10

Bücker Student

Messerschmitt Bf-109G

Savoia S.13

AirCombat Hellcatje

Pilotenpop Tutorial

Twee dagen mee bezig geweest en nu weer verder met de Moth!


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Update

.
Een tussenstand van het schilderwerk, het grijs en groen zit er nu in twee lagen op. Wat kleine plekjes bijwerken en dan beginnen met het fijne schilderwerk, de scharniertjes, buisjes, lijstjes, etc, etc. Leuk werk!

Zo staat ze er nu bij, het groen is er een paar uur geleden opgeschilderd en is nog niet droog:

full


Het leren stootkussen ligt er en nog los (en scheef) op.

full


full


Het laatste "te bouwen" voor deze Moth zijn nu de twee cockpitraampjes.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Was gezellig Femmo en bedankt voor je enthousiasme!

Dank je Kim! Nope, de Moth is bestemd voor ontspannen rondpruttelen. Maar ik ga hierna komende winter verder met m`n Chippy en die neem ik denk ik wel een keer mee.

Net nog even de tweede stootkussen bekleedt met leer en de twee stootkussens op hun plek gelijmd. Er zitten nog vier klemmetjes op tijdens het drogen, mogen er morgen vanaf:

full


Ik ben tevreden met de combinatie van de kleuren van het leer, de cockpitpaneeltjes en het groen en grijs. Altijd een beetje een gok als je op kleuren van foto`s van je beeldscherm afgaat.
Zoals je kan zien in de foto`s bovenaan deze pagina van de full-size G-AGHY zijn op geen enkele foto`s de kleuren gelijk. Onder andere achtergrondkleur, belichting, contrast, verzadiging, kleurcorrecties, white-balance, etc, etc, zijn allemaal factoren tijdens het schieten van de foto wat de uiteindelijke kleuren bepaald, vandaar dat er bijna geen een gelijk is.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Amazing work Ramses :worship: :yes:
Heel fraai gedaan.
Ontspannen rondpruttelen zal hij zeker goed doen, hij zou ook niet misstaan op schaalwedstrijden gezien de details welke je hebt aangebracht.

Prachtige vlieger!

Groeten, Ralf
 
He He Na een maand geband door een bootjes bouwer, kan ik antwoorden op dit draadje.
Ziet er gelikt uit, nu nog even wedderen en dan is tie helemaal goed en zie ik je wel op een of ander treffe met de Moth.
 
He He Na een maand geband door een bootjes bouwer, kan ik antwoorden op dit draadje.
Ziet er gelikt uit, nu nog even wedderen en dan is tie helemaal goed en zie ik je wel op een of ander treffe met de Moth.

welkom terug ;)

weatheren, tsja hij is in het echt ook zo netjes....:shock:
 
Historie

.
@ Ralf en Vliegman bedankt! En Femmo heeft gelijk, de full-size G-AGHY is helaas altijd helemaal spik en span. Ik hou ervan kisten flink te weatheren, maar moet me nu bij de G-AGHY inhouden ;)

_______________________________________________

Ik vind zoals velen hier de historie van de full-size versie welke je in schaal aan het bouwen bent altijd leuk om te weten en zoek zoveel mogelijk informatie daarvan bij elkaar. Van de G-AGHY heb ik veel foto`s maar weinig tekst kunnen vinden:

DH.82A%20Tiger%20Moth,%20G-APAP,%20R-5136.jpg

ander serienummer maar zelfde RAF kleurenschema

De orginele De Havilland DH-82A Tiger Moth "G-AGHY" is gebouwd in 1939 en had serienummer 82292. Ze deed dienst bij de RAF (camouflage kleuren) tijdens de tweede wereldoorlog en na uit dienst te zijn ontslagen heeft ze de civiele registratie G-AGHY gekregen.
De G-AGHY is nu eigendom van Paul Groves, is geschilderd in grijs/groen en vliegt regelmatig vanaf Lee-on-Solent Airfield. Dat vliegveld heeft vier Tiger Moth`s staan, maar de G-AGHY is de enige daarvan welke regelmatig het luchtruim kiest.

Een oude dame dus van 74 jaar oud die anno 2013 nog regelmatig haar vluchtjes maakt!

full


_______________________________________________

Maar mijn kleine TC Tiger Moth heeft ook een behoorlijke historie:

Deze Toni Clark Tiger Moth schaal 1/4.8 is gebouwd door Henk van den Heuvel (vader van Pascal) en was klaar voor de maiden in 1983. De kleuren van de Moth waren als in de KLU, een gele Tiger, en de motor was een 10cc met vertraging.
In 1985 heeft de Moth een harde kraak gehad en is ze doorverkocht. Ze werd in 1995 bij toeval weer aangetroffen tijdens gastvliegen door clubleden van Pascal bij een andere club. De Moth was gerepareerd en werd te koop aangeboden. Ze had toen donkere R.A.F camouflage met een gele onderzijde (net als de full-size G-AGHY)!
Een clublid van Pascal heeft haar dus in 1995 gekocht en in 2001 heeft Pascal haar weer overgekocht van dat clublid. Ze was toen inmiddels in slechte staat. Op de tekeningen die hij bij de Moth kreeg stond de datum van aankoop en de naam Henk van den Heuvel

full


In 2011 heb ik de Moth van Pascal overgenomen. En nu, precies 30 jaar na haar eerste maiden is ze er bijna weer klaar voor,.. en deze keer als G-AGHY

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
De cockpitraampjes gemaakt. Linksonder op de foto het oude raampje van Toni Clark, maar die is na 30 jaar niet helemaal helder en schoon meer ;) Daarnaast een papieren malletje en de twee nieuwe raampjes in aanbouw:

full


Van aluminiumtape het frame gemaakt:

full


Van 0.3mm aluminiumplaat het frame afgemaakt:

full


Vastgelijmd en druppeltjes PVAc als schroeven:

full


Even los op de romp gezet:

full


Verder met het fijne schilderwerk en heel licht weatheren

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
@ Ton: Ik zit inderdaad eindelijk weer lekker in een bouwflow! Slaap,.... wat was dat ook alweer? ;)
@ Kim: Ik heb plaatjes aluminium van verschillende diktes bij CIVO Design in Eindhoven (in de witte Dame) gekocht. 0.2 0.3 en 0.4mm als ik me niet vergis. Een winkel voor kunst en design, echt heel veel te krijgen, zelfs meer en vooral beter balsahout dan bij de lokale modelbouwwinkel. Niet in de buurt voor je, maar misschien heb je een vergelijkbare winkel in de buurt?

Als ik aan het bouwen ben schiet ik tussendoor zo af en toe een foto voor dit draadje. De camera heb ik dan op "automaat" staan omdat ik geen zin heb om belichting, wb, sluitertijd, etc in te stellen. Om die reden zijn door de verlichting op mijn bouwkamer bijna alle foto`s automatisch met flits geschoten. Dat geeft een wat minder realistisch beeld en door de flits verdwijnen bijvoorbeeld kleine oppervlakte details welke zonder flits goed zichtbaar zijn.

Ik heb net ff twee foto`s gemaakt zonder flits, verlicht door een enkele spot aan de achterzijde van de romp. Hierdoor krijgt al het relief lange schaduwen op de romp en wordt nog meer zichtbaar dan je lief is (ook alle oneffenheden ;)). Geeft wel een realistischer beeld dan voorgaande flitsfoto`s qua sfeer:

full


full


Het beste is natuurlijk buiten bij daglicht foto`s maken, maar wil ik haar eerst helemaal 'klaar in de lak' hebben

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er erg mooi uit Ramses , al het detail laat brengt de kist echt tot leven.

Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt:
Back
Top