Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
. Even een update betreffende de verdwenen foto`s uit dit bouwdraadje en ook uit mijn andere bouwdraadjes. Bijna alle bouwverslag foto`s had ik op een server van een bedrijf gestald welke nu failliet en uit de lucht is... De fotoverwijzingen in mijn bouwdraadjes verwijzen naar die server en nu staan er dus allemaal rode kruisjes in mijn bouwdraadjes. Ik ga uitzoeken hoe dit op te lossen, later meer.
Toegegeven,... Femmo heeft me hier veel eerder al meerdere malen voor gewaarschuwd maar ik was eigenwijs en een beetje naïef
Groeten, Ramses
[EDIT 2 okt]Fotolinkjes werken weer en alle foto`s zijn weer zichtbaar!
.
De mini Savoia S.13 is na de crash weer vliegklaar en de Bücker Student is ook klaar op alleen de blanke 2-K eindlaag na, nu dan de Toni Clark Tiger Moth afmaken.
.
De instrumentenpaneeltjes welke ik eerder voor deze Tiger Moth had gemaakt waren voor de NAVY-versie van de DH-82A en net als het orgineel geheel zwart:
Deze paneeltjes heb ik weggegeven omdat ik ze dus niet kan gebruiken en zitten nu in 'Bramman' zijn Bucker Student.
Halverwege dit draadje heb ik gekozen voor een civiele Tiger Moth versie ipv de NAVY-versie, met de registratie G-AGHY. Deze G-AGHY heeft gelakte houtkleurige paneeltjes met licht grijs kompas en andere instrumenten:
Heb van de G-AGHY alleen bovenstaande foto van de instrumentenpanelen en heb ze geprobeerd na te bootsen aan de hand van deze foto en m`n malletjes/instrumentjes van de vorige zwarte versie.
.
Twee paneeltjes van medium balsa gemaakt en twee nieuwe kompashouders op lithoplaat afgetekend. De balsa paneeltjes met een mengsel van spanlak met een druppeltje bruine Humbrol er doorheen gelakt:
De kompashouders:
De instrumenten uit de foto geknipt en met epoxy op een transarant plastic velletje gelijmd en alle lucht er met een roller tussenuit gerold:
Resultaat, de glaasjes voor over de instrumenten:
Op het plastic velletje diverse rubberen ringetjes met epoxy gelijmd als instrumentenranden:
De instrumentjes uitgeknipt en de hoofddelen voor de paneeltjes bij elkaar:
In elkaar gelijmd:
De kompassen van de nozzles van spuitbussen en zwart styreen gemaakt:
De schroeven van de instrumenten gesimuleerd met een mengseltje van witte houtlijm en een druppeltje zwarte Humbrol en aangebracht met een injectienaald:
.
Bedankt voor de fijne reacties heren, dat motiveert!
Door de switch van NAVY-Moth naar civiele-Moth moesten niet alleen de eerder gemaakte instrumentenpaneeltjes opnieuw, maar kloppen ook de eerder gemaakte achterdeurtjes niet meer. Deze had ik schuin gemaakt als op tekening staat en zoals op de meeste Tiger Moths te vinden is:
Maar de G-AGHY heeft rechte achterdeurtjes, ipv de standaard deurtjes met een schuine achterzijde:
In de eerder gemaakte deurtjes zat ook een rib die er bij de echte niet zit. Dus vier nieuwe deurtjes gemaakt naar voorbeeld van de G-AGHY:
Nu wachten tot de lichtgroene verf droog is en dan de binnenzijde waar nodig met mat-zwart schilderen. Dan kunnen de cockpits afgemaakt worden met wat details.
.
Het leer op papieren malletjes gelijmd en uitgeknipt. Met potlood lijntjes afgetekend voor de stiknaden:
... en toen voor het eerst met een naaimachine gewerkt Uitleg van m`n moeder gekregen en wat geprobeerd op een afvalstukje leer. Daarna de achterwandjes van de witte stiknaden voorzien:
Het achterste paneeltje had ik het eerste geprobeerd en die is minder mooi gelukt dan het voorste paneeltje, al doende leert men. In de achterste cockpit komt een pilootje te zitten dus zie je toch niet zoveel van de achterwand:
De einddraadjes omgevouwen en vastgelijmd met secondenlijm op de achterkant:
Zo blijf je wel bezig.
Als je iedere keer een ander voorbeeld ziet.
Gaat er god uitzien.Het voornaamste is dat er je plezier in hebt. En op de foto te zien heb je dat.
.
@ Ton:
@ Bart: Die paneeltjes zijn retestrak zeg! Maar een beetje weatheren kan geen kwaad, ze zien er wel een beetje plastic uit
Update:
De cockpitpaneeltjes op z`n plek gelijmd en het luik achter de cockpit afgemaakt. Wel nog de sluitinkjes voor het luik afmaken en kleine scharniertjes en sluitinkjes voor de cockpitdeurtjes maken:
De piloot welke ik voor de 1/5 Bf-109G heb past eigenlijk perfect in de Moth en ziet er wel fraai uit. Wanneer ik tzt met de Bf-109 verder ga komt daar dus een andere "Gunther" in. Dit zijn mooie en erg goedkope pilootjes te koop bij HK, geschilderd en al. Wel jammer dat deze "Gunther" het duitse-kruis om z`n nek heeft hangen, die moet er dus nog even af
Voor de motivatie Gunther (vanaf nu dus Tommy ) even in 'the office' gezet. De lederen achterwanden een stootkussens zitten er nog los op:
.
Wat aan het klooien met kleinere details voor in de cockpit. Deze kist is sportschaal dus het komt niet zo nauw allemaal. Niks meten en uittekenen, maar lekker snel op het oog van foto`s namaken. Ik voeg wel zoveel mogelijk detail toe want dan komt de kist een beetje tot leven. Het gaat om de sfeer, niet de nauwkeurigheid. "Practical Scale" zoals Toni Clark het noemt!
Van wat lithoplaat, glaskopspelden, ringetjes en moertjes dit gemaakt:
In elkaar gelijmd en twee boogjes geknipt uit lithoplaat en ingeboord:
Wat nieuwe onderdeeltjes geknipt:
Om ze samen te voegen gebruik ik secondenlijm en tangetjes uit de operatiekamer van een ziekenhuis. Dat zijn heel erg sterke en handige tangetjes welke je kan laten klemmen en loslaten in een beweging met je duim. Je kan ze dus ook even laten zitten als een lijmklem:
Kleurtje erop, klaar om in de cockpit gelijmd en "aangesloten" te worden: