Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

Mooi de foto's van de moth, hij heeft wel een wasbeurtje nodig.
Was tie bij jullie voor het inbouwen van een auto piloot:):)

En Rames de jouwe ziet er mooi uit, hij heeft al aardig wat achter zijn kiezen gehad
Voor zijn leeftijd.

.

@ Kim: Ik heb plaatjes aluminium van verschillende diktes bij CIVO Design in Eindhoven (in de witte Dame) gekocht. 0.2 0.3 en 0.4mm als ik me niet vergis. Een winkel voor kunst en design, echt heel veel te krijgen, zelfs meer en vooral beter balsahout dan bij de lokale modelbouwwinkel. Niet in de buurt voor je, maar misschien heb je een vergelijkbare winkel in de buurt?

Dat juist heel goed; ik werk in Eindhoven :D
Bedankt!!!

Update

.
Bedankt heren voor de reacties! :D En da`s een mooie Moth Eric met gaaf kleurenschema!

Kwam op internet een 'nieuwe' foto tegen van de inmiddels 74 jaar oude G-AGHY in volle vlucht:

full

Update

De 'G' op het richtingroer geschilderd en begonnen met het afplakken van de belettering op de rechterkant van de romp:

full

full

full

Als alle letters geschilderd zijn nog wat plekjes bijwerken

full

full

Verder met de rest van de letters

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
.
jaja Femmo, het einde van de restauratie komt eindelijk in zicht! :D

Alleen is dit afplakken/snijden/schilderen/weatheren een flink tijdrovend klusje en ik ben pas net begonnen met de eerste letters op de romp. Morgen misschien verder met de belettering van de andere zijde van de romp.

Ik heb in dit draadje een aantal keren over de definitieven uitvoering getwijfeld, maar ga nu echt voor de G-AGHY... no way back ;). Ik vind haar in deze uitvoering en kleuren een prachtige Moth en ben blij dat ik uiteindelijk (mede door invloed van Femmo) voor deze uitvoering gekozen heb, ondanks de nodige extra modificaties naar deze versie tijdens de restauratie.

full

Motorkap en cockpitraampjes er weer even los opgezet ter motivatie voor me om morgen weer verder te gaan met het afplakken en uitsnijden van de letters - wel door de afplakband en niet door de bekleding :hammer:... niet m`n meest favoriete klus, maar wel 'rewarding' als het eenmaal gedaan is...

De motorkapdeuren moeten nog de groene afronding krijgen en de scharnierpennen van de motorkap moeten natuurlijk nog afgekort

full

full

full

full

De full-size G-AGHY lijkt op foto`s altijd 'spik en span' en net in de lak gezet, maar ik ga mijn G-AGHY toch wat weatheren, ze is nu te 'clean'

Groeten, Ramses

Chique!
Wel een heel karwei op op die manier de letters af te plakken, is een rolletje low-tac frisk film niet veel makkelijker?

.
Dank je Wouter!
Ik heb zelf niet zo`n goede ervaring met low-tack frisketfilm en gebruik daarom liever deze tape. De low-tack frisketfilm gaat niet strak over de randjes van bijvoorbeeld de ribstiching en dan loopt de verf overal steeds onder die randjes.
Flink omslachtig op deze manier inderdaad, maar de verf loopt nu nergens onder de tape.

Groeten, Ramses

Update

.
De belettering aan de andere zijde van de romp geschilderd en verder gegaan met de ondervleugel. De aileronscharnieren vastgelijmd met epoxy in de ailerons en de ondervleugel en daarna de ailerons aangesloten:

full

full

Begonnen met het afplakken van de belettering op de ondervleugel:

full

full

en het resultaat:

full

full

full

Verder met de belettering van de bovenvleugels

Groeten, Ramses

wouwwww Ramses prachtig zoals altijd!!

Wat voor tape gebruik je hier dan?
Ziet er strak uit die randen zo wil ik dat ook.....

Hoi Edwin, ik gebruik voor de belettering "TESA blauw":

full

@ Bart: bedankt! :D

Groeten, Ramses

Update

.
Het schilderen van de belettering is klaar en in deze heerlijke nazomer zon wat foto`s buiten gemaakt. Op deze foto`s zijn de kleuren ook realistischer dan de foto`s met flits op de hobbykamer geschoten:

full

De laatste dingen die nog gedaan moeten worden zijn:
  • het afmaken van de motorkap
  • het maken van nieuwe vleugelstruts en de verspanning
  • schilderwerk bijwerken en de Moth weatheren
  • de gehele Moth in de transparante 2K-lak zetten
  • ...... VLIEGEN!!
    full
Best een beetje trots:

full

Wat foto`s in de nazomer zon:

full

full

full

full

full

full

full

full

Groeten, Ramses

Als je een neutrale achtergrond zou nemen zie je niet dat het een model is.
Model is zeer goed geslaagd.
Ik ken het voorbeeld niet , maar ik zou hem wel wat ouder en gebruikt maken.

Op naar de chip.

Ton

Mag ik haar weer terug kopen?

Mooi ramses je zorgt goed voor het mothje ben trots dat jij haar hebt overgenomen
Je geeft haar een waardig 5e leven

Goed bezig ik zie jullie volgend jaar wel op de 4e editie van de stampe en oldtimer flyin.

Groetjes pascal

.
@ Sieb en Ton: Bedankt! :D Ton, het orgineel ziet er op foto`s altijd erg netjes en weinig versleten/gebruikt uit. Ik vind dat er op het model te "clean" uitzien en ga ook zeker de Moth nog weatheren.
@ Henri: Dank je :D , maar de Moth is niet voor wedstrijden bedoeld. Lekker ontspannen rondtuffen met deze 30 jaar oude dame en wellicht wat milde kunstvlucht net als het 74 jaar oude voorbeeld, meer niet. M`n Chippy na deze Moth wordt een eventuele kandidaat voor de sportschaal klasse.
@ Pascal: Dank je! Ze is het waard om lekker verder rond te pruttelen. Hoop zeker de Moth op de 4e editie van de Stampe en Oldtimer Flyin te kunnen vliegen!

Deze foto van het orgineel kwam ik net nog tegen op internet:

full

en deze had ik al eerder geplaatst maar ik vind `m zo mooi, hierbij nogmaals:

full

Duurt nog even voor ik (hopelijk) zulke foto`s van mijn G-AGHY kan maken. Verder met het afwerken

Groeten, Ramses

Back