Algemeen electro sleepmeeting draadje

Wel stoer, single-stick sleper op de ene knuppel, single-stick zwever op de ander.......dát is multitasken!
 
Ik kwam naar aanleiding van een vooraankondiging in de FMT dit model tegen, lijkt me een erg leuke kist om te bouwen. Mooie moderne bouwwijze maar retro uiterlijk. Ik vind het er leuk uitzien. Standaard uitgerust met forse flaps. Moet op 6S te vliegen zijn, met 1500W moet je tot 5 kg kunnen slepen. Ik zal de man eens een mail sturen hoe groot de prop kan zijn op dit model. Ook altijd leuk om te kijken hoe op zo'n mail wordt gereageerd, is voor mij een goede indicatie van de service van zo'n toko.

Ik heb niet zoveel ervaring met motormodellen. Is 6,5 kg voor een kist met 206 cm spanwijdte veel?

Het gewicht van de sleper is belangrijk als je een beperkt vermogen hebt.
Mijn graupner electro kadett 2400 is uitgerust met zo'n setup (6s, 1500w, 20x8 prop, 370kv 400gr motor).
Met zijn 2,4m weegt hij maar 5kg vliegklaar incl 6s6000 batterij.
Aan 125w/kg zoals Gerben mij doorgaf kan de combo totaal 12kg aan en schiet er 7kg over voor de zwever omwille van mijn laag slepergewicht.
Licht bouwen is de boodschap als je er het maximum uit wil halen.

4
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Frank, ik denk dat je romp behoorlijk verstevigd moet worden anders scheurt de sleepkoppeling eruit.
In principe vliegt een F3A model langzaam en neutraal dus wat vliegeigenschappen zou het moeten kunnen.
Het is alleen zonde van het model.

GJ
 
En een F3A aandrijving is niet volgas-vast, dan moet er een iets kleiner propje op (naar +-2.5kw).

Gerben
 
Ik zou het het liefst bij 6S houden, dat kan ik nog goed laden met mijn huidige laders en voeding, voor meer dan 6S moet ik weer andere spullen gaan kopen.
Als ik even reken dat ik die Merlin met mijn Ka-7 naar boven zou willen brengen, dan kom ik op een totaal gewicht van ca 12 kg.

Ergens op RC network las ik nog iets anders hierover. Tot nu toe slechts weinig besproken, maar het is natuurlijk leuk als de motor een beetje hulp krijgt, om de sleepkist de lucht in te krijgen :rolleyes:
Dit in de vorm van "liftgevend" vleugelprofiel ! Zo had daar iemand een sleepkist gebouwd, met het HQA 2,5/15 profiel !! Maar ook wanneer je die grote RANS, sleepkist, van Pfister goed bekijkt, zie je dat die mijnheer, ook niet een standaard symmetrisch profiel gebruikt heeft .....
 
Met dat idee loop ik te spelen Arno. Een super efficiente-sleper, met een profiel wat minimale weerstand en maximale lift heeft bij 40-80kmh, een aerodynamische romp en een zo laag mogelijk gewicht.
Vele jaren geleden heeft een groep Duitsers een e-sleper gebouwd op basis van een asw-achtige romp en zwevervleugels, dat zag er goed uit. Toen nog op NiCd's, maar de prestaties waren toen al goed. Zoiets lijkt me een leuke volgende stap na de Rascal..

Gerben
 
Even stiekem hier een linkje plaatsen van de zwever die ik aan het verbouwen ben.
Als hij klaar is kan je hem slepen Gerben.;)
[198008] ask-18-van-roke

Maar dat duurt nog wel even.

Met welke kalenders moeten we rekening houden wat data betreft?
Als iedereen die graag op een meeting wil vliegen maar met wedstrijden mee vliegt kunnen we zo veel mogelijk die data vermijden.

9 November - Dalfsen (uitwijk 16 November, organisator GJVO)
Midwinter - Dalfsen (slepen in de sneeuw, datum wordt bekend als er sneeuw ligt, organisator Gerben/GJVO)
April(?) - Enkhuizen/Pegasus (Organisator Ariel)
10 Mei - Vught/The Hawks (uitwijk 17 Mei, organisator MarkyB/JVE)
datum nog te bepalen - Wijk en Aalburg (organisator Bertus)
datum nog te bepalen - Berlicum (SRS) Oktober?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Logo done :)

Ik kan ze ongeveer tot dit aan maat maken, anders wordt het voor de kleine lettertjes echt te klein:

2013-10-13+13.45.39.jpg


20131013_213415


20131013_213347
 
Nou lees ik dat er als regel met 125watt per kilo wordt gerekend, met wat voor stijghoek wordt er dan gerekend? Lijkt me niet perse heel ruim toch?
 
Die 125W/kg wordt een beetje als minimum aangehouden en is inderdaad niet heel ruim. Dit getal wordt gebruikt om te kijken wat je ongeveer als maximale zwevergewicht omhoog kunt krijgen. Eea is natuurlijk ook bijvoorbeeld afhankelijk van het type zwever, bij een acro zwever heb je meer snelheid (en dus vermogen) nodig dan bij een floater van hetzelfde gewicht. Meer vermogen is natuurlijk beter. Gas terugnemen kan altijd nog, gas erbij niet altijd.
 
Voor de meeting in Vught ben ik samen met JVE op de achtergrond bezig om van alles en nogwat te regelen. Mochten er vragen zijn, laat een van ons het weten in ieder geval.
 
Nee, op 125w/kg ga je geen 60° omhoog.
Het hangt sterk van de situatie af en je moet echt je snelheid in het oog houden met die belasting.
 
Zoals Raymond en Ally al aanhalen, is dat echt een minimum. Lukt ook alleen met 2 ervaren piloten en dan nog is het niet makkelijk.
Begin je met slepen zou ik zeker 175W/kg aanhouden als minimum.

Groet,
Gerben
 
Logo done :)

Ik kan ze ongeveer tot dit aan maat maken, anders wordt het voor de kleine lettertjes echt te klein:

Bjorn, (ik krijg de puntjes niet boven de O)

Is de ondergrond waar de zwarte letters op zitten wit of doorzichtig?

anders staat het zo ehh.... Vreemd op m'n blauw/creme Toledo Special...
 
Bjorn, (ik krijg de puntjes niet boven de O)

Is de ondergrond waar de zwarte letters op zitten wit of doorzichtig?

anders staat het zo ehh.... Vreemd op m'n blauw/creme Toledo Special...

In principe kan ik elk gewenste kleur "uitsnijden", maar ik heb momenteel Wit/Zwart en Oranje.. oranje?! ja ja.. futaba fastesst logo lol..

Ik neem in iedergeval 9 november wel diversen mee, Sleep piloten hebben eerste keus ;-) ja heus!
 
Logo done :)

Ik kan ze ongeveer tot dit aan maat maken, anders wordt het voor de kleine lettertjes echt te klein:

2013-10-13+13.45.39.jpg

Echt mooi.
Misschien kan je nog iets smaller door de bovenste letters iets naar rechts te schuiven en de onderste iets naar links.
Dan kan de zwever ietsje naar rechts en de motorkist ietsje naar links.
Maar of het mooi is weet ik niet

Zal leuk staan op mijn piper denk ik echt schaal ;)
Want we moeten over schaal ook heel anders gaan denken.
Vroeger bouwde wij de 1 op 1 modellen na.
Nu gebeurd dat anders om met electro.
Dus als ik zo'n mooie sticker op mijn piper doe wil de echte het straks ook.:D
 
Echt mooi.
Misschien kan je nog iets smaller door de bovenste letters iets naar rechts te schuiven en de onderste iets naar links.
Dan kan de zwever ietsje naar rechts en de motorkist ietsje naar links.
Maar of het mooi is weet ik niet

Zal leuk staan op mijn piper denk ik echt schaal ;)
Want we moeten over schaal ook heel anders gaan denken.
Vroeger bouwde wij de 1 op 1 modellen na.
Nu gebeurd dat anders om met electro.
Dus als ik zo'n mooie sticker op mijn piper doe wil de echte het straks ook.:D

Dat schuiven had ik toevallig vanmiddag even geprobeerd, maar voor het oog/brein zag het er niet meer symetrisch uit zeg maar. hmm ff zoeken naar een shot.
 
Back
Top