Os 46 ax liner laat los

Dan heeft hij waarschijnlijk toch stof staan happen. Vandaar dat ik al enige tijd (zeker 7~8 jaar) met luchtfilters vlieg waar mogelijk, want als ik kijk hoeveel stof, troep en gras ik zelfs bij een rompheli naar binnen zuig....

Overigens, 10 liter per week als "vast verbruik" is indrukwekkend veel, en heb ik nooit gehaald, maar wel pieken van 31/2 liter per middag, en 5 liter in een mooi weekend was ook niet bepaald ongebruikelijk met lesgeven.

Nu haal ik dat niet meer, want het brandstofverbruik is drastisch naar beneden gegaan van die vonkendoosjes :D

Groet, Bert
 
Nu had jij laatst een beetje verteld hoe je vliegomgeving er uit ziet...
Dan snap ik wel dat je een filter nodig hebt..

Ik vlieg op een net grasveld bij onze club, hier stuift doorgaans vrij weinig op.
ooit 1 keer gras in de carb gehad, maar dat was ook echt eenmalig. Was nl ook meteen einde vliegdag voor die heli ;-)
was gras al niet tussen gaat zitten in zo'n carb..

bij de laatste winterinspectie was de zuiger nog helemaal brandschoon, zonder deuken. Dus geen gekke dingen opgezogen..
Maar een filter is nooit weg. Misschien als ik een keer zin heb deze winter, probeer ik s zo'n apparaat erin te krijgen..

bij de weg, 10 liter als vast verbruik?
3 liter red ik wel op sommige vliegdagen.. maar 10 in een week?
Dat red ik niet ;-)
Of mn baas moet me gaan sponsoren :mrgreen:
 
Onderschat de noodzaak van een luchtfilter niet:

Op de viertakt van mijn Bell 47 zit de carburateur boven de motor, en steekt zeg maar, achter de cockpit uit het toestel.

Da's een plek waar niet veel stof komt, en toch....

Zoals je mischien weet vang ik de olie uit het carter van dat ding op, ter controle en gewoon om de troep op te vangen vóór het de hele mechaniek onderbaggert.

Die olie is met open luchtinlaat duidelijk donkerder, en bevat (redelijk wat) bezinksel.
Zet ik daar een simpel metalen gaasfiltertje voor (dus niet eens een ingeolied schuimfilter wat nog véél meer opvangt) dan is dat zwarte bezinksel volkomen verdwenen. En dat gebeurde net zo hard op "niet-stoffige locaties"....

Ik vermoed dat dat nog niet eens zozeer zand en stof is, maar kleine insectjes, grasdeeltjes, en ander klein biologischmateriaal. Kijk ook maar naar wat er op een zomerse dag aan troep op je rotorbladen zit....

Maar dat bevat ook kalk, en andere harde deeltjes.

de enige heli's die geen luchtfilter heeft bij mij zijn de twee benzine heli's, deels omdat ik in de Cobra met geen mogelijkheid een filter in weggeknutseld krijg (5 mm tussen luchtinlaat en rompwand), en omdat ik daar niets bereik met "de vinger op de uitlaat" voor het starten. De olie die die dingen uitbraken is ook gitzwart....

Ik vermoed, dat met een luchtfilter Rene nu nog steeds met die Rossi gevlogen had (tot de drijfstang het opgegeven had....)

Groet, Bert
 
Lees net even snel in grote lijnen dit relaas door. Weer leerzaam.
Het gaat hier om de OS 46 AX II? Als ik het kopje zo zie. Wat een ellende!
Maar stof en vuil... het kan. Heel kort filter op de motor gehad. Maar het smoorde behoorlijk. Bleef ook niet goed zitten.

Motor herstellen.. kan een optie zijn... maar dan moet je zo een setje bij eBay.USA opsnorren. Dollar staat laag, maar of het rendeert?

Overigens heb ik mijn eerste 46AX uit 2005 nog steeds in goede staat, zit er na al die jaren nog behoorlijk umpf in (wordt nu wel iets minder). Lagers zijn ooit verwisseld (roest).
Bij zand in de motor (landing in de akker etc...), motor direct onder de kraan en spoelen tot je een ons weegt. En thuis direct uit elkaar, in de spoeling... (Gedaan bij elk spoortje van zandhappen...)

Mocht er een systeemfout bij OS liggen... Zoeken bij RC-Universe of RC-Groups, dat lees je direct... Zou het zo zijn... kunnen overwegen een nieuwe, oud type aan te schaffen? Er zijn nog voorraden. (US of A...)

Heb hem altijd gevlogen met Hatori resonantiepijp.
Een goede sterke stille combinatie. Prop 11x7 of 11 x 8.
Toerental zo tussen de 10.000 a 11.000. De Hatori hield de kist ook mooi schoon.
Brandstof Klotz of Coolpower. Altijd vliegplezier en promte start.
Gr Bas
 
Rare dingen heeft de kist niet meegemaakt. Geen neusstand oid, ook geen grasmaaiacties
iig, geen dingen die meer slijtage kan veroorzaken dan wat mijn (ex) instructeur met zijn 10 jaar oude motor heeft gedaan..
En die motor heeft bijna alleen bij ons op het veld gevlogen. En heeft wel een aantal baggeracties op zijn naam staan ;-)

Zodoende vermoed ik bijna dat de roestdeeltjes van het lager misschien de doodsteek voor de bus is geweest.
Al zou dat nooit mogen, zoveel kan er fysiek nooit van dat lager afkomen om dit te veroorzaken.

De bus gisteravond nog eens erg kritisch nagekeken, je ziet ook geen groeven in het ding..
niet eens een kleintje.
Maar met de vinger voel je wel de overgang tussen waar de laag wel zit, en waar niet.

Ik had toen op het veld al een beetje geconstateerd dat er waarschijnlijk een brandstofprobleem was
waarschijnlijk gebrek aan compressie, waardoor de motor te weinig brandstof binnen kreeg
hij startte nl alleen met de vinger op de inlaat..
en zelfs dat maar 1 keer, daarna niet meer.

Opnieuw opbouwen van de motor?
alleen als ik een bus en zuiger ter vervanging krijg. Lagers hadden er deze winter toch wel uitgegaan, en daar is verder geen schade door ontstaan.
Heb weinig zin om zodanig veel geld te steken in iets wat eigenlijk (voor mn gevoel) een gok is.
Mijn geluk kennende, heb ik dan net een vervangende bus die ook in 10 liter zijn coating verliest.

ff afwachten wat mn mailtjes opleveren.
 
Zelfs mijn AXje heeft wat vluchtjes met roestig lager overleefd... dus roest? denk het bijna niet... Door de motor is in de jaren menig litertje gestookt.

Brandstof... wat stookte je? Te arm gedraaid, zou ik nog kunnen bedenken.

Productiefout. Zeer voorstelbaar. Bijkans motor opsturen naar Japan! Krijg je een nieuwe toegestuurd.
Porto is minder dan een nieuwe...

Toch even RC-Group en RC-Universe uitpluizen. Anders draadje openen.
Op RC-Universe is (was altijd?) een OS vraagbaak-dienst.
Gr Bas
 
ik zal eens ff kijken op universe..

Motor heeft altijd een paar tikken rijk gestaan
Brandstof is Qmix 5% nitro
Te arm geloof ik niet echt in.. alles kan, ik sluit een fout van mezelf niet uit, maar volgens mij had ik dat toch wel moeten horen/voelen/zien
motor heeft zelfs nog nooit een deadstick landing meegemaakt..
en mn andere twee vliegtuigmotoren hebben nergens last van.
ik heb ook nog wat ervaring met helimotoren..

ik ben er persoonlijk redelijk tot erg zeker van dat te arm niet de reden is geweest.
user error kan, maar ik kan me niet verzinnen wat ik dan fout gedaan heb.
daarnaast kan ik ook niets vinden op internet... meestal vind je daar genoeg gevolgen en oorzaken.
in dit geval zie je eigenlijk nergens user errors staan.
Heb ik wel op nieuwe ax'en gezocht.. niet op 2e hands en oude motoren..

Nu heb ik wel begrepen dat een ax die heel blijft, ook jaren lang goed blijft lopen.
en een foute ax meld zichzelf redelijk vlot... In liters gezien dan
 
Beziet... OS 46 AX OS 46FXi en OS 46FX

full


Jij hebt een 46 AX II. Dat is een andere motor.
Nieuw ontwerp en wellicht ook andere productiefacititeiten...
wie zegt dat er niet een run cilinderbussen verkeerd is gelopen? :rolleyes:

Ik kan me niet voorstellen dat je de motor mishandeld hebt. Ik heb wel een FX bijna naar z'n gootje geholpen door verkeerde brandstof. Maar de signalen waren daar. Gloeipluggen die maar twee vluchten meegingen. Duur seizoen zo!
Moet die motor weer eens testen op betrouwbaarheid...

Eerste generatie 46 AX is een fijne motor. Tref je met regelmaat voor nette prijzen in de USA op eBay.

Staat niet veel op RC-Universe. Wel een liner van een AX 46... coating ook losgelaten. Wordt ook aangegeven dat er 'dirt' is gehapt. Schiet je niks mee op...

Je kan ook eens navraag doen bij Just Engines voor een nieuw setje? Wellicht ook voor de AXII?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij ons op de club is ook de nieuwe .46AC II al in de prak gelopen coating uit de cilinder gelopen deze motor had nog geen 10 draaiuren, brandstof met carbolin olie.
 
Bij ons stikt het van die 46AX-jes en ik kan mij niet herinneren dat iemand een de laatste jaren een liner probleem heeft gehad.
Gros draait Aerosave, maar daar ligt het dus niet aan :-)
 
Ik heb een antwoord binnen..

Blijkt dat de nikasil laag vaak loslaat door het te heet worden van de motor, of als de motor te weinig smering krijgt.

te heet lijkt me vrij sterk in dit geval. Of hij moet in de lucht gekke dingen gedaan hebben, maar op de grond met de 2 sec regel was het goed (spuugie en 2 tellen kop aanraken)
en op de grond wordt hij heter, lijkt me.

of toch de brandstof niet in orde..
Apart dat de heli wel goed draait op de 15% nitro versie. nu is dat een ringed motor, is ook weer anders..
mn os 46 LA en mn ASP 15cc tweetakt draaien tot nu toe nog steeds zonder enig probleem. en de LA heeft ook wel een paar liter weg ondertussen, de ASP trouwens ook

Blijft in mijn ogen bijzonder.
Doorgaans zie je bij dergelijke extreme hittes toch ook wel verkleuringen op de bus en zuiger?

Dus stel, de bus was goed
zijn het mijn kunsten of de brandstof..
mijn kunsten kunnen altijd niet goed zijn, maar dan hadden de andere motoren toch ook wel last gehad..
 
En wie heeft jou dat wijsgemaakt ? Volgens mij zit er helemaal geen nikasil wand in een modelmotor. Wel chroom. En dan nog, komt deze niet los bij oververhitting. Want dan had je namelijk allang een vastvretertje (klemmertje) gehad bij de uitlaatpoort.
 
Nikasil zal er inderdaad niet inzitten, en Rene heeft gelijk: een oververhitting treedt eigenlijk nooit op bóven de uitlaatpoort.

Groet, Bert
 
Mij kun je alles wijsmaken wat er wel en niet in zo'n wand zit..
Het is hard, en het glimt: zal wel iets van ijzer zijn.
al moet ik zeggen dat dit probleempje me wel erg veel leert over zo'n motor

ik had de shop zowieso al een mailtje gestuurd dat het me best mogelijk lijkt dat zoiets gebeurt wanneer een motor langdurig te arm draait.
Maar dat is bij mij absoluut niet aan de hand, daar ben ik eigenlijk best zeker van.

maar ach.
misschien graupner eens rechtstreeks contacten, of de japanners zelf.
om daar nou zomaar een doos vol onderdelen naartoe te sturen..

Trouwens..
is iemand wel eens opgevallen, dat sinds allerlei bedrijven hun site vernieuwen eigenlijk alle contactgegevens verdwijnen?
Mailadressen zijn echt slecht te vinden, postadressen zijn soms onmogelijk te vinden..
 
maar ach.
misschien graupner eens rechtstreeks contacten, of de japanners zelf.
om daar nou zomaar een doos vol onderdelen naartoe te sturen..

Ik zou het zeker doen, en dan wel naar de Japanners. Ze hebben jou een kulverhaal opgehangen en dat moet je niet pikken.
 
Eens kijken of die gasten een mailadres hebben ;-)

edit: zowaar!
er staat er 1 op hun site..
 
Hoezo Japan ??
Mijn OS .46 AX II komt helemaal niet uit Japan maar uit China staat zelfs op de orginele verpakking waarin de motor is geleverd.
 
Is alles tegenwoording niet "made in china " :mrgreen:
Is OS chinees? ben af en toe het overzicht een beetje kwijt tussen wat chinees en japans is..
 
En wie heeft jou dat wijsgemaakt ? Volgens mij zit er helemaal geen nikasil wand in een modelmotor. Wel chroom. En dan nog, komt deze niet los bij oververhitting. Want dan had je namelijk allang een vastvretertje (klemmertje) gehad bij de uitlaatpoort.

Volgens OS zit er wel nikasil in... Althans; een nikkel/legering. nikasil mogen ze niet zeggen omdat dat een merknaam is, een van de bekendste nikasil reperateurs van Nederland heeft zo weer een andere merknaam voor zijn product bedacht. Procedé blijft echter gelijk, siliciumcarbide lost op in nikkel en samen slaat dat mooi neer op metaal. (Ongeveer;))
een oververhitting treedt eigenlijk nooit op bóven de uitlaatpoort.
Groet, Bert
Als ervaringsdeskundige (wel met iets grotere tweetakten in een andere toepassing) kan ik vertellen dat vastlopers door oververhitting bijna altijd bij de uitlaatpoort en daarboven zitten. De motor waar het hierover gaat heeft niet vastgezeten, hooguit geklemd. De sporen op de zuiger lijken daarop te wijzen.
Groeten,
Sam.
 
Back
Top