Bell 47 G III

gain instelling ??? start

Ik heb mijn filmpjes nog een keer gekeken:

>>> bij hover gaat de start hen en weer,
>>> bij sturen van het hek, draait de heli helemaal gelijkmatig rond,
>>> stop ik met sturen, begint die weer te "pendelen"

ik heb probeert, die stuurstang zo goed mogelijk te verbouwen,
wel is dat ding heel lang en 3 keer gelagerd
en moet nog een keer omgelenkt worden,
maar volgens mij gaat die licht,
en ik heb sterke 9206 futaba servos (analoog)

is het nu de gain,
of zijn het de analogen servos
(op de trainer zijn ook analoge servos,
en dat gaat best, maar da heb ik een Gyro van een micro-heli,
die heel snel reageert)

Mijn vraag nog eens:
is het systeem te draag en moet ik misschien digitaal servo gebruiken,
of is het systeem (gain) overstuur, dat ik deze reactie krijg ??

Ik weet, ik heb die vraag al eerder gesteld,
maar ik kom nog niet uit,
alle ideeën welkom

Groet, Uwe
 
Is het echt pendelen (als de slinger van een klok in een vast ritme heen en weer slaan)?

Meestal wijst dat op wrijving in de aansturing, en anders staat vermoedelijk de gain te hoog, tenminste als je in rate mode vliegt.
Een ander ding kan zijn, dat de gain "mechanisch" te hoog staat, m.a.w. dat de servo hevel te lang is.

Controleer ook of de aansturing niet veert (dus dat bij kleine stuurbewegingen de servo wel beweegt, maar de hekrotor niet, omdat de stuurstang wat buigt of strekt).

Grote schaalheli's hebben in rate mode maar heel weinig nodig qua staart stabilisatie (die Bell van jou moet ook zonder gyro gewoon goed te vliegen zijn) maar wat wel van levensbelang is bij grote heli's met rate gyro (of handmatig vliegend), is dat de pitch/tail mixer correct is ingesteld.

En aangezien je meestal véél meer met je pitch doet dan je zelf in de gaten hebt, is in rate mode een onrustige staart (dus niet een regelmatig heen en weer bewegende, maar een onregelmatige en onrustige beweging) bijna altijd het gevolg van dat de pitch/tail mixer, ook wel REVO genoemd, niet correct ingesteld is.

En inderdaad gaat bij grote heli's bij alle drie de afwijkingen gewoon regelmatig rond, zodra je een pirouette stuurt, maar word onrustig zodra je de staart stilhangt

Groet, Bert
 
Thanks Bert,

de stuurstang zit gelagerd in 3 of 4 van die dingen,
en aan de achterkant woord deze omgelenkt met een hendel
dus de stuurstang moet eigentlijk goed werken,
en omdat die vroeger iets te zwaar ging, de oplossing met messing ...

full

full


het kan nu nog zijn, dat inderdaad die servoarm te lang is,
maar eerder denk ik, dat de gain veel te hoog zit,
wat bij de lange start en de analoge servo die pendel-beweging
kan veroorzaken.

En aan de REVO heb ik nooit gezeten ... ,
bij pitch gaat de staart wel gevoelig mee,
misschien ook de Revo eens veranderen ...,
kan ook zijn dat deze te veel doet ...

even nog een stuk film, war je dat goed ziet:

precies aan de begin, pitch, Revo werkt, gyro werkt omdat de heli van de grond komt, en alles in allen heb je dat, later als die vliegt, minder ...


bedankt Bert voor jou geduld en jou tips,
net toen ik dat filmpje zag, worden vele vragen al half beantwoord,
alleen hangt inderdaad alles samen .........

EDIT: gain heb ik ingestellt in de zender op 75, op de monitor vertellt die HC3 52 ...??
zou die dan toch te laag kunnen zijn ..... ik weet het niet meer

Uwe

(lijkt 'n beetje dat ik niet vliegen kan, maar dat is het zeker niet)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De pest met moderne gyro's is, dat de gain ook invloed heeft op het signaal van de REVO. Vroeger zette je gewoon de gyro uit om de Revo in te stellen, maar tegenwoordig, als je de gain verandert, MOET je ook de Revo verstellen.

Gelukkig is dat wel iets minder kritisch met de moderne gyro's, maar Uli Streich schrijft al, dat naarmate de heli groter wordt, de gyro minder belangrijk, maar de REVO juist belangrijker wordt.

Gewoon een paar verticale klims doen bij liefst zo windstil mogelijk weer (alle airspeed heeft een verdoezelende invloed, je wilt het liefst afstellen bij verticale klim en zero airspeed).

Een paar wat langere klims uitvoeren (minstens 3 sec) bij vol pitch en kijken of de staart wegdraait, idem bij "half" (dus midden tussen hoover en vol) en dan moet je al een heel eind zijn.
Dalen moet je NOOIT op deze manier ("half" of "vol" dalen met nul airspeed) doen, dat kost je een heli, dus dat gedeelte van de revo mixer moet je echt een beetje op gevoel afstellen, maar meestal kom je een heel eind als je steile korte bochten vliegt linksom en rechtsom, en dan kijken wat de staart doet als je uit de bocht rolt (want op dat moment neem je normaal gesproken pitch terug) en dan een beetje rommelen met het lage gedeelte van de Revo curve tot de staart zo neutraal mogelijk uit de bocht komt. Maar dan moet je wel weten wat je doet natuurlijk.

EDIT: als ik zo het filmpje bekijk, dan denk ik toch echt dat eerder je servohevel wat aan de lange kant is, want de beweging is maar langzaam, wat duid op een langzaam lopende servo, en juist analoge servo's lopen langzaam bij kleine servo uitslagen. De klims in het filmpje zijn te kort en te traag om iets zinnigs te zeggen over de instelling van de Revo.

Groet, Bert
 
Nouw, da ben ik een heel stukkje verder , Bert,

bij klimps doet het hek aan de begin ietsje, en dan niks meer,
dus dat is goed,
wat de servoarm betrefft,
bij het droog bekijken reageert de servo bij kleine bewegingen
al een heel eind, dus da kan wel wat waar zijn,

maar verd..... maar eerst wat weer voor om te vliegen,
wel nu even 2 dagen vrij geweest, maar geen enkele minut om te vliegen,
lastig het weer in NL !

Bedankt voor de hulp
bij 1:30 is een kleine klimp trouwens, maar niks te zien aan de staart
(trouwens moet je niet al mijn filmpjes aankijken !!)


Groet, Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
(trouwens moet je niet al mijn filmpjes aankijken !!)

Haha.... ik zit hier aan bord met een internet verbinding, die zo traag is dat ik gemiddeld een kwartier bezig ben om een filmpje van 5 minuten te kunnen zien (en dat is op de dagen dat hij er zin in heeft).

Dus als ik alle filmpjes moet gaan bekijken, ben ik nog wel even bezig....

Groet, Bert
 
En toch maar even de moeite genomen om dat laatste filmpje ook nog even te bekijken: dan zie ik ergens halverwege dat je de neus scherp naar rechts draait en dan de hekrotor loslaat. De staart "stuitert" dan bijna terug, en dat duidt toch wel op een te hoge gain van de gyro zelf, niet van de servohevel, en ook niet door wrijving of flexibiliteit in de aansturing.

Bij dit soort afmetingen moet je de gain zo ver terug draaien, dat als je de hek een zwieper geeft en dan de stick "loslaat", dat de staart dan soepel tot stilstand komt, hij mag gerust een tien tot twintig cm doorzetten, als hij maar niet "terugstuitert".

Uiteraard zal bij dergelijke lage gains de staart nooit 100% strak zijn, maar ja, dat is hij nu ook niet :D en een "losse" staart ziet er natuurlijk uit (een 1:1 piloot houdt die staart ook niet op de cm nauwkeurig op zijn plaats) maar een kwispelende staart, tsja... dat ziet er gewoon een beetje bezopen uit ;)

Groet, Bert
 
Dat is mijn vermoede ook geweest, Bert,

ik zou da gain een heel stukje terug draaien,
en dan vliegen, (da kan ik een schakelaar gebruiken b.v . gain 75 .. gain 65 schakelen),

ik voelde dat, dat de heli soms moeilijk te draaien was (pirouetten),
maar wel goed de bocht inging (met rol-servo)

Eigenlijk, wat je al eerder geschreven heeft,
moet met de REVO mix de heli bijna zonder hek-gyro te vliegen zijn (bijna).

Wij zullen het zien,
nog eens bedankt,
voor mij was het verwarrend, wat eerst doen??

gain hoog / laag
Revo aan uit hoog laag,
servoarm korter langer ...

met jou ervaring en een beetje logisch denken
zou het lukken,
ik denk wij hebben (jij hebt) de oorzaak gevonden.

Weerbericht ::::::

Groet , Uwe
 
Hey Uwe....

Die heli is niet moeilijk te draaien, maar.... hij is 2.5 meter lang!!!!

De hekrotor van een 450 draait tegen de 10.000 rpm, maar van die Bell toch echt maar iets van 4000 o.i.d, en ze hebben beide dezelfde bladhoekverstelling, maar de 450 heeft een staartboom van 45 cm ongeveer, die Bell eentje van 2 meter.

Dus nogal wiedus dat die Bell VEEL langzamer om komt, dan die 450. Daar moet je even aan wennen, en ook je vliegstijl wat op aanpassen, want het gaat allemaal gewoon niet zo vlot als je gewend bent.

Bij mij leverde dat eerst bij de Cobra (mijn eerste grote heli) op dat ik de hekrotor veel te agressief instelde, gewoon om dat ik gewend was dat als ik hekrotor gaf, dat de heli dan vlot omdraaide. Maar dat is gewoon niet zo bij die grote zware apparaten, daar moet je gewoon wat meer geduld hebben, en je staart wat kalmer instellen.

Vroeger met de mechanische tolgyro's was het simpel: eerst uitslagen instellen, daarna REVO instellen en als laatste gain.
Tegenwoordig moet je met een piezo gyro nadat je de gain ingesteld hebt, de REVO nogmaals instellen, omdat een verandering van gain ook de revocurve beinvloed. Je moet dus NIET een schakelaar gebruiken voor de gain, want die schakelaar neemt je REVO niet mee. Gewoon die gain terugschroeven tot het pendelen over is, je REVO opnieuw instellen, en er dan verder niet meer aankomen. Aan de trage staart moet je wennen, een echte Bell 47 doet geloof ik minimaal 5 seconden over een volle slag pirouette.... (meen ik in een filmpje gezien te hebben). En dat kan ook niet veel sneller, anders vliegt de piloot door de voorruit vanwege de centrifugale kracht.

Groet, Bert
 
Ha ha, leuk ... en informatief !!

Ik neem die volgorde mee naar het veld,
>>> nog eens RPM meten,
maar die moet nog goed zijn (zie je aan de staande bladen in de film = 900)
>>> Benzine 1:37,5 (niet te veel olie)
>>> gain terug draaien van 75 richting 60 en dan rate mode (was aan de begin trouwens ook 65, zag ik net, ha ha !)
>>> revo controleren en misschien nog een keer die eindpunten controleren en ggf. terug zetten
>>> en dan vliegen zo als een echte heli moet vliegen, rustig aan Uwe

bedankt Bert, hopelijk kan je zelf ook gauw weer vliegen !

Groet, Uwe
 
Hoe het met de moderne gyro's exact zit weet ik niet, maar met de oudere gyro's zoals G400 en GY401, moet je de Revo groter maken als je de gain verkleint, en andersom.

Wellicht dat dat met de hogere series anders is, maar dat moet je even in de manual bekijken.

Groet, Bert
 
Nouw, wat ik al schreef:

op het vliegveld testen,
belangrijk zou zijn, dat die acties van de hekrotor niet te groot zijn
a) door de gyro
b) door zelf sturen
..en die revo-instelling moet ik testen met klimbs (3 sec. of meer),

trouwens, weet je hoe hoog de heli is na een grote klimb van 3 tot 5 seconden,
da moet die ook weer naar beneden, phhhh

Groet , Uwe
 
Mijn Cobra zit dan op een goeie dag op ongeveer 15 meter, maar meestal wat lager nog.... ik verwacht niet dat jouw Bell zo snel klimt.
Ik klim voor die tests verticaal, druk hem heel lichtjes voorover en daal daarna onder een hoek van plm 45 graden rustiog voorwaarts vliegend. Da's veiliger want je vangt de heli stukken makkelijker op als hij een ietsjepietsje vaart heeft (10 km/u is zat)

Het punt is, dat moderne gyro's ERG goed zijn, en die staart tamelijk goed op hun plek houden. Je ziet de neiging tot wegdraaien dus pas NA de eerste seconde, vandaar dat je even door moet klimmen...

Groet, Bert
 
Hoi,

ik heb nu de instelling van de start gain verlaagt
van 75 (25) naar 70 (30),
grote stap zeker, maar het gaat om uitvinden
of de gain te laag of te hoog is,

die waarden zijn de instellingen in de (futaba) zender,
in real en in de HC3 zijn deze veel lager,

even dan nog de tijd vinden voor een vlucht,

en ook de uitlaat is weer vast,
geen meesterwerk , maar effectief

:p ook dank aan Bert en Freddy voor goede tips, bedankt 8-O

hier de uitlaat, hoe die nu vast zit:

full


Groet, Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
voor mij om te onthouden:

... gain terugschroeven tot het pendelen over is,
je REVO opnieuw instellen, en er dan verder niet meer aankomen...

... en het moet kunnen met een analoge servo ...


gr. Uwe
 
Dat moet zeker kunnen Uwe, zo`n grote helikopter reageert al traag op staart-input. Ook zeker geen HH gebruiken. Als je de revo goed hebt staan kun je wellicht de gain weer iets opschroeven.
 
Dat moet zeker kunnen Uwe, zo`n grote helikopter reageert al traag op staart-input. Ook zeker geen HH gebruiken. Als je de revo goed hebt staan kun je wellicht de gain weer iets opschroeven.

Dank je Rene,

'n andere idee was,
misschien de servoarm iets korter maken,
maar dat zou ik eerder niet doen,
da woord de sterke en langzame servo nog langzamer,

...het vlieg weer is nog niet goed, jammer

Groet
Uwe
 
da woord de sterke en langzame servo nog langzamer,

Dat kun je gerust doen: een traag reagerende heli heeft geen enkel voordeel bij een snelle servo.

Té traag is ook niet goed, maar dan moet het wel héél traag zijn, zulke trage servo's bestaan er volgens mij niet eens....

Groet, Bert
 
0,19 sec. / 60 graden met 9,51 kg / cm

moet toch goed zijn,
naja wat ik (of jullie ) zeggen,
gain terug, revo instellen en ggf. gain ietsje omhoog,
dat alles in Rate mode, niet HH,
hij moet dan rustig blijven !!

Groet
Uwe
 
Back
Top