Volgende stap in vliegen.

Niks te mopperen, Joop
hij is toch vast gebonden, ha ha ...
... het was allen, dat hersenen aan een veranderde situatie wennen
( ik bedoel inverdet)

ik vlieg mode 2, heli los laten, en dan gaat de tweede hand na de zender voor ruder en pitch/ throttle

Groet, Uwe
 
met maximaal -2 graden pitch
duurt de fun niet al te lang,

maar weer wat realistisch:

als weer vliegweer is, ga ik wel met de Blade 500 X aan de slag ( buiten ! )

Groet, Uwe
 
vandaag weer een stapje verder met inverted vliegen...

eerst met de SIM ... en nu ook buiten ...
ben ik blij mee,
wel kleine stappen maken,
maar continue oefenen, dat is belangrijk

Groet, Uwe
 
laag beginnen.. en dus niet vanaf 10 meter (zoals bij mij laatst onbedoeld gebeurde)
 
moet je eens die filmpjes van @Punie: kijken, respect,

en het is wat anders,
of je van 2 meter een autorotatie maakt,
of van 20 meter,

bij meer hoogde moet je kijken,
dat die bladen aan de gang blijven met negatieve pitch,
bij 2 m hoogde niet.

...jij ook verder zo Kristof, step bij step !

Groet, Uwe
 
Wat ook kan helpen is je pich op maximaal -1 a -0,5 graad afstellen in de zender met de pitchcurve. Dan heb je wat meer speelruimte en kan je rustig gewend raken dat de heli naar beneden komt zetten.

Zo heb ik het zelf geofend en dat ging prima. Je zit met je pitch altijd goed en kan je je eerst focussen op het opvangen.
 
Hoi Joop,

is dat genoeg 1 graad negatief ??
ik heb voor de 600er b.v zo iets van -3 tot -5 graden ...
zou dit te veel zijn ..

gr. Uwe
 
Voor een 700 size is -1 graad voor autorotatie meer dan voldoende om de boel op toeren te houden. Een 600 heeft volgens mij iets meer nodig -1,5 tot -2 graden moet voldoende zijn. Wel merk je het verschil tussen een 600 en 700 behoorlijk.

Teveel negatief en de heli valt als een baksteen en is het opvangen heel lastig. Als je het goed doet kan je heel rustig en gecontroleerd zweven. Voelt heerlijk trouwens ;-)
 
thanks,

ik denk het ook, dat het met een 700er veel beter lukt,
met een 600er gaat het,
en met een 500er of 450er zou je dan wel wat problemen krijgen.

gr. Uwe
 
Wat ook kan helpen is je pich op maximaal -1 a -0,5 graad afstellen in de zender met de pitchcurve. Dan heb je wat meer speelruimte en kan je rustig gewend raken dat de heli naar beneden komt zetten.

Zo heb ik het zelf geofend en dat ging prima. Je zit met je pitch altijd goed en kan je je eerst focussen op het opvangen.

Daar kom je nu mee. ;-) lol

Nu sprong ik gelijk in het diepe. Maar zo wou/wil ik het ook leren.

Ik heb zeker fouten gemaakt zoals te zien is in de filmpjes maar ik heb er wel enorm veel van geleerd.

Volgende vliegdag oefen ik verder en ik heb er nu al een goed gevoel bij dus kan ik met meer vertrouwen verder oefenen.

Mijn grote nadeel die dag was dat ik al maanden aan het oefenen was om van rechts aan te vliegen. Nu stond natuurlijk net de wind in de staart. (3bft)

Ik kan van links ook wel aanvliegen maar dat voelt wat minder vertrouwd en zag ik zeker de eerste pogingen echt niet zitten.

Maar de eerste stap is gezet, daar ben ik al heel gelukkig mee.
 
Het kan je nog steeds helpen in dit stadium ;-) Je kan net iets gecontroleerder oefenen waardoor je rustig op kan bouwen. Veel doen is gewoon het antwoord en de oplossing. Succes met oefenen en hou het heel!

Zelf merk ik dat de halve kilo extra van de Logo erg goed merkbaar is tijdens een autorotatie, hij valt een stukje sneller dan de T-rex 700. Bij de F3C vliegen ze met 800 bladen op een 700 size heli. En dan kan je echt hele afstanden afleggen ;-)

@Uwe: met de 600 heb ik nooit echt vertrouwd autorotaties gemaakt. Dit begon echt pas te komen bij de T-rex 700.
 
Bedankt voor de tips Joop.

Ik ga ff afwachten of ik hem met de gewone afstelling heel kan houden.
Als ik merk dat ik teveel brokken maak stel ik alsnog de pitchcurve bij.

Voorlopig moet ik alleen het landigsgestel nog eens vervangen dus dat valt wel mee na ongeveer 15 pogingen. :-)
 
Hallo Allen,

Momenteel ben ik bezig met halve piroflips. Deze lukken naar mijn mening vrij aardig, dus ik begin nu te kijken of ik volledige piroflips kan leren begrijpen. In essentie ben ik opzoek naar wat het verschil is tussen het vol continu aan elkaar rijgen van halve piro flips in vergelijking met 'normale', volledig piroflips.

Ik heb onder andere Nick Maxwell's one tank tips en Smack Talk Learning 3D video hierover bekeken, maar kon hier niet genoeg uit opmaken. Om mijn eigen vraag te proberen te beantwoorden: Tijdens twee halve piroflips aan elkaar geknoopt (waarbij dus 1 volle flip plaatsvindt), roteert de staart 360 graden. Bij een volledige piroflip lijkt de staart meer dan 360 graden te draaien tijdens een enkele flip. Klopt dit?
 
Laatst bewerkt:
Bij een pirouetting flip moet er volgens de FAI sporting code minimaal 1 pirouette per 360 graden flip in zitten. Per halve flip dus minimaal een halve pirouette. Meer mag dus ook.

Wat ook kan helpen is een kleine miniatuur helikopter waarmee je figuren rustig kan bekijken.

Belangrijk is wel dat je in alle oriëntaties de heli onder controle moet hebben zodat je heb goed kan corrigeren. Onderstaande film vond ik wel zinvol om te kijken.

Succes met oefenen!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens die definitie is een dubbele halve piroflip dus een hele. Dan zit ik in ieder geval op de goede weg qua oefenen. De focus ligt nu op het verhogen van de rotatiesnelheid van de staart per flip.

Oriëntaties oefenen helpt inderdaad ontzettend, net zoals gewoon statisch pirouetten. Omdat ik daar al veel tijd in heb gestoken, vallen mij de halve piroflips tot nu toe ontzettend mee. Het aloude cliche 'Learn your basics' blijkt toch keer op keer de waarheid.
 
Mooi film van Joop,
inderdaad orientaties oefenen,
en dan komt de rest van zelf ..

groetjes van Uwe

(ik ga da filmpje in een van mijn discussies stoppen, da vind ik het altijd terug)
 
Back
Top