De bouw van een snellere hellingzwever

haha Rick! Tja, het gaat om het hebben van de mogelijkheid he!

De eerste glasromp, die gebruikt zal worden om te bepalen waar het openingsluik gaat komen, zit in de mal. Allerlei met pritstick aan elkaar geplakte glasmatjes hebben zo hun bestemming gevonden.

Ook wilde ik wat proberen bij deze romp. Namelijk inwendig dmv vacuum in de negatieve mal het weefsel aan drukken.

De mal is voor en achter open. In principe volstaat 1 opening. Ik heb een zakje gemaakt van stretchfolie die in de negatieve mal gaat. De randen van het zakje zijn gekit met goedkope acrylkit. Dat blijft ook rekbaar. Eerst de kitnaad uit laten harden voordat je het in de mal gebruikt.

lhg2.jpg


Er zit een buisje aan, die naar de buitenlucht leidt.

qzmf.jpg


De achterkant is dicht.

j80l.jpg



Op deze manier zou het zakje tegen de binnenkant gezogen moeten worden.

Morgenavond weten we het resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Sluw, sluw,sluw.

Mijn folie lijkt net als de jouwe erg stug. De PO-120 folie rekt al snel permanent op, en ik vraag me af of het te hergebruiken is. Dat zou bij jouw folie beter moeten zijn.

Hoe gedraagt het zich als het vacuüm er op gaat?
 
De voorraad doek er eens op na geslagen en de rollen (met reststukken) die op moesten gebruikt voor de romp.

Buitenste laag 1x 54grams glas, voor een mooie dichte huid.
Dan een laag 80grams glas, omdat die rol op moet.
Vervolgens 3 lagen 160grams kevlar, 2x onder 45°, en een keer onder 90°. (ook die rol moet op.)
Echter, bovenste deel van de romp, waar de vleugels komen, een laag of 10 80grams glas. (reden van het glas hier: kan ik makkelijk de openingen van de stekkers, verbinderdoorvoer en torsiepennen maken. Kevlar is hier irritant.)
Langs elke zijde van de opening in de romp 4x 24K HT carbonroving.
Omdat ik het zielig vond dat de carbonpook direct op glas/kevlar zou komen, heb ik nog wat UD carbon en twee lapjes 93grams onder 45° weggefrommeld bij de staartboomaansluiting.

2zhi.jpg


Het resultaat vers uit de mal:

z37e.jpg


Een ongans stevig aanvoelende romp van 150 gram. Ik had 200 gram gerekend voor dit onderdeel. Eindgewicht dreigt nu duidelijk onder de 1400gram uit te komen.

Helaas optisch niet 100%. Omdat er een lekje in de binnenste zak zat was de tegendruk niet optimaal. Ook ben ik ben te enthousiast met de hars geweest (voor het eerst eigenlijk), maar dat zie je alleen in de binnenkant. De deelnaad is niet helemaal strak aangedrukt. Misschien heb ik wel een te dik pak weefsel laten staan bij de deelnaad.

Vanaf nu gaat het leuk worden!!!
 
Laatst bewerkt:
Het inbouwen gaat langzaamaan beginnen.

Van het weekend de stuurkabels in de staartboom vast gezet. Om de circa 10-15cm is een balsa schotje geplaatst. Met dikke secondenlijm zijn daar de kabeldoorvoeren in vast gelijmd. De balsa schotjs zijn met bruis PU lijm in de boom gelijmd.

82f8.jpg


Bij de roeren gaat het er vervelend krap aan toe. Pffff, hoofdpijn dossier....

vkcc.jpg


Maar het werkt!! Zonder wrijving of vastlopen. Eerst de zwever programmeren, invliegen, en dan eens kijken of de M2 draadeindjes netjes op lengte gemaakt kunnen worden.

cll0.jpg


Een vraagje. Ik wil de ESC zo dicht mogelijk op de motor hebben. Alleen zo haal ik het gewenste zwaartepunt zonder lood. (zo lijkt het nu.)
Kan ik de motor direct op de regelaar solderen, of zal ik toch met stekkers werken?
 
Ik zou de regelaar en motor solderen. Minder kans op storing.
En, als je het geheel wil verwijderen schroef je de motor los en haal je alles naar buiten.
 
Alles past!

Stroomdraden blijven vrij van de motor. Heel fijn met een buitenloper.

Instelhoekverschil gaat ook prima uit komen. Het stabilo staat op -0.4° ten opzichte van de hartlijn. Als de vleugel dan met +0.5° tegen de romp komt, moet met het zwaartepunt op 81mm gevlogen kunnen worden.

Komende week motorschot verlijmen. Torsie pennen in de vleugel, daarna de bussen in de romp.

Voordat de vleugelpen ook vast in de romp gelijmd word, en de staartboom waardoor de stuurkabels nu in de weg zitten, eerst een servoplankje maken. Dat moet een beetje een multifunctionel plankje worden. De accu moet er door op zijn plek blijven. De motor + esc moet er nog voorlangs kunnen, richting neus, en eigenlijk zoek ik nog een manier om de ontvanger, GPS/Vario en Jeti stroomsensor netjes, zover mogelijk naar voren, in te bouwen.

Ondertussen staat onze harige "inspecteur" met z'n lompe poten op de vleugel...

ggnr.jpg
 
Haha de inspecteur kijkt wel een beetje bedroeft vind ik voor die gave zwever.

Ben erg benieuwd naar je eerste vlieg ervaring er mee.
 
Ah, ook hier hebben wij zo'n harige ''inspecteur'' gehad. Zo'n Flappie word wel onderschat, ze zijn intelligenter dan je zou denken. Ik vind de zwever overigens mooi geworden, ik hoop ooit in de toekomst jouw bouwkunsten te beheersen...
 
Ja, het zijn leuke beestjes. We hebben er veel plezier van.

Maar hé, bertus, ik zie jou als de twee meter specialist. Ik wil erg graag dat je er eens mee vliegt!
 
Nou nou specialist ben ik niet hoor.
Ik voel vaak wel als er iets niet lekker is afgesteld maar wat het dan is is altijd lastig voor me.
Maar ik zal er best graag mee willen sturen.
Zeg maar waar en wanneer als dat bekend bij je is.
De maten van mijn mini excel moet ik nog steeds opmeten maar iedere keer als ik er aan wil beginnen komt er iets anders tussen.

verstuurd met mijn smartphone
 
Dat zit er héél goed uit Berrie. :D Ik zien hem graag vliegen.
Op 5 dec. 's morgens is het mooi weer op MV, net voor de echte storm. Ik kan helaas niet... ;)

Rick
 
Back
Top