De bouw van een snellere hellingzwever

Aiaiai kak, en nu?

images

Neej, komt goed!!

Het is een puzzel. Als je denkt dat je bijna klaar bent is het alleen gewoon nog een aardige hobbel om alles NETJES in te bouwen.

Ontvanger: behuizing eraf.
Dat andere zwarte ding er tegen aan, krimpkous er omheen.
Servo-snoeren inkorten en netjes(!) bij elkaar binden (tie-wrap).

Als je er dan nog niet bent ... nieuw vliegtuig :mrgreen:
;-)

Vandaag bij proper de hulpaandrijving getest. Dat loopt prachtig. De accu was zo uit de verpakking aangesloten. Dan trekt de aandrijving al 55A. Lekkerrrrrr!!!

Inbouwen van de apparatuur vordert. Het afbouwen is nog irritant veel werk.

55A op 3S?
Dan gaat ie lekker omhoog.
Wel je accu opwarmen voordat je zoveel stroom gaat trekken anders heb je binnen de kortste keren een bolle accu (en het past al zo moeilijk!)

Wanneer gaat ie de lucht in?

GJ

Dat opwarmen heb ik nog nooit gedaan.
55 amp kan hij toch makkelijk aan?
Tenminste als hij net als bij mijn mini excel 3300 mah of meer is.

verstuurd met mijn smartphone

Het pakje ziet er zo klein uit, ik schat een 2000 pakje of zo.
Een 3300 kan opgewarmd 350A aan, koud maar 90 of zo.
Maar het voordeel van opwarmen is dat je uitgangsspanning hoger wordt en je cellen veel langer meegaan.
De fabrikanten zeggen dan ook dat de cellen tussen 35 en 40 graden moeten zijn.
De leveranciers zullen dat natuurlijk niet zeggen, die verkopen liever nieuwe paketten.

Dan ben ik het wel met Gert Jan eens.
Dat is een flink stuk minder als ik gebruik.
Een verwarmingskistje maken misschien?

Het is toch alleen een hulpmotor? Of moet hij aan een stuk motor-aan motor-uit omhoog janken?

En voor de veren: ik ben een stille volger van het eerste uur van dit draadje en moet even kwijt wat een bere g#ile kist dit is!
Ik wacht met smart op de eerste vluchtbeelden...het is er in ieder geval het seizoen voor!

40C is bij een temperatuur van 35 graden.
Dat is het volgens mij nu niet buiten.
Het kan geen kwaad om hem een uurtje voor het vliegen op te warmen.
Je mag mijn koffertje voorlopig wel gebruiken, is volledig software gestuurd.

En ja.. ik heb de vleugel in mijn handen gehad, hij is zo torsiestijf, ongelooflijk goed gebouwd!
En dan ook nog eens de RDS aansturing, spelingvrij.
Ik wou dat ik het geduld had om zo te bouwen!

GJ

Het is werkelijk waar (weer!) een juweeltje geworden. Vleugel bokstijf, maar toch licht, mooi profiel, en alles past naadloos op elkaar. Berrie's planeworks heeft weer puik werk geleverd.

De aandrijving loopt stil en trillingsvrij, en moet krachtig genoeg zijn voor een stijgvlucht onder 60°...

Danoontje POWERRRR!

De accu zou ik op termijn inwisselen voor een iets groter exemplaar, omdat ik vermoed dat de kist dat extra gewicht wel kan gebruiken.

Laatste puntje op de i, en vliegen maar!

Even los van het feit dat je accu's het niet leuk vinden is het heel lastig als je gas geeft en je motor doet bijna niets.
Ik heb dat wel eens gehad en dat was gelijk schade.
De accu was met de start trouwens wel warm (kamertemperatuur) is tijdens de vlucht afgekoeld in de strenge vorst vliegen met een zwever is dus oppassen.

Bedankt voor de complimenten mannen.

Het is wel een beetje een tegenvaller dat de aandrijving, speciaal de accu, niet zonder meer te gebruiken zou zijn. Dat had ik uit willen sluiten toen we de aandrijflijn samenstelde. Werken met een opwarm koffer is niet de bedoeling.

Ik ga er eerst mee vliegen. Mogelijk programmeer ik een max. stroom.

Het continu met motor vliegen is ook niet de bedoeling.

En verder. Er is ruimte voor een grotere accu.

Dan beter de motor met iets minder gas vliegen tot je accu warmer is.
Dat kan je toch ook zien met de teletrie?
Lekker inpakken is misschien een optie?

Lekker inpakken is misschien een optie?

Als het inpakken voor de vlucht bedoeld word : JA !!
in het toestel heb je nu al géén plaats ...

Ik herinner mij enkele jaren geleden op de speedmeeting in Swentibold, daar had een Duitser zelfs een elektrisch oventje bij om zijn lipo's te verwarmen...

Doen we met F5B al een hele tijd, scheelt ruim 500 watjes die ik daardoor extra heb. En het is veel beter voor de lipo, zeker als je zoals ikke er bijna 200 ampere doorheen jaag als de motor aan is, geeft dan toch maar liefst ene kleine 2800 watjes in een hotliner van 1800 gram. En bij de toppers gaat er zelfs 5500 watt doorheen, zonder opwarmen overleven de lipo's dit nog geen dag......

Back