En wat nu met de 'gewone' oldtimer?

Dat Roel de LW niet weet te waarderen vind ik lastiger.

Hoef je niet lastig te vinden hoor...

Ik heb er inderdaad in MOETEN rijden... De Landrover is een prima auto, echter de "wijze mannen" van DMKL (Directie Materieel Koninklijke Landmacht) vonden het indertijd nodig om een op zich prima voertuig (hij reed al een aantal jaren bij het Korps Mariniers, waar ik 'm leerde kennen) te "verkrachten" tot een onderhoudsonvriendelijk wangedrocht wat in het terrein nauwelijks presteerde en op de weg niet mee kon met het overig verkeer...

Op een gegeven moment was ik met mijn antitankpeloton op weg naar het schietterrein bij Bergen-Hohne toen ik een radio-oproep kreeg van mijn Landrover chauffeur of we iets rustiger wilden rijden... Hij kon ons niet bijhouden. We reden nét an 90 km/uur...:(
 
Mijn hobbies zijn modelbouw en motorrijden....ik ben in de loop der jaren ook fors meer gaan betalen voor de motor, daar baal ik ook stevig van.
Maar voor alles geldt natuurlijk dat je steeds meer belastingen gaat betalen, niet alleen voor de hobby.

Ik werk in de gezondheidszorg, en wel in de GGZ/verslavingszorg. Net een sector die per 1 januari ongenadig te grazen is genomen door de overheid en de zorgverzekeraars. Ik ben daar gruwelijk kwaad en verdrietig over maar een alternatief heb ik niet.
Het is heel gemakkelijk om hard te roepen dat juist een bepaalde groep niet "aangepakt" mag worden maar daar hoort dan wel een alternatief bij denk ik.
En ik heb echt te doen met oldtimerbezitters. En tegelijk ben ik blij dat het niet een maatregel is die minima erg hard zal treffen. Die hebben denk ik namelijk geen oldtimer op de stoep staan.



En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die zich geen nieuwe auto kunnen veroorloven of niet in aanmerking komen voor een leasebak.
Daar hoor ik ook bij...twee jonge kinderen, een eigen huis en een baan als verpleegkundige. Een redelijk jonge Dacia Logan(ook handig voor de modelbouwert :-) ) kon er nog net vanaf.
 
Laatst bewerkt:
mijn trabant blijft belasting vrij gellukig
kan mijn broem niet missen hoe kom ik anders op al die vliegvelden
zou ik wel moeten gaan betalen zou ik dat wel doen hoor is toch niet zo veel dat het pijn zou doen
en een jongere of andere zou ik niet willen
 
..... wat in het terrein nauwelijks presteerde ...........

:teacher: Als mede ervaringsdeskundige ben ik het hier helemaal niet mee eens. Ja, de LW zal zich niet kunnen meten met een of andere tank, maar met zijn (inmiddels niet meer dan) 45PK verslaat hij menig ander 4x4voertuig in het terrein. Zonder enige aanpassing.

.... rustiger wilden rijden... Hij kon ons niet bijhouden. We reden nét an 90 km/uur...:(
Ja. dat is um helemaal! :D Waarom zou je harder willen?
Geweldig voertuig. Als ze een beetje vies is maak ik haar schoon met de hogedrukspuit.
De onderkant, de buitenkant en...... de binnenkant. :p
 
En tegelijk ben ik blij dat het niet een maatregel is die minima erg hard zal treffen. Die hebben denk ik namelijk geen oldtimer op de stoep staan.
Nou ja, dat was mijn toevoeging: dat niet iedereen uit luxe een ¨oldtimer¨ aanschaft. Voor die mensen zitten de kosten vaak in het onderhoud, wat weer mogelijk te lang wordt uitgesteld.

Het gaat gewoon niet werken zoals het is bedoeld.
De echte liefhebber houdt zijn auto maar schorst al of niet creatief.
Diegenen die de keuze niet hebben worden onevenredig getroffen.
Weinig mensen zullen met een relatief ¨veel onderhoud vergende¨ auto blijven rijden en dus een nieuwere aanschaffen.

Voor mij is het alleen maar vervelend.
Ik kan altijd nog de andere Landrover pakken.
Die rijd iets zuiniger (haalt ook nog de 140), doet het prima in het terrein etc.
Ik hoef niets te missen, behalve te rijden met die leuke ouwe bak.
En dat dat is het hem juist.
Het staat niet in verhouding. Dus het gaat, bij mij, ook niet gebeuren.:nooo:
 
Ik vind het vooral jammer dat er een hoop leuke auto's van de weg verdwijnen.
Ik geniet er enorm van om tussen alle 13 in een dozijn lease-hokken, accubakken en geen-bijtelling-dus-koop-ik-maar-een-rugzakop4wielen nog af en toe een echte auto te zien rijden.
Nu heb ik wel iets met amerikanen en zal dus vooral die heerlijke V8e-en missen, die foute deinende stations, de A-Team busjes, Smokey and the Bandits.
De echte waardevolle klassiekers zullen wel netjes in de opslag blijven waar ze al stonden maar de kleine liefhebber die met zo'n wagen rijdt omdat het gewoon leuk is, die de mindere prestaties, comfort, betrouwbaarheid er voor over hebben om met iets anders rond te rijden, die mensen gaan hem nu laten staan en die zien we dus niet meer op de weg en dát vind ik erg jammer!
 
Die hele wetswijziging is berust op leugens en verkeerde cijfers , dus dat mag de regering gewoon doen , maar owee als WIJ t eens een keer doen .
Weekers moet op het matje geroepen worden , ja inderdaad op een oldtimermanier straffen die vervelende man , en de rest van t kabinet mag ernaast zitten wat mij betreft .
Niet alleen door die wet , maar wat denk je van de ouderen ??
En natuurlijk nog veel meer mensen die door dat soort dingen niet AAN t randje van de afgrond staan , maar er nu dit jaar even vrolijk overheen geduwd worden door onze regering die er voor de burgers zou zijn , nee ze verrijken zichzelf alleen maar samen met dat rare brusselgedoe .
Bahh , om over te geven die grabbelaars .

Eddie, fijn dat je tegenwoordig je taal wat gekuist hebt ;) Graag een beetje fatsoen houden aub.
 
Ach, klagen zit kennelijk in onze genen. Ik denk dat er vele zijn die als ze een kogelbiefstuk voorgeschoteld krijgen, beginnen te janken dat het geen haasbiefstuk is.

Tel je zegeningen zou ik zeggen. Elke cent korting die op de belasting van oude auto's en motoren wordt gegeven is een gift, geen recht.

Groet,

Ad Bakker
 
Eddie, fijn dat je tegenwoordig je taal wat gekuist hebt ;) Graag een beetje fatsoen houden aub.

Pffff , heb t maar verwijdert , wat jij ervan bakte is helemaal niks .

Ennuhh Ad bakker , t gaat niet om die paar rotcenten voor de wegenbelasting , maar om de waardevermindering , t is pure diefstal en kapitaalvernietiging van de regering .
Ik heb 3 oldtimers , en ben zo ongeveer een kleine 7 ruggen in waarde gedaalt door dat grappie van die stinkgraaiers , dus kom nou niet met je verhaal over een gift alsjeblieft zeg .
Zit bloed zweet en tranen in mijn auto`s , en natuurlijk geld , en dat is nu door de plee gespoelt .
 
Ik heb 3 oldtimers , en ben zo ongeveer een kleine 7 ruggen in waarde gedaalt door dat grappie van die stinkgraaiers , dus kom nou niet met je verhaal over een gift alsjeblieft zeg .
Zit bloed zweet en tranen in mijn auto`s , en natuurlijk geld , en dat is nu door de plee gespoelt .


Had je ze voor de handel dan?
Mijn auto's zijn nu enkele tientallen duizenden minder waard.
Maakt me niet uit,ik was toch niet van plan ze te verkopen.
ik heb ze de laatste 30 jaar verzameld voor mezelf omdat ik ze gaaf vind.
Niet om wat eventueel ze in de handel waard zouden zijn.
Gelukkig heb ik ze wel gekocht voordat er die idioot hoge prijzen in Nederland voor betaald werden.

Grt
Hans
 
@eddie,

Iets met de huizenmarkt??? ;) er zijn teveel dingen gewoon veel te hard gestegen de afgelopen 10 jaar. zeker toen de euro intrede deed.
 
Ik heb 3 oldtimers , en ben zo ongeveer een kleine 7 ruggen in waarde gedaalt door dat grappie van die stinkgraaiers , dus kom nou niet met je verhaal over een gift alsjeblieft zeg .

Ach, ik heb een huis dat de laatste jaren meer dan een ton in waarde gedaald is. Risico van het vak, je hebt nergens de garantie gekregen dat het douceurtje dat old-timer bezitters kreeg een eeuwigheidswaarde had. Evenmin dat ik de garantie had dat vastgoedprijzen zouden blijven doorstijgen.

EDIT
Ik zie dat Alwin me voor was met vastgoedprijzen
 
Als er iemand een mooi alternatief voorstel heeft wat geld oplevert zonder dat iemand dat hoeft te betalen moet hij dat direct naar de regering sturen :-)

Dat is nu juist het punt een beetje. Er was al vooraf bekend dat het qua geld niets op zou leveren. De mensen met een 'echte' oldtimer hebben hem constant geschorst, en de meeste mensen met een gewone oude auto voor er bij doen hem weg omdat die te duur word om voor er bij te kunnen houden. ik meen gelezen te hebben dat inmiddels in ieder geval al 16000 auto's uit die groep zijn geëxporteerd.

@Justus: dat is exact hoe ik er dus ook over denk. neem bijv een Lancia Beta coupe oid.. Technisch toch aardig dramatisch, maar ook heel mooi om eens 'in het wild' te zien. dit soort auto's zullen nu vrees ik helaas helemaal verdwijnen, rijdt er straks alleen nog maar Tupperware rond.

Wat ik zelf gewoon jammer vind is dat er nu weer geplukt moet worden om allerlei hoge kosten te dekken welke gewoon onnodig waren geweest. (neem dat hele Fyra verhaal bijvoorbeeld.. koste klauwen vol geld, heeft niets opgeleverd, en achteraf mogen we er gezamenlijk voor opdraaien )
Ik stoor mezelf meer aan mensen die een 0% bijtellings auto hebben, en vervolgens ermee te hard op de autosnelweg gaan rijden als de enkele oldtimer die je eens tegen komt. Laat ze die lui dan ook meteen met de bijtelling om de oren slaan als die eens geflitst word, immers haalt die bij zulke snelheden z'n uitstoot niet meer waardoor die bijtellingsvrij zou zijn. :roll:
 
Nee hoor niet voor de handel , gewoon omdat t mijn hobbie is/was en ik t leuk vind .
Ik heb een Golf 1 cabriolet , keihard en strak gemaakt , nieuw interieur erin , las en spuitwerk eraan gedaan , en nog een hoop dingen , je weet wel wat er allemaal bij komt kijken om een oldtimertje goed te maken .
En een Nissan patrol met een 3.3 td , die is voor de hobbie terreinrijden , modderen enzo zegmaar , en voor de wintermaanden om heerlijk toch te kunnen rijden in de sneeuw .
En een dodge challenger uit 72 , die valt gelukkig buiten de regeling , nog wel , dat gaat ook wel een keer veranderen let maar op .
Owja en een honda lead motorscootertje , 125 cc 2 takt uit 1985 , zomerdingetje om lekker in de stad te sturen , dus eigenlijk 4 oldtimers .
En ja ik heb er een dagelijkse auto bij voor de pieperts , en een motorfiets waar alles voor betaalt word , dus ik ben geen misbruiker maar een genieter , en helaas kan dat niet meer met deze graairegering .
 
Maar leg mij dan eens uit waarom jij jouw oude auto's voor de hobby "goedkoop" moet kunnen rijden en mensen die bijvoorbeeld voor de hobby een enduro-motorfiets of een rallyauto of weet ik wat voor hobby op auto- en motorgebied daar geen recht op zouden hebben?

Ik snap echt wel dat het zuur is voor mensen die tot nu toe goedkoop in een oude auto konden rijden maar de logica ontgaat me.
Het is toch niet zo dat je ineens geen klassieker meer mag hebben, je gaat er alleen hetzelfde voor betalen als voor iedere andere auto. Of zie ik dat verkeerd?
 
Het gaat niet om goedkoop autorijden, want de echte hobbyist betaald al mrb voor zijn normale/dagelijkse auto.
En wellicht is het een beetje duur als je hobby ineens 1000 of 2000 euro duurder wordt door extra belasting.
Wie weet komen ze morgen met een jaarlijkse modelbouw-belasting. Is ook hobby.
Ik denk ook niet dat den Haag de hobbyist heeft willen aanpakken, maar door deze simpele maatregel is dat dus wel gebeurd.
En ik vind het niet eerlijk dat ik voor mijn hobby zomaar even 1500 Eu zou moeten ophoesten.
 
En wellicht is het een beetje duur als je hobby ineens 1000 of 2000 euro duurder wordt door extra belasting.
Dat snap ik ook wel, en ik geloof ook direct dat dat heel zuur is. Maar zoals ik al zei, als je hobby was het rijden van enduro's of moderne auto's dan betaalde je die belasting altijd al.

Over je modelbouwspulletjes betaal je al gewoon de volle mep belasting. Als je de vergelijking een beetje kloppend zou willen maken zou de situatie anders zijn.
Dan wordt het: stel dat de afgelopen jaren voor automodelbouwers een laag belastingtarief zou gelden, maar voor heli- en vliegtuigmodelbouwers niet. En dat zou ineens afgeschaft worden. Iedereen de volle mep.
Ik denk dat de auto-jongens dan ineens ook stevig de balen zouden hebben.....
 
Het is toch niet zo dat je ineens geen klassieker meer mag hebben, je gaat er alleen hetzelfde voor betalen als voor iedere andere auto. Of zie ik dat verkeerd?

Voor auto's mischien....

Voor mij als motorrijder komt het er op neer, dat ik opeens, om voor mij onverklaarbare redenen voor dezelfde prijs de wintermaanden niet meer MAG rijden, of ik moet extra betalen....

Ik snap niet zo goed wat die paar duizend oudere motorfietsen voor wezenlijke bijdrage aan de staatskas leveren (zal een paar magere miljoenen vermoedelijk niet eens overschrijden) en ja, dan beschouw ik het als een nutteloze maatregel die alleen maar ergernis oplevert, geen geld, want dat is al op vóór Wim-Lex zijn eerste jaar "uitkering" als staatshoofd getrokken heeft....

Groet, Bert
 
..... dat ik opeens, om voor mij onverklaarbare redenen voor dezelfde prijs de wintermaanden niet meer MAG rijden, of ik moet extra betalen....
Ik neem aan dat je bedoelt: hetzelfde betalen als Arjan PH_AJH op zijn Africa Twin uit 1994 altijd al moet betalen.....Mijn Twinnetje is zeer zeker een klassieker, een motor met belangrijke Parijs-Dakar roots, en wordt al een paar jaar niet meer gemaakt. Ik doe hem om die reden nooit weg. Maar hij is niet oud genoeg voor de oude regeling en dus betaal ik altijd al gewoon de volle mep.

Ik val in herhaling maar dat moet dan maar; ik leef echt ontzettend mee met alle klassieker-bezitters.
Maar het is niet zo dat die ineens EXTRA gaan betalen, die gaan hetzelfde betalen als iedere andere auto- of motorbezitter. Waarom is dat oneerlijk of graaierig?
Het is een serieuze vraag overigens, niet bedoeld om mensen dwars te zitten.

En wat ik trouwens wel echt storend vind is dat de nieuwe regels zo snel zijn ingegaan, zonder overgangsregeling. Daardoor raken mensen ineens idioot veel geld kwijt.
 
Laatst bewerkt:
idd, met name dat laaste is erg vervelend geregeld.
Sterker nog, wij hadden thuis al een brief in de bus dat we voor 2014 de wegenbelasting moesten gaan betalen, voordat het wetsvoorstel door de eerste kamer was. :roll: Toen kon je er wel vanuit gaan wat er zou gaan gebeuren.

Dat de regel er door is, is daar aan toe. maar de manier waarop get gebeurt is geen porem. De wegenbelasting zelf is het probleem ook niet, maar de rompslomp die je er nu weer extra mee hebt. (stalling regelen.) Ik bedoel, maak dan ook gewoon een uitzondering voor het parkeren van zo'n auto. Of in ieder geval om mensen die het niet zo ruim hebben wat tegenmoet te komen dat ze de auto in ieder geval ergens kunnen laten zonder dat het zoveel kost.
Het meest vervelende vind ik dat de waarde van deze auto's nu gewoon naar is gedaald. Het enige voordeel wat zo'n oude auto had tov een nieuwere auto was dat de vaste lasten lager zijn. brandstofkosten en onderhoudskosten zijn normaliter hoger.
In dat opzicht had ik liever een afschaffing van de MRB gezien, en dan gewoon een hoge opslag op de brandstof.
 
Back
Top