En wat nu met de 'gewone' oldtimer?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Klamath, 6 jan 2014.

  1. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    Oftewel een oude Dusenberg is ook geen oldtimer, omdat deze alleen maar als familieauto heeft gediend? Deze zou volgens jou redenatie niet meer oldtimer waardig zijn dan een Fiat Croma. Vind ik wel erg kort door de bocht als je het mij vraagt. Naar mijn mening mag een erg net exemplaar van een vroeger veel voorkomende auto toch echt wel als oldtimer gezien worden. De nadruk ligt hierbij echter wel op net. een of andere oude gammelbak heb ik zelf namelijk ook geen behoefte aan om naar te kijken.

    Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat die 120 euro voor geen enkele oldtimer liefhebber het probleem zal zijn. De 750 euro (gemiddeld) die je aan extra kosten hebt voor het stallen van de auto doen stukken meer zeer. Je mag niet alleen niet rijden tijdens die 3 maand, de auto mag zich ook niet op de openbare weg bevinden. oftewel iedereen die in een stad woont, of ergens met weinig ruime om de deur, moet nu wel diep in de buidel tasten om elk jaar voor 3 maand opslag te regelen. Of zie ik dit nu verkeerd? Ik denk dat met name hierdoor heel veel van de 'gewone' oldtimers dus zullen verdwijnen, omdat de kosten voor de opslag gewoon erg hoog liggen tov de verkoopwaarde van de auto. En laten we eerlijk zeggen, de mensen die plenty geld hebben zullen geen B cadet oid nemen als Oldtimer, maar een oude Porsche of zo. vandaar dat ik dus denk dat de gewone oldtimer dus van het straatbeeld zullen verdwijnen.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat zie je niet verkeerd maar is niet anders dan voor mensen die een boot, caravan, camper, vouwwagen of zelfs een gewone aanhanger hebben. Die mag je ook allemaal niet op de openbare weg stallen. In die zin is er naar mijn idee niks oneerlijks aan.
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Klopt. Mijn boot staat ook binnen in de wintermaanden. Kost me toch bijna 1000 euro voor een maand of 4-5
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ho Ho, Ik zeg ook niet dat het oneerlijk is. maar heel veel mensen staren zich blind oop dat het nu 'maar 120' kost, terwijl er nu toch een stuk meer bij komt. Ik denk dat het gemiddelde toch al snel op een 1000 euro per jaar uit komt. Juist door die opslag kosten zullen veel auto's verdwijnen denk ik. Vind ik wel jammer. (Ik heb zelf geen oldtimer, dus ik word verder niet 'geraakt' oid door deze regeling. neemt niet weg dat ik het gewoon ontzettend jammer vind van alle,.. nouja, vroeger gewone auto's die nu allemaal snel weggemoffeld zullen worden. Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg 'echte' liefhebbers zijn die nu de hobby neerleggen omdat het door de kosten niet te behappen valt om als extra auto erbij te houden.

    Op zich wel begrijpelijk dat er maatregelen worden genomen om de staatskas te spekken. maar jammer dat het zo moet.
    (een vrijstelling voor deze auto's om gewoon te mogen worden geparkeerd tijdens de verboden maanden zou leuk zijn geweest bijvoorbeeld. )
    De hele redenatie dat deze auto's o-zo milieu vervuilend zijn.. mwoa.
    Laat ze dan maar eerst 2-takt brommers en Vuurwerk verbieden, dan praten we verder. mja, brommers leveren niet genoeg geld op, en vuurwerk verbieden kan ook niet want dat brengt zoveel belasting centjes op.
    Dus ja... Milieu kwesties schijnen toch vrij flexibel te zijn.
     
  5. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Is niets nieuws.
    De volledig belastingvrije grens ligt al een paar jaar niet meer op 25 jaar en ouder,maar op afgifte kentekenbewijs tot 31-12-1986.
    Een auto gekentekend vanaf 1-1-1987 zou al nooit volledig belastingvrij worden.
    Die kregen alleen een vrijstelling van de provinciale opslagen en meerbelasting bij LPG of diesel.

    Grt
    Hans
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Je mag een auto wel stallen aan de openbare weg alleen moet je, als je dat wilt/niet anders kunt, belasting voor betalen.
    En dat "openbare" gaat best ver.
    Als je hem bij jou op de oprit zet, heb je een grote kans toch te worden aangeslagen.
    Er zijn gevallen bekent waarbij iemand zijn auto in een parkeergarage van een appartementencomplex (eiendom/VVE) had staan, en toch werd aan geslagen.
    Reden; openbaar toegankelijk, want geen slagboom.
    Dus of de auto in je eigen garage/stalling of een hek er omheen.

    Voor een camper moet je sowieso wegenbelasting betalen (25% tarief meen ik).
    Boot weet ik niet. Daarvoor betaal je nog geen (wegen)belasting maar waarschijnlijk zijn daar, net als voor caravans, bepalingen voor om die niet onnodig langs de openbare weg te parkeren maar in een stalling.

    Wat ik een beetje jammer vind is dat Arjan, maar vele met hem, er een beetje aan voorbij gaan dat er toch een verschil zou moeten zijn tussen de auto waar je dagelijks gebruik van maakt (waar je gewoon mrb voor betaald) en de auto(s) die daarnaast er nog voor de hobby bij hebt. Gelijk welke andere hobby dan ook.
    Er wordt toch ook geen belasting geheven op modelbouwen, zweefvliegen, paardrijden of voetbalen? (ja... behalve de btw op aanschaf van goederen)

    Daarbij is hier natuurlijk ook niet een keuze vooraf.
    Als je weet dat je jaarlijks €1500 aan belasting moet betalen voor je voetbal- of zweefvlieghobby (zonder BTW op aanschaf en onderdelen..), dan kun je vooraf de afweging maken of dat nu wel zo'n goed idee is.
    Dat is hier toch een iets ander geval.De europese (lang leve) regel is 30 jaar.
    In NL was het 25 jaar, maar nu dus 40 jaar. Er zijn in een paar jaar tijd iets van vier verschillende wijzigingen doorgevoerd.
    Hoe kun je nu als hobbyist een redelijke afweging maken of de hobby voor jou haalbaar is? Of hoe kun je nu als bedrijf een plan maken of jij iets in deze branch kunt betekenen en je geld verdienen?
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2014
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Erwin, ik ga daar niet aan voorbij. Ik vind het net zo goed als jij ontzettend balen dat het zo geregeld is. Ik kan jouw gedachtegang ook helemaal volgen.
    Maar voor de overheid bestaat er niet zoiets als een "hobby-auto", een auto is een auto punt uit. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe je dat onderscheid zou kunnen maken, controleren en handhaven.

    En wat ik uit jouw betoog niet begrijp is waarom dat voor een oude auto wel zou moeten gelden, maar niet voor mijn jongere motorfiets die ik ook enkel en alleen voor de hobby heb. Of voor alle liefhebbers van enduro-motorfietsen, of rally-auto's, of weet ik wat voor voertuigen voor de hobby. Die betalen ALLEMAAL motorrijtuigenbelasting, hebben een verzekeringsplicht en als ze dat niet willen betalen moeten ze het voertuig opschorten en in een stalling plaatsen.

    Ik vind het ook heel erg jammer dat het niet anders is maar ik kan echt niet volgen hoe je in de praktijk dan denkt dat zoiets realiseerbaar is en waarom oude auto's hierin zo bijzonder zijn.
     
  8. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Voor een boot is het simpel, je betaald geen wegenbelasting maar mag hem maar heel kort op de openbare weg laten staan. Gemeenten handhaven meestal alleen als er klachten zijn. Mijn caravan of boot kan op mijn erf staan dus niet veel last van.

    Aangezien caravans een paar jaar geleden een eigen kenteken hebben gehad kan het nooit lang meer duren voor een of andere ambtenaar bedenkt dat daar ook wel belasting over geheven kan worden. Mijn caravan rijdt bij elkaar nog geen volledige dag over de NL wegen. Stalling-huis, huis-vakantieadres, vakantieadres-huis, huis stalling. Mij benieuwen.

    Een boot kost al genoeg, je kent het spreekwoord vast wel, koop een boot en werk je dood. In de nautische sector, met name pleziervaart, zijn er de afgelopen jaren vele bedrijven over de kop gegaan omdat mensen de kosten niet meer kunnen of willen uitgeven. Als de overheid daar ook nog een flinke duit in het zakje gaat doen gaan we weer dezelfde kant op als met de oldtimers. Mensen willen het niet meer betalen met als gevolg dat boten nog meer de verkoop in gaan, aan de straatstenen niet meer te slijten zijn en de pleziervaart een doodsteek krijgt. Weer een hoop mensen hun bedrijf of baan kwijt waardoor we meer werkelozen krijgen. Maar de betreffende ambtenaar krijgt vast een klop op zijn schouder omdat er een paar ton "bespaard" is.
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Niet alleen je sleurhut heeft inmiddels een eigen kenteken, maar ook de trailer waarop je bootje ligt heeft er één.
    En dat is echt niet bedoeld om hem te kunnen identificeren, daarvoor was de nummerplaat van je auto al voldoende.
    APK's voor dezen komen er aan en op de belastingaanslag kun je wachten.

    Het argument dat je er weinig kilometers mee rijdt zullen ze weinig steekhoudend vinden.
    Niet voor niets hebben ze jaren geleden de naam motorrijtuigenbelasting al vervangen voor houderschapsbelasting.
     
  10. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    47 weken per jaar in de stalling en 3 weken op de buitenlandse wegen. Twee weken op eigen erf minus de heen en terugreis van de stalling of uit het buitenland naar huis.

    Ik zou het schandalig vinden. Moeten ze dat ook gaan doen voor tenten die bij de mensen op zolder liggen. Een soort recreatiebelasting zeg maar. Oh nee, dat is de toeristenbelasting al. Als je het goed bekijkt hebben we al enorm veel belastingen. Als je besluit alles te verkopen, met het nodige extra verlies, komt er wel een weinig bezittingen belasting ;)

    Waarom leren ze niet dat de beste bezuinigingen bezuinigingen zijn. Niet trachten extra binnen te halen. Minder uitgeven is echt beter.
     
  11. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Vermogensbelasting? omdat je blijkbaar teveel geld hebt. :lol:


    DAT, zou inderdaad wel fijn zijn. Jammer dat overal belastingen op gezet/verhoogd moeten worden om Fyra fiasco's etc te kunnen betalen.
     
  12. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Woon werk verkeer 'oldtimers'

    Is al merkbaar op de weg.
    Eindelijk die ouwe Mercedes stink diesels, waar tenslotte volop mee gereden werd, en die achterlijk grote oude zogenaamde oldtimer amerikanen op LPG waar je nergens normaal mee kan parkeren van de weg af heeeeerlijk toch.
    Blijven de echte oldtimer liefhebbers over.
    Just my two cents.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Dank je wel.:evil:
    Tijd dat ze die onnodig en vervuilende jet's ook maar aan banden gaan leggen.
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Inderdaad Ger, 100% gelijk!
    Hopelijk binnenkort dan ook die belachelijke jaren 80 pick ups nog gebannen van de Europese wegen. Die dingen zijn ontworpen (?) en gebouwd om rednecks mee hun dierenvoeder mee over de prairie te vervoeren, dus... Ze passen even goed in ons straatbeeld als een tuk tuk.
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En als dat nu net je hobby is?

    Ik heb bewust gekozen voor zo'n auto omdat ik ze dus wel mooi vind, lekker groot, lekker veel ruimte achter het stuur en een heerlijke motor onder de kap.

    Ik geniet al bijna 4 jaar van elke kilometer die ik er mee rijd, neem het parkeer ongemak(wat overigens reuze mee valt!) voor lief, betaal netjes de wegenbelasting en heb de extra centen voor het verbruik er voor over.

    Waarom zou ik dan niet met mijn wagen mogen rijden en iemand met een 'echte klassieker' wel?

    Ik heb meer moeite met die moderne accubakken! Er wordt voor verschrikkelijke hoeveelheid CO2 de lucht in gepompt om dat ding met al die accu's (zware metalen??) te bouwen en binnen tien jaar zijn de accu's op.....die moeten verwijderd en afgebroken/gerecycled worden. Dan moeten er nieuwe accu's in wat ook weer geproduceerd moet worden.(of schrijven we dan meteen die hele auto maar even af?)
    Al met al veroorzaakt 1 accubak in die 10 jaar meer vervuiling dan mijn auto en de 15 jaar dat die al rond tuft....maar ja....dat nemen we met het huidige belastingklimaat maar voor lief. Want die vervuiling is in het land waar die gebouwd wordt en niet hier op straat dus vergeten we maar even wat er bij komt kijken.
    Opladen doen we ook met de stekker en dat dat bij een kolencentrale of kerncentrale vandaan moet komen negeren we dan ook nog even?

    Ik zie niet waarom een oude amerikaan een mindere klassieker is dan een oude benz, of alfa of mg of waar je maar ook een lekker gevoel bij krijgt.

    Die regeling is inderdaad fout gegaan omdat mensen lekker goedkoop zakelijk wilden kunnen rijden en die oude auto's gewoon nog goed genoeg waren voor dagelijks verkeer.
    Toen de regeling verzonnen werd, wilde je voor je verdriet niet elke dag in zo'n hok rijden.

    Ik vind het ook jammer dat er nu waarschijnlijk veel leuks van de straat verdwijnt maar ik vind wel dat iemand mag rijden in wat hij wil en niet in wat de rest van de woonwijk als sociaal geaccepteerd vindt. Ik wil geen Mitshubishi Outlander plug-in hybrid want ik vind het ding lelijk en de hele manier waarop het ding betaalbaar is gemaakt staat mij tegen.

    Doe mij maar lekker mijn heerlijke benzine (en gas) slurpende V8 en laten we vooral iedereen in zijn waarde voor de keuze van zijn of haar wagen!
    [​IMG]
     
  16. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Justus, je hebt natuurlijk gelijk, ieder kiest het voertuig wat het best bij zich past of waar men passie voor heeft. Ik heb het enkel over de "nep-oldtimers" waarvan de bezitters het enkel om het financiële voordeel te doen is.

    Een prius is, over de gehele levensduur van het voertuig gerekend, niet enkel vervuilender dan uw pick-up, maar zelfs milieubelastender dan een hummer H1.
    Ik heb, vele jaren geleden, verplicht in een prius gereden. Ik ben automotive test engineer geweest bij verschillende onderzoeks- en kennis- en testcentra. Ik was gespecialiseerd in NVH en homologatietesten. Zo heb ik gewerkt voor Ferrari, Bentley, Bugatti, Jensen, Pagani, Newman-Haas, enz... Maar ook voor het net iets meer bescheiden Tata, Roewe, Landwind, Dongfeng, Lifan en alles wat daar tussenin ligt.

    Het feit dat ik meer dan 20 jaren prototypes en pre-productiewagens en klantenwagens heb gereden en getest heeft mijn smaak een beetje gevormd, zeg maar aangetast. Een supercar spreekt me helemaal niet aan, een 13 in een dozijn middenklasser nog veel minder.
    Maar waar ik een zeer grondige afkeer van heb gekregen zijn Amerikaanse wagens. De Amerikaanse constructeurs tonen aan dat men met de meest simpele ingredienten toch nog een voertuig compleet kan verpesten. Als je ziet wat ze de laatste 25 jaren op de markt hebben gebracht, net alsof we terug met paard en kar de weg op moeten. De handling van een aardappel, voertuigdynamiek van een stofzuiger en de afwerking van een zeecontainer. Toen ik in 1992 voor de eerste maal in Death Vally aankwam voor een benchmarking test tussen enkele Amerikaanse middenklassers dacht ik dat het wel zou meevallen en dat ik misschien te veel horrorverhalen van mijn collega's had gehoord. Na de derde auto wist ik het wel... Amerikanen zijn het autobouwen compleet verleerd begin jaren 70. Zo innovatief als ze tijdens de jaren 50 en 60 waren, zo veel achterstand hebben ze de laatste 40 decennia opgelopen. Bekerhouders, ja dat wel... maar handling, comfort, S&R???? Neen, daar doen ze niet aan mee. Op dit moment zijn de grote 5 amerikaanse constructeurs reeds voorbijgstoken door de Chinezen qua betrouwbaarheid, durability en NVH. Hoe is het zo ver kunnen komen??? Zou het iets met arrogantie te maken kunnen hebben? Of met kortzichtigheid? En laat dat nu net de 2 eigenschappen zijn die Amerikaanse pick ups bij mij oproepen. Ja, ik weet het, dat is zuiver perceptie, maar het gevoel is er wel.
    Ik gun eenieder van ons de auto waarvoor men passie heeft, maar van sommigen begrijp ik het echt niet. Ik probeer met de beste wil van de wereld de mensen te begrijpen die lid zijn van een suzuki vitara-club.
    Ik weet dat ik een aparte smaak heb en dat ik als autorijder gevormd (misvormd) ben door mijn vorige carriere. Maar ik kan nog steeds heel erg genieten van elke kraak en piep als ik met mijn morgan +4 de Ardennen in ga, of als ik met één van mijn minis (neen, niet de bmw 0.5-serie) rondketel. Ik geniet evenveel van mijn 1959 mini minor met 34pk als van mijn 1994 cooper met 118pk. Maar als ik met mijn galaxy of kangoo de weg op moet, tsja, dat is louter vervoer. Dan is er geen enkel plezier aan te beleven. Maar als ik nog eens wil beleven hoe het voelt om met een gemiddelde amerikaan de weg weg op te gaan, dan neem in mijn 25 jaar oude camper wel, dat is net hetzelfde. De wegligging van een tuinhuis, het lawaai van een kanaalschip, maar wel 92 bekerhouders en opbergvakjes...
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Over smaak valt gelukkig niet te twisten en qua technische ontwikkeling is mijn auto inderdaad net een t-ford. Ik zal ook de laatste zijn die amerikanen als netjes doorontwikkelde geciviliceerde auto's zal kenmerken maar als ik bij auto's overdag bij goed zicht op rotondes en afslagen de linker en rechter mistlampen mee aan en uit zie gaan vraag ik mij af wanneer ze de weg zijn kwijtgeraakt.

    Wegligging? Wat zal ik zeggen....ik vind het juist reuze meevallen.(had het veel erger verwacht)
    Het is geen gooi en smijt auto'tje als de Polo die ik hiervoor had en de auto laat duidelijk merken wanneer je harder gaat dan hij prettig vind maar dat komt doorgaans pas voor als ik harder ga rijden dan oom agent dat het liefst zou zien. Even hop hop en rotonde rond boenderen.....nee....daar zit je in mijn auto verkeerd. Maar ik vind het fijn om zonder 20 keer moeten schakelen tussen elke verkeerslicht, kramp in mijn voet van het ontkoppelen in de file, mijn schenen niet open schuren aan middenconsole's, als het rotweer is gewoon mijn jas aan kunnen houden zonder dat hij tussen de deur klem komt te zitten. Als mijn dochter met een lekke band in leiden staat kan ik haar, met fiets zo ophalen. Ik kan mijn modellen mee sjouwen zonder dat ik stoelen om moet klappen.
    Als ik gas geef gebeurd er echt wel wat zonder eerst de juiste versnelling op te moeten zoeken en ik word niet onderste boven gereden zoals ik in mijn Polo wel werd. (Echt...daarmee ben je het spreekwoordelijke pispaaltje van de straat.....als iemand op jou plek wil rijden gaan ze gewoon 'want het is maar een polo'.... daar werd ik echt bang van)
    Qua zit en rijcomfort is dit voor mij persoonlijk ook echt een goede. Ik ga 1 keer per jaar met vrienden op vliegvakantie in oostenrijk en ik kan met deze wagen zonder pijn in rug of benen die 1200 kilomer zelf sturen. Onze vorige gezinswagen was een espace en daar kreeg ik het niet voor elkaar om langer dan een uur aan 1 stuk te rijden zonder kramp, stekende pijn in mijn rug en lammer armen.
    Dit is echt mijn droomauto en hij bevalt mij prima!


    Persoonlijk kan bijvoorbeeld een mini mij dan weer totaal niet bekoren. Ik weet een beetje wat hij kan en hoe ingenieus hij in elkaar zit maar voor mij blijft het een veel te klein stuiterbakkie waar ik zelf bijna klem zit, mijn vrouw en drie dochters niet in mee kan nemen, laats staan ergens naartoe op vakantie kunnen.

    Maar dat is mijn opvatting.

    In het straatbeeld kan ik ze juist wel enorm waarderen omdat dat tenminste iemand is die met zijn hart die wagen heeft gekozen en niet met het leasebudget van de baas.
    En dat laatste schijnt voor de moderne autokoper het enige belangrijke te zijn. Hoeveel tierelantijnen kunnen we op ons blik schroeven binnen het 14% bijtellingsbudget wat de werkgever je aansmeert?

    Als mensen van hun eigen spaargeld een auto moeten kopen.....zouden ze dan nog steeds 1000 euro extra uitgeven aan ledlampjes in de koplampen en 600 euro voor in kleur meegespoten spiegels?
    1500 euro voor een sport pakket (=mee gespoten bumpers, lichtmetalen velgen en een spoiler.....niets waar de auto sportiever van wordt!) Ik denk dat ze het helemaal kwijt zijn bij de autoindustrie.
    Het enige wat telt is hoeveel of hoe weinig bijtelling we voor een auto krijgen maar een degelijke stoel en ruimte voor passagiers dat laten we dan maar even achter wege!

    Bah!

    Zo! Ik heb even mijn gal gespuwd haha!
     
  18. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Justus, ik kan me een beetje in je motivatie vinden. Maar je analyse over de leasebakrijders, die is spot on!
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard

Deel Deze Pagina