En wat nu met de 'gewone' oldtimer?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Klamath, 6 jan 2014.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat mijn (de ex-oldtimer) auto minderwaard is maakt mij niets uit. Ik houd hem toch wel.
    Betalen ga ik ook niet, want inmiddels geschorst.
    Als ik wel wil rijden kost mij dat ca 1500 EU op jaar basis terwijl we met zijn tweeën al voor 2 auto´s en twee motoren betalen. Tja eens is de rek er uit.

    Er is nog wel iets kroms met de regeling.
    Voor auto's met een benzine motor (tussen de 25 en 40 jaar oud) geldt dat men "slechts" 25% hoeft te betalen, terwijl diesel en LPG rijders de volle 100% moeten betalen.
    Het idee hier achter is dat LPG en dieselrijders altijd veel kilometers maken, maar liefhebbers met een oldtimer maken niet veel kilometers met hun auto.
    Vraag maar aan Roel waarom ik niet veel kilometers maak met mijn oldtimer. ;-)

    In mijn geval heb ik de pech dat de hoge heren van defensie het nodig vonden om de vanuit de fabriek bedachte benzinemotor te vervangen voor een dieselmotor.
    Nu kan ik vrij eenvoudig de dieselmotor vervangen voor een benzine, daarmee zou het nog betaalbaar worden.
    Maar ik doe dat liever niet.
    Want: ik vind een dieselmotor veel leuker rijden en de auto is met dieselmotor origineel in NL. De kosten voor het zelf ombouwen vallen nog best mee, maar in mijn opinie doet het afbreuk aan de auto.
    Het verschil in brandstofkosten is voor mij met nog geen 2000km/jaar verwaarloosbaar.

    Toch gaat er in de algemene opvattingen iets mis volgens mij.

    Ja, er is een categorie mensen die dachten met een degelijke oude auto (lees MB 190) mis/gebruik te kunnen maken van deze regeling om relatief goedkoop te kunnen rijden.
    Om kort door de bocht te gaan; zij hebben het verpest.
    Maar de liefhebbers van Oldtimers hebben normaal gesproken ook een auto waar zij gewoon al mrb voor betalen.
    In het geval van de liefhebber is het gewoon de hobby die erg zwaar wordt belast. Nogmaals; vergelijk het met 1500Eu belasting betalen omdat je modelbouwer bent oid.

    Ergens anders geld halen?
    Laat lekker al die (voetbal etc)verenigingen zelf hun kosten ophoesten.
    Of.. waarom moeten mensen subsidie krijgen voor de hormonalebevrediging van hun kinderwens?
    Kom nu niet aan met pensioenopbouw, want dat spaart ieder zelf.
    Dat daar weer misbruik (in de pot graaien, speculatie of uitkeren zonder eerst opgebouwd te hebben) van gemaakt wordt, moet natuurlijk niet mijn probleem zijn/worden.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik kan je wel volgen hoor Erwin. Jarenlang stond in alle autoblaadjes keer op keer beschreven hoe je goedkoop auto kon rijden; koop een oudere diesel die onder de oldtimerregeling valt en je betaalt geen drol. Die mensen hebben het eigenlijk verpest voor de echte liefhebber....
    Maar er is in je verhaal een stukje wat ik echt anders zie.
    Wat jij zegt is eigenlijk: als je een auto hebt moet je MRB betalen maar omdat ik die auto voor de hobby heb zou ik er minder MRB over moeten betalen. Anders wordt mijn hobby zo duur.

    Je betaalt geen MRB voor je klassieker omdat het je hobby is, maar doodgewoon omdat het een auto is! Pas als die auto ouder dan 40 jaar is valt hij onder de oldtimerregeling. De echte liefhebbers moeten dus op zoek naar iets oudere auto's volgens mij. En tot 1974 werden er echt ook leuke auto's gemaakt hoor.
    Je betaalt trouwens nu niet ineens meer dan ik, die zijn auto enkel als woon-werk apparaat heeft. In die zin gaat je vergelijk met modelbouwbelasting ook niet op want jij zegt eigenlijk: "omdat ik mijn houtjes en lijm voor mijn hobby gebruik vind ik dat ik er minder belasting over zou moeten betalen. Anders wordt mijn hobby zo duur."
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vraag mij wel af hoeveel wagens er nu daadwerkelijk als oldtimer dagelijks werden gebruikt voor lekker goedkoop rijden.
    De mensen die zo met kosten bezig zijn rekenen dan toch ook onderhoud en verbruik mee? En dat zijn vaak ook mensen die de toeters en bellen heel belangrijk vinden en die hebben die oude bakken niet of bijna niet.
    Prestaties zijn dan ook van 25jaar terug en ik meen mij te herinneren dat mijn ouders een keer met kennissen naar denemarken op vakantie gingen en ze met hun daihatsu feroza rustig aan moesten doen om dat een 190D het niet kon bijbenen.
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Even :offtopic:
    Een vriend heeft een Volvo katterug van 51 jaar. Toen hij hem voor z'n 50e verjaardag APK liet keuren kreeg hij te horen dat daarna geen APK meer verplicht is.
    Ik vind dat eerlijk gezegd een vreemde regeling!!!

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Vandaag toevallig kleine discussie erover opt werk. We vroegen ons af of auto's überhaupt nog wel oldtimer worden na 1 januari 2014?

    Mn e30 is van 89 dus die zou dan binnen 2 jaar op de kwartregeling kunnen?
     
  6. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Dat is omdat de heren t zo vinden dat iemand die een 50 jaar oude auto heeft er zo goed voor zorgt dat hij technisch in perfecte staat is , hmm vreemd idee hè .
    Dus je kan zo zien of dat je remmerij allemaal in prima staat is , iedereen met zo`n oude auto heeft een brug om hem te kunnen bekijken en weet ook WAAR hij naar moet kijken ??
    En natuurlijk veel meer dingen .
    Nahh , dat is de meest achterlijke regel die ze in hebben gesteld , en nog eens levensgevaarlijk ook .
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Wel, het idee daar achter is dat mensen zodanig met hun hobby bezig zijn dat het onderhoud aan deze autos (en het gebruik daarvan) dat deze in een prima staat zullen worden gehouden.
    Eigenlijk net als mensen die motor rijden.
    Dit zijn meestal ook liefhebbers die heel goed voor hun motor zorgen. Motoren zijn daarom, tot nog toe, vrijgesteld van APK.
    Tot op heden behoeven auto's ouder dan dan 30 jaar eens per twee jaar te worden gekeurd.

    @ Arjan, Volgens mij heb ik het al een paar keer toegelicht, maar vooruit nog één keer.
    Ik betaal al wegen belasting voor meerdere voertuigen (auto's motoren), die echt gebruikt worden.
    Deze is voor de hobby. Als ik hier in rijdt, rijdt ik niet in/op een ander voertuig. Waarom moet ik er dan toch zoveel extra voor betalen?
    Je hoeft het niet te snappen hoor, maar ik geef het wel op om het aan je uit te leggen.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Wilbert,
    Lees even de link die ik een eindje terug heb gegeven.
    Jouw auto wordt pas na 40 jaar oldtimer, in 2029 dus. De overgangsregeling geldt voor jou niet:
    Voor oldtimers die tussen 26 en 40 jaar oud zijn, geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg.


    @Erwin ik snap best wat je bedoelt, ben het alleen niet met je eens. Als ik een tweede of derde of vierde moderne auto als hobby heb, dan maakt dat toch ook geen klap verschil voor de belasting? Hoe moet de overheid nou weten wat jij als hobby hebt en waar je dagelijks in rijdt? Dat kan toch niet? Met je oldtimer heb je in ieder geval nog de mogelijkheid tegen een veel lager tarief te rijden, als je hem in de winter stil zet.
     
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Hetzelfde is gebeurd met de busjes met dubbele cabine. Doordat veel mensen deze prive gingen rijden en er maar weinig mrb betaald hoefde te worden is dat aangepakt.

    Waar het naar mijn mening fout gaat is dat de overheid zich rijk rekent maar in feite een heleboel (financiële) ellende op de hals haalt bij een hoop mensen. De beoogde inkomsten worden niet gehaald omdat mensen het gewoonweg niet willen of kunnen betalen. Op dat moment zijn er alleen maar verliezers. De overheid die het geld niet binnen krijgt en de burger die zijn hobby naar de maan ziet gaan. Lagere waarde van je auto in dit voorbeeld.

    Hetzelfde zie je gebeuren in Amsterdam. Daar zitten een paar ambtenaren met een heel groot bord voor hun hoofd. Het plan is om 200.000 euro binnen te halen via de recreatieve watersporter. Als je op het IJ of door Amsterdam vaart kost je dat 20 euro! Even met mijn bootje naar Amsterdam om even door de grachten te varen kost dan opeens 20 euro. Ik ga daar niet meer komen. Jachthavens in de directe omgeving klagen nu al dat mensen daar geen ligplaatsen meer nemen of hun kleine bootjes te koop leggen.


    En daarna iets aangepast.

    Was toen al niet te handhaven en waarom nu opeens wel. Als je nagaat hoeveel mensen hier mee bezig zijn en wat het gaat kosten weegt het allemaal niet op tegen de geraamde inkomsten.


    Afijn, mijn hart ook weer gelucht ;)
     
  10. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Wilbert, je E30 zal nooit een oldtimer worden... ook al is ie 150 jaar oud...
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet beter dan dat ik de laatste jaren 45 euro per kwartaal betaalde en 90 euro voor een jaar.
    Maar ik heb die bonnetjes niet bewaard, dus je zou maar zo gelijk kunnen hebben....
    Echter: ik heb altijd handmatig betaald en kan mij géén verandering in prijzen o.i.d herinneren.

    Groet, Bert
     
  12. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Waarom zou een Cooper S wel een oldtimer zijn dan, en een Golf 1 Cabrio GLI niet? Of een eerste Generatie Capri? Het is niet alsof daar zoveel van bewaard zijn gebleven. Van de Mini reden er immers ook genoeg rond. Van de Ford T waren er ook super veel, niemand zal ontkennen dat dit een Oldtimer is.

    We kunnen nu eenmaal niet allemaal Maybachs en Dusenbergs hebben.

    Ik ben het er 100% mee eens dat er een verschil is tussen een oude auto en een oldtimer. maar een net exemplaar van een vroeger veelvoorkomende auto hoort dan toch wel degelijk tot de oldtimers.

    Wat ze van mij wel in mogen voeren is een strenge eisenlijst of een auto als oldtimer geclassificeerd mag worden of niet. (vergelijkbaar met wat ze in Duitsland doen zeg maar.)

    Fantastische verwoording. Ik denk inderdaad ook dat dit zal gebeuren.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar wat is er mis met een oldtimer van voor 1974 dan? Begrijp ik het nu zo verkeerd? Er is toch alleen wat veranderd voor de auto's tussen de 30 en 40 jaar oud, en dan vooral de diesels en LPG?
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Naar mijn bescheiden mening is er wel degelijk een verschil te maken tussen bijv. een cooper S en een mkI capri of een golf cabrio, en dat is de historische waarde. Een cooper S heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in de autosport. De golf cabrio enkel voor de haarstyliste... :)
    Zodra men het heeft over het indelen van voertuigen in bepaalde kategorien gaan voorkeuren en emoties meespelen. Daarom is het zo moeilijk om objectieve criteria te handhaven om misbruik uit te sluiten.
     
  15. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Heb ik het dus toch goed geïnterpreteerd ;). Achja misschien dat het binnenkort weer veranderd wordt,

    niets is zo veranderlijk als het kabinet tegenwoordig....
     
  16. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Het slechte is vooral de manier waarop de regering het heeft aangepakt. Rond februari vorig jaar werd er al het gerucht verspreid dat de wetten veranderd zouden worden. Destijds was het plan zelfs dat auto's pas vanaf 40 jaar een ouder volledig belastingvrij zouden worden en voor alle andere de volle mep. Door vervolgens bijna een jaar van onzekerheid is de hele markt stuk gegaan. Door alle twijfels lag de handel op z'n gat. Pas tegen het eind van december 2013 was het volledige plan rond.

    Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog fouten gemaakt in de berekeningen van de beoogde besparingen. Die 'winst' van €153 miljoen zal nooit worden gehaald aangezien een groot deel van het beoogde wagenpark gewoon geschorst of geëxporteerd zal worden.

    Op zichzelf vind ik de nieuwe wetten niet eens zo heel raar. 'Echte' liefhebbers zullen er niet veel onder lijden. Ikzelf rijd ook niet met mijn oldtimer in de winter en €120 per jaar is geen schokkend bedrag voor een hobby. Het is wel erg jammer voor het straatbeeld! Van tijd tot tijd een leuke oldtimer voorbij zien rijden tussen al dat saaie plastic van tegenwoordig... Alhoewel ik het van een afgeragde Mercedes 190D natuurlijk niet warm krijg.

    Daarnaast is het ook funest voor de youngtimermarkt. Toekomstige klassiekers zullen voor veel mensen niet interessant meer zijn :(
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Rick
    Je vat zo'n beetje samen wat ik in veel meer woorden probeerde te zeggen :)
    Waarom niet eigenlijk? Als ze als dagelijks vervoermiddel niet interessant meer zijn is dat precies wat met die maatregel beoogd werd volgens mij. Het dagelijks (en daarmee oneigenlijk) gebruik van auto's die onder de oldtimerregeling vallen.
    Voor een autoliefhebber blijven het volgens mij altijd interessante auto's toch? En ze zullen nu ook weer voor normale prijzen van de hand gaan, waarschijnlijk zelfs veel lager dan een jaar geleden. Voor de echte youngtimerliefhebber komen ineens een heleboel auto's binnen handbereik.
     
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Nee dat klopt. €120 per jaar is best te doen.
    Maar voor diesel en LPG(hoewel dat nooit origineel is geweest is het wel weer beter voor het milieu) moet gewoon het volle pond worden betaald.
    Voor veel auto's wordt dan dan ergens tussen de €1000 en €3000.
    Een beetje veel voor een auto waar de liefhebber iets van 1000 tot 2000km per jaar mee rijdt.
    Dus die gaan twee maanden in de zomer rijden en dan schorsen ze hem weer.
    Moet je wel in het bezit zijn van een garage of stalling, want parkeren aan de openbare weg mag natuurlijk niet. Dus voor die mensen ook weer onnodige extra kosten.

    Ik wilde het al eerder posten, maar Burp was me voor, de boten liefhebbers komen ook aan de beurt en niet alleen in Amsterdam.

    Een aantal jaren geleden heeft de regering zo'n beetje alle instellingen waar zij geld mee kon verdienen verkocht (PTT, Nutsbedrijven, spoorwegen, openbaar vervoer etc).
    Erg fijn zulke eenmalige inkomsten.
    Ze hebben de kippen verkocht en nu dus geen eieren meer.
    De uitgaven zijn alleen maar groter geworden en er rest weinig meer dan de belastingen te verhogen. Kleine groepjes te gelijk anders krijg je hommeles.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Mee eens. De rode tekst geldt voor mij niet, maar in plaats van op zee rondgewaard te hebben, heb ik een aantal andere uitstapjes naar diverse buitenlanden gemaakt. Daarna dezelfde ervaring als Justus.

    Correct en tevens juist. Verkeerd gebruik van de wet/mazen in de wet en in Den Haag hoopt men dat die nu gedicht zijn.
     
  20. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Wat je zegt klopt zeker, prijzen zullen inderdaad gaan dalen en een liefhebber blijft een liefhebber. Maar ik doelde erop dat auto's die bijvoorbeeld over 3-5 jaar belastingvrij zouden zijn geworden nu niet meer interessant zijn voor een groot aantal mensen (maar nog wel voor de liefhebber). En daardoor misschien naar het buitenland verdwijnen of ineens sterk in waarde dalen. Waarna ze over 15 jaar ineens als zeldzaam worden beschouwd. Over goede investeringen gesproken...

    Maar dit is uiteraard meer vanuit het oogpunt van een handelaar. Die ziet potentiële handel verdwijnen. Een auto wordt gek genoeg ineens veel meer waard voor mensen wanneer hij ineens 'belastingvrij' is ;)
    Zo kocht je bijvoorbeeld vorig jaar een vrij nette BMW E30 van '89 voor veel minder geld (tot wel €1000+) dan een vergelijkbare of slechtere E30 van '86 of ouder.



    Klopt, het is ook een kromme regel en een aantal van die 'liefhebbers' valt met hun auto buiten de boot. Vooral natuurlijk mensen die een auto op diesel hebben. LPG kan je altijd uitbouwen, alhoewel het voor de gemiddelde Amerikaan rijder dan een dure hobby wordt.


    Groeten Rick
     

Deel Deze Pagina