Wat voor leopard in pursuit met 6s?

Hallo,
Ik heb 2 jaar geleden een pursuit gekocht bij HK. Met standaard motor en schroef. Omdat ik gelezen had dat hij niet presteerde met 4s heb ik er 6s bij besteld. korte tijdslijn: Motor werd slecht gekoeld. Einde motor. Nieuwe Robbe gekocht, weer kapot. Uiteindelijk een 2e hands feigo 1875 gekocht, zelfde verhaal. de laatste keer ging goed, totdat ik op advies de timing heb aangepast. Na inspectie bleek de magneet van de motor bijna niet meer magnetisch te zijn.

Naar mijn idee heb ik alles goed gedaan:boot gebalanceerd, schroef goed uitgelijnd, koeling regelmatig gecontroleerd.

Na een jaartje rust wil ik de draad weer oppakken. Ik zit te denken aan een leopard motor. Heb een 200A Birdie boat esc, 6000 mA, 6 cellen lipo, 2 blad schroef met een diameter van 43.7 mm.

- Wie heeft er een idee voor type leopard motor?
- En wie heeft een idee wat ik fout doe?

Groet,

Richard

:help:
 
... Naar mijn idee heb ik alles goed gedaan:boot gebalanceerd, schroef goed uitgelijnd, koeling regelmatig gecontroleerd. ...
Welkome Richard :)
Welke accustromen liepen er?
Ging er voldoende koelwater door het systeem? Hoe gecontroleerd?

Het lijkt er op dat het steeds dezelfde fout is, ergens. Die zal eerst boven water moeten komen anders grote kans dat je nieuwe systeem ook in rook op gaat.
Deze Pursuit discussies op MBF gezien? Vergeet niet op enter te klikken, anders valt er weinig voor je te lezen.

... Omdat ik gelezen had dat hij niet presteerde met 4s heb ik er 6s bij besteld. ...
Handig tabelletje met extra stroom bij 1 of 2 celletjes extra
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning

Voorbeeldje: verdubbel je de accuspanning dan wil motorstroom verviervoudigen!


Ik weet niet of die hogere spanning de oorzaak is, desondanks. In het algemeen ...
Motor wordt te heet door grote belasting (-> hogere stroom) en/of onvoldoende koeling (ijzerverliezen in stator negeer ik even). Magneten worden zwakker (onomkeerbaar) door hoge temperaturen -> Kv neemt toe -> toerental wil toenemen -> meer stroom -> meer hitte -> zwakkere magneten -> Kv neemt toe -> hogere stroom enz.enz.



Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Richard,

Welkom op dit forum!

De Pursuit is een prima boot, die met enig afstemwerk gemakkelijk 85 km/h kan varen.

De standaard 3660 1620KV motor is een tikje onderbemeten voor dit formaat romp, maar dat heeft alles te maken met de prijsstelling en de doelgroep (voor een eerste boot is 1620KV op 4S meestal al rap genoeg).

Op 6S kom je tegen de 30.000 toeren onder last uit, afhankelijk van de gekozen prop vaar je dan al iets van 70 km/h.

Je zegt, dat de koeling niet goed werkt, hoe heb je dat gecontroleerd?
Kwam er tijdens de vaar koelwater uit de uitlaat aan de zijkant?
Je hebt voor het koelen geen fontein nodig, als er een dun straaltje loopt, is dat voldoende, mits de interne weerstand van de slangen (waar de Chinezen er altijd véél te véél van in zetten) niet te hoog is.

Wat veel belangrijker is voor het al dan niet opwarmen van de motor zijn een aantal dingen:
1) Heeft de flexas speling bij het achterlager van de strut?
Als het een ééndelige flexas betreft, trekt deze samen als je gas geeft, is er geen speling, dan gaat de zaak zwaar lopen, de motorstroom loopt enorm op en de boel wordt heet.

2) Geef je 80% van de vaartijd wel vol gas?
Veel in deellast varen zorgt voor een ongezonde opwarming van regelaar en motor.

3) Is de regelaar correct ingesteld?
Bij te hoge timing zal de motor te warm worden en oververhitte magneten demagnetiseren na verloop van tijd, zoals je hebt ondervonden.

Bij een 3660 motor vind ik een 43,5 mm prop op 6S aan de forse kant, heb je ook getest met kleinere props?

Groeten, Jan.
 
Hoi Jan,

Dank voor je reactie en verwelkoming !! ;-)

- Koelwater heb ik idd genoeg, er is een constante straal.

Misschien heb ik ook wel teveel slang lopen. Ik heb een aantal foto's gemaakt van mijn setup (met uitgerookte feigo). Omdat ik het voor de foto heb gedaan zit alles niet mooi strak, maar dit geeft wel een duidelijk beeld weer van mijn "setup". Wellicht zie je/ zien jullie gelijk al waar het fout gaat.

Voor wat betreft je punten:

1) Flexas heeft geen speling, wel zit er een zwaar moment in als je aan de schroef draaid. Niet heel zwaar, maar je voelt het wel.

2) Ik denk dat hier het probleem zit, ik vaar idd niet 80% vol gas (omdat ik dacht voorzichtig te zijn!) vaar ik denk ik meer iets van 50- 60% van de tijd volgas.

3) Hier zou je ook een punt kunnen hebben, helaas naar de verkeerde informatie geluisterd.

Ik heb als laatste gevaren met de feigo 1875 op 6s met deze schroef, een andere schroef heb ik niet.

Ik wil nu een leopard gaan kopen omdat die redelijk goed aangeschreven zijn en ook nog redelijk betaalbaar. Als ik een andere schroef moet hebben dan graag een advies.

Groet,

Richard
 
Als je toch voor een Leopard gaat dan de 4082. 1600kv voor 6s en 2000kv voor 4 a 5s. Deze motor kan een vermogen leveren van 3500 watt.

Let op dat je ook apart de waterkoeling moet bestellen en dat deze max 50mm lang is want anders gaat het niet in de mount passen.

het geheel ziet er zo uit:
tnlq.jpg


groeten,

Gert-Jan
 
Hallo Richard,

Op de foto zie ik niet direct iets 'helemaal verkeerd' aan de set-up, of het zou de korte koelmantel moeten zijn.
De Feigao is een tweepool motor en die warmen in deellast heel snel op, maximale koeling is dan noodzakelijk.

Ik geloof je direct, als je zegt amper vol gas te hebben gevaren; op 6S zit je met een 1875KV motor onbelast over de 41000 toeren (met lipo's vers van de lader zelfs boven de 47000 toeren onbelast), onder last rond de 42000, afzakkend naar 37000.
Dat is wel héél enthousiast...

Wil je dat heel kunnen houden, dan zou ik niet groter proppen dan een Ø40 mm of een 42 mm met smalle bladen, zodat de motor z'n toeren kan maken, en dan nog sta je met samengeknepen billen aan de kant als je vol gas geeft.

De Leopard, die Gert-Jan aangeeft is een vierpool, die loopt een stuk koeler dan een tweepool, maar ook die zou ik niet pesten door continue in deellast te gaan varen, zet er dan liever een kleinere prop achter zodat je toch 80% van de vaartijd vol gas kunt gaan zonder de controle te verliezen.

Ik zou het sowieso niet te gek doen qua formaat prop, want de piekstromen die zo'n dikke Leopard kan trekken kunnen wel twee keer de maximale continue waarde van je regelaar zijn...

Groeten, Jan.
 
dank allen voor jullie advies!

ik heb inmiddels de strud houder uitelkaar gehaald en kwam tot de conclusie dat de as in de strud houder zwaar verroest was, waardoor de as remde. ik heb inmiddels met schuurpapier 240 de as roestvrij gemaakt en in het vet gezet. resultaat een vrijlopende as! ik had ook nog een knik gezien in de schroefas houder zeg maar de schroefas koker. deze heb ik er ook uitgebogen met als resultaat dat ik de verbinding naar de romp opnieuw moet polystheren. Anyways thanks!
 
met als resultaat dat ik de verbinding naar de romp opnieuw moet polyesteren.
Hallo Richard,

De reparatie kun je beter uitvoeren met 24h epoxy en glasweefsel (géén mat), de hechting op vinylester is beter dan die van polyester.
Goed opruwen en ontvetten.

Groeten, Jan.
 
heren, ik heb er weer zin in.
jullie commentaar is een goede hulp geweest. ik ga een andere schroef kopen iemand een idee voor een merk?

tevens werd ik getipt in een pb over een tp power motor, wie heeft daar ervaring mee?
 
De motoren van Tp bevallen mij beter dan de leopards , ze zijn constructiever vele malen beter voor het zelfde bedrag.

Het meten van accustromen is niet van belang tenminste ik heb het nog nooit gedaan omdat ik het niet relevant vond Een klein thermometertje om te meten hoe warm alles wordt voldoet voor mij prima.
 
Laatst bewerkt:
Nu hoorde ik bij de jongens van 2 brothers Rc in Bussum dat de bodem van de pursuit wel eens je motor killer kon zijn? Die man vertelde mij om eens een liniaal onder de bodem te leggen en er schijnt een holling in te zitten? Nu heb ik uiteraard dat stukje gereedschap weer niet in huis :D
 
Hallo Coen,

De Chinezen werken met vinylester, dat hardt lekker vlot uit, zodat ze veel producten in een korte tijd uit één mal kunnen halen.
Echter, als je vinylester (eigenlijk om het even welke hars) te vroeg uit de mal haalt, kunnen de vlakken die niet door strakes worden gesteund hol gaan trekken.

Een beetje kan geen kwaad, maar als je het topic over de Rocket leest, zie je wat voor ellende dit aan het vaarbeeld kan aanrichten, want de romp zuigt zich vast door de holtes in het vlak.

Dit op zijn beurt zorgt er voor dat de motorstroom de pan uit rijst en er dingen oververhit kunnen raken.

Houdt maar eens een liniaal over het laatste derde deel van de romp (waar de strakes ophouden).
Plaats bij twijfel even een foto in je Pursuit topic.

Groeten, Jan.
 
Ik heb de mijne ook vlakgeplamuurd, zat een deuk in de bodem wat bij hoge snelheden een heel onvoorspelbaar vaargedrag opleverde, echt super moeilijk is dat niet maar het is altijd leuker als zoiets niet moet natuurlijk. Als je een snelle Pursuit wilt kan je eveneens de XB4082 1500kv van HK nemen, heb ik ook al getest, goede motor, is niets mis mee en kost je 30dollar + verz en is geschikt voor 6s en een dikke prop. Momenteel heb ik er een Leopard 4082 2000kv in, op 4s vaart dat leuk, op 5s is het trillen op je benen, wel even vermelden dat die 3500Watt het MAXIMUM vermogen is dat heb ik er zelf nog nooit niet uitgekregen, op 5s trekt de motor zo'n 90Amps continu met een X440 en dat geeft een kleine 90km/h, dat houdt nog net alles koel, met een X447 trekt hij 137A continu en zit je dik over de 100km/h. Leuk om eens een streepje te zetten maar verschrikkelijk slecht voor je onderdelen natuurlijk, als je zoiets wilt gaan doen zou ik voor 2 lipo's in parallel gaan, daarvoor zou de motor in je huidige positie wat achteruit moeten, anders krijg je het zwaartepunt niet goed als je de lipo's voor de motor legt. Veel succes ermee, is een top boot!

Gr,

Roy
 
Update:

Ik heb nog wat :"research" gedaan en kwam er achter dat de schroef die ik nu heb
welliswaar 43,7 mm is, maar met een spoed van 1.2 ipv 1.4. Via een handige reken formule (Offshore Electrics). Die jullie waarschijnlijk allang kennen ;-). Ben ik uit gekomen op een leopard 4072 2000kv. Ja ik weet dat dit vrij grof is op 6s, maar heb ook een kleinere octura schroef X435 besteld. En omdat ik toch zo lekker bezig was: een leopard 4050 mm koelmantel, nieuwe motorsteun en motor mount (alles wat ik heb is voor 36mm, en eerlijk is eerlijk: het staat wel chique als je een leopard hebt om er dan ook een leopard koelmantel bij te doen etc.), schroef balanceer app. kortom als het nu fout gaat kan het alleen nog aan mij liggen ;-)
 
Back
Top