Mijn eerste Suppi stamt uit 1970, ik vond het toen als tiener een best ingewikkeld en bewerkelijk model. daar kwam nog bij dat de enige 2,5 cc diesel die ik toen had een super Tigre G15 RV Diesel was, dus met een lange toeter van een venturi achter uit het carterdeksel stekend. En daar was in de neus van de Suppi niet echt plaats voor... Toch was de kist, toen ie eenmaal af was, een flinke stap vooruit. Helaas brak de buitenvleugel al snel af (niet eens in zo'n erge crash), wat mij heeft gebracht op REGEL EEN als je Suppi's van welke maat ook bouwt: GEBRUIK VUREN LIGGERS EN VOORLIJST!
Afijn, vorig jaar moest het er maar eens van komen om er weer één te bouwen. Altijd leuk voor de LB dagen of de StaKa Tupker cup. De ouwe tekening werd tevoorschijn gehaald, en het eerste punt op de agenda was de samenbouw van motorbokken, schotjes, tank en onderstel.
Volgens de bouwbeschrijving uit Bouwen en Vliegen uit 1969 moest je vervolgens de vleugel bouwen, de rompzijkanten over de vleugel schuiven, en dan de neussectie tussen de rompzijkanten lijmen. Hoe je dat allemaal moet uitlijnen, stond er niet bij. Afijn, eerst maar de rompzijkanten uitgesneden, en versterkt met evtra balsa latjes langs de bovensteranden.
Vervolgens was de vleugel aan de beurt.
Voor een stuntmodel is het erg belangrijk dat de vleugel met het symmetrische profiel zonder verdraaingen wordt gebouwd. Maar, je kunt het ding niet vlak op de bouwplank leggen. Traditioneel moet je dan eerst het onderste stuk van de achterlijst op de bouwplank spelden, dan ribben, liggers, bovenste stuk van de achterlijst en voorlijst toevoegen, en ten slotte de besturing en de indekking toevoegen. Bij mij is dat een recept voor een kromme vleugel, dus ik heb in de ribben gaten 10 mm gemaakt, op de middellijn, de ribben op alu buizen geschoven, en de buizen op parallelle steunen gelegd zodat ze volmaakt vlak waren. Dit geeft een goede basis voor een vlakke vleugel. De vleugeltippen kunnen natuurlijk pas worden toegevoegd als de buizen weer zijn verwijderd. De veugel is echter al stabiel zodra de indekking is aangebracht.
Nadat de vleugel af was, heb ik in tegenspraak met de instructies, de romp zoveel mogelijk gebouwd, zodat ook hier een stabiel geheel is ontstaan.
Vervolgens kun je de romp op z'n rug op de tekening leggen, en de vleugel netjes uitlijnen. Je moet dan tijdelijk de onderste rand van de romp ter plaatse van de vleugel weghalen.