Cessna 188 AgTruck

Ik vlieg al meer dan 20 jaar.. Maar nog niet bij een club:oops: Dus dat wordt stap 1 en stap 2 het behalen van een KNVvL brevet..

Je moet inderdaad een KNVvL pasje hebben (het is een KNVvL wedstrijd), maar als jij al 20 jaar vliegt zal dat geen probleem zijn. Voor dat brevet moet je vooral aantonen dat jij je model onder controle hebt en dat je veilig vliegt ... meer niet.
 
Maar Kim's Cessna is een ARF en daarmee mag je meedoen aan Sport Schaal, niet aan F4C.
Maar je Kim heeft hem zélf in elkaar gezet...(gebouwd..;)) Je moest eens weten hoeveel ARF'jes er in het verleden mee gedaan hebben, niemand die daar moeilijk over doet, tenzij je internationaal de top 10 binnensluipt.......

Ik zou zeggen gewoon doen, leuk voor de ervaring. Ik heb een paar foto's gemaakt van mijn miniplane docu maar zit nu voor een paar dagen in buitenland...en de camera is thuis. Zal ze volgende week effe posten.

Apart draadje?

Groetjessss,
 
Zo, weer terug van weg geweest, ik zou nog wat docu tipjes geven voor je nieuwe "F4C" kist! :D


Allereerst:
Hé Gerald! ... dat is mensen aanzetten tot een misdrijf. :mrgreen:
.....niet waar, ik had al mijn twijfels bij die uitspraak, tóch nog effe de FAI regels in gedoken. Het staat nérgens dat je niet met een ARF mee mag doen. Wél staat er dat je een lijst moet geven aan de jury met alle niet-zelfgemaakte onderdelen zodat ze een indruk hebben van craftmanship. Echter zit er in het huidige punten systeem geen enkele extra punten waardering aan vast dus dat laat de jury lekker in het duister tasten.... Niets crimineel/misdrijf dus, go your gang! :cool:



Hier een voorbeeld setje van mijn miniplane, dit is ongeveer het minimale wat volgens de regels nog kan:

Boekje, op internationale wedstrijden moet dit in drievoud zijn, voor elke jury één. Ik kan echter zo effe nergens in de regels vinden dat dat een must is dus voor NL gebruik is één set wellicht ook wel genoeg. Mocht je er tóch drie nodig hebben (effe Bert van Eijk vragen) dan de andere twee gewoon effe kleuren kopieren. (met als voetnoot dat alleen kleuren beoordeling vanaf het origineel gedaan wordt)
Grotefoto-4SQBGFB7.jpg


Inleiding bladzijde met fotootje. Eigenlijk is dit gelijk zelfbouw verklaring. Ik heb precies zo'n zelfde pagina ook in mijn F15 docu met een lijstje niet zelfgemaakte onderdelen en een handtekening/datum er onder, klaar!
Grotefoto-4ALPDDC7.jpg

(Let wel, je hebt hem zélf in elkaar gezet dús kan je tekenen voor zelfbouw verklaring, niets illegaals aan!)

Driezijden tekening. Eigenlijk het belangrijkst in een documentatie. (Ik mijd effe de discussie rond originaliteit en zuiverheid voor jou gebruik.....:rolleyes:)
Ik weet zeker dat je bij de kit bouwer zoiets op kan vragen en gebruiken. Anders googlen. Bij mijn Sig kit kon ik dat los aanvragen met een foto setje van de echte. Kopieer (vergroot/verklein) deze zodat je een tekening spanwijdte van minimaal 250 en maximaal 500cm heb. Plastificeer drie tekeningen zodat je elk jury een aanzichtje kan geven.
Grotefoto-QGKF4XWS.jpg


Aantal zij / overzicht foto's. Kun je waarschijnlijk genoeg op internet vinden, anders ook effe navragen bij de kit bouwer. Minimaal vereist: 3 foto's met minstens één van jou prototype.
Grotefoto-YJWD4FK4.jpg


Kleur bewijs zal lastig worden denk je misschien. Valt wel mee, je moet effe uitzoeken welke kleur nummers de echte gebruikt heeft, via originele bouwer, eigenaar etc, beetje sherlock holmes spelen maar is wel leuk :). Dan met die nummers bij een locale verfboer kleurenstaal waaier regelen(of beter als ze losse staal strips hebben) en deze in je docu plakken met evt mailtje van je speurtocht er bij. Wellicht zijn de kleuren niet 100% gelijk met jou model maar je gaat met dit model tóch niet voor maximaal ;). Laat de jury maar denken of het overeenkomt of niet.
Grotefoto-DICAHTEM.jpg

Op linkerblad heb ik trouwens ook wat cockpit foto's geplaatst van het origineel, niet perse nodig, ik had wat extra details gefriemeld dus wil je dat ook graag laten zien.


Zie hier, bovenstaande had ik in een avondje in elkaar geflanst, ik denk dat het zéker leuk werk is in aanloop naar een goede F4C schaalkist. Zo kom je al wat dingen tegen waarbij je voor je schaal kist wat verder moet duiken en spitten maar het is goede ervaring voor het echte werk later.

Ik zou zeggen denk er eens over of ga gewoon alvast wat rondvragen naar info bij de bouwer of zo, misschien krijg je nog wel meer dan je dacht.

Groetjes en succes!
Gerald
 
Hi scalefans,

Voor de reglementen kun je op onderstaande link terecht:
Nederlandse wedstrijdklassen | Subcommissie Schaal

Voor wat betreft de documentatie in drievoud wordt dat niet expliciet in het reglement genoemd. Het werkt voor de jury handiger en internationaal is het een aanrader. Jureren duurt lang, voor ons maar ook zeker voor de judges. Als je het hen moeilijk maakt heeft dat waarschijnlijk consequenties door de punten, terwijl niemand je dat zal vertellen.

De Smith Miniplane is net als de Fly Baby een homebuilt vliegtuig en kan goed meedoen in de F4C, mits voorzien van goede documentatie.

Ik meende op de documentatie van Gerald een SIG sticker te zien op de zijkant van de romp (eerste foto) en dus ook op het model. In zo'n geval moet je er wel zeker van zijn dat de echte kist deze sticker ook heeft en we niet te maken hebben met een foto van een eerder gebouwd model.

Ik ben benieuwd naar de Cessna die voor sportschaal prima kan meedoen. In de F4C ook, maar dan moet je wel zorgen dat je een redelijke documentatie kunt aanbieden.

Succes Kim.
 
Ik meende op de documentatie van Gerald een SIG sticker te zien op de zijkant van de romp (eerste foto) en dus ook op het model. In zo'n geval moet je er wel zeker van zijn dat de echte kist deze sticker ook heeft en we niet te maken hebben met een foto van een eerder gebouwd model.
Yep, de eigenaar van de echte prototype had ook zelf het model en de beide stikkers! Stikker had Sig bij de bouwdoos gedaan, lekker makkelijk.
SIGRC38P50.jpg



Okee Gerald, maak je borst maar nat dan ... Kim komt er aan.
We hóóópen het! Tijd voor wat nieuwe aanwas in het schaal wereldje!!! :cool:

Groetjessss,
 
Je ziet, docu hoeft niet ingewikkeld te zijn, ik hoop dat meerdere dit lezen en misschien denken: ".......ooohh, maar zo kan ik het ook!"

Misschien zal ik binnenkort bij de tutorials een draadje daarover starten, zal ik het setje van mijn Oranje F16 ook uit de doeken doen en waar de jury zoal écht naar kijkt en hoe je ze kan "pleasen" om zo maximale score te krijgen uit je model.

Interesse?

Grt,
 
Ik was eerst heel erg sceptisch en dacht, "Gerald, dit is echt maar een sportschaal kistje hoor! Dat kan echt niet!". Maar nu Bert mij niet afremt en jij nog zoveel meer vertelt, begin ik anders te denken. Toch zou ik me me voor de kist schamen, naast die prachtkisten die hélemaal zelf gemaakt zijn. Dan denk ik bij mezelf toch weer van, "Daar is dus ook de sportschaal voor bedacht."... Ik weet het nog eventjes niet dus.

Eerst maar eens afmaken. Het is een mooie ARF maar er mankeert er ook echt het één en ander aan. De landingspoten heb ik bijvoorbeeld moeten zagen om ze passend te maken. De voorgeboorde gaatjes daarin klopte ook al niet en ga zo maar even door.
Bij zowat elke stap moeten er oplossingen bedacht worden...
 
Toch zou ik me me voor de kist schamen, naast die prachtkisten die hélemaal zelf gemaakt zijn.
Dat moet je juist los laten, na een poos vlieg ervaring zie je dat je nog aardig in de buurt gaat komen. Trouwens, dit jaar vliegen er waarschijnlijk maar twee mee, dus een prijsje neem je al snel mee naar huis. Én inderdaad wat je zegt, mooie manier om "spelenderwijs" in contact te komen met F4C.

Maar laat je vooral niet opdringen hoor (niet sarcastisch!) eerst je kistje afmaken en dan verder kijken. Misschien alvast voorzichtig kijken wat er aan documentatie te vinden is......;)

Groetjes,
 
Even een vraag van mijn kant.
moet je kist ook aan bepaalde afmetingen voldoen?
dus een minimale spanwijdte of schaal?

Ik ben heel langzaam aan het bouwen met een Cessna Birddog van RBC kits, die is ongeveer 1:7, span 1.4 meter.

Gerard.

(interressant hoor, een schaalwedstrijd)
 
(interressant hoor, een schaalwedstrijd)
Jazekers! Alvast welkom?

De enige restrivcties zijn gewicht, respectievelijk max 15kg voor F4C en 25kg F4G, voor zover ik weet geen minimale restricties.

Groetjes,
Gerald
 
Laatst bewerkt:
Wat leuk dat anderen nu zien dat het best meevalt!
Kom anders gewoon een keer kijken!

Volgens mij zijn er geen minimale afmetingen of gewichten.

@WV Ja hé! Maar die van jou wordt veel mooier!
 
Dat dacht ik inderdaad!! lijkt me best leuk!!

Ja ik heb interesse :)

Ook interesse vanaf deze kant!
Met een beetje geluk kan ik 25 mei even jullie acties komen bekijken.

Hopelijk...maar dat is nog ver weg.. in de toekomst een keer een sportschaal wedstrijd vliegen met de p47 die nog in aanbouw is.
 
Ook fff een duit in het zakje,

Stel ik vind weer wat tijd om eea af te maken, en ik zou met mijn p-40 in NEIAF kleuren willen meedoen.
Hoe doe ik dat dan met de documentatie? Er zijn alleen matige zwart wit fotos van en wat van die getekende zij aanzichtjes. Is dat genoeg?
 
Ook fff een duit in het zakje,

Stel ik vind weer wat tijd om eea af te maken, en ik zou met mijn p-40 in NEIAF kleuren willen meedoen.
Hoe doe ik dat dan met de documentatie? Er zijn alleen matige zwart wit fotos van en wat van die getekende zij aanzichtjes. Is dat genoeg?

Hoi Femmo,

Als ik in de regelementen kijk..
6.1.9.4. Sub A:
Fotografische bewijsstukken
Minstens drie foto's of gedrukte reproducties van het originele vliegtuig waarvan minsten een van het exemplaar dat na gebouwd is. Elke van deze foto's of gedrukte reproducties moeten het volledige vliegtuig laten zien, bij voorkeur vanuit verschillende gezichtspunten. Deze foto’s moeten in drievoud geleverd worden. De tweede en derde kopie mogen fotokopieën zijn. De fotografische bewijsstukken zijn het primaire middel om de schaalnauwkeurigheid ten opzichte van het prototype te beoordelen.

En sub C:

Bewijs van kleur
De juiste kleur kan getoond worden door middel van kleurenfoto’s, via gepubliceerde beschrijvingen indien voorzien van kleurstalen die erkend zijn door een ter zake kundige autoriteit, via monsters van de originele verf of via gepubliceerde kleurtekeningen.

Zoals ik het zie zijn kleurenfoto's per definitie niet nodig zolang je de kleur op een andere manier kan bewijzen... Correct me if I'm wrong..
 
Back
Top