Cessna 188 AgTruck

Gedrukte reproducties zijn?
Een foto uit een boek kopieren is dus niet goed genoeg?

En als in de tekst de kleurnummers worden aanfegeven en die laat je mengen?
Is dat ok?
 
Gedrukte reproducties zijn?
Een foto uit een boek kopieren is dus niet goed genoeg?

En als in de tekst de kleurnummers worden aanfegeven en die laat je mengen?
Is dat ok?


Zijn 'gedrukte reproducties' geen kopieën? :puppydogeyes:

Geen idee mbt kleurnummers..
 
Kijk, hoe meer zielen hoe meer vreugd!!! :thumbsup:We beginnen je draadje te kapen Kim. ;)

Als je voor de eerste keer aan een schaal wedstrijd mee doet zou ik me niet al té veel zorgen maken om de kleuren, gewoon er bij doen wat je hebt. Meedoen is al leuk voor de ervaring en dan leer je al snel wat er nog meer nodig is als je verder wilt. Kun je later in je docu nog altijd aanpassen.



Dat zegende......,

Als je écht hoog wilt scoren, zéker op internationaal niveau moet je kleurenbewijs inderdaad erg waterdicht zijn en dat valt niet altijd mee. In dat geval heb je een officieel schrijven nodig of iets dergelijks van de eigenaar of bouwer van de echte met een krabbel er onder. Als je al een model hebt is dat lastig nog achteraf te regelen omdat de kleuren misschien niet hetzelfde zijn als de originele stalen en dan snij je jezelf in de vingers. In de praktijk komt het er op neer dat je dit meteen regelt als je een nieuw wedstrijd model gaat bouwen, op zoek naar je prototype ga je kijken naar een kist wat ergens nog bestaat waar je eventueel bij kan om de stalen er naast te houden in geval van een oude kist. Bij een moderne of pas opgeknapte kist is dat zeker makkelijker omdat je dan wél de originele verf kan laten na maken met een krabbel van de opknappen/eigenaar bij de docu. Maar dat is stof voor gevorderden....;)

Als voorbeeld mijn oranje F16. Dat is een bestaande kist die vrij recent gespoten is, dus de verf bestaat! Ik heb contact opgenomen met het demoteam en zo behulpzaam als ze waren heb ik de kleurennummers bemachtigd. Die kan je dan vervolgens opnieuw bij laten maken en dan heb je dezelfde verf. (Toevallig werkt een mede club lid bij dezelfde verf fabrikant en heeft zijn collega de orderportefeuille van de demo kist behandeld...:cool:)

Maar dan ben je er nog niet. Ik heb iemand van het demoteam gevraagd of ze een schrijven met de nummers willen maken met een hand tekening, mijn verhaal uitleggend en dat snapten ze. Dát stop ik bij mijn documentatie en dan is het zo goed als sluitend.

Maar dan nóg..... is het jury werk. Zij gaan jou stalen naast het model houden en als zij vinden dat het niet lijkt krijg je alsnog aftrek, maar dan klopt er waarschijnlijk ook iets niet zoals verwering/veroudering of verkeerde stalen óf zelfs iets met metalic en verkeerde spiegeling, gecombineerd met totaal ander weer waar je foto's zijn genomen in vergelijk met de wedstrijd dag.

Om dat tegen te gaan heb ik zelfs mijn eigen stalen tegen de kist gehouden om verkleuring bij ander zicht hoek te bewijzen, foto ervan in de docu opgenomen:
Grotefoto-YX73BL74.jpg

En als slagroom op het toetje: indien je de mogelijkheid hebt is mooiste natuurlijk een foto van je model samen bij de echte, dat geeft meestal wel overtuigend bewijs voor de jury :yes:.

En zo kan dat er dan bijvoorbeeld uitzien, hier mijn "kleuren plaat"
Grotefoto-6AR48ACU.jpg


Links zie je de brief van de KLu/Demoteam, rechts de stalen monsters van het origineel

Pffeww, een hele uitleg, zal ik later bij de tutorial zetten...

Groetjes,
Gerald
 
Ik zie nu trouwens pas dat de stalen op mijn docu ontbreken :rolleyes:, dit is een digitale plaat die ik bij hema print heb laten afdrukken. De originele stalen heb ik er later pas op geplakt.

Grt,
 
Die F16 van jpuw Gerald is soms net een kameleon.
Vooral met een laag staant zonnetje.
Terwijl de kleuren echt wel kloppen.

Han.
 
Kim,

Waarom geen twee modellen en lekker in beide klasse mee doen.
Wordt ook tijd dat je met F4C mee gaat doen toch.
Er valt nog veel te leren om een goed documentatie set samen te stellen en te gebruiken bij de bouw van je model en daarna te gebruiken bij de jury beoordeling.
Zo kun je NK kampioen blijven in Sportschaal en leren in de F4C is een win win situatie toch.


Ton
 
Zo. De verhuizing is achter de rug, EINDELIJK!
Er is in het huis nog wel veel te klussen, maar sinds gisterenavond begin ik weer wat tijd vrij te maken voor de hobby. Mijn hobbykamer is nog niet klaar voor gebruik, maar dat komt binnenkort.

Gisterenavond bij Evert thuis geknutseld aan mijn Cessna. In feite is er niet heel veel meer te doen voordat hij toe is aan afstellen op het veld. De wedstrijd aanstaande zondag haal ik denk ik net niet, maar de volgende in ieder geval wel.
Ik kom hoe dan ook langs aanstaande zondag trouwens.

Groetjes, to be continued...
 
Ik meende op de documentatie van Gerald een SIG sticker te zien op de zijkant van de romp (eerste foto) en dus ook op het model. In zo'n geval moet je er wel zeker van zijn dat de echte kist deze sticker ook heeft en we niet te maken hebben met een foto van een eerder gebouwd model.

Foto's van modellen in documentatie komt soms voor... Gelukkig hebben we ook internet en Wikipedia. Hoewel, daar staan soms ook tijdelijk foto's van modellen... Lastige materie. Kan beter pasta maken... ;-)
 
Back
Top