Zo, weer terug van weg geweest, ik zou nog wat docu tipjes geven voor je nieuwe "F4C" kist!
Allereerst:
Hé Gerald! ... dat is mensen aanzetten tot een misdrijf.
.....niet waar, ik had al mijn twijfels bij die uitspraak, tóch nog effe de FAI regels in gedoken. Het staat nérgens dat je
niet met een ARF mee mag doen. Wél staat er dat je een lijst moet geven aan de jury met alle niet-zelfgemaakte onderdelen zodat ze een indruk hebben van craftmanship. Echter zit er in het huidige punten systeem geen enkele extra punten waardering aan vast dus dat laat de jury lekker in het duister tasten.... Niets crimineel/misdrijf dus, go your gang!
Hier een voorbeeld setje van mijn miniplane, dit is ongeveer het minimale wat volgens de regels nog kan:
Boekje, op internationale wedstrijden moet dit in drievoud zijn, voor elke jury één. Ik kan echter zo effe nergens in de regels vinden dat dat een must is dus voor NL gebruik is één set wellicht ook wel genoeg. Mocht je er tóch drie nodig hebben (effe Bert van Eijk vragen) dan de andere twee gewoon effe kleuren kopieren. (met als voetnoot dat alleen kleuren beoordeling vanaf het origineel gedaan wordt)
Inleiding bladzijde met fotootje. Eigenlijk is dit gelijk zelfbouw verklaring. Ik heb precies zo'n zelfde pagina ook in mijn F15 docu met een lijstje niet zelfgemaakte onderdelen en een handtekening/datum er onder, klaar!
(Let wel, je hebt hem zélf in elkaar gezet dús kan je tekenen voor zelfbouw verklaring, niets illegaals aan!)
Driezijden tekening. Eigenlijk het belangrijkst in een documentatie. (Ik mijd effe de discussie rond originaliteit en zuiverheid voor jou gebruik.....

)
Ik weet zeker dat je bij de kit bouwer zoiets op kan vragen en gebruiken. Anders googlen. Bij mijn Sig kit kon ik dat los aanvragen met een foto setje van de echte. Kopieer (vergroot/verklein) deze zodat je een tekening spanwijdte van minimaal 250 en maximaal 500cm heb. Plastificeer drie tekeningen zodat je elk jury een aanzichtje kan geven.
Aantal zij / overzicht foto's. Kun je waarschijnlijk genoeg op internet vinden, anders ook effe navragen bij de kit bouwer. Minimaal vereist: 3 foto's met minstens één van jou prototype.
Kleur bewijs zal lastig worden denk je misschien. Valt wel mee, je moet effe uitzoeken welke kleur nummers de echte gebruikt heeft, via originele bouwer, eigenaar etc, beetje sherlock holmes spelen maar is wel leuk

. Dan met die nummers bij een locale verfboer kleurenstaal waaier regelen(of beter als ze losse staal strips hebben) en deze in je docu plakken met evt mailtje van je speurtocht er bij. Wellicht zijn de kleuren niet 100% gelijk met jou model maar je gaat met dit model tóch niet voor maximaal

. Laat de jury maar denken of het overeenkomt of niet.
Op linkerblad heb ik trouwens ook wat cockpit foto's geplaatst van het origineel, niet perse nodig, ik had wat extra details gefriemeld dus wil je dat ook graag laten zien.
Zie hier, bovenstaande had ik in een avondje in elkaar geflanst, ik denk dat het zéker leuk werk is in aanloop naar een goede F4C schaalkist. Zo kom je al wat dingen tegen waarbij je voor je schaal kist wat verder moet duiken en spitten maar het is goede ervaring voor het echte werk later.
Ik zou zeggen denk er eens over of ga gewoon alvast wat rondvragen naar info bij de bouwer of zo, misschien krijg je nog wel meer dan je dacht.
Groetjes en succes!
Gerald